Toon posts:

[LAN] hoe aanleggen?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag samen met iemand een lanparty organiseren voor het eerst, en nee niet voor 100 man. We willen het eerst is proberen met 10a15 mensen die we kennen. Ik heb wat rondlopen zoeken hoe je een lan aanlegt maar echt een goede uitleg vindt je niet. Vaak zijn het 2 pc's ofzo :P Ok... Ik snap dat je een router moet hebben, maar dan kom je niet verder dan 4 mensen vaak. Dus ik dacht dat je wel met een router van 4 poorten bezig kon door er hubs voor te zetten met bijvoorbeeld ook 4 poorten. Dan zou je dus in totaal 16 poorten hebben om pc's aan te sluiten. Of heb ik dat mis :?

http://img124.imageshack.us/img124/4638/lan8fk.jpg

Hmmm zoiets dacht ik dus. Als ik het fout heb wil ik het graag horen :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 13:29 ]

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zowieso nooit HUB's nemen, maar switches. En is 1 grote switch met 16 ports niet wat handiger? Dan zit je niet met 4 losse hubjes en heb je maar 1 stroomkabel ipv 4 :+

edit: en zowieso gaat dan alle verkeer muv internet door die ene switch ipv dat het door meerdere hub's zou gaan in een minder goed scenario.

[ Voor 32% gewijzigd door Vinnie op 30-05-2006 13:30 ]

C:\>_

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 18:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat 2 van 8 wat handiger is als je meerdere verdiepingen hebt ofzo. Wel even kijken hoe je ip adressen gaat regelen natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Vinnie schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:28:
Zowieso nooit HUB's nemen, maar switches. En is 1 grote switch met 16 ports niet wat handiger? Dan zit je niet met 4 losse hubjes en heb je maar 1 stroomkabel ipv 4 :+
Bedoel jij switches met 1 ingang en 2 uitgangen? Andere mensen mogen ook zo'n vette tekening maken als ik hoor :) ;)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:37
Is zo'n ding niet veel handiger?

Afbeeldingslocatie: http://217.205.137.242/images/Linksys/OR2410000023638.jpg

edit: spuit 11 :/

[ Voor 12% gewijzigd door Spixo op 30-05-2006 13:30 ]

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Wanneer je veel dataverkeer onderling genereerd zou ik geen hub's gebruiken, maar switches - tegenwoordig wel standaard - omdat elke pc anders elk netwerkpakket krijgt, dus een overload aan dataverkeer.

natuurlijk weer is te laat 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door sturkel op 30-05-2006 13:32 ]

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TrailBlazer schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:30:
ik denk dat 2 van 8 wat handiger is als je meerdere verdiepingen hebt ofzo. Wel even kijken hoe je ip adressen gaat regelen natuurlijk
Bij dit soort grappen trek ik meestal mijn "default" kabels uit de kast. Die zijn standaard voorzien van een IP-stickertje op 20cm van de UTP-stekker...

En ik ben het eens met de mensen hierboven; gebruik switches met voldoende poorten en rekening houdende met afstanden zoals verdiepingen o.i.d..

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:51

lier

MikroTik nerd

Inderdaad:

* men neme 1 switch (of 2/3/4/5/whatever)
* knoop alle pc's aan de switch(es)
* Zorg dat iets voor je IP adressen zorgt (tenzij je statisch wil opgeven, anders een DHCP server inzetten -> dit kan ook een router zijn...)
* Zorg dat eventueel Internet ook via de switch bereikbaar is (switch op router aansluiten).

Hiermee heb je een eerste opzet voor de meest eenvoudige vorm van een LAN party.

Wat is nog niet duidelijk ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:34:
Inderdaad:

* men neme 1 switch (of 2/3/4/5/whatever)
* knoop alle pc's aan de switch(es)
* Zorg dat iets voor je IP adressen zorgt (tenzij je statisch wil opgeven, anders een DHCP server inzetten -> dit kan ook een router zijn...)
* Zorg dat eventueel Internet ook via de switch bereikbaar is (switch op router aansluiten).

Hiermee heb je een eerste opzet voor de meest eenvoudige vorm van een LAN party.

Wat is nog niet duidelijk ?
Het is vast wel duidelijk, maar voor iemand die nog nooit zoiets in elkaar gezet heeft wat moeilijk te begrijpen. Ik wil een tekening zien :)

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:39:
[...]

Het is vast wel duidelijk, maar voor iemand die nog nooit zoiets in elkaar gezet heeft wat moeilijk te begrijpen. Ik wil een tekening zien :)
Pak 1 switch met 32 poorten
Pak 16 netwerkkabels, trap die in poorten 2 t/m 17 en hang die aan de PC's

Nu heb je een soort spin met aan elk van de 16 pootjes een PC; kan je dat zelf tekenen?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/foto/100-kotlan-switch.jpg
Met een beetje switch kan je 20 man aansluiten. Intern in de switch is er genoeg backplane om die 20 man van snelheid te voorzien. De grotere 'monster-switch' is wat te zwaar voor lanparties, een tafel met 40+ spelers die allemaal hun UTP-kabels tot aan jouw switch trekken?

* rapture moet eens denken over switches verhuren, tot nu toe heb ik een serieuze overkill aan gear tov de opkomst op mijn lans.

Naast netwerken, moet je ook over stroomverdeling, tafels/stoelen (zaalplan), catering (pizza's in de oven smijten?), drank (bier), servers (game-servers ipv laptop-gehoste-games), nachtlawaai,... nadenken.

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 30-05-2006 13:48 ]

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Deze is superleuk (vartiant op Hot or Not)
http://www.ratemynetworkdiagram.com/index.php?z=1

Deze gebruik is wel eens voor inspiratie op te doen
http://www.altimatech.com/samplenetwork/index.php?p=1

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:41:
[...]

Pak 1 switch met 32 poorten
Pak 16 netwerkkabels, trap die in poorten 2 t/m 17 en hang die aan de PC's

Nu heb je een soort spin met aan elk van de 16 pootjes een PC; kan je dat zelf tekenen?
ja 1 switch met 32 poorten zou handig zijn, maar weet je wel hoeduur dat is :? :D Daarbij komt dat ik tot max 16 man ga :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 13:50 ]

Verwijderd

je kan gewoon 2 switches halen van 8 poorten.. koppel ze aan elkaar.. zorg ervoor dat de computers in dezelfde werkgroep zitte, en maak je ip statische (bijv. 192.1.1.2, andere 192.1.1.3 enz) en subnetmask 0.255.255.255 (of was het 225.225.225.0) heb staan, en standaard gateway hoef je niet in te stellen... je hebt wel geen internet.. en max 14 man..

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 13:52 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:46:
ja 1 switch met 32 poorten zou handig zijn, maar weet je wel hoeduur dat is :? :D
Als je in de buurt van Kortrijk of Antwerpen zit, dan kan ik een switch verhuren.

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:46:
[...]

ja 1 switch met 32 poorten zou handig zijn, maar weet je wel hoeduur dat is :? :D Daarbij komt dat ik tot max 16 man ga :)
Nou, 2x 16 dan? Voor een investering van 2 Euro per deelnemer?

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:18
Om je even wat tips te geven:

Hoe groot willen jullie worden? Als het niet bij 1 party blijft en je wilt bijvoorbeeld groeien tot 20-30 personen kun je beter iets kopen wat op de toekomst is voorbereid. Eventueel met een gigabit uitbereidingspoort.

Onze vorige lan party hebben we gedraait met 3 switches:

24 10/100 + 2x 1000
8x 1000
5x 10/100

Het was hierbij erg grappig om te zien dat de verbinding van iemand op de 5x10/100 naar de rest zeer langzaam was, dit krijg je ook met zeer veel kleine switches, er raken lijntjes vol.

Bouw daarom zoiets:

| 24x 10/100 2x1000 | -----1Gbit lijn ----- | 2x1000 24x 10/100 |

Dan heeft iedereen zeker 100Mbit naar elkaar toe, maargoed das dus meer voor de toekomst.

Indien je met 15 personen wilt lannen ben je meer dan 16 poorten nodig. Namelijk een uplink (naar de router) en wat servers/laptops.

Wat je dus kunt kopen:
pricewatch: Linksys SR224G (1U, 24x 100Mbps, 1x 1000Mbps)= (zon 10EUR per persoon dus)

Dan kun je mocht je groter worden lekker uitbreiden.

Mocht je budget wat minder zijn kun je voor zoiets gaan:
pricewatch: Asus GigaX 1024 (1U, 24x 100Mbps)=

Maar dan ben je dus minder op de toekomst voorbereid.

Tenslotte koop geen sweex of conceptronics, wij hebben hier zeer slechte ervaringen mee!

Opbouw
Hou het lekker simpel, bij 15 personen bijvoorbeeld:

Router
|
=========Switch=========
| | | | | |
PC1 PC2 PC3 PC4 PC5 PC6

[ Voor 9% gewijzigd door HeldereM op 30-05-2006 13:58 ]

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik gebruik al jaren een 24-poorts hub voor dit soort gelegenheden. De hoeveelheid data die met een man of 16 over die touwtjes gaat is echt niet zo hoog dat een hub dit niet zou aankunnen. Tuurlijk is een switch beter, maar dat verschil ga je echt niet merken.

Wel uiteraard als de mannen tussen het gamen door lekker * Marlibica pom bij mekaar gaan leechen natuurlijk.

Sign here against sigs

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:18
Marlibica schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:55:
Ik gebruik al jaren een 24-poorts hub voor dit soort gelegenheden. De hoeveelheid data die met een man of 16 over die touwtjes gaat is echt niet zo hoog dat een hub dit niet zou aankunnen. Tuurlijk is een switch beter, maar dat verschil ga je echt niet merken.

Wel uiteraard als de mannen tussen het gamen door lekker * HeldereM pom bij mekaar gaan leechen natuurlijk.
Daarom een switch dus, voorkomt een hoop ruzie.

Verwijderd

Topicstarter
HeldereM schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:00:
[...]

Daarom een switch dus, voorkomt een hoop ruzie.
Bedoelen jullie dit met een switch?

Afbeeldingslocatie: http://www.willempen.org/afbeeldingen/splitter/splitter-uk.jpg

En dan creeer je dus met een 4 poorts router uiteindelijk 8 uitgangen? (4x2) O-)

Ik zie nu dees: Afbeeldingslocatie: http://www.tritechcoa.com/images/products/I239002.jpg

Die zei Helderem (tnx :)) Dat ding ziet er goed uit vind ik voor €70,- Maar kunnen er dus 24 pc's op worden aangesloten? Ik vat het nu zo op! Eerst de router (die we toch op i'net willen hebben) op internet, dan in 1 zo'n poort met een UTP-kabel die hub, en dan dus max 24 pc's aansluiten. Thats it?! :?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 14:42 ]

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Nee dat is geen switch, maar een adsl-splitter, is te lezen op de foto trouwens...

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:36:
[...]

Bedoelen jullie dit met een switch?

[afbeelding]

En dan creeer je dus met een 4 poorts router uiteindelijk 8 uitgangen? (4x2) O-)
ik denk meer dit:

Afbeeldingslocatie: http://image.compusa.com/prodimages/50/f16a1d3e-81dd-4d3d-84d5-763d5409ce7f.gif

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-04 19:31

Sosabowski

nerd

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik begrijp dus dat een switch beter is dan een hub..

Is pricewatch: Asus GigaX 1024 (1U, 24x 100Mbps)= een hub of een switch, er staat switch maar lijkt me btje weinig € !

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2006 14:46 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:36:
[...]
Eerst de router (die we toch op i'net willen hebben) op internet, dan in 1 zo'n poort met een UTP-kabel die hub, en dan dus max 24 pc's aansluiten. Thats it?! :?
Dan kan je dus nog 24-1=23 PC's aansluiten.

Switches en hubs zijn allebij een soort verdeeldozen voor netwerk, net zoals je een stekkerdoos gebruikt als je niet genoeg stopcontacten hebt,
Het voordeel van een switch is dat deze actief het netwerkverkeer regelt, waardoor je hogere snelheden en minder problemen hebt.

Er van uit gaande dat je router ook DHCP kan leveren ben je dan dus klaar.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Marlibica

Marlibica

Dit lijkt mij een prima keus.

edit:

Die Asus switch, dus

[ Voor 42% gewijzigd door Marlibica op 30-05-2006 14:52 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Om een 'goedkoop' alternatief te regelen.. Vraag ff aan allen die er komen op je lan of ze een hub of switch hebben en mee kunnen nemen (totdat je er genoeg hebt). 3 * 8-ports zou voldoende moeten zijn.

Erg fijn is wel als je een routertje hebt met DHCP, dat scheelt een hoop geeikel met ip's in gebruik enzo.
Zelf had ik met hemelvaart een LAN met 13 man, en mijn opstelling was prima vond ik :)
2*8port switch was aangesloten, en 1 router voor internet.
er liep 1 kabel van de router naar switch 1, en een kabel van switch 1 naar switch 2. en verder kabels verdeeld naar alle pc's totdat t vol zat :)

en even for the record: een switch en een hub lijken van buitenaf best veel op elkaar. waarschijnlijk is t enige verschil een uplink poort op de hub is een reguliere poort op de switch.

een andere kleine tip:
regel voor de games die je wilt gaan spelen 1 versie van t spel, zorg dat je bijv de updates klaar hebt liggen, of dat je een ingepakte speelklare versie hebt liggen. niks zo vervelend als version mismatch.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:52:
en even for the record: een switch en een hub lijken van buitenaf best veel op elkaar. waarschijnlijk is t enige verschil een uplink poort op de hub is een reguliere poort op de switch.
Ik wil niet vervelend zijn, maar het verschil van een hub en een switch is niet de uplink. Mijn oude hub kon je namelijk elke willkeurige poort als uplink gebruiken.

Het verschil zit in de werking van beide waarbij een switch veel meer data tergelijkertijd kan afhandelen dan een hub.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:44:
[...]
Ok ik begrijp dus dat een switch beter is dan een hub..

Is pricewatch: Asus GigaX 1024 (1U, 24x 100Mbps)= een hub of een switch, er staat switch maar lijkt me btje weinig € !
De GigaX ziet er goed uit, het enige wat belangrijk is bij een keuze uit een switch is de backplane. Deze moet in jou geval (100 * 2) * 15 = 3000 Mbit zijn ( (100 Mbit * duplex) * het aantal mensen). Anders kan je nooit het maximale (snelheid van netwerkverbinding) uit de switch halen, dus zorg dat je zorgvuldig uitzoekt of deze GigaX een grotere backplane heeft dan 3000 Mbit.

[ Voor 14% gewijzigd door Cardinal op 30-05-2006 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus dit moet het wezen (omdat ik zo pro skilled ben met paint :P) http://img104.imageshack.us/img104/8711/lan0do.jpg

Ik heb btw een speedtouch 510 router Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1121935420.jpg

Ik hoop dat ik het nu snap :)

• Marlibica

Marlibica

\0/

Let wel: je router is gewoon één van de aansluitingen (je hebt hem nu aan de achterkant getekend)

[ Voor 95% gewijzigd door Marlibica op 30-05-2006 16:19 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
Marlibica schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:18:
\0/

Let wel: je router is gewoon één van de aansluitingen (je hebt hem nu aan de achterkant getekend)
Dus de router moet aan de switch en niet de switch aan de router?

• VernL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Dat is hetzelfde :)

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-04 09:59
Even op het hele switch-gedoe van hierboven: Mijn ervaring bij "huis-tuin-en-keuken-Lan's" is dat de volledige bandbreedte vrijwel nooit benut wordt. Daarnaast zal de OP de switch die hij nodig heeft niet dagelijks gebruiken. En met die informatie in het achterhoofd zou ik ook geen dure 3Com of Cisco switch kopen.

Infrastructuur voor data
Voor de infrastructuur, zul je iets dergelijks kunnen bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://www.status-sound-light.nl/tweakers/lan_party_infrastructuur.gif
De IP adressen van de servers kun je het beste statisch instellen. Dan kun je ze altijd vinden. De clients krijgen gewoon een adres van de router. Dat werkt over het algemeen gewoon prima. De switch heeft geen eigen adres. Deze geeft alleen data door.

Gameserver
Als gameserver kun je vrijwel iedere machine inzetten. Wij gebruiken meestal een Xeon 2,8Ghz met 1GB geheugen. Ik kan je vertellen dat dat voor de meeste games overkill is. Een leuke AMD sempron/Athlon XP 2400 met 512MB geheugen kan al heel wat voor je doen, zeker onder linux. Windows server zou ik overwegen 512MB erbij te doen. 80GB harddisk eraan en een VNC server erop (voor remote control) en je bent klaar.
Wij draaien op onze Xeon 2,8 de volgende servers tegelijk:
  • Counter-Strike
  • Half Life deathmatch
  • Counter-Strike Source
  • Battlefield 1942
  • Unreal Tournament
  • Unreal Tournament 2k4
Staar je niet blind op Xeon. Een Sempron kan dit ook, zeker als je 2 games weglaat.

Switch
Vrijwel elke switch voldoet. In jouw geval zou ik gewoon kijken naar een instap model. Dus geen switch met management- en stackopties. Die gebruik je vrijwel nooit en je voelt het absoluut in je portemonee. Gewoon 24 poortjes met een stevige backpane is meer dan voldoende.
Staar je niet blind op dingen als gigabit. De meeste goedkope switches halen de beloofde snelheden onder volledige belasting gewoon niet. Als het te mooi lijkt voor het geld, dan is dat vaak ook zo.
De Asus GigaX 1024 lijkt me een heel mooi ding voor het geld. En in jouw geval zeker voldoende voor simpele LAN's. Voor 2 tientjes extra kun je de Asus GigaX 1024i kopen. Deze is heeft een management console waaruit je mogelijk het nodige kan leren voor grotere LAN's, mocht je dit nodig vinden. Verwacht echter geen wonderen, gezien de prijs.

Clients
Je clients zijn de computers waarop mensen zullen gamen. Ze hoeven in principe niets in te stellen. Het is hooguit aan te raden om alle computers in dezelfde werkgroep te zetten, in verband met windows bestand- en printer delen.
Verder moeten alle clients een 100Mbit netwerkkaartje hebben en een stukkie UTP kabel. Zorg dus dat iedereen dat weet! En geef mensen een indicatie (ruime schatting) van de afstand van hun PC tot de switch. Dan kan iedereen een kabel meenemen die lang genoeg is.
Ook kan het handig zijn als mensen weten wat er gespeeld zal worden. Geef dus gerust aan welke games er verwacht worden. Dit voorkomt teleurstellingen tijdens de LAN zelf omdat mensen het spel niet hebben of omdat het spel gewoonweg te zwaar is voor het systeem. In het geval van dit soort kleine LAN's kun je gerust even snel kijken waar animo voor is.

Overige infrastructuur
Naast de infrastructuur voor je data, zul je iedereen ook moeten kunnen voorzien van andere benodigdheden. Een PC zonder stroom gaat natuurlijk niet werken. Dus zorg voor voldoende stroomvoorziening. Probeer maximaal 6 PC's op een groep te zetten. En het liefst een groep zonder waterkokers, strijkijzers en andere zware huishoudelijke apparaten. Een PC met monitor zit vaak al snel rond de 400W tot 500W. Dit geeft een belasting van 2400W tot 3000W op een groep. Ik geloof dat het maximum tegen de 4000W ligt, maar ik raad je aan op safe te spelen. Mocht je moeder een keer het idee krijgen om de stofzuiger aan te zetten, dan zit in ieder geval niet je halve LAN zonder stroom ;)

Verder voldoende tafels, stoelen en vooral ruimte. Bij een LAN is weinig zo vervelend als weinig ruimte. Je moet je maar voorstellen hoe het is als je nog geen 15 cm ruimte hebt tussen je toetsenbord en de monitor van je buurman. Daarin kun je niet lekker muizen!

Tot slot: mensen krijgen honger en dorst op een LAN. Centraal inkopen is vaak het meest makkelijk. Je gaat naar de groothandel en je zorgt voor wat fris, bier en kleine snacks voor overdag. 's-Avonds kun je overwegen om zelf pizza te bakken. Makkelijker is het vaak om eten te bestellen. Dit is iets duurder, maar scheelt je wel een halve avond in de keuken.
Je onkosten voor drinken en snacks zet je gewoon om in een entree prijsje. Reken dan ook even een flesje wijn/mooi speciaal biertje mee voor degene die de ruimte ter beschikking stelt. Dat doet het altijd goed en je hebt dan zelfs de kans dat je nog een keer terug mag komen. Meestal zul je tussen de €5,- en €7,50 uitkomen. Dan kunnen mensen dus de gehele dag snacken, drinken en gamen.

De LAN zelf
Iedereen kan binnen bepaalde tijden zijn PC opzetten. Zorg dat die tijden vast staan, zodat er geen speeltijd verloren gaat. Het is vaak al zo kort! Bouw dus lekker de avond voor de LAN op, speel dan anderhalve dag en neem de laatste uurtjes van de laatste dag om de zooi die je hebt gemaakt weer goed op te ruimen. Alleen met een fles wijn hoef je namelijk niet te rekenen op een tweede LAN op dezelfde lokatie ;)
Ook is het van belang dat je op de avond van opbouwen even snel kijkt of alles werkt. Het kan zijn dat iemand een kapotte netwerkkabel heeft. Het zou zonde zijn als hij daardoor 2 uur niet aanwezig zou kunnen zijn. Dan mist hij de lol en mensen die wel kunnen spelen missen hem (al dan niet in-game). Hierdoor is het dus ook van belang dat mensen op tijd komen om op te bouwen. Je kunt moeilijk op het laatste moment aankomen met je PC en vervolgens nog eens even 2 uur gaan zitten troubleshooten. Dat zal de eigenaar van de ruimte je vaak ook niet in dank afnemen.

Voorbeeld mail
Beste Lanners,

Volgend weekend is het zover: onze eerste eigen LAN party! De LAN zal plaats vinden bij [LOKATIE, ADRES].

De planning:
Vrijdag 9 juni19.00u - 22.00u: Opbouwen en testen
Zaterdag 10 juni10.00u - 19.00u: LAN dag 1
  19.00u - 23.00u: Mogelijkheid voor een filmpje en/of doorspelen
Zondag 11 juni,10.00u - 17.00u: LAN dag 2
 17.00u - 20.00u: Afbreken, opruimen en wegwezen

Tijdens de gehele LAN zijn er snacks, fris en bier beschikbaar. Lunch en diner is een eigen verantwoordelijkheid. Een oven en magnetron zijn aanwezig om tijdens de lunch het een en ander warm te maken. Diner zullen we met z'n allen bestellen (chinees, friet oid) en komt verder voor eigen rekening.

Wat moet je meenemen:
Je PC, monitor, toetsenbord en muis (natuurlijk!)
Headset (geen speakers ivm overlast)
Netwerkkabel van x meter lengte
Software en games
Stekkerdoos of haspel
Eventueel een schroevendraaier (just in case)
Optioneel: Joystick/joypad of andere game apparatuur

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik ze van je!

Gegroet,
[JE NAAM]
Einde van de email

Na al de bovenstaande informatie, moet je toch in staat zijn om een LAN te organiseren.
Veel succes ermee! En voor vragen: stuur me een email, dat lees ik sneller!

Verwijderd

Topicstarter
Ok daar kan blijkbaar niemand tegen op, TY :D

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

MMS_El_Guapo schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:52:
Even op het hele switch-gedoe van hierboven: Mijn ervaring bij "huis-tuin-en-keuken-Lan's" is dat de volledige bandbreedte vrijwel nooit benut wordt. Daarnaast zal de OP de switch die hij nodig heeft niet dagelijks gebruiken. En met die informatie in het achterhoofd zou ik ook geen dure 3Com of Cisco switch kopen.
Tegenwoordig leveren goedkope (ok, geen Sweex-toestanden) switches de volledige bandbreedte, dus volstampen maar. Zelfs grote lanparties gebruiken niet de volledige bandbreedte, een 24-poorten-switch zou 2,4 Gbps uplink nodig hebben? Nee, de meesten leechen bij hun vrienden op dezelfde tafel, dat is gemakkelijker om te vragen of iemand een slot open kan zetten.

Switch/Hub? Er worden tegenwoordig geen hubs meer gemaakt, dus switches halen. Op de computerbeurzen durven ze weleens met hubs smijten, niet erin trappen! Niks is 'leuker' dan 24 man op 10 Mbps hub te zetten, 10 Mbps / 24 = 416 Kbps (kort door de bocht) en dat is nog veel te optimistisch. Dan spreek ik nog niet over collisions.

100 Mbps switched is de norm, Gigabit is optioneel (zelfs de grote lanparties hebben dat niet voor iedereen).
Infrastructuur voor data
Voor de infrastructuur, zul je iets dergelijks kunnen bouwen:
[afbeelding]
De IP adressen van de servers kun je het beste statisch instellen. Dan kun je ze altijd vinden. De clients krijgen gewoon een adres van de router. Dat werkt over het algemeen gewoon prima. De switch heeft geen eigen adres. Deze geeft alleen data door.
Op kleine lanparties kan je DHCP gebruiken, op grote lanparties liever static (een evil netwerk-student moet maar op het idee komen om een 2de dhcp-server te draaien).
Gameserver
Als gameserver kun je vrijwel iedere machine inzetten. Wij gebruiken meestal een Xeon 2,8Ghz met 1GB geheugen. Ik kan je vertellen dat dat voor de meeste games overkill is. Een leuke AMD sempron/Athlon XP 2400 met 512MB geheugen kan al heel wat voor je doen, zeker onder linux. Windows server zou ik overwegen 512MB erbij te doen. 80GB harddisk eraan en een VNC server erop (voor remote control) en je bent klaar.
Wij draaien op onze Xeon 2,8 de volgende servers tegelijk:
  • Counter-Strike
  • Half Life deathmatch
  • Counter-Strike Source
  • Battlefield 1942
  • Unreal Tournament
  • Unreal Tournament 2k4
Staar je niet blind op Xeon. Een Sempron kan dit ook, zeker als je 2 games weglaat.
Bij ons had een Pentium 3 (Tualatin mod) met voldoende ram als gameserver gedraaid. Maar dedicated servers zijn op grote lans niet eens goed bevolkt door de gamers, meestal starten de gamers hun eigen clan-server waar ze lekker veel rechten hebben. Op kleine lans zijn dedicated servers niet nodig, zeker niet als de gamers straks een bepaalde game samen willen spelen en je hebt de server-software niet. Dan zetten de gamers hun eigen servertje op.
Switch
Vrijwel elke switch voldoet. In jouw geval zou ik gewoon kijken naar een instap model. Dus geen switch met management- en stackopties. Die gebruik je vrijwel nooit en je voelt het absoluut in je portemonee. Gewoon 24 poortjes met een stevige backpane is meer dan voldoende.
Staar je niet blind op dingen als gigabit. De meeste goedkope switches halen de beloofde snelheden onder volledige belasting gewoon niet. Als het te mooi lijkt voor het geld, dan is dat vaak ook zo.
De Asus GigaX 1024 lijkt me een heel mooi ding voor het geld. En in jouw geval zeker voldoende voor simpele LAN's. Voor 2 tientjes extra kun je de Asus GigaX 1024i kopen. Deze is heeft een management console waaruit je mogelijk het nodige kan leren voor grotere LAN's, mocht je dit nodig vinden. Verwacht echter geen wonderen, gezien de prijs.
Clients
Je clients zijn de computers waarop mensen zullen gamen. Ze hoeven in principe niets in te stellen. Het is hooguit aan te raden om alle computers in dezelfde werkgroep te zetten, in verband met windows bestand- en printer delen.
Verder moeten alle clients een 100Mbit netwerkkaartje hebben en een stukkie UTP kabel. Zorg dus dat iedereen dat weet! En geef mensen een indicatie (ruime schatting) van de afstand van hun PC tot de switch. Dan kan iedereen een kabel meenemen die lang genoeg is.
Ook kan het handig zijn als mensen weten wat er gespeeld zal worden. Geef dus gerust aan welke games er verwacht worden. Dit voorkomt teleurstellingen tijdens de LAN zelf omdat mensen het spel niet hebben of omdat het spel gewoonweg te zwaar is voor het systeem. In het geval van dit soort kleine LAN's kun je gerust even snel kijken waar animo voor is.
Afhankelijk van je doelgroep kunnen het laptops (IT-studenten) of desktops zijn. Een setje om stekkers op netwerkkabels te knijpen kan handig zijn, een student netwerken helemaal handig.
Overige infrastructuur
Naast de infrastructuur voor je data, zul je iedereen ook moeten kunnen voorzien van andere benodigdheden. Een PC zonder stroom gaat natuurlijk niet werken. Dus zorg voor voldoende stroomvoorziening. Probeer maximaal 6 PC's op een groep te zetten. En het liefst een groep zonder waterkokers, strijkijzers en andere zware huishoudelijke apparaten. Een PC met monitor zit vaak al snel rond de 400W tot 500W. Dit geeft een belasting van 2400W tot 3000W op een groep. Ik geloof dat het maximum tegen de 4000W ligt, maar ik raad je aan op safe te spelen. Mocht je moeder een keer het idee krijgen om de stofzuiger aan te zetten, dan zit in ieder geval niet je halve LAN zonder stroom ;)
Wereld van verschil tussen laptop- en desktop-lans. Reken op 0,75A voor een laptop en 2A voor een desktop. Dus niet meer dan 10 desktops op 1 groep steken en een elektricien kan handig zijn om de nodige verbouwingen te regelen.
* rapture sluit graag zijn 3*32A verdeelbord aan de fornuisaansluiting.
Verder voldoende tafels, stoelen en vooral ruimte. Bij een LAN is weinig zo vervelend als weinig ruimte. Je moet je maar voorstellen hoe het is als je nog geen 15 cm ruimte hebt tussen je toetsenbord en de monitor van je buurman. Daarin kun je niet lekker muizen!
Onderschat niet het aantal tafels en stoelen dat je nodig hebt, kotstudenten hebben het voordelen om keukens van andere studentenhuizen ff leeg te mogen roven.
Tot slot: mensen krijgen honger en dorst op een LAN. Centraal inkopen is vaak het meest makkelijk. Je gaat naar de groothandel en je zorgt voor wat fris, bier en kleine snacks voor overdag. 's-Avonds kun je overwegen om zelf pizza te bakken. Makkelijker is het vaak om eten te bestellen. Dit is iets duurder, maar scheelt je wel een halve avond in de keuken.
Je onkosten voor drinken en snacks zet je gewoon om in een entree prijsje. Reken dan ook even een flesje wijn/mooi speciaal biertje mee voor degene die de ruimte ter beschikking stelt. Dat doet het altijd goed en je hebt dan zelfs de kans dat je nog een keer terug mag komen. Meestal zul je tussen de €5,- en €7,50 uitkomen. Dan kunnen mensen dus de gehele dag snacken, drinken en gamen.
Catering gedeelte, voor kleine lans is het massaal in de Aldi diepvriesspullen inkopen en oven/frietpot laten draaien.
De LAN zelf
Iedereen kan binnen bepaalde tijden zijn PC opzetten. Zorg dat die tijden vast staan, zodat er geen speeltijd verloren gaat. Het is vaak al zo kort! Bouw dus lekker de avond voor de LAN op, speel dan anderhalve dag en neem de laatste uurtjes van de laatste dag om de zooi die je hebt gemaakt weer goed op te ruimen. Alleen met een fles wijn hoef je namelijk niet te rekenen op een tweede LAN op dezelfde lokatie ;)
Ook is het van belang dat je op de avond van opbouwen even snel kijkt of alles werkt. Het kan zijn dat iemand een kapotte netwerkkabel heeft. Het zou zonde zijn als hij daardoor 2 uur niet aanwezig zou kunnen zijn. Dan mist hij de lol en mensen die wel kunnen spelen missen hem (al dan niet in-game). Hierdoor is het dus ook van belang dat mensen op tijd komen om op te bouwen. Je kunt moeilijk op het laatste moment aankomen met je PC en vervolgens nog eens even 2 uur gaan zitten troubleshooten. Dat zal de eigenaar van de ruimte je vaak ook niet in dank afnemen.
Interessant om dit te structureren.
Voorbeeld mail
Beste Lanners,

Volgend weekend is het zover: onze eerste eigen LAN party! De LAN zal plaats vinden bij [LOKATIE, ADRES].

De planning:
Vrijdag 9 juni19.00u - 22.00u: Opbouwen en testen
Zaterdag 10 juni10.00u - 19.00u: LAN dag 1
  19.00u - 23.00u: Mogelijkheid voor een filmpje en/of doorspelen
Zondag 11 juni,10.00u - 17.00u: LAN dag 2
 17.00u - 20.00u: Afbreken, opruimen en wegwezen

Tijdens de gehele LAN zijn er snacks, fris en bier beschikbaar. Lunch en diner is een eigen verantwoordelijkheid. Een oven en magnetron zijn aanwezig om tijdens de lunch het een en ander warm te maken. Diner zullen we met z'n allen bestellen (chinees, friet oid) en komt verder voor eigen rekening.

Wat moet je meenemen:
Je PC, monitor, toetsenbord en muis (natuurlijk!)
Headset (geen speakers ivm overlast)
Netwerkkabel van x meter lengte
Software en games
Stekkerdoos of haspel
Eventueel een schroevendraaier (just in case)
Optioneel: Joystick/joypad of andere game apparatuur

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik ze van je!

Gegroet,
[JE NAAM]
Einde van de email
Stuur de mails ten laatste 2 weken voor je lan zodat de gamers op hun agenda kunnen kijken of ze nog kunnen lannen. Hou ook rekening moet de grote lans en andere evenementen. De gamers kunnen een andere datum voorstellen dat mogelijk beter is voor iedereen.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 30-05-2006 23:17 ]

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-04 17:22

edeboeck

mie noow noooothing ...

Beste TS

ik wil je je hoop niet ontnemen en bedoel dit absoluut niet als flame oid, maar ik vrees dat je LAN party lelijk zou kunnen tegenvallen. Ik leg even uit waarom.

Een aantal jaren geleden zijn we, net als jij, begonnen met kleine LAN-party's voor vrienden (versta: tussen 8 en 16 man). Je ziet wschl een aantal parallellen opduiken ;)

Nu het minder goede nieuws: elke keer weer duiken er onverwachte problemen op, zoals daar zijn:
  • een PC die om een of andere duistere reden niet goed werkt ... en aangezien jij de party organiseert, zal jij dat probleem wel even oplossen ja? Oh ja, en ook een ander probleem waar ik al maanden mee zit ... Dit lijkt de typische reactie van een aantal mensen te zijn (ik verdenk sommigen er stiekem van dat ze hun problemen opsparen ;))
  • een home edition die bij het leechen niet aan bepaalde beveiligde shares kan
  • LAG ... hoe? waarom? ligt het aan de kabels (zit er mss een slechte tss)? ligt het aan de server? vorige keer werkte deze oplossing perfect en nu weer niet?
  • ...
Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar dit is slechts een greep uit de vele mogelijkheden. Uiteraard moeten we allemaal op een keer ergens beginnen, maar mijn goede raad aan jou is: zorg eerst dat je een aantal basisbegrippen van netwerken onder de knie hebt ... ik had dat op het moment van de eerste lan (disclaimer:wil me hier absoluut niet tot expert uitroepen) en moet zeggen dat dat behoorlijk geholpen heeft bij het oplossen van problemen.

Test het eerst zelf uit: zet thuis een dedicated server op en zorg dat je die werkend krijgt. Laat dat een kameraad eens bij jou komen en probeer opnieuw (of probeer direct samen, is altijd leuker en leerrijker). Kom dan eens met een man of 4 samen en game eens een paar uur. Als dat lukt, dan kan je met redelijk gerust gemoed een grotere lan proberen ... en beleef je er ook nog plezier aan :Y)

Nog enkele praktische tips:
* controleer of je internet nodig hebt ... zo ja, voorzie dan een verbinding
* speel je met internet, let dan ook dat alle licenties in orde zijn voor de spellen
* speel je via Steam en heb je geen internetverbinding, zorg dan dat iedereen in off-line mode kan spelen
* bepaald op voorhand de te spelen spellen en zorg dat iedereen die geïnstalleerd heeft ... op voorhand
* zorg dat iedereen op voorhand de nodige patches heeft geïnstalleerd, dan voorkom je dat sommigen niet kunnen connecten omdat hun versie niet up-to-date is
* heb je geen dhcp, maak dan klevertjes met IP-adressen (en ev. procedure hoe in te stellen als dat nodig is)
* ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het denk ik toch is proberen :) Maar nog ff 1 vraag ter afsluiting. Wat zullen de kosten worden met 12 pc's die 36 uur aanstaan, non-stop :? Lijkt me toch handig om te weten ;)

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-04 22:11
Laptop.. of pc.... en belangrijkste: Weet je de specs van alle computers? En dan dus vooral de voedingen :+

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kaaswagen schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:38:
Laptop.. of pc.... en belangrijkste: Weet je de specs van alle computers? En dan dus vooral de voedingen :+
Wij organiseren lans voor IT-studenten, die hebben bijna altijd hun laptop mee. Het is de doelgroep dat je verwacht, de verhouding tussen laptops en desktops.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 30-05-2006 23:44 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:26
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:01:
Ik ga het denk ik toch is proberen :) Maar nog ff 1 vraag ter afsluiting. Wat zullen de kosten worden met 12 pc's die 36 uur aanstaan, non-stop :? Lijkt me toch handig om te weten ;)
E=250*12*36=108 000 Wh, dat is 108 KWh.
Bij 250 Watt per PC.
Dus de kosten zullen ongeveer 27 euro zijn, bij een stroomprijs van 0,25 euro/ kWh.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Er zijn al een hoop goede adviezen gegeven.

Ik geef er ook nog een paar :

Voor de meeste games is een 10mbit switch genoeg. Liever een fatsoenlijke 10 dan een halleluja 3 100 mbit switch. Maar waar gaat het mis ? Filesharing, simpelweg bestanden kopieren tijdens het gamen van de ene naar de andere pc. Als je dit kunt verbieden, dan volstaat 10mbit. Gebruik een ftpserver voor het uitwisselen. Dat is veel minder storend dan shares.

Nee, ze willen 100 mbit en er zijn er al drie met een gigabit kaart in hun pc.
Komplete overkill. Als je dat wil faciliteren dan heb je duurdere switches nodig.
Wat je dan kunt doen is een paar man hun eigen switch mee laten nemen, en die samen met de game (en nog een ftp server) en evt de router op een derde switch te hangen. Alle clients hebben dan evenveel switches ertussen zitten, en dan zal daar geen vertraging in zitten.

Zolang je rond de 20 man blijft kun je het heel simpel houden.
Maar wat je zeker eens zou moeten doen is zelf naar een niet te grote lanparty toe gaan.
Ik ga al jaren naar de Limbolan, en dat blijft dolle pret. 40 man max en dat heeft echt wel de nodige voeten in de aarde.

Inventarisatie wat er gespeeld moet worden is zeker zinvol, net zoals een fatsoenlijke dedicated server. Als je dan op een ftp server nog er voor zorgt dat daar ook alle maps en patches en wat basis software op staat (drivers, ftpclients, etc etc.) dan moet het goed te doen zijn.

Maar goed, combineer uit alle bovenstaande adviezen maar wat je wil, en zorg voor een plan B als er wat mis gaat (drank over een switch ?).

Veel plezier.

Abort, Retry, Quake ???

• Dutchie!
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

- Zorg dat je informatie wint over het instellen van ipadressen. Maak hiervoor een lijst aan (als je statische gebruikt) zodat mensen niet zomaar dubbel ip's gaan gebruiken.

- let op de netwerkkaarten! er zit altijd wel een drolbij met een 10mbit netwerkkaart. En dat is niet leuk als jullie lekker op 100mbit willen spelen.

- let ook op mensen met virusscanners en firewalls! Heb op kleine lans meegemaakt dat mensen spontaan virussen krijgen (snuggere gast had lekker virussen op z'n pc) of mensen konden niet pingen/server joinen omdat hun firewall aanstond (o.a. de windowsfirewall of die van hun virusscansoftware).

- zorg dat iedereen alles draaiend heeft.. en als je geen internet hebt, zorg dan dat jij als organisatie alles wel hebt staan. patches, updates, directx x, enz enz er zijn zat mensen die hun boel niet goed hebben.

- belangrijkste, zorg dat je iemand erbij hebt die "veel" verstand van dit soort grapjes heeft. Je hebt vast wel een neef, oom, vriend ofzo die in de ICT zit en wel de meeste basicprobleempjes kan verhelpen. Dit kan enorme problemen verhelpen. Want 100% gegarandeerd dat je mensen moet gaan helpen met hun pc die gaar is.

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

aZuL2001 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:03:
Maar goed, combineer uit alle bovenstaande adviezen maar wat je wil, en zorg voor een plan B als er wat mis gaat (drank over een switch ?).
Ervaringgenoot?

Mijn 24-poorten 3com (witte bak) werd na mijn eerste lanparty gedoopt met bier tijdens het opruimen. Ik pakte een pint en de switch mee naar mijn studentenkotje en oops, de pint in de verluchtingsgaten van de switch gekapt. De authentieke 'gebierdoopte' switch van onze lan. (wel snel die switch schoongemaakt en deze werkt nog betrouwbaar en snel op andere edities van de lan. [rml]rapture in "[ LAN] hoe aanleggen?"[/rml]

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 31-05-2006 00:53 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55

Jimbolino

troep.com

waarom neemt iedereen een lan organiseren toch zo serieus....

de eerste lan die ik organiseerde, waren we gewoon met 8 man, en niemand die verstand had van netwerken.

de eerste 3 uur van de lan was gewoon voor het "opbouwen". (voornamelijk het instellen van ip adressen, en knippen van nieuwe netwerkkabels)

en daarna proberen te gamen (ja iedereen moest nog wel ff de goede versie kopieren over een 100mbit hub, dus 2 uur verder...)

nog snel ff met zijn allen gezellig naar de macdonnalds, en dan kon er tegen de nacht pas gegamed worden...

[ Voor 29% gewijzigd door Jimbolino op 31-05-2006 01:06 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jimbolino schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 01:05:
waarom neemt iedereen een lan organiseren toch zo serieus...
Naast lans organiseren bestaat ook zoiets als 'ff met paar vrienden gamen'. Met paar man rond een 8-poorten switch zitten, iemand draait game-server op z'n laptop en gamen maar.

Alles dat serieuzer is dan 'ff met paar vrienden gamen', moet ook serieuzer georganiseerd worden om problemen te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 31-05-2006 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 12:00:
[...]
Naast lans organiseren bestaat ook zoiets als 'ff met paar vrienden gamen'. Met paar man rond een 8-poorten switch zitten, iemand draait game-server op z'n laptop en gamen maar.

Alles dat serieuzer is dan 'ff met paar vrienden gamen', moet ook serieuzer georganiseerd worden om problemen te voorkomen.
En wij willen gewoon met een paar vrienden dit doen, en niet voor mensen origaniseren die wij niet kennen, zoals ik al gezegt had }:O

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk ook eens in dit topic:
Lan Party

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wtf loopt iedereen toch met fixed IPs te klooien?
Is een 180 dagen trial 2003 Server soms te lastig om te installeren met DNS + DHCP en FTP/Fileshare?
Ben je van een boel gedonder af.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Omdat netwerkstudenten weleens zo 'evil' kunnen zijn om een 2de DHCP-server te draaien en dan ligt je netwerk in de soep.

Enkele muisklikken naar virtual pc en ff Windows 2003 Server domain controller met DHCP-server draaien...

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 31-05-2006 19:58 ]

Verwijderd

BackSlash32 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:18:
Wtf loopt iedereen toch met fixed IPs te klooien?
Is een 180 dagen trial 2003 Server soms te lastig om te installeren met DNS + DHCP en FTP/Fileshare?
Ben je van een boel gedonder af.
Je wil geen DHCP op een lanpary draaien, DNS en WINS natuurlijk weer wel. Zodra de DHCP server uitvalt dan heeft NIEMAND meer een IP adres (na herstart iig).

Ik zou het IP adressen uitdelen doen dmv RFC 2322, hierdoor heb je een paar voordelen:
  • Er kan geen DHCP server uitvallen waardoor er dingen "mis" gaan.
  • Mensen kunnen een vast IP adres instellen als ze daar behoefte aan hebben.
  • Geeft een duidelijke plaats van het systeem tov de netwerkkaart (op de kabel klemmen).
  • Ik kan nog wel tijdje doorgaan, maar lees de RFC zou ik zeggen.

• aZuL2001
  • Laatst online: 31-01 11:11
Hoe lang duurt een lanparty meestal ? (3 dagen)
Hoe lang is de default lease van een windows dhcp server ? (3 dagen)

Dus waarom niemand dan meer een ip zou hebben is mij een raadsel.

Maar als je geen dhcp wil draaien (hoewel ik daar nog steeds alleen maar voordelen van zie) kun je nog altijd van de 169.x.x.x autoconfig adressen gebruik maken.

Als iemand wil zieken op een lanparty dan hou je dat toch niet tegen.
En de doelgroep voor TS is een kleine lan, dus prima overzichtelijk.
Dhcp heeft dan alleen maar voordelen.

Wins, da's pas een verouderd geval. Dat wil je helemaal niet imho.

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 01-06-2006 00:49 ]

Abort, Retry, Quake ???

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jaaaaaa lekker, gaan we het netwerk nog meer vervuilen met name queries en broadcasts op je wins doos.
Dat zet je dus lekker uit in je scope.
Wedden dat je netwerk dan veel stiller (en dus sneller) is?

[edit]
Use with other protocols

This protocol could be combined with avian carriers as described in
RFC 1149 to hand out IP-numbers remote.

At the first avian carrier, the peg is clipped to the leg of the
carrier after rolling the additional vendorfield paper around it.

The remote site can take the peg on arrival of the avian carrier and
use the information on it.

This part of the protocol is still experimental and requires some
additional research on topics like the weight of the peg and loss of
the peg/whole carrier.
8)7

[ Voor 61% gewijzigd door alt-92 op 01-06-2006 01:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op grotere lans zit men met layer 3 backboneswitches het netwerk te subnetten zodat het 'verzieken met dhcp-servers en andere geintjes' zoveel mogelijk op je eigen tafel blijft. Dan heeft de rest minder last van en de 'lamer' is gemakkelijker te vinden.

Maar Windows sharing kan niet zomaar buiten hun eigen subnet kijken naar shares, dus je kan alleen je eigen tafel zien en alle computers op een domein zetten is niet te doen. Dan maar een WINS-server draaien zodat Windows sharing van de WINS-server een grote lijst met alle clients/shares krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 01-06-2006 01:30 ]

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Ik heb zo'n vaag gevoel dat dit allemaal op google, faq's en in boeken is te vinden ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oke,

Het aanleggen van een LAN is IMO iets wat met voldoende zoekwerk wel gevonden kan worden.. Bekijk ook de netwerken FAQ eens.

Het topic is nu een soep van zeer uitgebreide LANPARTY tips en LAN-tips. Als de topicstarter een topic wil starten over het reilen en zeilen tijdens een lanparty dan mag hij, mits hij een stevige topicstart neerzet, dit met alle liefde en plezier doen.

Verder denk ik dat er genoeg tips zijn gegeven om verder te komen..
suc6
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.