Momenteel ben ik voor een collega zijn dia's aan het inscannen (recent dia's) en was er al achter gekomen dat je de resolutie hoger moet zetten dan bij het inscannen van een foto van 10 x 15 bijvoorbeeld. Ik ben dus nu met een resolutie van 3200 DPI aan het scannen. Echter worden de pixels weer onder verdeeld in blokken van 8 x 8 pixels.Dit vergroot ik in Adobe Photoshop CS2. Zie voorbeeld van een vergroting van 1200 procent.
Ook heb ik de de "Unsharp Mask Filter" op high gezet (maakt niet uit of je hem uit zet wat betreft de pixelblokken), anders word de dia onscherp. Ik neem aan dat dit normaal is bij het scannen van dia's (positive film).
Eigenlijk moet ik hem in photoshop nogmaals met een unsharp mask filtereren.
Maar waar ik het antwoord graag op wil hebben is "Waarom worden er pixelblokken van 8 x 8 gemaakt", daar wordt de kwaliteit niet beter van.
Ik ben echt benieuwd of iemand het antwoordt hier op heeft.
Ook heb ik de de "Unsharp Mask Filter" op high gezet (maakt niet uit of je hem uit zet wat betreft de pixelblokken), anders word de dia onscherp. Ik neem aan dat dit normaal is bij het scannen van dia's (positive film).
Eigenlijk moet ik hem in photoshop nogmaals met een unsharp mask filtereren.
Maar waar ik het antwoord graag op wil hebben is "Waarom worden er pixelblokken van 8 x 8 gemaakt", daar wordt de kwaliteit niet beter van.
Ik ben echt benieuwd of iemand het antwoordt hier op heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Zoefff op 30-05-2006 23:03 ]