[proftpd] Probleem met rechten

Pagina: 1
Acties:

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:25
Sinds een tijdje gebruik ik Proftpd als FTP-server op mijn linux bak.
Ik zit echter met het volgende dillema:
Een bepaalde users-group, laten we zeggen 'testgroep' mag inloggen.
Deze groep mag files uploaden en downloaden, maar alleen zelfgeplaatste files verwijderen.
Verder zouden users van de groep 'testgroep' wél directorys binnen directorys van andere users aan mogen maken, en deze weer verwijderen.

Nu heb ik de volgende config bedacht voor deze directory:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<Directory /mnt/testdrive>
        AllowOverwrite          on

Umask                   0027            0007

GroupOwner              testgroep

DirFakeUser             off
        DirFakeGroup            off

<Limit READ WRITE DIRS>
                AllowGroup      testgroep
                DenyAll
        </Limit>
</Directory>

De dir 'testdrive' heeft de volgende rechten toegewezen:
drwxrwxr-x
user: bas
group: testgroep

bas is lid van testgroep.

Een bestand aangemaakt door user 'bas' via de FTP krijgt de volgende rechten:
-rw-r-----
user: bas
group: testgroep

Nu is het probleem: de andere users kunnen deze file via de FTP verwijderen!! 8)7
Volgens de rechten zou dit dus niet mogelijk moeten zijn, immers de groep-rechten zijn begrensd tot lezen...
Ik ben al de hele middag bezig met FAQ's en manuals doorspitten, heb al een aantal veranderingen doorgevoerd (zoals de Umask voor files én dirs defineren), maar het mocht niet baten...

Wie o wie heeft een logische verklaring, en liefst een mooie oplossing :*)

Edit: Ik heb een logische verklaring gevonden: als ik de maprechten verander voor de groep naar 'r-x' werkt het wel, echter dan kunnen deze users dus ook geen files meer uploaden...
Nader onderzoek leerde mij dat de maprechten bepalen of je bestanden mag plaatsen of verwijderen, waarbij dus plaatsen en verwijderen beide als 'w' wordt gezien. Ik wil wél kunnen plaatsen, maar níet verwijderen, mits je de user bent die de file geplaatst heeft (owner dus).
Dit schijnt te kunnen met een sticky-bit, en inderdaad, als ik die met chmod instel werkt het. Echter, nieuw gemaakte directory's worden gefabriceerd zonder zo'n bitje, waardoor users weer andermans bestanden kunnen verwijderen... help!!

[ Voor 42% gewijzigd door Bazz0847 op 31-05-2006 01:07 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

Ik denk dat het mis gaat bij de Umask. Kijk hier eens: http://www.castaglia.org/...TPD-mini-HOWTO-Umask.html :) Wat er precies mis gaat, weet ik ook niet...

Nederlander in België

• Bazz0847
Ik wel, namelijk Umask doet hetzelfde als chmod, echter dan gebruik je het complement van de rechten die je toe zou willen passen. Het probleem is echter, dat de eerste byte gemaskeerd wordt; oftewel je kan geen SGID, SUID en stickybits instellen... wat ik wél zou willen!!

• Bazz0847
*schupke*

Niemand? Ik heb nog een grootse zoektocht gedaan op Google, maar echt, het lijkt erop alsof niemand er ooit aan gedacht heeft! :X