Autoverzekering: WA of WA+ (beperkt casco)

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste tweakers,

Na 5 maanden zonder auto geleefd te hebben, ben ik het meer dan zat en heb ik besloten weer een auto te kopen. Echter is dit geen nieuwe auto, maar een Seat Ibiza uit 1994.

Nu lees ik op veel sites (ik heb al wat Google gebruikt :) ) dat het geen zin heeft auto's ouder dan 8 jaar WA+ te verzekeren en dat ik hem beter gewoon WA kan verzekeren.

Bij WA is echter schade door bijv. inbraak niet gedekt.

Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste doen?

In mijn wijk wordt wel vaker in auto's ingebroken. Toen ik nog een lease auto had, werd daar zelfs de hele deur verbogen en de ruit uitgetikt.. voor een radio die misschien nog 50 euro waard was :| Dit zou bij die Ibiza waarschijnlijk meteen een total loss zijn. Is dat een risico dat ik moet accepteren of zal ik toch beperkt casco nemen voor het verschil schade / dagwaarde?

Help :D

Als ik bij Unive kijk, is het verschil qua maandlasten pakweg 10 euro en dus niet echt schokkend. Maar heeft het zin?

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 30-05-2006 21:55 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13

NDF82

Doomed Space Marine

Zorg ervoor dat er niks in je auto blijft liggen en laat dit ook zien door het handschoenen vakje e.d. open te zetten wanneer je auto hebt geparkeerd. Er zal minder snel ingebroken worden wanneer er niks te halen valt.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Lethalis schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:50:
[....]

Als ik bij Unive kijk, is het verschil qua maandlasten pakweg 10 euro en dus niet echt schokkend. Maar heeft het zin?
Bij mij mepten ze een paar maanden geleden mijn ruit in, voor iets wat in de auto lag. Een radio kost niks, maar die ruit wordt je dus echt bang van.
Was een simpel zijruitje in het station-gedeelte van mijn auto: á 210 Euro incl. montage.
Daar kun je dus 2 jaar over doen bijna met die 10 euro hogere premie van je.
Een voorruit kan in die 2 jaar ook makkelijk een keer kapot gaan en die zijn NOG duurder.
Hagelschade, brandschade, hoort allemaal bij die plus verzekering, ik zou hem gewoon nemen voor dat geld!

* JdM heeft nu wel een WA+ afgesloten, maar wel te laat eigenlijk dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
all risk verzekering wordt niet aangeraden bij oudere auto.
Want die is per maand wel heel stuk duurder uit.

Als ik het goed heb, ben niet zo goed thuis in autoverzekering is, is het bij WA als je zelf schade rijd, je die zelf moet betalen.
Dus als jij veel centjes in een redelijk nieuwe auto steekt, dan is all risk aan te raden, maar bij 1 van 1994 niet hoor.
Dan kun je beter onderdelen bij sloopbedrijven halen, ff handleiding zoeken op internet en lekker klussen op zaterdag om je auto te fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:11

Mx. Alba

hen/die/zij

bangkirai, het gaat niet om volledig casco vs WA, maar om WA+ vs WA :)

Ik zou TS aanraden om WA+ te nemen. Stel dat door zo'n akkefietje je auto total loss wordt verklaard, dan wordt iig wel dat bedrag door de verzekeraar uitgekeerd. Aan jou dan de keuze om extra bij te leggen om hem toch te laten repareren, maar al met al kost het je dan toch nog veel minder dan wanneer je het allemaal zelf moest betalen...

All risk (volledig casco) is volgens mij idd nutteloos voor een oude auto.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou zeggen: stel een case op en vraag de verzekeringsmaatschappij hoe zij uitkeren en wat er met de premie gebeurd.
Als je namelijk na elke geclaimde schade een terugval in de BM tabel krijgt (en dat kan snel gaan, kijk maar eens naar een representatief voorbeeld in Maasluip in "verzekeringsvraag"), dan kan het best eens zijn dat je twee keer zoveel aan premie betaald dan aan schade.

In het voorbeeld wat ik aanhaal: stel dat je volle premie 1000 euro is en je huidige BM trede 6 (63% korting) en je claimt 1 schade, dan val je terug naar trede 2. Voordat dan op de hoogste trede zit duurt het 10 jaar en heb je in totaal 3990 euro aan premie betaald. Als je geen schade had geclaimed had je in die tijd 2820 euro premie betaald, 1170 euro minder. Als de schade dus minder dan 1170 euro was geweest dan had je beter niet kunnen claimen.
edit:
En dan heb ik er nog niet eens rekening mee gehouden dat de WA premie lager is dan de WA+ premie waardoor het verschil nog hoger uitvalt en ik heb geen rekening met je eigen risico gehouden waardoor je niet de volledige schade uitgekeerd krijgt.

Lichtelijk offtopic: als je een radio in de auto hebt dan moet je altijd het frontje eruit halen als je weg gaat, is al minder kans op diefstal. Als je een goedkope auto hebt dan kun je overwegen om de deuren niet op slot te doen maar een of andere startonderbreking te installeren zodat iig je deur niet wordt vernield maar ze ook niet 1-2-3 je auto mee kunnen nemen om te joyriden (ik spreek uit ervaring, 900 euro schade voor een radio van 100 euro :X ).

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 31-05-2006 08:56 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:40:
Als je namelijk na elke geclaimde schade een terugval in de BM tabel krijgt (en dat kan snel gaan, kijk maar eens naar een representatief voorbeeld in Maasluip in "verzekeringsvraag"), dan kan het best eens zijn dat je twee keer zoveel aan premie betaald dan aan schade.
Ik heb de afgelopen 6 jaar bijna alleen maar auto's van de zaak gereden en zelf niks opgebouwd, dus ik begin sowieso opnieuw.

Iig bedankt iedereen tot zover.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 31-05-2006 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lethalis schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:15:
[...]
Ik heb de afgelopen 6 jaar bijna alleen maar auto's van de zaak gereden en zelf niks opgebouwd, dus ik begin sowieso opnieuw.

Je kan gewoon je oude lease maatschappij bellen. Als je schade vrij hebt gereden zijn ze echt niet te beroerd om een verklaring in elkaar te flansen die jij weer aan een verzekeraar kan geven.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

Lethalis schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:15:
[...]

Je kan ook in de min als je opnieuw begint. Je begint meestal al met een basiskorting (tussen de 50-70%). Als je dan gaat claimen gaat alsnog je premie omhoog.

Maargoed, het +-gedeelte heeft meestal geen invloed op de premie. Ik ga over het algemeen alleen in premie omhoog als het mijn schuld is. Als mijn voorruit vervangen moet worden, dan betaal ik daar niks voor (een beetje glaszetter neemt het eigen risico voor zijn rekening).
En een sterretje in je voorruit heb je ook snel natuurlijk. En met een WA-verzekering is het snel betalen.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-06 21:38
Basiskorting van 50 of 70 % ?
Volgens mij doe ik daar jaren over om dat te bereiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Zo ziet mijn ladder er ongeveer uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Trede   Korting Zonder  Met 1   Met 2
    perc.   schade  schade  schaden
18  80% 18  13  9
-------------------- Bonusbescherming --------------------
17  80% 18  12  8
16  80% 17  11  7
15  80% 16  10  6
14  80% 15  9   5
13  80% 14  8   5
12  79% 13  7   4
11  78% 12  6   3
10  77% 11  5   3
9    76%    10  4   3
8   75% 9   4   3
7    72,5%  8   3   2
6    70%    7   3   2
5    65%    6   3   2
4    60%    5   2   1      (basis)
3    50%    4   2   1
2    30%    3   1   1
1    0% 2   1   1

Je begint dus met 50% korting. Dat is leuk, maar als je een schade hebt, gaat het wel hard.
Maar in mijn geval zou trede 1 wel meer dan € 200 premie in de maand betekenen (all-risk, dat wel); maargoed, ik zit op trede 8..

[ Voor 20% gewijzigd door MrSleeves op 31-05-2006 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:20:
[...]
Je kan gewoon je oude lease maatschappij bellen. Als je schade vrij hebt gereden zijn ze echt niet te beroerd om een verklaring in elkaar te flansen die jij weer aan een verzekeraar kan geven.
Helaas.. ik heb 1 keer een stilstaande auto geramd :X

(moest even snel naar het postkantoor voor mijn werk.. en er stond een auto achter mij geparkeerd op straat, waar normaal gesproken niemand stond. Dus ik, in mijn bestelbusje, in z'n achteruit op het gas en toen hoorde ik iets :D ik had amper schade aan mijn bumper, maar de andere auto zag er niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
MrSleeves schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:31:
[...]
Maargoed, het +-gedeelte heeft meestal geen invloed op de premie. Ik ga over het algemeen alleen in premie omhoog als het mijn schuld is. Als mijn voorruit vervangen moet worden, dan betaal ik daar niks voor (een beetje glaszetter neemt het eigen risico voor zijn rekening).
En een sterretje in je voorruit heb je ook snel natuurlijk. En met een WA-verzekering is het snel betalen.
Oftewel: het is misschien toch beter om die WA+ te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:11

Mx. Alba

hen/die/zij

Lethalis schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:01:
(moest even snel naar het postkantoor voor mijn werk.. en er stond een auto achter mij geparkeerd op straat, waar normaal gesproken niemand stond. Dus ik, in mijn bestelbusje, in z'n achteruit op het gas en toen hoorde ik iets :D ik had amper schade aan mijn bumper, maar de andere auto zag er niet uit)
Normaal dekt je autoverzekering privé-trajecten en woon-werk-trajecten, maar niet werk-trajecten. Daarvoor zou je werkgever een verzekering moeten hebben. Als je dus tijdens werktijd een ongeluk hebt, heeft dat geen invloed op jouw eigen schadevrije jaren...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-06 21:38
MrSleeves schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:49:
Zo ziet mijn ladder er ongeveer uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Trede   Korting Zonder  Met 1   Met 2
    perc.   schade  schade  schaden
18  80% 18  13  9
-------------------- Bonusbescherming --------------------
17  80% 18  12  8
16  80% 17  11  7
15  80% 16  10  6
14  80% 15  9   5
13  80% 14  8   5
12  79% 13  7   4
11  78% 12  6   3
10  77% 11  5   3
9    76%    10  4   3
8   75% 9   4   3
7    72,5%  8   3   2
6    70%    7   3   2
5    65%    6   3   2
4    60%    5   2   1      (basis)
3    50%    4   2   1
2    30%    3   1   1
1    0% 2   1   1

Je begint dus met 50% korting. Dat is leuk, maar als je een schade hebt, gaat het wel hard.
Maar in mijn geval zou trede 1 wel meer dan € 200 premie in de maand betekenen (all-risk, dat wel); maargoed, ik zit op trede 8..
toon volledige bericht
Unive begint met (maar) 25% , en gaat tot maximaal 70%.
Welke maatschappij heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

SandeR schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:08:
[...]

Unive begint met (maar) 25% , en gaat tot maximaal 70%.
Welke maatschappij heb jij ?
Delta Lloyd via een assurantiebureau (waar ik goede ervaringen mee heb).
Lethalis schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:02:
[...]

Oftewel: het is misschien toch beter om die WA+ te nemen :)
Ik denk dat mijn buurt en jouw buurt qua criminaliteit an vandalisme wel in de buurt liggen en zou ik hier altijd WA+ nemen.
Buiten dat: een sterretje heb je zo in je ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 14:34

Keida

dr.

Wordt bij WA + je auto nog vergoed als ie total loss is ?

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik neem aan dat je de dagwaarde krijgt?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Hangt er vanaf wie de veroorzaker is van de schade.
Als je 'm zelf om een boom heenvouwt, krijg je niks; daar is juist de Casco voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb zelf altijd al mijn auto's WA+.

Dit heeft de volgende voordelen boven "normaal WA".

- brandverzekering
- diefstalverzekering
- glasverzekering

Afhankelijk van de aanbieder zit er nog wel eens wat meer bij. Alleen al voor die ruitverzekering zou ik het doen, een nieuwe voorruit wordt je niet blij van. :)
Keida schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:52:
Wordt bij WA + je auto nog vergoed als ie total loss is ?
Niet als jij hem zelf stuk rijd, dan moet je allrisks nemen. ;) (En als je weinig schadevrije jaren hebt, eng veel betalen.)

[ Voor 34% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-05-2006 16:21 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

Ik was net bij een occasiondealer. Probeerde een auto te kopen, maar het is dus kennelijk zo dat je bij auto's onder de 4500 e geen Bovag garantie krijgt ? (hij wilde overigens ook zelf geen garantie geven). Daarnaast wilde hij niet zakken met de prijs.... :(

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 18:15
Hmm, meeste verzekeringen gaan er geloof ik van uit, dat je startonderbreking moet hebben, als je die niet hebt, dan moet je of meer premie betalen of je krijgt je geld niet, als ie gestolen wordt?

Daar werd ik door wat collega's opgewezen.
Rij zelf wel met all-risk, begonnen met 25 percent korting bij unive, maar binnen 4 a 5 maanden al de eerste stap hoger in korting tabel.
Als je trouwens lid bent van een vakbond, dan krijg je bij sommige verzekeraars ook extra korting.
Ook hebben sommige bedrijven of onderwijs afdelingen korting percentages.

Dus altijd ff nagaan, als je dat ook hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door bangkirai op 31-05-2006 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

GaMeOvEr

Is een hork.

bangkirai schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:28:
Hmm, meeste verzekeringen gaan er geloof ik van uit, dat je startonderbreking moet hebben, als je die niet hebt, dan moet je of meer premie betalen of je krijgt je geld niet, als ie gestolen wordt?

Daar werd ik door wat collega's opgewezen.
Rij zelf wel met all-risk, begonnen met 25 percent korting bij unive, maar binnen 4 a 5 maanden al de eerste stap hoger in korting tabel.
Als je trouwens lid bent van een vakbond, dan krijg je bij sommige verzekeraars ook extra korting.
Ook hebben sommige bedrijven of onderwijs afdelingen korting percentages.

Dus altijd ff nagaan, als je dat ook hebt.
Hangt erg van de verzekering af hoor, en de waarde van de auto. (Dus ook leeftijd van de auto.) Ik denk niet dat ze eisen dat je Opel Corsa uit 1990 een startblokkering heeft. Is het echter een Corsa GSI ofzo, zou dat wel eens anders kunnen zijn. In ieder geval stelt zeker niet iedere verzekeraar dat als eis. Het is wel zo dat je bij veel verzekeraars korting kunt krijgen bij aanwezigheid van een startblokkering/alarm. (dan wel SCM/TNO goedgekeurd.)

Het is dus niet zo dat het zonder startblokkering duurder is, eerder met startblokkering goedkoper. ;) Zelf heb ik meer korting gekregen omdat ik op mijn Corrado VR6 een klasse 3 alarm heb zitten.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:53
Het gaat om een oude ibiza. Als je een beetje handig bent knutsel je er vaak wel weer onderdelen van de sloop in. Zelf heb ik op mijn auto ook alleen WA (zx uit 1995) maar hier is het over het algemeen rustig qua diefstal. All-risk is iets te veel van het goede, maar een glas/inbraak verzekering kan ik zeker aan bevelen.

Misschien dat je ergens een glas-verzekering er los bij kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

Autoverzekeringen is VV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Keida schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 16:29:
Ik was net bij een occasiondealer. Probeerde een auto te kopen, maar het is dus kennelijk zo dat je bij auto's onder de 4500 e geen Bovag garantie krijgt ? (hij wilde overigens ook zelf geen garantie geven). Daarnaast wilde hij niet zakken met de prijs.... :(

*zucht*
€ 4500 is de grens bij Bovag ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 22:16

tozzke

aka tozzert

auto's ouder dan 10 jaar kunnen vaak niet eens meer WA+ verzekerd worden als je een nieuwe verzekering moet afsluiten.
Daarom heb ik mijn golf nog steeds in m'n oude WA+ verzekering zitten omdat het toch diefstalgevoelige wagens zijn

met de aanschaf van m'n ford thunderbird was het dus een heel gedoe aangezien mijn maatschappij hem in eerste instantie niet wilde verzekeren, ZEKER niet als 2e auto. Maar na lang aandringen hebben ze toch ingestemd en heb ik op mijn golf WA+ kunnen behouden en WA voor m'n ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida

Keida

dr.

heh? Dit lijkt me sterk?
Als je namelijk bij de diverse internetsites/verzekeringssites de auto laat zoeken op kentekenplaat, dan komen de specificaties van de desbetreffende er gewoon te staan. Je kunt dan gewoon kiezen voor WA, WA+ of all risk.

Zowieso, auto's van 10 jaar geleden... Dat betekent dus autos van 1995. Die zijn toch af en toe nog prima? (BMW 5 serie bijv?)

Pagina: 1