Toon posts:

[excel] Combinatie van gegevens tellen*

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem in Excel waar ik niet uitkom...
Zowel vele site's op internet als ook de documentatie van Excel geven mij niet de juiste oplossing.

Ik probeer hieronder het probleem te beschrijven:
Aan een Excel sheet die ik zelf ontworpen heb wil ik een bepaalde berekening hangen.
Naar mijn idee een vrij 'simpele' berekening maar ik kom er niet uit.
Er moet een aantal getelt worden over een tweetal kolommen.

Voorbeeld:
Kolom A bevat de volgende reeks getallen: 1,2,1,3,1,2,1,3,1,2,3,3,1,1,3,2,1,2,1
Kolom B bevat de volgende namen: Jan, Piet, Jan, Piet, Klaas, Klaas, Jan, Piet, Jan, Klaas, Piet

Nu wil ik in een bepaalde cel, het aantal keren dat de combinatie Jan en 1 voorkomt...

Wie weet daar de juiste formule voor ?

Ik hoor het graag.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
Je kan twee dingen doen:
Eenvoudig:
Zet in cel C1 een formule als =ALS(EN(A1=1;B1="Jan");1;0)
trek die door naar beneden en zet ergens de formule =SOM(C:C) neer.
Moeilijk(er):
Array formules (zoek er ook even naar in de help voor wat algemene hulp, over bijvoorbeeld het invoeren hiervan)
Selecteer een cel, voor in de invoerbalk in:
=SOM(ALS(A1:A4=1;ALS(B1:B4="Jan";1;0);0))
En verlaat het veld door CTRL-SHIFT-ENTER te drukken.
Zie ook [rml][ Excel] formule met 2 voorwaarden en gegevens uit 3e kolom[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb geprobeerd de Array functie te gebruiken, hij geeft echter een foutmelding nadat ik Ctrl+Sht+Enter druk.

Hij is het niet eens met de 1 na A4=

Enig idee ?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dan is het natuurlijk wel handig om te vermelden welke foutmelding?
offtopic:
Excel vraagje zegt natuurlijk niets over het probleem wat je aan wilt kaarten. Let je er even op dat je zelf een goede titel verzint voor een topic?
en welkom op GoT :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:27:
Hallo,

Ik heb geprobeerd de Array functie te gebruiken, hij geeft echter een foutmelding nadat ik Ctrl+Sht+Enter druk.

Hij is het niet eens met de 1 na A4=

Enig idee ?
He ja, welkom inderdaad. :)
Een foutmelding is inderdaad wel handig. Wat je iig kan proberen is de formule eerst werkend te krijgen voor de eerste rij:
=SOM(ALS(A1=1;ALS(B1="Jan";1;0);0))
en dan pas naar een array om te bouwen. Denk ook aan het verschil in instellingen tussen twee verschillende PC's: probeer eens al de puntkomma's ; in de formule te vervangen door komma's.

Verwijderd

Met een kruistabel kun je betrekkelijk eenvoudig 't voorkomen van cominaties tellen.

Onder 'Extra', kies voor 'Draaitabel- en draaigrafiekrapport..', hou de standaardopties ('Microsoft Excel' en 'Draaitabel')
Klik volgende en selecteer het bereik waar de twee kolommen in voorkomen.
Klik volgende en kies of je het op het werkblad er bij wilt, of op een nieuw werkblad en klik voltooien.

Sleep beide velden uit/in de lijst met 'Draaitabel velden' naar 'Rijvelden' op je sheet.
Sleep ook één van beide veldden uit/in de lijst met 'Draaitabel velden' naar 'Gegevensitems' op je sheet. Pas van dit laatste veld (klik in 'Gegevensitems' op een cel) in de werkbalk 'Draaitabel de eigenschappen aan via het i-tje ('veldinstellingen') van standaard Som naar Aantal.
Pagina: 1