[RAID5] Hulp nodig met recoveren

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sc0tTy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 09:36
IK heb een 4x300GB raid5 array op een 2220 Hightpoint controller.

Vorige week is 1 van de harde schijven kapot gegaan, ik dacht dus geen probleem ik RMA hem en krijg een nieuwe.

Zo gezegt zogedaan, heb ik nu een nieuwe 300GB.

Nu wil ik mijn array gaan rebuildne en zie ik tot mij verbazing dat dit niet kan :'( :'( iig niet met de Highpoint RAID management console, ik heb GoT afgezocht en zag in de F.A.Q.
Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.
Ik heb RAID constructor van highpoint gedownload en zie ik dat ik niet bij mijn array kan.

Weet iemand hoe ik mijn data kan recoveren ???

Greetz Sc0tTy

Lumia 800 > 820 > 950 | Surface Pro 3 | Windows 10 Mobile Insider

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Highpoint RocketRAID 2220 ondersteund weldegelijk rebuild van "broken arrays". Als ik jou was zou ik eens heel rap de handleiding er bij pakken, daar staan namelijk meerdere mogelijkheden kwa rebuilds in. In jouw geval spreekt de handleiding over een nieuwe disk toevoegen, waarnaar de rebuild vanzelf start.

Suc6 ;)

bron: http://www.highpoint-tech...RR2220_PRODUCT_UM_1.0.pdf

P.s. Niet alle RAID management software spreekt letterlijk van rebuild, mijn RAIDcore management software spreekt bijvoorbeeld over "transfer" om virtueel gezien een nieuwe array aan te maken. In de management software zie ik tijdens de rebuild dan ook daadwerkelijk twee array's staan, waarvan de "broken array" verdwijnt als de rebuild klaar is.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 30-05-2006 20:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sc0tTy
de add button highlight niet :(

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sc0tTy schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:18:
de add button highlight niet :(
Je hebt de instructies van de handleiding gevolgd :?

edit: kijk een op bladzijde 23 van de pdf en anders gebruik de zoekfunctie in Adobe Acrobat reader en tik in"rebuild" je krijgt dan genoeg hits.

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 30-05-2006 21:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sc0tTy
jup
When an array member (hard disk) of a redundant array fails, the array will be marked as "broken".
Broken arrays can be automatically rebuilt using hot-spare disks (see page 23).
However, if there are no available spare disks, you can still rebuild the array by adding a new disk to it. To
add a disk to a broken array:
1. Highlight the “Management" menu, and select the "Array Management” function.
2. Highlight the broken array that needs to be rebuilt.
3. Click the Add Disk button on the too lbar or select "Add Disk" command from the “Operation" menu.
4. If the disk is successfully added to the array, rebuild process will start automatically.
als ik de array delete en opnieuw aanmaak ? zonder dat hij dan zigzelf opnieuw write (weet niet hoe dat heet) kan die dan opniew ingeladen worden ?
of als ik elke partitie los laad en inlaad met raid reconstructor

[ Voor 17% gewijzigd door Sc0tTy op 30-05-2006 21:38 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sc0tTy schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:32:
jup
[...]
als ik de array delete en opnieuw aanmaak ? zonder dat hij dan zigzelf opnieuw write (weet niet hoe dat heet) kan die dan opniew ingeladen worden ?
of als ik elke partitie los laad en inlaad met raid reconstructor
Ik ben bang dat wanneer je de array verwijderd/delete je de data kwijt bent.

• Sc0tTy
_Dune_ schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:57:
[...]

Ik ben bang dat wanneer je de array verwijderd/delete je de data kwijt bent.
mjah ikga dalijk maar is naar me serv toe en in het bios kijken van de kaart of ik nog wat kan doen anders ben ik bang dat ik alles kwijt ben :'( :'(

niemand anders die nog wat weet ?

[ Voor 7% gewijzigd door Sc0tTy op 30-05-2006 22:05 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Kan je de nieuwe disk niet gewoon als hotspare toewijzen, daarna zal de rebuild vanzelf starten. Nee heb je, en ja kan je krijgen plus het kan geen kwaad.

Oftewel niet geschoten is altijd mis.

P.s. ga vooral niet experimenteren of in paniek dingen proberen, je kunt ook altijd nog naar HighPoint mailen voor support.

En als je toch dingen gaat doen, schijf het op...ik spreek uit ervaring.

[ Voor 70% gewijzigd door John2B op 30-05-2006 22:12 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Sc0tTy
John2B schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:08:
Kan je de nieuwe disk niet gewoon als hotspare toewijzen, daarna zal de rebuild vanzelf starten. Nee heb je, en ja kan je krijgen plus het kan geen kwaad.

Oftewel niet geschoten is altijd mis.

P.s. ga vooral niet experimenteren of in paniek dingen proberen, je kunt ook altijd nog naar HighPoint mailen voor support.

En als je toch dingen gaat doen, schijf het op...ik spreek uit ervaring.
mjah klopt

nee als ik em aan spare toewijs kan ik ook nog niets doen

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sc0tTy schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:13:
[...]
mjah klopt

nee als ik em aan spare toewijs kan ik ook nog niets doen
Als je de nieuwe schijf toewijst als spare zou je volgens mij (als ik de handleiding goed lees) ook niets meer hoeven doen. De rebuild zou automatisch moeten starten.

• Sc0tTy
_Dune_ schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:17:
[...]

Als je de nieuwe schijf toewijst als spare zou je volgens mij (als ik de handleiding goed lees) ook niets meer hoeven doen. De rebuild zou automatisch moeten starten.
mjkah status staat nog steeds Disabled

in het bios staat ook dat hij disabled staat en ik kan niets doen aan de array zelf

ook als ik weer in windows het management console open en connect op de controller staat er ::

The Following arrays can not be used, do you want to delete them? met mijn Array in de selectie box

[ Voor 31% gewijzigd door Sc0tTy op 30-05-2006 22:46 ]

• Sc0tTy
bij de array managment staat nu ook een critical disk ::

hdd 1 is goed
hdd 2 is goed
hdd 3 is critical
hdd 4 is offline

waarschijnlijk is die corrupt geraakt toen ik aan het rebuilden was en de 4e disc weer uitviel

ik heb nu nog weinig hoop

EDIT : ik heb Highpoint een mailtje gestuurd ik hoop morge wat van ze te horen , ik ga naar me bed

[ Voor 25% gewijzigd door Sc0tTy op 30-05-2006 23:17 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

hdd 1 is goed
hdd 2 is goed
hdd 3 is critical
hdd 4 is offline

Duidelijk, dat gaat niet zomaar gerebuild worden.

HighPoint heeft een speciale FIRMWARE versie kan ik mij herinneren om een recovery te doen, ik weet niet of ze dat ook bij deze controller hebben maar dat zou me niet verbazen.

Wordt alleen door HighPoint verstrekt na grondige analyse van het probleem, na een succesvolle recovery moet je de oude firmware weer terugzetten.

Stuur de status van de disken mee, en errors of wat ook van belang kan zijn voor een goede probleem analyse.

Er is nog hoop...

[ Voor 15% gewijzigd door John2B op 30-05-2006 23:35 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sc0tTy schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:48:
bij de array managment staat nu ook een critical disk ::

hdd 1 is goed
hdd 2 is goed
hdd 3 is critical
hdd 4 is offline
Welke schijf is de nieuwe schijf? Een offline schijf houdt over het algemeen in dat de schijf geen spanning heeft of de data kabel niet in orde is. In iedergeval wordt de schijf niet gedetecteerd door de controller. Wanneer hdd3 je nieuwe schijf is en je hdd4 weer "wakker" kunt krijgen hoeft er nog niet echt wat aan de hand te zijn en zal de rebuild als nog kunnen starten.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Haal al je schijven eens van de controller af en start je pc eens opnieuw.

Daarna elke schijf eerst apart laten detecteren door de controller. Dus eerst schijf 1 eraan en de controller hem laten detecteren. Dan schijf 1 er af en schijf 2 er aan enz.

Daarna een voor 1 de schijven aan de controller hangen (1 er aan, detect, reboot > 2 er bij, detect, reboot > enz...)

Je controller zou de schijven nu weer moeten zien en er 1 aangeven als free of not assigned oid. Toevoegen aan de array en dan moet hij gaan rebuilden.

Wanneer je nog steeds een schijf er tussen hebt staan met critical dan zou ik als de donder een ghost proberen te trekken van die schijf en die naar je nieuwe schijf terug zetten. Deze nieuwe schijf dan ipv de critical schijf aansluiten en hopen dat het hele boeltje weer een array van 3 schijven ziet.

Altijd leuk van dit soort dingen, je creativiteit wordt altijd erg op de proef gesteld hiermee. :)

Succes!

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Sc0tTy
_Dune_ schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:44:
[...]

Welke schijf is de nieuwe schijf? Een offline schijf houdt over het algemeen in dat de schijf geen spanning heeft of de data kabel niet in orde is. In iedergeval wordt de schijf niet gedetecteerd door de controller. Wanneer hdd3 je nieuwe schijf is en je hdd4 weer "wakker" kunt krijgen hoeft er nog niet echt wat aan de hand te zijn en zal de rebuild als nog kunnen starten.
hdd 4 is volgus mij de nieuwe want bij device management staan gewoon 4 hdd's
max schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:13:

Daarna elke schijf eerst apart laten detecteren door de controller. Dus eerst schijf 1 eraan en de controller hem laten detecteren. Dan schijf 1 er af en schijf 2 er aan enz.

Daarna een voor 1 de schijven aan de controller hangen (1 er aan, detect, reboot > 2 er bij, detect, reboot > enz...)

Je controller zou de schijven nu weer moeten zien en er 1 aangeven als free of not assigned oid. Toevoegen aan de array en dan moet hij gaan rebuilden.

Wanneer je nog steeds een schijf er tussen hebt staan met critical dan zou ik als de donder een ghost proberen te trekken van die schijf en die naar je nieuwe schijf terug zetten. Deze nieuwe schijf dan ipv de critical schijf aansluiten en hopen dat het hele boeltje weer een array van 3 schijven ziet.

Altijd leuk van dit soort dingen, je creativiteit wordt altijd erg op de proef gesteld hiermee. :)

Succes!
dat zal ik zometeen in me pause proberen :) hopelijk werkt dat... het rare vind ik ook dat als ik in me bios kijk van de controller hij de array niet als CRITICAL ziet maar als DISABLED

[ Voor 53% gewijzigd door Sc0tTy op 31-05-2006 11:16 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sc0tTy schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:14:
dat zal ik zometeen in me pause proberen :) hopelijk werkt dat... het rare vind ik ook dat als ik in me bios kijk van de controller hij de array niet als CRITICAL ziet maar als DISABLED
Het is niet vreemd dat de RAID BIOS de array als disabled weergeeft. Hij is namelijk voorbij critical, wanneer er één schijf is uitgevallen gaat je array naar een critical status. In jouw geval doen twee schijven niet meer mee, waardoor de RAID controller de array uitschakeld of wel op de status disabled zet.

• Sc0tTy
_Dune_ schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:05:
[...]

Het is niet vreemd dat de RAID BIOS de array als disabled weergeeft. Hij is namelijk voorbij critical, wanneer er één schijf is uitgevallen gaat je array naar een critical status. In jouw geval doen twee schijven niet meer mee, waardoor de RAID controller de array uitschakeld of wel op de status disabled zet.
mjah maar toen ik gister in me bios keek zei hij niet dat 1 van de schijven critical was, ze waren gewoon goed , wat hij wel weergaf in het management console maar ja over 10 min pauze en dan ga ik eve naar huis om max zn id te proberen

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

max schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:13:

Succes!
Een dergelijke actie met RAID5 lijkt me geen goed plan, nu is de ARRAY zowiezo al offline dus zal niet veel schade aan kunnen richten, maar als de controller maar 1 disk detect staat de ARRAY zeker offline.

In het geval van een ARRAY waarbij 1 disk is uitgevallen en je zou deze procedure toepassen is je ARRAY zeker OFFLINE of DEGRADED en krijg het daarna maar weer draaiend, niet dus.

Ik durf dit echt niet aan te bevelen.

• Sc0tTy
John2B schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:05:
[...]

Een dergelijke actie met RAID5 lijkt me geen goed plan, nu is de ARRAY zowiezo al offline dus zal niet veel schade aan kunnen richten, maar als de controller maar 1 disk detect staat de ARRAY zeker offline.

In het geval van een ARRAY waarbij 1 disk is uitgevallen en je zou deze procedure toepassen is je ARRAY zeker OFFLINE of DEGRADED en krijg het daarna maar weer draaiend, niet dus.

In het geval van een ARRAY waarbij 1 disk is uitgevallen en je zou deze procedure toepassen is je ARRAY zeker OFFLINE of DEGRADED en krijg het daarna maar weer draaiend, niet dus. <--- waarschijnlijk is hij daarom nu DISABLED ik had toen de ene schijf kapot is gegaan de powerkabels uit de andere hdd's getrokken met het idee dat de andere hdd's niet ook nog stuk konden gaan.

ik heb wel dat wat max heeft gezegt gedaan maar dit heeft ook niets geholpen

ook is zijn de status van de schijven gewoon goed volgens het bios menu

[ Voor 7% gewijzigd door Sc0tTy op 31-05-2006 14:09 ]

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Sc0tTy schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:58:
[...]
<--- waarschijnlijk is hij daarom nu DISABLED ik had toen de ene schijf kapot is gegaan de powerkabels uit de andere hdd's getrokken met het idee dat de andere hdd's niet ook nog stuk konden gaan.
Dat verklaart een hoop. I cross my fingers.

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 31-05-2006 16:35 ]

• Sc0tTy
John2B schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 16:35:
[...]

Dat verklaart een hoop. I cross my fingers.
mjah ik ook ik wacht op antwoord van highpoint anders ga ik de array weggooien en de hdd's los mounten en proberen met raid reconstructor inladen

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

John2B schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 13:05:
[...]

Het enige wat je op mijn manier doet is alle schijven testen en zorgen dat de controller ze weer ziet. Zolang je niet in je array menu gaat liggen rommelen maar alleen de schijven opnieuw laat detecteren is er niks aan het handje. Die controller schrijft immers niet zomaar een configuratie weg zonder dat jij daartoe opdracht geeft.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Sc0tTy
max schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 17:19:
[...]

Het enige wat je op mijn manier doet is alle schijven testen en zorgen dat de controller ze weer ziet. Zolang je niet in je array menu gaat liggen rommelen maar alleen de schijven opnieuw laat detecteren is er niks aan het handje. Die controller schrijft immers niet zomaar een configuratie weg zonder dat jij daartoe opdracht geeft.
de schijven zijn in orde dat is het probleem ook niet.... maar iig kheb even 2 screenies gemaakt dan begrijpen jullie et mss wat beter

Afbeeldingslocatie: http://www.sc0tty.nl/GoT/raid1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.sc0tty.nl/GoT/raid2.JPG

• Sc0tTy
ik ben nu RAID reconstructor aan het draaien op mijn oude 3x120GB array om te kijken hoe het werkt en of het lukt (lukt de recovery ben ik al een hele blije man O+ ) hier staan namelijk ook mijn oude installz en fotos op

ook hoop ik nog een mail te ontvangen van highpoint

ik hou jullie op de hoogte,

EDIT :: Op het moment dat ik dit bericht post krijg ik mail van Highpoint ::
Hi,

2 weeks ago one of my drives failed in my 4x300GB raid5 array running on my HP 2220.

I RMA'd the disc and just got one back wich i installed properly.

then i opened the raid management console and try to do a rebuild but the button didn't highlight

i red the guide for the controller and it said i had to add the disc to the array, wich i tried to do but that button isn't highlighted aswell

i olso tried to add the disc to the spare pool and rebooted the server and still no rebuild

i would like to ask you if there is any other way to get it to rebuild ? if not is there any other way i could recover it ?

Greets

Robin Masters
Hello,

If the replacement disk is new, you must first initialize the drive (Management - Devices, then click on the Initialize button).
Once initialized, you can use the Add Disk option, under Management - Array.

Regards,

HighPoint Technologies, Inc.
Hi,

Sorry i didn't tell you the disk was already initialized, i'll make the story a little bigger :

When the drive failed i tried to rebuild the array and in the rebuild the disc failed again at wich point i checked the disk and saw that it was bad.

Now when i click on the array :
HDD 1 is online
HDD 2 is online
HDD 3 is critical
HDD 4 is offline

I think this is why i cant rebuild the array. Then i turned to the forum GoT (maybe you've heard of it), one of the guys there told me that i should contact you because you have special software or firmware.

I hope this will give you a little bit more information

Kind regards,

Robin Masters

PS : the array and disks are only 2 weeks old the disc was pretty much a DOA
Hello,

In that case, make sure the replacement disk isn't listed as "boot" - this status would prevent it from rebuilding the array.
Utilities should only be used if more than one disk failed (as the result of a power or system failure).

Regards,

volgus mij staat hij wel als boot dus hopelijk is dat het, ik ga nu de recovery even cancellen en me server rebooten en kijken of dat wel werkt, jullie horen het zo van me

[ Voor 80% gewijzigd door Sc0tTy op 31-05-2006 19:07 ]

• Sc0tTy
ik kan dus niet de bootflag zetten of deleten op die schijf dus dat is et niet, ondertussen ben ik die reconstructor gestart en het gaat 16 uur duren om 224GB te kopieren ... dat gaat dus aardig lang duuren als ik 840GB ga kopieren :/ maarjah zolang ik alles maar terug krijg wil ik best een week wachte :) , ik hou jullie op de hoogte

• Sc0tTy
Ik kreeg vanochtend weer een mailtje van Highpoint :
Hi,

I did it there, it will only show the array (disabled) in the boot menu

Regards,

Robin Masters
Hello,

In that case, try using the attached utility.

It is capable of recreating RAID arrays, without altering data stored on the disks.

It's DOS based, and graphical - it responds to standard keyboard inputs.
To run, boot to a DOS floppy, and use the following command:

raidtool.exe

Use the arrow, Alt, and Tab keys to navigate the windows, and the Enter key to select a device (disk, array), and execute a command.

It is capable of many different functions.
The function you will want to use are:

Save Disk Info
Delete Array
Create Array

1) First, highlight each disk of the array, and use the Save option - this will save the current RAID configuration of each selected disk to the floppy diskette.
The utility can restore these settings to the disks if you want to restart the process (in case you feel some RAID parameter is incorrect). These files can also be printed and used for reference.

2) Next, use the Delete option, and delete the RAID data from each disk.
This option will not delete actual, useable data from any of the disks, and will not damage the partition tables - it was designed specifically not to. It is simply a way clear out any junk RAID data from the disks.

3) Finally, use the Create option and recreate the array. This is similar to the card's BIOS menu.
Do not worry about the Build options in this case.
If it insists you must select an option, choose "No Initialization".

Once recreated, exit the utility and reboot - make sure the card's BIOS recognizes the array correctly.

If not, you can always run this utility again - it can be used as many times as needed.

Regards,

Dit mailtje maakt mij erg blij :D, ik ga dit vanmiddag in me pauze uitproberen.

Status update : De raid reconstructor is nog maar op 34% en hij zegt dat hij nog 2 uur en 14 min nodig heeft , wat volgens mij niet helemaal klopt

Jullie horen et strax van me

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
En... ? Al vorderingen ondertussen? B)
Pagina: 1