Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[UPS] Dipjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier een Back-UPS CS500 van APC staan... En nou heb ik dus dat dat ding er CONTINU tussenspringt, hoor hem echt meerdere malen per dag en soms zelfs een half uur achter elkaar continu switchen tussen netstroom en batterij...

Dit, in combinatie met mijn laptop die ik laatst dood terugvond nadat ik em s'avonds had uitgedaan, doet mij vermoeden dat het stroomnet in mijn (huur)huis brak is en dipjes vertoond. Ook wel eens "flikkerende" lampen gezien etc.

Iemand enig idee? En hoe en waar moet ik dit testen/aankaarten?

• PeNGuiN
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:52

PeNGuiN

't Is Wat...

Stroomleverancier en netbeheerder bellen en/of aanschrijven. Zit er niet een wietplantage in de buurt toevallig?

[ Voor 7% gewijzigd door PeNGuiN op 30-05-2006 21:17 ]

Dr. Phil himself!

• Yucko
  • Laatst online: 19:50

Yucko

One clown to rule them all !

Ik weet dat mijn BackUPS 1000 in staat is (middels de software van APC) om (inkomende spanning) te meten en weer te geven. Wellicht is dat een idee :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 14:06

Neoz

Neoz & Hobbes

Er zit soms wel eens een knopje op voor de gevoeligheid van het apparaat zelf ? Dan is die sensor net iets minder gevoelig en slaat hij dus ook minder vaak aan, als er nog wel gewoon stroom is.

Serve The Humanity , Be Server

• Sander
  • Niet online
JaJoah schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:18:
Ik weet dat mijn BackUPS 1000 in staat is (middels de software van APC) om (inkomende spanning) te meten en weer te geven. Wellicht is dat een idee :?
Helaas... Ik kan weinig meten, heb em onder linux draaien en hier is alles wat ik eruit krijg. In tool onder windows kreeg ik nog minder.

Enige wat erop zit is een P3 450 (deze pc dus) en via een stekkerdoos mijn livebox + switch. Maar die laatste 2 zitten er pas enkele dagen op en voorheen was het probleem er dus ook.

Mijn laptop is nu terug naar HP en ik wacht dus op hun bevindingen, mocht het zo zijn dat ze hem niet willen repareren dan zal ik de schade via mijn WA of laptopverzekering proberen te verhalen. Echter heb ik wel alvast een setje spanningsbeveiligende stopcontacten neergelegd (ook VOOR de UPS) om verdere schade te voorkomen.

EDIT: Ook geen knopje voor gevoeligheid, dit is echt simpel instapmodel. Heb em gratis meegekregen van een kennis.

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 30-05-2006 21:25 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Multimeter in stopcontact steken?

Er bestaan ook wel apparaten die vermogen en zo kunnen meten en die dan min en max kunnen opslaan. Kost wel wat (niet extreem veel natuurlijk, al heb ik geen idee hoeveel juist), moet je zelf beslissen of je er geld tegenaan wilt gooien.

De spanning mag maximaal 10% (dacht ik) afwijken van 230V. anders contact opnemen met stroom leverancier en vragen om een correctie. Misschien kan je zelfs de laptop vergoed krijgen als je kan aantonen dat het hun schuld is dat die stuk is. Dat de schade te wijten is aan spannings-dipjes.

Al denk ik dat je laptop daartegen beschermt is. Meestal kan die automatisch naar 110V omswitchen en zo dus een paar spannings variaties opvangen zou geen probleem mogen zijn.

• Yucko

Yucko

Ik heb de software eventjes erbij gezocht (wie wat bewaard, die heeft wat ;) ) en geinstalleerd en het bleek dus PowerChute Business Edition te zijn.

Iig getest op mijn APC Backup Pro 420 (hangt aan deze pc) en op mijn APC SmartUPS 1000. Op de SmartUPS 3000 zal ie ook wel werken, maar dat heb ik tot op heden nog niet getest.

Afbeeldingslocatie: http://www.jajoah.nl/images/apc_voltage.jpg
klik op plaatje voor meer gedetailleerde screenshot

Natuurlijk is er op dit moment nog niet veel data te zien, maar als je dit een dagje laat draaien en je schaalt de "Graph Period" naar "Last Day" dan zul je toch wel kunnen zien of er serieuze spanningsdipjes zijn in je aanvoer :)

Als je wilt wil ik de software wel eventjes voor je online zetten om te testen. Is niets illegaal aan. Deze is/was vrij te downloaden van APC Online, maar toen ik van de week zocht vond ik heb eventjes niet. Daarom eventjes in mijn archief gaan spitten alwaar ik hem alsnog vond.

[ Voor 9% gewijzigd door Yucko op 31-05-2006 06:29 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

ikbensander schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:15:
Ik heb hier een Back-UPS CS500 van APC staan... En nou heb ik dus dat dat ding er CONTINU tussenspringt, hoor hem echt meerdere malen per dag en soms zelfs een half uur achter elkaar continu switchen tussen netstroom en batterij...

Dit, in combinatie met mijn laptop die ik laatst dood terugvond nadat ik em s'avonds had uitgedaan, doet mij vermoeden dat het stroomnet in mijn (huur)huis brak is en dipjes vertoond. Ook wel eens "flikkerende" lampen gezien etc.

Iemand enig idee? En hoe en waar moet ik dit testen/aankaarten?
Ik ken dit- ik word er soms gek van. 8 uur sochtends... het lijkt op vaste tijden, dus misschien dat er soms meer pieken in het lichtnet zitten... een scoop aan je stopcontact hangen misschien? B)

• Sander
  • Niet online
Helaas geen multimeter hier. En die apparaatjes kosten helaas al gauw 50e en dat heb ik er niet echt voor over.

Die laptop is snachts (terwijl ie uit stond en zonder accu erin, wel lader) kapot gegaan. Het heeft die nacht hier in groningen wel flink geonweerd. Vandaar mijn hypothese.
Bedankt voor de tip! :) Zou hem graag van je ontvangen. Zal eens kijken of mijn UPS dat progje ook "snapt" :)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:09:
[...]

Ik ken dit- ik word er soms gek van. 8 uur sochtends... het lijkt op vaste tijden, dus misschien dat er soms meer pieken in het lichtnet zitten... een scoop aan je stopcontact hangen misschien? B)
Jupz, hier is het juist s'avonds vanaf een uur of 8 t/m 12 heel erg raak. Zit je toevallig ook in Groningen? :)

Zit hier in een vrij oude wijk waar ze delen aan het slopen en bijbouwen zijn. Zou kunnen dat het daar misshien wat mee te maken heeft ??? (Essent die loopt te rommelen met stroom van nieuwbouw ed)

BTW: Wat is een scoop (ben niet zo EL-Freak)

[ Voor 58% gewijzigd door Sander op 30-05-2006 23:17 ]

• Yucko

Yucko

@ikbensander:

Mail me maar (zie profiel voor adres) voor een linkje. Ben hem nu eventjes voor je online aan het gooien Hij staat inmiddels klaar voor je :)

[ Voor 17% gewijzigd door Yucko op 31-05-2006 10:03 ]

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik kan je aanraden om de beelden van je spannings dippen te bewaren, voorbeeld:
http://midiserver.student.utwente.nl/ups/spanningsdippen/

Hiermee kan je je huisvesting of stroom leverancier om de oren slaan, dat hielp bij ons ook, binnenkort gaan ze de kabels vervangen. Overigens maak ik deze grafieken met RRDTool en NUT en een bash script dat de ups direct uitleest. Als er behoefte aan is, dan wil ik het wel online gooien. Overigens heb je daar wel linux voor nodig :)

BTW, het wettelijk minimum is 207 volt
Voor het overige zal het transport zodanig plaatsvinden dat aan het gestelde in de norm NEN-EN 50160:1995 “Spanningskarakteristieken in openbare elektriciteitsnetten” wordt voldaan. Dit betekent dat het spanningsniveau tot 2004 onder normale omstandigheden gebruikelijk niet meer dan +6% of -10% zal afwijken van de nominale netspanning en vanaf 2004 +10% of -10%.
De netbeheerder kan, omwille van zijn bedrijfsvoering of die van een leverancier, op de geleverde spanning kortstondig toonfrequente signalen superponeren, dan wel de geleverde spanning kortstondig deformeren. Indien de elektrische installatie de ontvangst van die gesuperponeerde c.q. gedeformeerde signalen belemmert, kan de netbeheerder de afnemer verplichten om voor diens rekening voorzieningen te treffen.

blabla

• Sander
  • Niet online
Helaas werkte de geleverde software niet met mijn UPS, hij werd iig niet herkend doro de software. In manual stond als reden dat de UPS not supported was.

@MidiMaze: Ik werk ook onder linux met apcupsd als monitoring tool. Welke UPS heb jij waarmee je dat kunt uitlezen?

• MidiMaze
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ikbensander schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:57:
@MidiMaze: Ik werk ook onder linux met apcupsd als monitoring tool. Welke UPS heb jij waarmee je dat kunt uitlezen?
Ik heb een SmartUPS 3000, ik gebruik deze pin-out voor de kabel:

PC UPS
2 --- 2
3 --- 1
5 --- 9

Het scriptje staat hier, let niet op de namen :P
http://midiserver.student.utwente.nl/ups/script/
Met uber maak ik een rrd aan, en upsgraph.sh staat in de crontab, die wordt iedere 5 minuten uitgevoerd. Verder gebruik ik NUT om de boel uit te lezen, die ondersteund gewoon het smart signaling protocol van APC.
http://www.networkupstools.org/
Ik zal staks eens kijken wat die apc tool kan, die heb ik nog niet gebruikt :P

blabla

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mocht je niet kunnen monitoren vanwege de software kun je altijd nog een multimeter in je stekkerdoos prikken.

• Sander
  • Niet online
MidiMaze schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:36:
[...]

Ik heb een SmartUPS 3000, ik gebruik deze pin-out voor de kabel:

PC UPS
2 --- 2
3 --- 1
5 --- 9

Het scriptje staat hier, let niet op de namen :P
http://midiserver.student.utwente.nl/ups/script/
Met uber maak ik een rrd aan, en upsgraph.sh staat in de crontab, die wordt iedere 5 minuten uitgevoerd. Verder gebruik ik NUT om de boel uit te lezen, die ondersteund gewoon het smart signaling protocol van APC.
http://www.networkupstools.org/
Ik zal staks eens kijken wat die apc tool kan, die heb ik nog niet gebruikt :P
Ik gebruik USB kabel... :) Helaas gaat dit dus ook niet werken :(

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
_ferry_ schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:44:
Mocht je niet kunnen monitoren vanwege de software kun je altijd nog een multimeter in je stekkerdoos prikken.
precies, misschien betaal je voor een wat beter model 50 euro, maar ik zie die dingen regelmatig voor een paar euro liggen. Tuurlijk heb je dan geen dikke Fluke multimeter die gecalibreert is, maar als die meter 200V aangeeft weet je dat er wat fout is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Ik had 2 jaar geleden ook van die rare dippen gehad (lampen die knipperen, TV die raar deed, wasmachienen defect) nuon gebeld kwam kijken bleek de hoofdverdeelkast van het hele huis defect te zijn de min (blauwe draad) zat zo goed als los. Ze hebben een nieuwe verdeelkast geplaast geen problemen meer en heb een nieuwe wasmachienen gekregen zonder problemen

Veel succes

Verwijderd

kan iemand mij een schema van smart ups 1500i bezorgen?

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2006 16:47 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Verwijderd schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:44:
kan iemand mij een schema van smart ups 1500i bezorgen?
Wat bedoel je met schema? Een aansluitschema voor de seriele kabel? Een schema v.d. werking van het apparaat? Voor de seriele kabel moet je een paar posts hierboven kijken, voor het apparaat zelf zou je op google kunnen zoeken naar een service manual of eventueel APC zelf bellen.

Verwijderd

print schema .door een fout is er spanning op de output gekomen en zijn alle (8) fet's verbrand,deze zijn vervangen maar bij het wederop starten ( op battery )vlamden ze weer stuk.dus fout moet nog dieper zitten. apc geeft geen printschema's vrij

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2006 08:03 ]

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

In de APC service manuals staan voor zover ik weet ook geen print layouts. Ik dacht alleen de schema's van de globale werking. Maar ik denk dat het het simpelste is om een 2e hands APC te kopen en daar je huidige accu's in te plaatsen. Voor 10-40 euro heb je al een SmartUPS.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Effe los van het monitoren van de spanning, je kunt van APC UPS'en altijd de gevoeligheid instellen (laag, normaal, hoog). Dit is terug te vinden in de handleiding.
zie ook: UPS schakelt steeds naar accu?

🖥️ | 🚗

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:46

ThaHandy

Discovery Channel

die "dippen" heb ik zelf ook gehad tot ~190V :X dat was rond een uur of 06:00 en 12:00

Gevoeligheid op "normaal/medium" en het was over :)

smart APC cable:
Afbeeldingslocatie: http://ups.miem.edu.ru/Cables/9400024C.gif

en software kan je can de APC site afhalen:
http://www.apcc.com/tools...&part_num=&swfam=125&tsk=
downloaden na registratie

* ThaHandy @ smart UPS 1400RM

/edit
d0h, oud topic

[ Voor 16% gewijzigd door ThaHandy op 15-06-2006 20:53 ]

Pagina: 1