Toon posts:

Outlook Express delen met twee computers

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

het is mijn eerste topic, dus ik hoop dat ik alles juist doe. Ik heb twee computers die in lan met elkaar verbonden zijn. Het netwerk staat open en de juiste mappen en harde schijven worden gedeeld. Ik heb ook de map waarin de mailboxen van outlook express staan gedeeld, maar zit nu met volgend probleem:
Hoe kan ik mijn mails automatisch binnenhalen op beide computers. Hoe kan ik bijvoorbeeld zorgen dat wanneer ik een mail verstuur van de ene computer, deze ook in de Sent Items van de andere computer terechtkomt?
Ik heb reeds geprobeerd beide outlooks op dezelfde map te configureren, en dan te werken met offline files, maar dat is niet zo gemakkelijk, want als ik dan op de ene computer iets verstuur, deze afzet, vervolgens de andere computer aanzet en iets verstuur, weet de sync niet meer welke sent items hij moet houden en verlies ik sowieso één van de verstuurde berichten...
Ik wil graag met outlook express blijven werken, maar heb dus hulp nodig...

Groetjes!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Niet. Dit kan wel met Outlook icm een Exchange server, maar als je er niet zoveel verstand van hebt is het niet zo handig om daar direct mee te beginnen. Wat je zou kunnen doen is bij de opties van je accounts ergens 'Laat berichten achter op server' op de PC's aanvinken (bij een mailbox met een limiet wel een keer in de zoveel tijd leeghalen dan).

offtopic:
Welkom op GoT :) Kleine tip; dit topic had beter in SA gepast :) Modje?

[ Voor 27% gewijzigd door Peedy op 30-05-2006 15:13 ]

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:57
Wat jij wilt is volgens mij niet mogelijk met Outlook Express. Je moet een Exchange server draaien wil je dit soort functionaliteit echt mooi voor elkaar hebben.

Outlook Express is maar een simpele mail client, die ondersteund dit soort functies helemaal niet

[ Voor 24% gewijzigd door dribbel op 30-05-2006 15:13 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Als het over een hotmail of http adres gaat kan je bij synchronisatie instellingen kiezen voor "alle berichten" voor zowel de verzend als ontvang map. Dan hoef je verder niks te sharen of zo ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Moet je inderdaad een exchange server voor opzetten. Maar daar gaat een hoop tijd in zitten om dat goed werkend te krijgen, en ik weet niet of dat gaat werken in combinatie met een mailaccount van een ISP. Volgens mij moet je daar een heel mailsysteem voor opzetten.

edit
Voortaan maar eens sneller typen... :P

[ Voor 11% gewijzigd door Ben1985 op 30-05-2006 15:15 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Het grote probleem zijn mijn sent items. Voor de andere kan ik inderdaad een bericht achterlaten op server en zorgen dat de server niet volloopt...
Zijn er geen programma's die ik eventueel zou kunnen gebruiken?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 23:48

Gerco

Professional Newbie

Indien mogelijk: Gebruik IMAP ipv POP3, dat doet precies wat je wilt, maar je moet bij je ISP wel genoeg ruimte hebben om al je mail te laten staan.

Als dat niet mogelijk is, kun je nog met fetchmail een eigen IMAP server op 1 van die PCs draaien. Ik gebruik nu een stuk of 5-6 verschillende PCs op 1 IMAP server en dat is prima werkbaar.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe draai ik een eigen IMAP-server?
En vooral? Hoe leg ik dat beestje uit dat hij alle Sent-Items (van welke Account ook) daar moet bewaren?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 15:18:
Hoe draai ik een eigen IMAP-server?
En vooral? Hoe leg ik dat beestje uit dat hij alle Sent-Items (van welke Account ook) daar moet bewaren?
1. Zoek hier een mailserver uit: [google=free imap server for windows]
2. Stel je sent-items in je mail client in op de sent-items map van je imap account. Veel mail clients doen dat automatisch, geen idee hoe OE dat doet.
3. Zoek software die de mail van je pop3 mailbox naar je imap server verplaatst. Zit misschien ingebouwd in je mailserver, anders iets als Fetchmail for Windows gebruiken.

Ik gebruik IMAP met KMail, Thunderbird en Squirrelmail en die doen het allemaal prima. Alleen KMail moest ik handmatig vertellen dat ik sent-items graag op de server wilde hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerco op 30-05-2006 15:25 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
De Sent-Mails bij Outlook Express zijn (zoals alle folders) .dbx...
Dus ik weet nog steeds niet hoe ik op die manier losse berichten kan behandelen...
Wel bedankt voor de snelle reactie, maar ik ben er dus nog niet.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Misschien volgende keer eerst proberen en dan pas roepen dat het niet kan?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/727c744153b4b04b9f27ffde50f7008a/full.png

IMAP account aanmaken, dan Tools -> Accounts -> Mail. Klik Properties en dan tabblad IMAP. Tadaa!

[ Voor 27% gewijzigd door Gerco op 30-05-2006 15:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, maar je gaat even te rap voor mij.
Ik merk dat jij er echt mee speelt, maar ik ben kennelijk iets trager... 8)7
Wat moet ik nu precies waar instellen?
Ik heb de IMAP-server, en twee computers die draaien met OE.
Ik wil dat alle berichten op beide computers toekomen (wat in sé geen probleem is), maar ook dat ik op beide computers alle sent-items heb, en toch wil ik dat de mensen van mij de mail ontvangen uit om het even welk reply-adres (@hotmail.com, @gmail.com, ...) ...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 15:38 ]

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat is precies de situatie zoals ik hem ook heb. Ik heb een stuk of drie e-mail adressen bij verschillende aanbieders. Die gebruik ik allemaal via IMAP. Bij IMAP blijft je e-mail op de server, itt tot POP3 waarbij je e-mail gedownload wordt naar je computer en dan verwijderd wordt op de server.

Wat je dus doet is op elke computer een IMAP account aanmaken in je mail programma voor elk e-mail adres wat je wilt gebruiken. Dan gaan al die mail programmas naar de IMAP server voor het bekijken van de e-mail, maar ze downloaden niets en gooien daar ook niets weg.

Als je een mail verstuurt met 1 van de computers, slaat deze de mail op in "Sent Items" op de IMAP server. Het kan zijn dat je dat nog moet instellen in je mail clients, OE doet het automatisch zoals je op de screenshot hierboven kan zien (ik had de instelling niet zelf aangezet). Zodra de mail dus op de server staat, kunnen alle computers die zien en lezen.

Met @hotmail heb je trouwens al zoiets, want dan blijft je mail gewoon bij hotmail op de server staan. Hotmail is dan ook niet via IMAP te benaderen. Voor gmail geld hetzelfde, die bieden ook geen IMAP. Iedere zichzelf respecterende provider en/of hoster doet dat echter wel.

Als je mail providers geen IMAP bieden, zul je zelf zo'n server moeten opzetten. Je hebt dan nog wel iets nodig wat de mail van je echte mailbox (bij de provider) naar je mailserver gaat verplaatsen. Dat iets is Fetchmail, zoals hierboven gelinked.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 30-05-2006 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het principe.
Enorm bedankt! _/-\o_
Het enige dat ik mij bedenk ik dat mijn probleem niet volledig opgelost is, aangezien ik dan toch mijn mailserver moeten laten draaien op één van de computers, en die mag dan niet uit staan...

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat klopt ja, als je een mailserver gaat draaien, moet die wel aanstaan om je mail te benaderen. Daar kun je weer disconnected IMAP voor gebruiken, maar dan zul je nog steeds geen nieuwe mail kunnen zien als je mailserver niet aanstaat.

Welke aanbieders (adressen) wil je dan gebruiken? en hoeveel opslagruimte heb je daar?, dan is het makkelijker te bepalen of dat van toepassing is.

[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 30-05-2006 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik @telenet, @evonet en @gmail
Die ondersteunen geen IMAP, dus dat zal het probleem niet oplossen vrees ik...
Het is geen probleem hoor...
Ik zal er gewoon een gewoonte van moeten maken alle mails op één computer te lezen.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:57
mail uitlezen op meerdere computers kan makkelijk. Gewoon een kopie van de mail op de server laten staan. Dat lijkt me toch ook de toepassing die je het meest zou gebruiken, is het nou werkelijk zo boeiend dat de sent items precies gelijk zijn? Wat heb je daaraan?
Pagina: 1