Suggestie: Splits positieve en negatieve modpoint voorraad

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 20:01
Het valt me op dat op sommige onderwerpen echt hele ladingen negatieve modpoints uitgedeeld worden binnen een enkel onderwerp, soms volslagen onterecht. Kennelijk heeft iemand dan modpoints te veel en wordt een hele bak met -1 puntjes over een thread uitgestort. Zie bijvoorbeeld nieuws: Cell-cpu beloftevol voor wetenschappelijke berekeningen , een hele stapel 'overbodig' op gewoon relevante reacties.

Suggestie: How about het beperken van negatieve modpoints (bijvoorbeeld voor elke vijf positief vergaarde points kan je een negatief point of 'neg-point' uitdelen). Ik denk dat dit de sfeer ten goede kan komen. Er blijft altijd wel iemand met 'neg-points' om een echte troll weg te modden.

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-10 08:54

JHS

Splitting the thaum.

Wat als effect zal hebben dat mensen overbodige modpoints gaan gebruiken om reacties onnodig boven de 1 uit te tillen :) . Vaak komen trollerige reacties die een bepaalde groep fanboys aanspreken op +4 te staan. Met jouw model zijn ze dan niet meer naar -1 te krijgen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ff uitgebreidde weerlegging. En, naast Powermod ben ik chemicus van beroep (en vanaf volgende week een chemicus met een promotiedatum).

In de chemie heb je snel te maken met evenwichten. Een evenwicht van links naar rechts en van rechts naar links zijn de bekende voorbeelden. Maar je kan dat ook van boven naar beneden laten gaan en vice versa. Nu lijkt het uitermate onwaarschijnlijk, maar bizar veel processen laten zich beschrijven door 1 of ander evenwicht. Actie = reactie beweerde Newton al, maar je kan ook stellen dat als je iets een douw geeft, dat de reactie dan louter de beweging is om het evenwicht te herstellen. En aangezien processen zuiver arbitrair zijn is het altijd onmogelijk om te zien wat de actie was en wat de reactie was en wat de reactie op de reactie is.
En als NSTM-lurker vind ik zelfs een politiek spectrum een evenwicht tussen Links en Rechts en boy, wat kan dat systeem hard heen en weer gaan als je daaraan gaat klooiendoor iets te duwen of iemand om te leggen.

Het moderatie-systeem is ook een evenwicht. Alle reacties zitten in de pool en vervolgens kan daar een evenwicht in optreden door al dan niet -1 en +1 te pakken te krijgen. Dankzij dit evenwicht zal zich snel de juiste waardering instellen (als het goed is). En dat is ook de reden dat Powermods niet zo ontzettend actief zijn, want als wij dat evenwicht een douw geven naar +4 maar dat is een onevenwichte beoordeling, dan gaat íe weer langzaam naar beneden (of relluh op TMF).

Maar nu komt het, zodra je gaat rommelen met het extra waarde toekennen aan + of -punten op 1 of andere manier, dan verschuif je het evenwicht ook die richting in. Zodra je 2 +punten nodig hebt om 1 minpunt ongedaan te maken (de minpunten wegen dan zwaarder) dan zal een nieuw evenwicht gevonden worden en ALLE reacties zullen substantieel lagere cijfers krijgen. Alleen de de reacties die geen minpunten aantrekken (al dan niet door een neutrale nickname) zullen op de +4 halen en de rest zal een stuk moeizamer een hogere waardering halen.... en rond de 0-overbodig wordt het errug druk. En andersom werkt dat ook zo, indien je de positieve waarderingen zwaarder laat wegen, wordt het heel erg druk in de hogere regionen.
En je ziet hoe subtiel dat evenwicht kan zijn, maar neem maar van mij aan dat het heel snel verschuift. Dus ieder plan om de waardering aan te passen, negatieve en positieve modpunten uit te delen en andere dingen, die moeten allemaal perfect evenwichtig zijn anders verschuift het zwaartepunt gewoon naar een onevenwichtig dingetje. En aangezien ieder topic op een andere manier + of - bevooroordeeld is, zal dat uiteindelijk niet echt opschieten.

Ergo, hoewel het sleutelen aan de manier van evenwichtinstellingen erg aantrekkelijk lijkt, is het bloedlink om daadwerkelijk te doen.

* Delerium denkt wel dat een -1 wat zwaarder kan gaan wegen wanneer blijkt dat ALLES overgewaardeerd lijkt te zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 20:01
Dank voor de wijze woorden ;-)

Misschien heb ik niet helemaal goed uitgelegd. Wat ik bedoelde was niet zo zeer om de weging (het evenwicht) van modpoints aan te passen, maar om het 'voorraadbeheer' van de individuele gebruiker op te schuiven zodat het uitdelen van negatieve modpoints 'duurder' is dan het uitdelen van positieve. Stel ik heb 50 points. Als ik een +1 uitdeel gaat er 1 vanaf hou ik er 49 over. Als ik een -1 uitdeel gaan er 2 of meer vanaf, dan hou ik er dus 48 of minder over.

Misschien is het allemaal gerommel in de marge, maar ik heb nu de indruk dat er types bijzitten die alles wat los en vast zit (of alles wat ze niet begrijpen) naar beneden modden, misschien om zich te laten gelden? Door positieve mods te belonen zal dat mogelijk minder gebeuren. Anyhow, het is maar een suggestie. Doe er mee wat je goed dunkt..

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-10 10:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat geeft hetzelfde effect als wat Ecteinascidin hierboven beschrijft. Als iedereen 100 +punten kan uitdelen en 10 -punten zal het duidelijk zijn dat er geen evenwicht is.

Signatures zijn voor boomers.