Even op het hele switch-gedoe van hierboven: Mijn ervaring bij "huis-tuin-en-keuken-Lan's" is dat de volledige bandbreedte vrijwel nooit benut wordt. Daarnaast zal de OP de switch die hij nodig heeft niet dagelijks gebruiken. En met die informatie in het achterhoofd zou ik ook geen dure 3Com of Cisco switch kopen.
Infrastructuur voor data
Voor de infrastructuur, zul je iets dergelijks kunnen bouwen:

De IP adressen van de servers kun je het beste statisch instellen. Dan kun je ze altijd vinden. De clients krijgen gewoon een adres van de router. Dat werkt over het algemeen gewoon prima. De switch heeft geen eigen adres. Deze geeft alleen data door.
Gameserver
Als gameserver kun je vrijwel iedere machine inzetten. Wij gebruiken meestal een Xeon 2,8Ghz met 1GB geheugen. Ik kan je vertellen dat dat voor de meeste games overkill is. Een leuke AMD sempron/Athlon XP 2400 met 512MB geheugen kan al heel wat voor je doen, zeker onder linux. Windows server zou ik overwegen 512MB erbij te doen. 80GB harddisk eraan en een VNC server erop (voor remote control) en je bent klaar.
Wij draaien op onze Xeon 2,8 de volgende servers tegelijk:
- Counter-Strike
- Half Life deathmatch
- Counter-Strike Source
- Battlefield 1942
- Unreal Tournament
- Unreal Tournament 2k4
Staar je niet blind op Xeon. Een Sempron kan dit ook, zeker als je 2 games weglaat.
Switch
Vrijwel elke switch voldoet. In jouw geval zou ik gewoon kijken naar een instap model. Dus geen switch met management- en stackopties. Die gebruik je vrijwel nooit en je voelt het absoluut in je portemonee. Gewoon 24 poortjes met een stevige backpane is meer dan voldoende.
Staar je niet blind op dingen als gigabit. De meeste goedkope switches halen de beloofde snelheden onder volledige belasting gewoon niet. Als het te mooi lijkt voor het geld, dan is dat vaak ook zo.
De
Asus GigaX 1024 lijkt me een heel mooi ding voor het geld. En in jouw geval zeker voldoende voor simpele LAN's. Voor 2 tientjes extra kun je de
Asus GigaX 1024i kopen. Deze is heeft een management console waaruit je mogelijk het nodige kan leren voor grotere LAN's, mocht je dit nodig vinden. Verwacht echter geen wonderen, gezien de prijs.
Clients
Je clients zijn de computers waarop mensen zullen gamen. Ze hoeven in principe niets in te stellen. Het is hooguit aan te raden om alle computers in dezelfde werkgroep te zetten, in verband met windows bestand- en printer delen.
Verder moeten alle clients een 100Mbit netwerkkaartje hebben en een stukkie UTP kabel. Zorg dus dat iedereen dat weet! En geef mensen een indicatie (ruime schatting) van de afstand van hun PC tot de switch. Dan kan iedereen een kabel meenemen die lang genoeg is.
Ook kan het handig zijn als mensen weten wat er gespeeld zal worden. Geef dus gerust aan welke games er verwacht worden. Dit voorkomt teleurstellingen tijdens de LAN zelf omdat mensen het spel niet hebben of omdat het spel gewoonweg te zwaar is voor het systeem. In het geval van dit soort kleine LAN's kun je gerust even snel kijken waar animo voor is.
Overige infrastructuur
Naast de infrastructuur voor je data, zul je iedereen ook moeten kunnen voorzien van andere benodigdheden. Een PC zonder stroom gaat natuurlijk niet werken. Dus zorg voor voldoende stroomvoorziening. Probeer maximaal 6 PC's op een groep te zetten. En het liefst een groep zonder waterkokers, strijkijzers en andere zware huishoudelijke apparaten. Een PC met monitor zit vaak al snel rond de 400W tot 500W. Dit geeft een belasting van 2400W tot 3000W op een groep. Ik geloof dat het maximum tegen de 4000W ligt, maar ik raad je aan op safe te spelen. Mocht je moeder een keer het idee krijgen om de stofzuiger aan te zetten, dan zit in ieder geval niet je halve LAN zonder stroom
Verder voldoende tafels, stoelen en vooral ruimte. Bij een LAN is weinig zo vervelend als weinig ruimte. Je moet je maar voorstellen hoe het is als je nog geen 15 cm ruimte hebt tussen je toetsenbord en de monitor van je buurman. Daarin kun je niet lekker muizen!
Tot slot: mensen krijgen honger en dorst op een LAN. Centraal inkopen is vaak het meest makkelijk. Je gaat naar de groothandel en je zorgt voor wat fris, bier en kleine snacks voor overdag. 's-Avonds kun je overwegen om zelf pizza te bakken. Makkelijker is het vaak om eten te bestellen. Dit is iets duurder, maar scheelt je wel een halve avond in de keuken.
Je onkosten voor drinken en snacks zet je gewoon om in een entree prijsje. Reken dan ook even een flesje wijn/mooi speciaal biertje mee voor degene die de ruimte ter beschikking stelt. Dat doet het altijd goed en je hebt dan zelfs de kans dat je nog een keer terug mag komen. Meestal zul je tussen de €5,- en €7,50 uitkomen. Dan kunnen mensen dus de gehele dag snacken, drinken en gamen.
De LAN zelf
Iedereen kan binnen bepaalde tijden zijn PC opzetten. Zorg dat die tijden vast staan, zodat er geen speeltijd verloren gaat. Het is vaak al zo kort! Bouw dus lekker de avond voor de LAN op, speel dan anderhalve dag en neem de laatste uurtjes van de laatste dag om de zooi die je hebt gemaakt weer goed op te ruimen. Alleen met een fles wijn hoef je namelijk niet te rekenen op een tweede LAN op dezelfde lokatie

Ook is het van belang dat je op de avond van opbouwen even snel kijkt of alles werkt. Het kan zijn dat iemand een kapotte netwerkkabel heeft. Het zou zonde zijn als hij daardoor 2 uur niet aanwezig zou kunnen zijn. Dan mist hij de lol en mensen die wel kunnen spelen missen hem (al dan niet in-game). Hierdoor is het dus ook van belang dat mensen op tijd komen om op te bouwen. Je kunt moeilijk op het laatste moment aankomen met je PC en vervolgens nog eens even 2 uur gaan zitten troubleshooten. Dat zal de eigenaar van de ruimte je vaak ook niet in dank afnemen.
Voorbeeld mail
Beste Lanners,
Volgend weekend is het zover: onze eerste eigen LAN party! De LAN zal plaats vinden bij [LOKATIE, ADRES].
De planning:
| Vrijdag 9 juni | 19.00u - 22.00u: Opbouwen en testen |
| Zaterdag 10 juni | 10.00u - 19.00u: LAN dag 1 |
| | 19.00u - 23.00u: Mogelijkheid voor een filmpje en/of doorspelen |
| Zondag 11 juni, | 10.00u - 17.00u: LAN dag 2 |
| | 17.00u - 20.00u: Afbreken, opruimen en wegwezen |
Tijdens de gehele LAN zijn er snacks, fris en bier beschikbaar. Lunch en diner is een eigen verantwoordelijkheid. Een oven en magnetron zijn aanwezig om tijdens de lunch het een en ander warm te maken. Diner zullen we met z'n allen bestellen (chinees, friet oid) en komt verder voor eigen rekening.
Wat moet je meenemen:
Je PC, monitor, toetsenbord en muis (natuurlijk!)
Headset (geen speakers ivm overlast)
Netwerkkabel van
x meter lengte
Software en games
Stekkerdoos of haspel
Eventueel een schroevendraaier (just in case)
Optioneel: Joystick/joypad of andere game apparatuur
Als er nog vragen zijn, dan hoor ik ze van je!
Gegroet,
[JE NAAM]
Einde van de email
Na al de bovenstaande informatie, moet je toch in staat zijn om een LAN te organiseren.
Veel succes ermee! En voor vragen: stuur me een email, dat lees ik sneller!