[OSX] Documenten verdwijnen spontaan

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Okay, ik heb nu echt iets heeeel vreemds. Afgelopen week was ik aan het werk geweest, klep van mijn MacBook Pro dicht gedaan en een uur later verder gegaan. Toen was in één keer in mijn Finder in de linkerkolom wat snelkoppelingen verdwenen. Nou, weer teruggeplaatst en verder gewerkt.
Maar nu valt het me ineens op dat ik complete mappen kwijt ben met (redelijk) belangrijke documenten erin. Ik weet 100% zeker dat ik ze niet gewist heb, want heb er gisteravond nog aan gewerkt.

Iemand een idee waar ze gebleven kunnen zijn? Met Spotlight kan ik ook niets meer vinden....

* hopeloos mode *

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 21:17
ok, eerst even de obvious dingen... heb je al in je prullenbak gekeken? (8>

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

• Red
Yep.... niets te vinden :-)

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 13:26

En1

schijfhulp programma al een x gedraait? :) met bevoegdheden en volume controlleren enzo

Maximum effort - Deadpool

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Al eens gezocht mbv terminal?
Laatst had ik iemand geholpen die het X11 installatie bestand op de mac OSX cd niet kon vinden via Finder. In de terminal stond die wel gewoon.

• Red
@ En1:
Bevoegdheden gecontroleerd, hersteld maar geen geluk. Log hieronder te vinden... niets wat uberhaupt lijkt op de map Project 00 - Hland

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Bevoegdheden voor 'Macintosh HD' worden hersteld
Juiste bestandsbevoegdheden bepalen.
Bevoegdheden verschillen op ./Library/Application Support/Macromedia, moeten zijn drwxrwxr-x , zijn nu drwxrwxrwx 
Eigenaar en groep gecorrigeerd op ./Library/Application Support/Macromedia
Bevoegdheden gecorrigeerd op ./Library/Application Support/Macromedia
Bevoegdheden verschillen op ./Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/Flash Player.rsrc, moeten zijn -rw-rw-r-- , zijn nu -rw-r--r-- 
Eigenaar en groep gecorrigeerd op ./Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/Flash Player.rsrc
Bevoegdheden gecorrigeerd op ./Library/Internet Plug-Ins/Flash Player.plugin/Contents/Resources/Flash Player.rsrc
Bevoegdheden verschillen op ./Library/Widgets, moeten zijn drwxr-xr-x , zijn nu drwxrwxr-x 
Eigenaar en groep gecorrigeerd op ./Library/Widgets
Bevoegdheden gecorrigeerd op ./Library/Widgets
Bevoegdheden verschillen op ./Library, moeten zijn drwxrwxr-t , zijn nu drwxrwxr-x 
Eigenaar en groep gecorrigeerd op ./Library
Bevoegdheden gecorrigeerd op ./Library
Groep verschilt op ./private/etc/authorization, moet zijn 80, groep is 0
Eigenaar en groep gecorrigeerd op ./private/etc/authorization
Bevoegdheden gecorrigeerd op ./private/etc/authorization

Het herstellen van de bevoegdheden is voltooid
De bevoegdheden zijn gecontroleerd of hersteld op het geselecteerde volume.

Op de volume controlleren kreeg ik de volgende fouten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Volume 'Macintosh HD' controleren
HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
Ongeldige naam
Ongeldige naam
Ongeldige naam
iles.",0)
Catalogushiërarchie wordt gecontroleerd.
Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
Volume-informatie wordt gecontroleerd.
%@ needs to be repaired.",1)
Macintosh HD
Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten

1 HFS-volume gecontroleerd
    Volume moet worden hersteld

Alleen weet niet zeker of dat er wel iets mee van doen heeft... lijkt me sowieso geen goede error, maar heb mijn OSX DVD's niet bij me.

@ UU: In de Terminal kan ik de map ook niet vinden, terwijl ik toch echt zeker weet dat hij er zou moeten staan.

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 13:26

En1

code:
1
2
    Volume moet worden hersteld

probeer even het volume te herstellen als je dit nog niet had gedaan.
Ik weet niet of je Disk Warrior tot je beschikking hebt, zo niet even downloaden en runnen.
Let wel op dat je wel van een andere disk moet opstarten anders kan DW hem niet unmounten om te checken.

Maximum effort - Deadpool

• Red
Het moet niet gekker worden. Gisterenavond had ik nog een alias naar Applications in mijn dock staan. Deze is nu verdwenen.

Maar zit nu wel een beetje met mijn handen in mijn haar. Wat moet ik doen, om dit tegen te gaan, want ben nu met redelijk belangrijke dingen bezig die ik toch echt niet kwijt wil.
Ik zou bijna denken dat ik een virus heb.

Hellup!!!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk dat je HD gewoon aan het sterven is..?

• Red
matiasjansen schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:19:
Ik denk dat je HD gewoon aan het sterven is..?
Maar dan verdwijnen die dingen toch niet zomaar ? Dan zou je toch een of andere error krijgen....

Verwijderd

wat mathiasjansen zegt

Had ik eens met m'n Windows installatie, verdwenen ook om de zoveel tijd zonder reden complete directories. Daarna een recovery programma gedraaid en zo alle files terug kunnen halen. Die zijn dus idd vanuit het niets verdwenen. Maand of 2 later was de betreffende HD compleet naar z'n eind, totaal niet meer te benaderen op wat voor manier dan ook.

Het is dus goed mogelijk dat je HD op instorten staat, maar dat is in het ergste geval. Misschien is dit nog wat voorbarig, maar zeker iets om in de gaten te houden. Ik zou iig wel vast gaan backuppen voor de zekerheid..

Verwijderd

Red schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:53:
[...]

Maar dan verdwijnen die dingen toch niet zomaar ? Dan zou je toch een of andere error krijgen....
Het is inderdaad wat vreemd, maar er lijkt me weldegelijk iets mis met je harddisk. Het lijkt erop dat het index bestand corrupt raakt, wat er voor zorgt dat bestanden niet meer te vinden zijn. Ze staan nog wel op je HD, maar er staat niet meer op dát ze er op staan. Ik weet niet hoe het OSX dock werkt (technisch gezien), dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik denk dat elke koppeling in je dock een apart bestand is op je HD, of anders dat er ergens een reservekopie is die net is teruggezet omdat de nieuwste versie door de corruptie onvindbaar was.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als je bij je disk utility kijkt naar de partitie, zie je dan iets opvallends? Had eens een schijf die aan het sterven was, en de naam van de schijf stond in het rood aangeven met daarbij de waarschuwing: "s.m.a.r.t. failure".

In dit schermpje kun je ook je partitie verifyeren en/of repareren..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Red
Nee, hier geen smart failures ofzo. Alleen bij de schijfcontrole geeft hij enkele fouten in het rood aan nl. de volgende regels met een >>>>> ervoor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Volume 'Macintosh HD' controleren
HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
>>>>>>>>>>>>>> Ongeldige naam
iles.",0)
Catalogushiërarchie wordt gecontroleerd.
Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
Volume-informatie wordt gecontroleerd.
%@ needs to be repaired.",1)
Macintosh HD
>>>>>>>>>>>>>> Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten

>>>>>>>>>>>>>> Volume moet worden hersteld

Overigens is het nu ook zo dat ondanks dat ik hem goed afsluit telkens Recovered Files in mijn prullenbak heb staan. Terwijl de prullenbak toch echt leeg is als ik hem afsluit.
Hoe kan ik trouwens het Volume herstellen? Met mijn OSX DVD's ?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
Inderdaad, even opstarten met je OS X Dvd. Daarna kun je onder het appeltje (links bovenin) de schijfcontrole vinden.

Je kunt er ook voor kiezen om op te starten in single user mode, maar dan moet je met de shell aan de slag om de checkdisk uit te voeren aan jou de keuze :).
Pagina: 1