BI; Microsoft (SharePoint) of Business Objects

Pagina: 1
Acties:

• Scarm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10-2024
Momenteel loop ik stage bij een Autoleasemaatschappij, ik moet hun voorzien van een nieuwe rapportage-tool. Om autoleasers (berijders) in te lichten over hun rijgedrag. Deze tool moet online beschikbaar zijn.

Nu is er onderzoek gedaan en wordt er getwijfeld tussen een paket Business Objects (Versie 11) of SharePoint (Reporting Services). Mijn taak is om een keuze te maken tussen deze 2. Iemand tips hierover? Iemand die bekent is met de 2 pakketten?

Het zal natuurlijk veel afhangen welk exacte pakket, maar welke zou jullie voorkeur hebben als je tussen deze twee tools zou kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Scarm op 31-05-2006 11:00 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf al aan voor- en nadelen voor de genoemde pakketten gevonden? Wat wil je precies gaan doen? Heb je al eens gekeken welke functies van welke software je gaan helpen je doel te bereiken bijvoorbeeld? Dat helpt vast ook bij de keuze.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn voorkeur gaat uit naar SharePoint i.c.m. Reporting Services, al is voor jou een en ander afhankelijk van de huidige omgeving (UNIX of Windows based en hoe groot is die omgeving -> zodat er een keuze kan worden gemaakt voor SharePoint Portal of bijvoorbeeld alleen Windows SharePoint Services, enzovoorts), het gewenste kostenplaatje en de aanwezige .NET kennis.

[ Voor 46% gewijzigd door MaZo op 30-05-2006 15:57 ]

• Scarm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-10-2024
Ik ben pas net begonnen met het inventariseren van de pakketten.
Heb nooit gewerkt met beide. Ik weet dat ze bij ons op school SharePoint gebruiken maar niet i.c.m. reporting services (voor zo ver ik kan zien als student).

LeaseBase is het programma dat de gegevens bevat en waaruit de data moet komen om de rapportages samen te stellen. Dit LeaseBase is unix based.

Uit mijn zoektocht naar wat de verschillen zijn tussen BO en SP + RS heb ik nog niet echt veel belangrijke verschillen gevonden.

Een eis die wordt gesteld aan het te kiezen pakket is dat het rapportages moet kunnen exporteren naar Excel (daarnaast ook gewoon online weergave). Misschien dat er meer opties zijn met SharePoint RS om dit te doen dan met BO, vanwege dat het dan binnen Microsoft applicaties blijft (office en SP+RS). Klopt dat? Of kan BO dit ook goed?

Het pakket gaat geimplementeerd worden door een externe partij. .NET kennis neem ik aan dat daar wel aanwezig zal zijn.
Ik heb nog niet echt onderzoek gedaan naar het kostenplaatje. Hier ga ik me vandaag in verdiepen. Denk op voorhand dat de verschillen klein zullen zijn in prijs, maar misschien vergis ik me hier gigantisch in.

[ Voor 37% gewijzigd door Scarm op 31-05-2006 12:05 ]

Verwijderd

Scarm schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:24:
Momenteel loop ik stage bij een Autoleasemaatschappij, ik moet hun voorzien van een nieuwe rapportage-tool. Om autoleasers (berijders) in te lichten over hun rijgedrag. Deze tool moet online beschikbaar zijn.

Nu is er onderzoek gedaan en wordt er getwijfeld tussen een paket Business Objects (Versie 11) of SharePoint (Reporting Services). Mijn taak is om een keuze te maken tussen deze 2. Iemand tips hierover? Iemand die bekent is met de 2 pakketten?

Het zal natuurlijk veel afhangen welk exacte pakket, maar welke zou jullie voorkeur hebben als je tussen deze twee tools zou kiezen?
Een ietwat vaag verhaal als je het mij vraagt.

Je hebt dus een database met allerlei gegevens er in, in een bepaald formaat. Dat is op zich niet zo spannend, daar moet je wel wat tegenaan kunnen gooien als front-end.

Wat je wilt is rapportages genereren uitgaande van die gegevens. En dat moet ook on-line kunnen worden neergezet.

Mijns inziens is het belangrijk om de verschillende onderdelen/taken van de omgeving even goed op papier uit te werken.

Sharepoint is voor kennismanagement bedoeld; documenten en andere vormen van informatie op een centraal punt verzamelen met meta-data (beschrijvende gegevens) in combinatie met het opbouwen van een portal met een verzameling sites (structuur). Rapportage voor Sharepoint slaat op het rapporteren van het gebruik van de Portal site en subsites.

Reporting Services is een SQL Server 2000/2005 onderdeel, in de laatstgenoemde versie wordt het standaard meegeleverd 9anders is het een losse download). In combinatie met meegeleverde rapporten en Visual Studio kun je zelf allerlei rapporten genereren. En met IIS kan dat ook online beschikbaar worden gemaakt.

Van Business Objects weet ik niet zoveel af, ik heb het voornamelijk in actie gezien als rapporten/query maken en als front-end dienen op die manier voor een Oracle database.

Verwijderd

Scarm schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 09:40:
Ik ben pas net begonnen met het inventariseren van de pakketten.
Heb nooit gewerkt met beide. Ik weet dat ze bij ons op school SharePoint gebruiken maar niet i.c.m. reporting services (voor zo ver ik kan zien als student).

LeaseBase is het programma dat de gegevens bevat en waaruit de data moet komen om de rapportages samen te stellen. Dit LeaseBase is unix based.

Uit mijn zoektocht naar wat de verschillen zijn tussen BO en SP + RS heb ik nog niet echt veel belangrijke verschillen gevonden.

Een eis die wordt gesteld aan het te kiezen pakket is dat het rapportages moet kunnen exporteren naar Excel (daarnaast ook gewoon online weergave). Misschien dat er meer opties zijn met SharePoint RS om dit te doen dan met BO, vanwege dat het dan binnen Microsoft applicaties blijft (office en SP+RS). Klopt dat? Of kan BO dit ook goed?

Het pakket gaat geimplementeerd worden door een externe partij. .NET kennis neem ik aan dat daar wel aanwezig zal zijn.
Ik heb nog niet echt onderzoek gedaan naar het kostenplaatje. Hier ga ik me vandaag in verdiepen. Denk op voorhand dat de verschillen klein zullen zijn in prijs, maar misschien vergis ik me hier gigantisch in.
Ik weet niet of je er nu nog wat aan hebt maar:
Wij gebruiken hier ook Business Objects (XI release 2)
Rapportages kunnen met 1 klik omgezet worden naar excel.
Ik vind persoonlijk BO heel fijn werken, het is gebruiksvriendelijk, en je kan er heel erg veel mee.
We draaien het op een server en onze klanten werken er ook op, waar ze ook erg tevreden over zijn.
Pagina: 1