een 'oudere' computer upgraden

Pagina: 1
Acties:

• miche_82
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-02-2025
greetz,

ik bezoek op regelmatige basis forums als het deze maar dit eigenlijk de eerste keer dat ik ook zelf iets 'post'. ik zit namelijk met de volgende vraag:
Ik heb een redelijke 'gedateerde' pc. Zijn er nog veel mogelijkheden om een een beperkt budget (max 500 euro) mijn computer nog fel te verbeteren. Zijn er zwakke punten of 'bottlenecks' die verholpen kunnen worden (zonder een nieuw moederbord aan te schaffen)?

ik bezit op dit mooment een computer met volgende specificaties:

moederbord: PC Chips K7 moederbord type M863G (ondersteuning voor socket 563 CPU's) 333MHz FSB
processor: AMD Athlon XP-M 2400+ @ 1,8GHz
RAM: 1,5 GB DDR-400MHz (1x 512MB + 1x 1024MB, geen slots vrij)
Grafische kaart: Club3D radeon 9600 - 256 DDR - 8x AGP
Geluidskaart: Creative Audigy 2 ZS

Heb ergens gelezen dat het mogelijk is om tot een Athlon XP 3000+ te (laten) installeren. Vervang veel stukken(grafische kaart enz...) zelf maar 'dat' toch maar niet. Is dit de moeite waard? Ook overclocken is een optie (vanuit de BIOS) maar omdat ik hier te weinig van afweet heb ik me daaraan nog niet gewaagd.
trwns: gebruik m'n pc vooral voor 'grafische' toepassingen (freehand, photoshop,...) maar ook wel voor 'games'

alvast bedankt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lekker doorsparen en einde van het jaar nog eens kijken voor een compleet nieuwe set.
Als je nu dingen gaat upgraden aan je huidige set zit je met:
1) AMD proc. 754 of 939. Dus nieuw moederbord met alles wat daarbij komt.
2) videokaart. Nieuwe moederbord zal waarschijnlijk geen AGP meer hebben.

Je geheugen is wellicht te recyclen, maar als je dual-channel wilt moet je er al voor zorgen dat je identieke sets krijgt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor spelletjes speel je en hoe? Oblivion/FEAR op high details? Of oude spelletjes?

Daarnaast kan je inderdaad beter nog een tijdje wachten. Het handigst is om te wachten totdat Windows Vista er is denk ik zelf, maar dat is afhankelijk van hoelang je het uithoudt met dit systeem.

[ Voor 82% gewijzigd door TweakerNummer op 30-05-2006 20:35 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou wat aan je CPU koeling kunnen doen en dan die XP-M oc'en. Die CPU kan zeker harder lopen dan een 3000+. Als je er dan nog een 6800GT of X800 bij zou doen kan je wel weer ff vooruit voor niet al teveel geld.

Aan de andere kant kan je ook gewoon nog ff wachten en dan een heel nieuw systeem halen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:34:
Je zou wat aan je CPU koeling kunnen doen en dan die XP-M oc'en. Die CPU kan zeker harder lopen dan een 3000+. Als je er dan nog een 6800GT of X800 bij zou doen kan je wel weer ff vooruit voor niet al teveel geld.

Aan de andere kant kan je ook gewoon nog ff wachten en dan een heel nieuw systeem halen.
Is een 7800 GS AGP niet iets handiger? Scheelt qua prijs niet ontzettend veel, maar qua benchmarks dacht ik wel (dit is zo uit mijn hoofd dus ik kan er helemaal naast zitten). Daarnaast is het nog steeds wel meer dan 200 euro voor de videokaart, tenzij je een 2e hands koopt.

• PilatuS
  • Niet online
Een 7800GS is best een aardige kaart maar ik vind als je naar de prestatie van een 2ehands X800/6800GT kijkt het verschil het niet echt waard.

Mijn 6800LE is maar iets van 15% langzamer dan die 7800GS (11k vs 13k in 3dmark03) en zou 2ehands iets van 100 euro kosten.

Je kan voor aardig onder de 200 euro als je het goed doet 10k/11k 3dmark03 hebben en een CPU die vergelijkbaar is met een XP 3200+ of nog hoger. (mijn XP-M 2600+ doet 3700+ op water iets wat met een goede luchtkoeler ook zeker mogelijk is)

• miche_82
TweakerNummer schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:32:
Wat voor spelletjes speel je en hoe? Oblivion/FEAR op high details? Of oude spelletjes?

Daarnaast kan je inderdaad beter nog een tijdje wachten. Het handigst is om te wachten totdat Windows Vista er is denk ik zelf, maar dat is afhankelijk van hoelang je het uithoudt met dit systeem.
Het meest 'high-end' game dat ik nu heb is waarschijnlijk Rollercoastery Tycoon 3, mijn systeem is ook niet in staat om deze game in op 'high-res' graphics te draaien.
Ik heb een voorkeur voor strategy en simulatie. Meestal draaien deze games goed, maar dan op 'medium-res'

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:45
PilatuS schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:58:
Een 7800GS is best een aardige kaart maar ik vind als je naar de prestatie van een 2ehands X800/6800GT kijkt het verschil het niet echt waard.

Mijn 6800LE is maar iets van 15% langzamer dan die 7800GS (11k vs 13k in 3dmark03) en zou 2ehands iets van 100 euro kosten.

Je kan voor aardig onder de 200 euro als je het goed doet 10k/11k 3dmark03 hebben en een CPU die vergelijkbaar is met een XP 3200+ of nog hoger. (mijn XP-M 2600+ doet 3700+ op water iets wat met een goede luchtkoeler ook zeker mogelijk is)
Ja echt wel :)

Een 6800gt doet net nog geen 11000 in 2003 en een 6800LE zou dat wel doen...
Ok je hebt de kans dat je alle pipelines kunt opengooien maar dan nog zal je de kaart stevig moeten overclocken voor een 11000+ scoren te halen. standaard zal het eerder tss de 6000-8000liggen.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/944322
http://www.tomshardware.com/2004/10/04/vga_charts_iv/page5.html

We zijn tweakers voor iets maar op dat syteem denk ik niet dat hij de 11000+ gaat halen met die kaart.

Je kan inderdaad wel tweedehands een X800pro of 6800gt op de kop proberen te tikken voor een goed prijsje. Kijk es in vraag en aanbod. Ik ben ook van mening dat je nu een 7800gs te veel betaald voor de prestaties dat het levert. Het is snelle kaart maar voor hetzelfde bedrag heb je een pak meer performance als je een pci-e kaart koopt.

[ Voor 14% gewijzigd door FragileM64 op 30-05-2006 23:18 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RCT3 draait wel op het systeem uit je TS hoor, daar heb je echt geen quad 7900GTX voor nodig :Y)

• miche_82
Ik merk dat er aan die 3D kaart nog wel wat valt te doen.
Misschien kan iemand me helpen in de keuze van welk type. Ik heb meermaals ondervonden dat games een 'voorkeur' blijken te hebben voor een bepaalde fabrikant. Voor RCT3 is dat ATI, voor Thief:deadly shadows is dat Nvidia. Welk fabrikant nu werkelijk de beste kaarten levert laat ik in het midden. Moet zeggen dat ik best tevreden ben van m'n Radeon 9600 en dat zal waarschijnlijk mijn uiteindelijke keuze beïnvloeden.
Wat overclocken betreft, ik sta altijd open voor suggesties, maar jammer genoeg weet ik rond dit onderwerp bitter weinig. Een vriend van me heeft dezelfde processor in zijn computer als ik (wel ander moederbord, type: onbekend) die stond standaard geclocked op 2 GHz, dus ik vermoed dat ik deze instelling ook wel kan halen. Of het de moeite is om te proberen weet ik niet.
Heb ook eens gelezen dat het mogelijk zou zijn om zonder extra koeling tot 2,4 GHz te gaan. Dit lijkt me echter weinig realistisch.

• PilatuS
  • Niet online
Een 6800gt doet net nog geen 11000 in 2003 en een 6800LE zou dat wel doen...
Mijn 6800LE@16x1,6vp doet op 383/866 11118 punten in 3dmark03 met de CPU op 2400 ipv 2500MHz. (hier heb ik ook gewoon een screenshot van) Dit is nog niet eens echt extreem overgeklokt.

Voor de TS, als je ergens een 6800LE kan vinden zou dat best een goede kaart zijn aangezien ze best snel zijn voor de prijs. Het unlocken van zo'n kaart is niet echt moeilijk, het staat hier op got in een topic goed beschreven.

Zoals ik al eerder vertelde is een X800PRO/XT of 6800GT kaart ook wel wat.

Met de standaard koeling van de CPU kan je wel redelijk overklokken, het beste is gewoon om eens te kijken hoe ver je kan komen met temps die nog redelijk blijven. Er staan hier op got prima FAQ's waar de basis van het overklokken goed uitgelegd staat.

2200MHz (~3100+) is met de standaard koeling denk ik wel te doen, zelf haal ik de 2500MHz maar dat is wel met waterkoeling.

Ik zou alleen aan deze pc niet echt veel meer uitgeven omdat je toch vast zit aan AGP.

200/250 euro kan je er vind ik nog wel aan uitgeven om er weer een jaartje tegenaan te kunnen, anders optie is nog even te wachten tot het budget wat groter is en dan een nieuw systeem te kopen.

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:07
Ik wil mijn AGP 6800 LE (volledig ge-unlocked) wel verkopen.
stuur maar een mailtje!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:45
PilatuS schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:54:
[...]
Mijn 6800LE@16x1,6vp doet op 383/866 11118 punten in 3dmark03 met de CPU op 2400 ipv 2500MHz. (hier heb ik ook gewoon een screenshot van) Dit is nog niet eens echt extreem overgeklokt.
Die zin sloeg op het feit dat je doet lijken dat hij dit standaard doet en dit is niet zo. Het unlocken is zoals je zegt echt niet moeilijk maar dan nog is het een beetje onvolledige informatie dat je gaf aagezien er niet in je post stond dat je je kaart had opengegooid. (Alhoewel dat natuurlijk het eerste is wat je doet met een 6800LE :) ). Het hangt van de TS af dat hij zijn (nieuwe) kaart wil unlocken...

[ Voor 12% gewijzigd door FragileM64 op 31-05-2006 16:57 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

ik denk dat je moederbord vervangen wel een goed idee is....
Als je een moederbord neemt met veel overklock opties....dan kun je wel weer een tijd vooruit...

• PilatuS
  • Niet online
FragileM64 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 16:54:
[...]

Die zin sloeg op het feit dat je doet lijken dat hij dit standaard doet en dit is niet zo. Het unlocken is zoals je zegt echt niet moeilijk maar dan nog is het een beetje onvolledige informatie dat je gaf aagezien er niet in je post stond dat je je kaart had opengegooid. (Alhoewel dat natuurlijk het eerste is wat je doet met een 6800LE :) ). Het hangt van de TS af dat hij zijn (nieuwe) kaart wil unlocken...
Dan had ik je verkeerd begrepen, ik had idd het unlock/oc verhaal er even bij kunnen zetten.

De kaart is standaard niet echt intressant kwa prestaties, hij word pas intressant zodra ie overgeklokt en unlocked is.

• miche_82
PilatuS schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:54:
[...]
Met de standaard koeling van de CPU kan je wel redelijk overklokken, het beste is gewoon om eens te kijken hoe ver je kan komen met temps die nog redelijk blijven. Er staan hier op got prima FAQ's waar de basis van het overklokken goed uitgelegd staat.
Aangezien ik de volgende weken terug wat meer tijd (eindwerk eindelijk ingediend) heb zal ik die FAQ's zeker eens doornemen.

Heb de documentatie van mijn moederbord nog eens bovengehaald en vond dit:

Hyper Booster: Enhance the CPU overclocking capability and boost the CPU frequency at 1 MHz interval in the BIOS setting page.

Heb deze optie ook daadwerkelijk teruggevonden in de BIOS. Als ik voldoende informatie heb ingewonnen en dus 'zeker' genoeg ben ga ik het wel proberen om deze settings aan te passen.
Er zijn twee dingen in te stellen en CPU frequency en een factor. Zal nog wel iets laten weten over hoe dat 't dan afloopt.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hmm ik weet het niet hoor maar weet je wel zeker dat je je geld aan een dergelijke videokaart uit wil geven? Als je spelen als Roller Coaster Tycoon 3 speelt dan heb je echt geen betere kaart nodig dan die R9600...

Ook moet het dan zeker wel beter kunnen dan de medium settings. Ik heb zelf een (héél) veel langzamere GeForce 4 MX440 64MB AGP 4x en ik speel RTC3 op medium @ 1024 x 768.
Ook heb ik nog eens een langzamere proc. (XP 2000+) en minder & langzamer geheugen (512MB PC2700).
Als ik jou was zou ik je drivers eens updaten? Als die up to date zijn is dan je systeem misschien (zwaar) vervuild?

Als upgrade alternatief zat ik zelf laatst te kijken naar een Pentium D 805, een dual core proc. @ 2,66 Ghz die erg makkelijk te overklokken is naar minimaal 3,4 Ghz en met erg goede koeling zelfs tot 4 Ghz (dan draai je dus procs. van €1000 eruit).

Totaal plaatje voor mij kwam volgens mij op iets van € 220, je geheugen + videokaart kan je dan meenemen.

Mocht je veel dingen tegelijk doen (multitasken) dan raad ik je aan om hier toch eens naar te kijken. Ben je meestal maar met één programma bezig dan zou k hem lekker links laten liggen.

Voor zo'n Pentium moet je dus wel een ander mobo hebben. Als ik jou was zou ik me hier niet door af laten schrikken, het 'klinkt' heel wat om een processor/moederbord te vervangen maar in wezen is dit nog makkelijker dan een PCI/AGP kaart vervangen. Het komt er enkel op neer dat je de processor goed in de socket legt (duidelijk aangegeven), de koeler goed monteert en de processor vooral niet aanraken (onderkant). Dan moet het echt allemaal goed komen, zie het als een uitdaging waar je wat van kan leren :)

Dus...lang verhaal, maar mijn tips:

- Kijk even waarom je videokaart niet presteerd zoals het hoort
- Multitask je veel haal dan zo'n Pentium D
- Als je niet veel multitaskt en je komt eruit met je videokaart wacht dan lekker op vista/aankomende prijsverlagingen :)

Just my 2 cent's

Edit:
Over overclocken is op GoT genoeg te vinden. Mocht je interesse hebben in die Pentium D...er loopt een groot topic over ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dick op 01-06-2006 01:25 ]

• miche_82
Ik draai RCT3 NU op 'high' graphics en dat gaat behoorlijk (dat is zeker niet de hoogste instelling) @ 800x600, volgende opties moet ik echter echt afblijven: 'reflecties in het water' (dit gaat nog) en 'anti aliasing' vooral wanneer ik die laatste optie aanspreek dan 'keldert' de framerate 'schokkend'=> letterlijk te nemen, het beeld gaat in schokjes vooruit.
Heb sinds vandaag de laatste drivers (versie 6.5)gedownload van op de ATI 'homepage', ga seffes even testen of het verschil maakt. Maar ik verwacht geen spectaculaire veranderingen.
Of mijn systeem zwaar 'vervuild' is, dat valt nog wel mee maar 't kan waarschijnlijk geen kwaad om eens een vers systeem te installeren en in ene keer de boel nog eens te formateren.

Edit:
test achter de rug, spel draait nu 'behoorlijk' zeg niet 'perfect' met alle settings op maximaal (ook 800x600), er zal dus iets mis zijn geweest met de vorige drivers. Als er veel 'waterreflecties' in beeld komen is dat wel duidelijk te merken

[ Voor 47% gewijzigd door miche_82 op 01-06-2006 18:42 ]

• miche_82
kingrichard47 schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 01:24:
Voor zo'n Pentium moet je dus wel een ander mobo hebben. Als ik jou was zou ik me hier niet door af laten schrikken, het 'klinkt' heel wat om een processor/moederbord te vervangen maar in wezen is dit nog makkelijker dan een PCI/AGP kaart vervangen. Het komt er enkel op neer dat je de processor goed in de socket legt (duidelijk aangegeven), de koeler goed monteert en de processor vooral niet aanraken (onderkant). Dan moet het echt allemaal goed komen, zie het als een uitdaging waar je wat van kan leren :)
Een harde schijf, een grafische kaart, geluidkaart en ook een moederbord heb ik zelf al eens vervangen, dus ik schrik er niet van terug om dat nog eens te doen. Maar de processor zelf leek me toch even wat anders: veel delicater werk. Blijkt dan toch mee te vallen.

Ben niet meteen van plan om m'n moederbord te vervangen omdat waarschijnlijk ieder onderdeel op mijn computer ruim 'gedateerd' is of gewoon aan vervanging toe, incl. behuizing, koeling en voeding. Als ik echt merk dat m'n systeem niet meer mee kan, zal ik waarschijnlijk een nieuwe computer aanschaffen. Die stap probeer ik echter wel zo lang mogelijk uit te stellen gezien de huidige evolutie naar 'dual-core'-processoren en PCI-e. Waarschijnlijk wordt er nu toch nog niet het beste uit die nieuwe systemen gehaald.

Ik geloof dat ik nu wel voldoende informatie heb meegekregen. Bedankt aan ieder die hier z'n steentje toe heeft bijgedragen en zeker aan 'kingrichard47' om mij te wijzen op mogelijkheid van een 'softwarematig' probleem dat mijn systeem verhindert om optimaal te presteren.

[ Voor 3% gewijzigd door miche_82 op 01-06-2006 20:08 ]

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

miche_82 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 20:21:
greetz,

ik bezoek op regelmatige basis forums als het deze maar dit eigenlijk de eerste keer dat ik ook zelf iets 'post'. ik zit namelijk met de volgende vraag:
Ik heb een redelijke 'gedateerde' pc. Zijn er nog veel mogelijkheden om een een beperkt budget (max 500 euro) mijn computer nog fel te verbeteren. Zijn er zwakke punten of 'bottlenecks' die verholpen kunnen worden (zonder een nieuw moederbord aan te schaffen)?

ik bezit op dit mooment een computer met volgende specificaties:

moederbord: PC Chips K7 moederbord type M863G (ondersteuning voor socket 563 CPU's) 333MHz FSB
processor: AMD Athlon XP-M 2400+ @ 1,8GHz
RAM: 1,5 GB DDR-400MHz (1x 512MB + 1x 1024MB, geen slots vrij)
Grafische kaart: Club3D radeon 9600 - 256 DDR - 8x AGP
Geluidskaart: Creative Audigy 2 ZS

Heb ergens gelezen dat het mogelijk is om tot een Athlon XP 3000+ te (laten) installeren. Vervang veel stukken(grafische kaart enz...) zelf maar 'dat' toch maar niet. Is dit de moeite waard? Ook overclocken is een optie (vanuit de BIOS) maar omdat ik hier te weinig van afweet heb ik me daaraan nog niet gewaagd.
trwns: gebruik m'n pc vooral voor 'grafische' toepassingen (freehand, photoshop,...) maar ook wel voor 'games'

alvast bedankt
denk dat jij upgrading wel op je buik kan schrijven, als ik het goed heb last of soldeert(iig goed vast dat jij ze niet eraf kan halen) PCCHIPS de proc's op een mobo vast ;)

maar ik kan er ook helemaal langs zitten natuurlijk, maar ik meen me zoiets te herrineren

[ Voor 9% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-06-2006 23:42 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CrankyGamerOG schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:40:
maar ik kan er ook helemaal langs zitten natuurlijk, maar ik meen me zoiets te herrineren
Niet in de war met via C3/C5 dingetjes?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

CrankyGamerOG schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 23:40:
[...]

denk dat jij upgrading wel op je buik kan schrijven, als ik het goed heb last of soldeert(iig goed vast dat jij ze niet eraf kan halen) PCCHIPS de proc's op een mobo vast ;)

Ja dat klopt ik heb hier nog een 1300Mhz duron op een pc chips bordje(word door hun 2000+ cpu genoemd :+ ) en die zit vast. alleen denk ik niet dat ze er een xp-m op solderen ;) ze verkopen ook gewoon lossen bordjes en de TS zou wel gewoon en bordje hebben met een socket.

En die 2400+ xp-m oc erg goed 2300-2400Mhz halen ze wel met wat meer vcore. Ze zijn veel beter dan een 3000+ in oc. Ik heb één 2500+ xp-m en doet ook makelijk 2300Mhz+

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 02-06-2006 00:50 ]

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 12:05
AMD Athlon XP-M 2400+ @ 1,8GHz
Dat is een speciaale mobile processor en die is wel lekker over te clocken zoals eerder gezegt.
Ik zou 'm gewoon pushen tot aan 2400 megahertz (in kleine stapjes) en dan testen of het systeem nog stabiel is. Dit is een overclock van 600megahertz die wel te halen moet zijn. (ik zit met air op 2600megahertz, op een 2500+-M)
Als het systeem stabiel draait en de temparaturen goed blijven dan is dit de goedkoopste manier.
(en mocht er iets fout gaan, een socket-a cpu is denk ik 35,- ofzo 2e hands)

En kwa 3D-kaart, ik zit er ook over te denken om mijn 9800pro om te wisselen voor een 6800xt en deze te unlocken en overclocken ga ik 300% op vooruit...
En jij denk ik 600%

Edit:
Spuit11, madmax134 was me net voor... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Lennart_1337 op 02-06-2006 00:57 ]

• M411007
  • Laatst online: 27-01 23:10
Ik heb een voorkeur voor strategy en simulatie
Als ik echt merk dat m'n systeem niet meer mee kan, zal ik waarschijnlijk een nieuwe computer aanschaffen. Die stap probeer ik echter wel zo lang mogelijk uit te stellen gezien de huidige evolutie naar 'dual-core'-processoren en PCI-e.
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Mijn XP2400+ systeem begint wel wat oud te worden. Ik vervang ook mijn systeem door een conroe systeem (of het AMD antwoord daarop).
Mijn voorkeur voor games gaat ook uit naar strategy. En begin 2007 komt Supreme Commander uit. Dat wordt echt een RTS die alles mijlenver achter zich laat. Helaas waarschijnlijk ook met sys req.
Als dit spel uit is vervang ik mijn systeem.

Tot die tijd wil ik het meeste uit mijn AGP systeem halen.
Ik heb mijn 9500Pro vervangen door een 6800LE en heb alles kunnen unlocken. Nu speel ik alle huidige games probleemloos.
Pagina: 1