Toon posts:

Asus P5VD1-X Dual-Channel Fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag,

Ik heb :

- QTec 400W Voeding
- Intel Pentium 4 540 3,2 GHz (1Mb L2 Cash, 800FSB) HT
- Asus P5VD1-X
- 2X 512Mb Samsung geheugen. DDR-400 PC3200 (Is gelijk aan elkaar, en loopt op zelfde snelheid)
- Maxtor 300GB 7200 RPM 16Mb S-ata
- Nvidia Geforce 7300 GS 256Mb (@ 512Mb, omdat ik 1Gb ram heb)

Mijn geheugen is nu in slot 1 & 2 (Single-Memory mode) gestoken, nu werkt alles perfect, en heb ik geen vastlopers.
Als ik mijn geheugen in 1 & 3 zet (Dual-Channel mode) dan loopt mijn pc direct vast na het opstarten.

Wat kan hier de redenen van zijn :/
Temps zijn in orde, CPU Max 50 C, GPU max 45 a 49 C

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 16:06 . Reden: Info veranderd ]

Verwijderd

En als je de dimms in bank 2 & 4 doet, dat moet als het goed is toch ook werken?

Verwijderd

Topicstarter
Loopt direct na de boot vast :?

Verwijderd

En als je zonder geheugen opstart?
Dan moet hij met piepjes aangeven of hij geheugen mist, mocht dit zo zijn, dan ligt het waarschijnlijk aan je geheugen. Mocht hij nou niet gaan piepen, dan zou ik het ergens anders gaan zoeken.
Misschien dat je eens een andere voeding kan proberen, omdat hij misschien te weinig stroom krijgt.
Q-tec staat nou niet bekend om hun goede voltages.

Verwijderd

Topicstarter
Dan geeft ie een memory-fout...dus zou et aan het geheugen liggen, dat ze toch niet volledig gelijk zijn..? als dat het geval is, ga ik kijken voor ander geheugen, misschien dan een 2Gb Setje (KIT) ;)

Alvast bedankt voor je snelle reactie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 16:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:30:
Dan geeft ie een memory-fout...dus zou et aan het geheugen liggen, dat ze toch niet volledig gelijk zijn..? als dat het geval is, ga ik kijken voor ander geheugen, misschien dan een 2Gb Setje (KIT) ;)

Heb je de mogelijkheid om MemTest op te starten, of loopt hij al tijdens de bios/post vast?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:30:

Vervang dan ook gelijk die voeding O-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:32:
[...]

Heb je de mogelijkheid om MemTest op te starten, of loopt hij al tijdens de bios/post vast?
Die mogelijk heid krijg ik niet, nee hij loopt niet vast bij zijn bios, maar na het starten van windows...SuperPI kan ie ook niet aan, terwijl op single-memory mode hij de 32Mb test makkelijk doet met CPU gebruik van rond de 50%

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:34:
[...]

Die mogelijk heid krijg ik niet, nee hij loopt niet vast bij zijn bios, maar na het starten van windows...SuperPI kan ie ook niet aan, terwijl op single-memory mode hij de 32Mb test makkelijk doet met CPU gebruik van rond de 50%
Ik gok op het volgende:
  • Je voeding trekt het niet -> test eens met een andere voeding
  • Een temperatuur probleem -> controleer je temperaturen eens in je bios

Verwijderd

Topicstarter
Temperaturen in de bios zijn precies het zelfde als in Everest Ultimate Editon 2006.
Andere voeding helpt niks :?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Laat eens de videokaart niet een gedeelte van het geheugen afsnoepen. Of probeer een PCI of snellere videokaart, die geen geheugen shared.
Probeer ook eens in 2T en lagere Cas en timings te draaien in dual channel.

Lijkt mij sterk, dat als de pc vastloopt met dual channel dat het dan aan de voeding ligt.
Meestal gaat een pc dan even later ook automatisch uit.

Heb je wel de nieuwste BIOS erop?

[ Voor 10% gewijzigd door Archimond op 30-05-2006 16:52 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:34:
[...]

Memtest draai je niet onder Windows, maar van floppy of cd ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik krijg de mogelijkheid niet, omdat ie dan vastslaat om Memtest te draaien.
En het is een PCI-E videokaart, hij is automatish ingesteld door Nvidia als er meer als 1Gb aan systeemgeheugen is, dat ie dan op 512Mb loopt vanplaats 256Mb, dus daar kan niet aan veranderd worden;)

Edit:'\

Kan een slotje op, ga binnenkort een Kit halen van 2 gelijke banken, en dan werkt alles wel :)
Bedankt voor de reacties ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 17:14 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:49

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:11:

Edit:'\

Kan een slotje op, ga binnenkort een Kit halen van 2 gelijke banken, en dan werkt alles wel :)
Bedankt voor de reacties ;)
Je zegt in de startpost zelf dat je twee gelijke modules gebruikt. Hoe weet je dan zo zeker dat 2 andere modules het wel zullen doen?
'dual channel kits' zijn grote onzin imho

Kater? Eerst water, de rest komt later

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-05 14:19
Dual Channel kits zijn inderdaad marketing BS. Koop ze alleen als ze goedkoper zijn dan losse modules ;)
Ik zou het vooral zoeken in
A. je voeding. Ik zie Q-tec en ik denk, dat is het ;)
B. je videokaart. De PCIe poort van de P5VD1-x ondersteunt maximaal PCIe 4x en sommige kaartjes kunnen hier slecht tegen. Misschien zou je dit bij je winkel/leverancier/Asus na kunnen vragen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord.

Als ik het op 400mhz draai (geheugen verschillend, twinmos, kingston)
Krijg ik Tha blue screen, en soms loopt die gewoon vast. 'gewoon?'

Ik raad je een nieuwe mobo aan, ik krijg morgen mijn P5GD1-PRO binnen!

Ik heb een nieuw moederbord gekozen vanwege het lage bandbreedte van de pcie-e sleuf.
ik had allemaal artifacts en strepen bij spellen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik geen kit van het geheugen, maar 2 losse banken. Maar ik laat hem voorlopig nog maar even op Single-memory mode staan en draaien, draait nu nog snel genoeg, en games spelen is geen probleem.
Het moederbord is net nieuw, maar ik weet dat dat niks uitmaakt, kan altijd een fout in zitten.
Iniedergeval bedankt voor de reacties.
Kan slotje op ;)
Pagina: 1