[Linux] Verschillende servers draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ingmdijkstra
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09-2023
Misschien kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om verschillende servers tegelijk te draaien op een linux machine.
bv
Apache (1 & 2) .
PHP (4 & 5) met mogelijkheid deze per domein aan te zetten.
MySQL (4&5) met de mogelijkheid deze per domein aan te zetten.

Ik heb dit persoonlijk nog nooit gezien op een server. Er zijn wel sommige hosting providers waarbij het mogelijk is om zelf te kiezen/wisselen tussen de verschillende PHP en MySQL versies.

Zo ja,
Is er een tool is waarbij je gemakkelijk onderhoud pleegt op deze machine.
Zo nee,
Waarom is dit niet mogelijk

Ons doel is om te kijken of we een interne server kunnen draaien waardoor we op alle mogelijke configuraties een development omgeving kunnen draaien.

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je wat zelf compileert, verschillende versies in een apart prefix zet, poortnummers wijzigt en wat aan de slag gaat met $LD_LIBRARY_PATH, vermoed ik dat het wel moet lukken.

Vraag is alleen wat je er mee wilt bereiken? Als dat als testomgeving voor verschillende productieservers is, lijkt het mij weinig realtistisch, en ga je eerder meer problemen hebben door je kunstmatige mengeling van verschillende versies dan eche problemen die je in productie ook zou tegenkomen.

Realischtischer lijkt me dan om met behulp van zoiets als Xen of VMWare Server virtuele machines op te zetten.

Voor het samenzetten van PHP4 en PHP5 kan je eventueel wel eens googelen, daar zijn blijkbaar wel mogelijkheden voor.

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13

TheFirepit

Vuurbal

Zou het niet kunnen gaan werken als je verschillende chroots gaat gebruiken?

En dan voor elke chroot instellen wat je nodig hebt?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• ingmdijkstra
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09-2023
Het probleem is dat wij verschillende producten hebben die in verschillende omgevingen draaien. Maar om voor al deze omgevingen(Apache,PHP en MySQL versies) een andere server te kopen is een beetje te duur. Wel kunnen we kiezen om natuurlijk wat ongeveer gelijk is op 1 machine te draaien en de rest gewoon extern te blijven door ontwikkelen.

Maar lieven gewoon 1 server met alles er op.
Kan iemand mij ook vertellen wat het verschil is tussen de verschillende manieren van php te compilen.
Je hebt dacht ik 1 als module en de andere als api.
Wat is hier het voordeel van?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 16:09

Robtimus

me Robtimus no like you

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja dat is mi. beetje overkill!

er is een gentoo document over zowel 1.3 als 2.x tegelijk draaien. Zul je even voor moeten googlen; ik geloof dat het op de wiki stond :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt een aantal dingen doen:

- ontzettend moeilijk doen en al die versies tegelijk installeren en draaien, allemaal vanaf verschillende plekken in het fs, met verschillende configuraties, etc.
- Virtual Servers gebruiken, dmv VMWare, Xen (aanrader) of Usermode Linux (als je Linux gebruikt)
- Multiboot: simpelweg meerdere installaties maken volgens 't zelfde idee als de virtual servers, alleen dan maar met een tegelijk geboot.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 31-05-2006 09:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
Het enige praktische nadeel is meestal dat je verschillende poorten moet gebruiken. B.v. apache1 op poort 80 en apache2 op poort 81. Verder kan het allemaal prima, er is niks dat je tegenhoudt.

Je moet alleen wel even letten op de dependancies bij kant en klare pakketten. Zo kun je onder Debian standaard met de dotdeb package niet tegelijk mod_php4 en mod_php5 installeren, aangezien dit in normale situaties conflicteert. Maar goed, kun je ook wel omheen werken zonder al te veel moeite.

Verwijderd

Onder Linux iig zijn er verschillende virtualisatie technieken mogelijk. Xen, vserver, UML. Hiermee boot je een nieuwe kernel binnen in een kernel die zijn eigen ip adres ed kan hebben. Misschien eens handig om hier naar te kijken

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja pak dan gewoon een rootjail....

het lijkt me dat de TS ook niet echt 100% 1337 is, en dat is ook makkelijker te doen dan UML (vind ik dan).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

djbuzzz schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:38:
Het enige praktische nadeel is meestal dat je verschillende poorten moet gebruiken. B.v. apache1 op poort 80 en apache2 op poort 81. Verder kan het allemaal prima, er is niks dat je tegenhoudt.

Je moet alleen wel even letten op de dependancies bij kant en klare pakketten. Zo kun je onder Debian standaard met de dotdeb package niet tegelijk mod_php4 en mod_php5 installeren, aangezien dit in normale situaties conflicteert. Maar goed, kun je ook wel omheen werken zonder al te veel moeite.
Je kunt daarvoor gewoon meerdere IP's gebruiken.

• DJ Buzzz
  • Laatst online: 22:00
eghie schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:54:
[...]

Je kunt daarvoor gewoon meerdere IP's gebruiken.
True true, maar ik weet ook niet hoe het verder zit met eisen m.b.t. toegang van buitenaf, of ze daarvoor willen VPN'en e.d. Meer ip's gebruiken is zeker een goede oplossing maar niet perse een vereiste natuurlijk :).

• Wilke
  • Laatst online: 22:56
UNIX != Linux.

Anyway, in principe kan het zeker. Desnoods met gebruik van chroot etc. Zelfs helemaal zonder dat soort 'trucs' moet het kunnen, het probleem is alleen altijd: hoe hou je de ellende uit elkaar? Want allerlei installers, configfiles, proberen automatisch te detecteren (of bevatten de default locaties) waar zaken staan, selecteren dan de "verkeerde" versie etc. - met andere woorden het is een hoop handmatig werk.

In de praktijk denk ik dat het veel en veel makkelijker is om virtualisatie-technieken te gebruiken. Xen, VMWare, User Mode Linux, het wordt hierboven al genoemd. Ook daarbij krijgt 1 fysieke computer dan gewoon meerdere IP's, iets wat je toch al moest hebben vanwege de reden die djbuzz opgeeft (je wilt niet dat mensen moeten surfen naar http://whatever.com:81 - vermoedelijk ;) )

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik snap niet echt wat het probleem is.
Heb je al getest of je aplicaties die nu op apache13/php4 goed draaien, problemen geven op apache2/php5 ?
Er zijn volgens mij wat betreft gebruik van code echt geen problemen als je versies omhoog gaat..
Naar mijn idee is die code gewoon grotendeels backwards compatible gemaakt.

Ik zou eerst eens testen wat er niet werkt voor dat je je druk gaat maken over dit soort dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door xzenor op 31-05-2006 10:34 ]

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 12:23
@possamai:
Voor php is dit iig (uit eigen ervaring) niet zo, php4 en 5 zijn niet helemaal backward compatible. Maar dit is met een paar aanpassingetjes aan te passen. Wat MySQL en apache, lijkt me dat dit toch wel backwards compatible moet zijn.. ik heb er zelf iig nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door trinite_t op 31-05-2006 10:40 ]

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Verwijderd

Eigenlijk kan dit veel simpeler:

1 Jij kiest of een gebruiker een SQL database heeft aangezien je er zelf een moet aan maken met username/password
2 Voor PHP aan of uit installeer je een FTP Server, configureer deze dat de server GEEN .documenten of .mappen (verborgen bestanden en mappen) laat zien en dan kun je gewoon simpel in de webdirectory een simpel .htaccess waar je de regel:

code:
1
php_value engine off

om php uit te zetten.

Verder om de PHP en MySQL versies uit elkaar te houden zou ik gewoon aanraden een tweede server neer te zetten zodat ze gewoon op dezelfde poorten kunnen draaien. (Als het goed is hoef je de poorten van MySQL toch niet naar buiten te forwarden en wordt er alleen op localhost een connectie gemaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 10:52 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
trinite_t schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 10:39:
@possamai:
Voor php is dit iig (uit eigen ervaring) niet zo, php4 en 5 zijn niet helemaal backward compatible. Maar dit is met een paar aanpassingetjes aan te passen. Wat MySQL en apache, lijkt me dat dit toch wel backwards compatible moet zijn.. ik heb er zelf iig nog nooit problemen mee gehad.
MySQL 5 is ook niet volledig backwards compatible.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik zei ook 'grotendeels'...
Wat ik meer bedoelde is dat zijn vraag misschien helemaal overbodig is omdat het misschien wel gewoon werkt.. eventueel met links en rechts een kleine aanpassing.

Als iets niet werkt kan je altijd nog naar oplossingen gaan zoeken.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
possamai schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 11:26:
Ik zei ook 'grotendeels'...
Wat ik meer bedoelde is dat zijn vraag misschien helemaal overbodig is omdat het misschien wel gewoon werkt.. eventueel met links en rechts een kleine aanpassing.

Als iets niet werkt kan je altijd nog naar oplossingen gaan zoeken.
Ik zie MySQL niet eens genoemd in jouw post.
Maar het is natuurlijk wel handig om die kleine aanpassingen te doen (en te weten of ze nodig zijn) voordat je de software installeert bij klanten.
Pagina: 1