Nieuwe switch -> welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:15
Gezien m'n Dell PowerConnect 2016 me redelijk in de steek laat (Laatste LAN meer crashes dan er echt gebruik van kunnen maken bij wijze van spreken) zoek ik een nieuw switch met de volgende voorwaarden:

- Rond €100
- Mag -niet- crashen onder wat voor load dan ook
- Goed compitable, geen zin in gezeur met netwerkkaartjes etc. die niet werken, andere switches die over de zeik gaan, etc.
- Backbone die ook gewoon (vrijwel) alle poortjes 100 mbit kan laten verzetten, niet Sweex-style dat als 2 pc's pompen de backbone 'vol' zit

Ik kwam zelf al op de volgende switches:

-Diverse D-Link modellen. Deze zien mij er nogal OEM uit (vrijwel hetzelfde als m'n Dell en Dell relabeled ze) en dus ben ik een beetje wantrouwig.

-Diverse Netgear modellen. Hetzelfde verhaal wat betreft OEM spul, al heb ik me laten vertellen dat er veelal Realtek spul inzit.

-Linksys modellen, zijn nogal prijziger dan de rest, dus ik ga er vanuit dat er een redelijke chipset in zal zitten (welke)?

-3com 2016 en 2024. Goede naam in netwerken en volgens mij vrij 'standaard-switches' en ik heb vertrouwen in de naam. Toch hoor ik ook verhalen van 3com switches die bokken icm. anderen.

-Asus GigaX 1024, vrij standaard en ook in een smaakje met gbit uplink verkrijgbaar. De enige switch in dit segment die manageable is, al heeft het in mijn geval geen nut aangezien ik niet wil gaan trunken. Ik heb het idee dat zeker de 1024P, de versie met 2 gbit poortjes, meerdere pc's die full-speed aan het pompen zijn niet zal trekken.

Wie kan me uit de brand helpen met m'n uiteindelijke keuze? Welke chipsets ben ik vooral geïntresseerd naar.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Ik zou gewoon een Linksys of een 3COM nemen, over het algemeen inderdaad iets duurder dan de anderen, maar werken prima. Ik heb zelf zowel een 3COM als een Linksys staan (beide 8 poorts), die werken prima samen. Ik pomp regelmatig tussen verschillende pc's grote hoeveelheden data heen en weer (5 GB of meer), heeft geen negatieve effecten op snelheid als dat tegelijk gaat.

Je hebt t over ongeveer 100 euro, maar hoeveel poorten moet de switch hebben eigenlijk?

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien handig om er bij te zetten dat het niet om een huis-tuin-keuken switch gaat?

Plaatje van een switch dat TS heeft
Afbeeldingslocatie: http://img.epinions.com/images/opti/00/1a/pr-Dell_PowerConnect_2016_pct2016-resized200.jpg

Voor de rest lijken 3com en Linksys me geen verkeerde keuzes.

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 30-05-2006 13:44 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BHQ
Ik doel op ongeveer 16 poortjes en het gaat me erom dat ik als ik op al die poortjes heftig gaat zitten transferren dat dat geen probleem zal worden. Daarmee doel ik dus op NFS van en naar alle poortjes op full speed. van een 16port switch verwacht ik dus in principe een backbone van 3200mbit (full duplex dus).

En ja, het gaat om een 'professioneel' ding, rackmount size ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BHQ op 30-05-2006 13:45 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Yapser schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:24:
Gezien m'n Dell PowerConnect 2016 me redelijk in de steek laat (Laatste LAN meer crashes dan er echt gebruik van kunnen maken bij wijze van spreken) zoek ik een nieuw switch met de volgende voorwaarden:
Ok. Dit:
- Rond €100
Gaat niet samen met dit:
- Mag -niet- crashen onder wat voor load dan ook
- Goed compitable, geen zin in gezeur met netwerkkaartjes etc. die niet werken, andere switches die over de zeik gaan, etc.
- Backbone die ook gewoon (vrijwel) alle poortjes 100 mbit kan laten verzetten, niet Sweex-style dat als 2 pc's pompen de backbone 'vol' zit
Vooral 1 en 3 zijn wat dat betreft hekele punten.

Ik raad je aan wat meer uit te geven en gewoon een Goede Switch te kopen. Ik neem aan dat je een poort of 24 nodig hebt, kijk dan naar een HP Procurve 2324 (unmanaged, kost je ongeveer EUR 300) of een 2626 (managed, EUR 350, 2x gbit). Je zou ook kunnen kijken naar een Procurve 2124 (ongeveer EUR 150), maar die wil niet met eis nr. 3 samenwerken. Alle procurves hebben een levenslange garantie en ik heb er zelf nog nooit een op z'n bek zien gaan (eis nr. 1), of problemen zien veroorzaken met andere apparatuur (eis nr. 2), hoewel dat technisch niet 100% uitgesloten is. De backplane (backbone is iets anders) op de genoemde switches is snel genoeg om alle poorten voor 100% vol te hebben zitten.

't gaat iets boven je budget (wat heet, 3x :P) maar 't is 't extra geld wel waard om gewoon fatsoenlijke hardware te krijgen, met levenslange garantie.
-3com 2016 en 2024. Goede naam in netwerken en volgens mij vrij 'standaard-switches' en ik heb vertrouwen in de naam. Toch hoor ik ook verhalen van 3com switches die bokken icm. anderen.
Uitval onder 3coms is vrij hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 30-05-2006 13:55 . Reden: Oh ja, procurve == HP. ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12 15:12

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Wij werken veel met Allied Telesyn producten, die hebben zowel kleinere (8 poorts) als 16 poorts en meer producten. Weet zo niet wat ze kosten ;)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• BHQ
Hm dat punt 1 en 3 niet samenvallen had ik eik toch verwacht ja.. maar bijv. D-link claimt ook op goedkopere switches een backbone die het echt allemaal trekt. Punt 1 is het belangrijkste, maar als 5 pc's van elkaar gaan leechen wil ik niet dat alles inzakt, zo moet je het zien.

16 poortjes is zat, dan houd ik er ong. 5 over :)

En 3coms veel uitval? Kan je dat onderbouwen, want ik hoor er wel vaak goeds over?

• BlueKeenan
  • Niet online
100 euries en 3200 Mbit backbone en geen uitval verwachten = not done.

Ik denk je het budget wat omhoog moet schroeven als je zoiets verwacht.

Als ik even kijk naar een 2e handse 3com switch. de 3com superstack II 3300 12x
Backplane: 2.1 Gbps, 1.47 mpps, 12,000 MAC addresses
Features: SNMP, webmanagement, VLAN, trunking, stacking, spanning tree
Layout: Fixed 12-port 10/100 Mbps RJ45 connectors, 1 matrix port and 1 module slot
Chassis: (h x w x d) 6.6 x 44.0 x 26.7 cm / ? kg

hiermee heb je precies genoeg om alle 12 poorten 100 mbit up en down tegelijk te gebruiken.

dit kost wel 135 euro
en dat is dan nog layer II switching.

100 euro gaat het dus echt niet doen.

als je echt een mega ding wilt hebben moet je gaan voor cisco / foundry / extreme.
Ik zelf heb een Cisco catalyst 2400Xl 24 ports. prima ding nooit uitval haalt altijd 100 mbit.

Overigens is dat 3com veel uitval redelijk bullshit. wij hebben in un datacenter ons heel netwerk op 3com gebouwd. Nooit switch uitval en we trekken nogal wat. vroeger was het wat minder bij 3com

[ Voor 22% gewijzigd door BlueKeenan op 30-05-2006 14:05 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-12 16:49

Jimbolino

troep.com

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Yapser schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:00:
Hm dat punt 1 en 3 niet samenvallen had ik eik toch verwacht ja.. maar bijv. D-link claimt ook op goedkopere switches een backbone die het echt allemaal trekt. Punt 1 is het belangrijkste, maar als 5 pc's van elkaar gaan leechen wil ik niet dat alles inzakt, zo moet je het zien.
't keyword daarvoor is 'wirespeed'.
16 poortjes is zat, dan houd ik er ong. 5 over :)
Helaas is 16 geen heel standaardaantal voor dit soort dingen. Denk meer aan 8, 12, 24 en 48. 16 kom je vooral tegen bij huis-tuin-en-keukenfabrikanten (i.e., linksys en consorten.)
En 3coms veel uitval? Kan je dat onderbouwen, want ik hoor er wel vaak goeds over?
Ze crashen vaak onder hoge load, en gaan vaak dood. Ik zeg niet dat ze dat per definitie doen, alleen dat 't vaker gebeurt dan gemiddeld, afgezien van sweex e.d. :P

Denzeltje: dat verhaal gaat ook de andere kant op. Bedrijven die hun L2 netwerk volledig op 3com hadden, compleet gestoord werden van constant uitvallende switches, en vervolgens alles hebben vervangen door andere merken.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 30-05-2006 14:10 ]

• Ben1985
  • Laatst online: 09-01 21:38

Ben1985

Tatatata!

Dr zijn inderdaad een aantal 3com switchen die wat brak zijn, maarja ieder merk heeft er wel een rotte appel tussen zitten. Net als Linksys, maakt prima apparatuur, maar de WRT54G v5 bijvoorbeeld, daar hoor ik ook vrij slechte berichten over.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb onlangs een Asus GigaX 1024P switch gekocht voor de Dwaasheid LAN. Ding heeft het hele weekend zonder enig probleem gedraaid onder varierende load. Gbit uplink poorten werkten in mijn geval erg prettig samen met de gbit backbone die we op die lokatie hebben liggen.

Leechen en gamen ging ook prima samen, we hadden geen last van vertragingen of andere problemen. De switch heeft helemaal vol gezeten wat aansluitingen(24) aan gaat. Dus wat mij betreft voldoet die switch gewoon goed.

Dat mensen hier roepen dat hoge load, stabiliteit en goedkope switches niet samen gaan vind ik echt onzin hoor. Goed, we hebben niet met 24 man tegelijk een speedtest gedaan of zo. Maar dat zal je op een LAN party toch niet echt mee gaan maken. Meestal zijn mensen aan het gamen ;)

Ik denk dat de stabiliteit die je in een bedrijfsomgeving verwacht niet als maatstaaf moet gaan gebruiken voor een kleine LAN party. Tuurlijk mag je switch niet crashen, maar als je eist dat je switch constant 24x 100mbit uit moet gaan poepen dan ben je imo niet echt slim bezig. Tenzij je bakken met geld over hebt :B

• BHQ
Hmm, m'n eisen moet ik wat behoorlijk lager stellen. Houd het op rond hetzelfde budget maar -totaal- geen crashes ondanks wat er overheen gaat. :)

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

BlueKeenan schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:07:
[...]
nu voel ik me redelijk gedist :o
hehe, had jouw post nog niet eens gelezen :)

Mijn ervaring met goedkope unmanaged switchen: goed
Hoe simpeler de switch, hoe kleiner de kans dat ie vastloopt imho.

Ik ga al een aantal jaar naar campzone, het eerste jaar hadden we een 16p Allied Telesyn 100mbit switch, 11 dagen non-stop op gedraait.
Laatste jaar een 12+4 poort gbit intel switch en deze is minimaal 1x vastgelopen.

Ik denk dat als je echt voor kwaliteit gaat, je cisco, foundry of extreme networks moet nemen.

Maar als je op zoek gaat naar een unmanaged switch, maakt het niet veel uit wat je neemt, gewoon goedkoop en snel (en let op dat ie niet te heet wordt)

• BHQ
Nee ja indeed, het gaat me erom dat ie 11 dagen CZ zal volhouden ;)

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25
Wat ik me afvraag is, moet het per se nieuw zijn? Als je namelijk op marktplaats of zelfs op tweakers kijkt, zie je vaak genoeg een 3Com 3900 voorbij komen voor zo'n 100 - 150 euro :)

Dan hebben we het over een 36-poorts of 24-poorts managable switch, met standaard 1000BaseSX aan boord en 2 uitbreidingsslots. Die dingen krijg je echt niet zo makkelijk plat hoor ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
Persoonlijk raad ik foundry en extreem networks ook af die dingen hebben nog welles de neiging er spontaan mee te stoppen. Voor betrouwbaarheid denk ik dat je echt in de richting van cisco of hp moet gaan kijken.

Heb zelf voor lanparty's een cisco 2924 2e hands gekocht voor 100 euro werkt perfect en retestabiel.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

Kijk eens naar de SMC 1016DT ... heb er zelf ook zo eentje ... ben daar énorm tevreden van

je hebt die trouwens ook in 24 poorten ..
http://www.smc-europe.com...MC_108_1016_1024DT_EN.pdf

Features and Benefits
High Performance & Functionality
• 1.6, 3.2 or 4.8 Gbps aggreate bandwidth
• Filtering and forwarding at full wire speed on all ports
• Automatic address learning
• Buffered “store-and-forward” architecture prevents propagation of bad packets
• Half- and full-duplex flow control prevents packet loss under heavy loading
Easy to Install and Use
• Plug and Play nothing to configure
• Auto-Negotiation for automatic selection of speed and operating mode
• Comprehensive array of LEDs for “at-a-glance” monitoring of traffic on all segments
• Auto-MDIX ports eliminate concern over cabeling and uplinks (SMC-EZ1016DT, SMC-EZ1024DT)
• Desktop and rack mountable
Compatibility
• IEEE 802.3, 802.3u
• IEEE 802.3x full-duplex flow control
• ISO/IEC 8802-3
Reliable
• Limited lifetime Warranty defined as 5 years after purchase and registration
• Free pre- and post-purchase technical support

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• BHQ
Die SMC heeft bij mijn weten hetzelfde binnenwerk als de Dell die ik nu gebruik. Daar zou ik dus weinig mee opschieten ;)

• BHQ
Anyway, met welke switch ga ik het beste uit de voeten zijn qua niet crashen / compitable zijn? een Linksysje?

• Wortelsoep
  • Niet online
Op Marktplaats staan leuke switches. Voor ongeveer 70 euro kun je een leuke 3Com 24-poorts switch kopen.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
edit@hierboven: Hee, we meet again @ NT :w
Cisco pwnt 3com! ;)
offtopic:
Doet de dinges het goed inmiddels eigenlijk? Ik heb ook 2, 3 en 4 gevonden :)

Als je stabiliteit en betrouwbaarheid wil is er maar één merk: CISCO!

Die maken écht de 1337-ste überzware (ook letterlijk :X) switches.

Linksys is een onderdeel van Cisco, dus waarschijnlijk is er ook een goede Linksys te vinden die hetzelfde kan voor minder geld.
Het voordeel is dat veel switches van hun beheerbaar zijn, en bv 2x 100Mbit UTP/fiber uplink hebben.

Je moet echt eventjes door het assortiment van Cisco bladeren, misschien vind je via eBay een leuke deal.
Ook Enterprise-Linksys-switches zullen snel genoeg zijn.
Wil je het écht goed doen met een 'echte' Cisco dan ben je vaak (meer dan) 200€ kwijt, maar dan heb je ook écht wat, geloof mij :D

[ Voor 13% gewijzigd door DarthPlastic op 30-05-2006 18:07 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• BHQ
Cisco valt zwaar buiten m'n budget ;).
Ik zoek dus gewoon iets wat niet zal crashen heel Campzone en andere LANs waar veel geleeched wordt. Kom je al snel op een Hp'tje ofzo, maar toch.

• Wortelsoep
  • Niet online
DarthPlastic schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:05:
edit@hierboven: Hee, we meet again @ NT :w
Cisco pwnt 3com! ;)
:w
Ongetwijfeld dat Cisco 3Com ownt, maar het is 1. een overkill voor LAN-parties en 2. duur :)

• DarthPlastic
Yapser schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:08:
Cisco valt zwaar buiten m'n budget ;).
Ik zoek dus gewoon iets wat niet zal crashen heel Campzone en andere LANs waar veel geleeched wordt. Kom je al snel op een Hp'tje ofzo, maar toch.
T.net heeft in zn rack toch ook HP Procurve-switches hangen? Als het daar werkt, werkt het op CZ ook :)

• BHQ
True, maar als je ziet wat alleen een 8 poorts versie al kost 8)7

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En cisco is ook weer niet zo heel geweldig hoor. Redelijk overpriced (kuch) en de backplanes zijn pas tegenwoordig up-to-par met 't aantal poorten. That said kun je d'r over het algemeen wel vrij veel mee, mits je bereid bent je blauw te betalen aan software.

DarthPlastic: T.net heeft idd Procurve 2824's hangen. Ik heb zelf een 6108 op kantoor en in de colo een 2708 en een 2626. True heeft voornamelijk 2626's naar klanten toe in hun shared colo (volgens mij heeft t.net ze op aanraden van true gekocht). Procurvejes zijn bij de verschillende coloboeren en hun klanten ontzettend populair-- retestabiele, retesnelle switches. Cisco zie ik in de colo vrij weinig hangen.

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:13
heb op het werk ongeveer 150 hp switches bijna allemaal 2824 nog nooit 1 stuk gegaan of gekegeheid mee gehad. en veel beter betaalbaar dan cisco wat overgens wel goed is maar gewoon te duur.

• BHQ
Hmm, voorlopig denk ik (gezien het budget) dat het de Linksys EF3116 wordt. Iemand die 'm heel erg afraad? ;)

• DarthPlastic
Yapser schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:41:
Hmm, voorlopig denk ik (gezien het budget) dat het de Linksys EF3116 wordt. Iemand die 'm heel erg afraad? ;)
Linksys = 'n bietje Cisco, aangezien ik door mijn CCNA pro-Cisco gehersenspoeld ben vind ik het een goede keus :Y)

Let wel op de warmte overigens, sommige switches zijn niet standaard gemaakt voor 100% usage en zijn ondermaats gekoeld, oververhitting leidt tot vastlopers.

Koop anders zo'n setje met Zalman-memoryblokjes en plak er een aantal in de switch op de chips, ik heb hier een switch van Sitecom die eerst loeiheet werd maar nu retestabiel is geworden :D

Verwijderd

wij draaien onze lannetjes op ofwel SMC-router/Planet-router, en wij hebben nog nooit een crash tegengekomen. En wat betreft leechen: wij gamen om het wachten te veraangenamen, maar dat is niet de hoofdbedoeling (150à200 gigabyte op 1 namiddag is niet echt ongewoon, dus das echt constant zwaar belasten).

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Yapser schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 18:41:
ja, geen gbit uplink !

Je moet ook niet denken dat linksys stabiel is omdat het is overgenomen door cisco.
Als je maar 100mbit upload hebt dat trek je je verbinding zoiezo dicht. Als 1 iemand gaat leechen, terwijl de rest zit te gamen -> iedereen lag

Wij hebben al minimaal 3 jaar een fiber uplink, en die is zeker zijn geld waard geweest, nooit last van lag gehad.

Verder is niet te voorspellen hoe kantoor (cisco,hp e.d.) switches zich gedragen als je ze aansluit op een (soms te zwaar belaste) diesel generator (campzone)
De spanning zakt en stijgt soms, en daar kan niet alle apparatuur even goed tegen (vastlopers enz)

Ik zou gewoon een 16p switch met minimaal gbit uplink kopen, of laat iedereen een paar 10tjes inleggen en koop gewoon een 16p gbit switch.
En wat betreft leechen: wij gamen om het wachten te veraangenamen, maar dat is niet de hoofdbedoeling (150à200 gigabyte op 1 namiddag is niet echt ongewoon, dus das echt constant zwaar belasten).
Op een lan als campzone zul je voornamelijk van andere mensen leechen dan van de mensen bij wie je in de tent zit. 1x100mbit upload is dan gewoon echt te weinig !

[ Voor 17% gewijzigd door Jimbolino op 01-06-2006 20:08 ]

• BHQ
Mwah, die 100 mbit is voorlopig genoeg en we leechen vnl. van elkaar :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-12 13:22
Zelfs op campzone kan je met 5 man en 1 100mbit uplink best aardig uit de voeten hoor.
Het is echt niet zo dat als 1 of 2 mensen hard downloaden er niet meer valt te gamen.

If it ain't broken, tweak it!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

FatalError schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 21:10:
Zelfs op campzone kan je met 5 man en 1 100mbit uplink best aardig uit de voeten hoor.
Het is echt niet zo dat als 1 of 2 mensen hard downloaden er niet meer valt te gamen.
dan gaat de LAG omhoog van 5ms naar 50ms, kun je net zo goed op internet gaan spelen ipv lan...

• BHQ
Gaat om het principe dat het nog wel prima gaat, latency van 50 is nog prima.

-edit- buiten dat, hoe wou je een gbitje krijgen op CZ? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door BHQ op 02-06-2006 16:00 ]

• FatalError
We zijn aan het kijken of we gigabit kunnen en mogen aanbieden op ons veld (ik ben FialdAdmin), maar daar is absoluut nog geen zekerheid over. Bovendien zouden daar voorwaarden aan komen (denk aan: minimaal 5 man moeten er gebruik van maken).
De apparatuur is er in ieder geval bij ons (veld WallyLAN).

[ Voor 20% gewijzigd door FatalError op 02-06-2006 16:35 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

gbit krijgen op campzone is gewoon een fiber kopen en op veld N gaan staan, makkelijk zat ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk anders eens naar LevelOne unmanaged switches. Draaien retestabiel hiero.
24poorts 100Mbit zijn niet duur.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-12 16:49

killercow

eth0

een 3com 3300 of een nortel networks baystack 450 of 350.

die machines kosten geen drol maar zijn geniale lan-party machines.

de baystacks hebben een backplane van 2.5gb
de 450 heeft een cascade en gigabit optie.

beide systemen hebben een serial en IP management optie, kunnen trunks tot 8 poorten maken en zijn bij mij nog nooit gecrashed.

Ook kun je met mrtg leuke grafiekjes uit deze machines trekken, want ze hebben priv en public snmp.

Het mooiste is: je kunt te 2e hands zeker voor onder de 100 euro krijgen.

openkat.nl al gezien?

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:52
Ik zou ook gewoon een 2e handse 3com 3300 SS3..onder de 100 euro moet zeker lukken, die van ons hebben we gekocht voor minder dan 60 euro per stuk met fiber >:)

• killercow
  • Laatst online: 19-12 16:49

killercow

eth0

owja,

over campzone en agregaat stroom.

wij hebben behoorlijk veel problemen gehad met 3com 3300's op die stroom enkele jaren terug. En zijn toen bij (volgens mij alle 3com's) ups'jes in de switch tentjes gezet, en toen werkte het wel.

M'n baystack hadden nergens last van, en deden gewoon 12MB per seconde voor iedereen, die 3coms kwamen niet boven de 1.5 MB per sec

Ik heb geen idee wat een d-link,netgear of andere goedkopere merken doen op zo'n lan, maar ik denk echt dat je beter een a-merk switch kunt kopen die je dan 2e hands op de kop tikt.

Je hebt dan alle features die je ooit nodig kunt hebben, een goede non-blockin backplane fabric van enkele gbits per sec, en je weet vrij zeker dat dingen als trunks naar andere switches van a-merken goed gaat.

openkat.nl al gezien?

• FatalError
De 3Com 3300 viel wel mee, de 3900 was in ieder geval n stuk erger.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

killercow schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 20:30:wij hebben behoorlijk veel problemen gehad met 3com 3300's op die stroom enkele jaren terug. En zijn toen bij (volgens mij alle 3com's) ups'jes in de switch tentjes gezet, en toen werkte het wel.

Ik heb geen idee wat een d-link,netgear of andere goedkopere merken doen op zo'n lan, maar ik denk echt dat je beter een a-merk switch kunt kopen die je dan 2e hands op de kop tikt.
Je spreekt jezelf nogal tegen.

3com had veel problemen, maar je denkt dat je beter een a-merk kan kopen.

Hoe meer toeters en bellen een switch heeft, hoe meer ervan voor storing kunnen zorgen.

Kijk bijvoorbeeld naar een standaard el-cheapo sweex switch:
- geen toeters en bellen
- perfect functioneren op een input voltage van tussen de 6~12 volt
- nooit vertraging of vastlopers

Er valt gewoon niet veel te zinnigs te zeggen over de stabiliteit van "kantoor switches" op een outdoor lanparty...

• BHQ
Behalve dat die Sweex krengen zo heerlijk compitable zijn met andere meuk ;)

Anyway, stel ik koop bijv. een GigaX 1108 of een 3com Gbit switch, dan heb ik maar 8 poortjes maar dan kan ik iig. verzekerd zijn dat ie 8x 100mbit full duplex trekt?

-edit- extreem late edit @ helemaal onderaan: Heb 'm al een paar keer opengehad, geen rotte elco's ofzo. Hij heeft met ~4 clients CZ alsnog overleeft overigens ;)

[ Voor 25% gewijzigd door BHQ op 09-11-2006 16:05 ]

• FatalError
Sweex is echt niet enorm verschillend met andere merken wat betreft compatibiliteit met andere (a)merken. Meestal zit er dezelfde (switch)chip in. Alleen laat soms de bouwkwaliteit (behuizing, overige componenten en voeding wat te wensen over.
Laat nu net 3Com ook bekend staan om hun mindere voedingen ;)
Alle soho gigabit switches van tegenwoordig, of het nu 3com is of sweex trekken met gemak de volledige snelheid op alle poorten tegelijk.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Was 3com niet die toko die eerst (2 jaar terug ofzo) besloot weinig meer met switches te doen en nu opeens weer opnieuw wil beginnen?

Ik kan niet zeggen dat ik veel vertrouwen heb in 3com als stabiele leverancier gezien hun historie met ondersteuning van produktlijnen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gert
  • Laatst online: 05-12 12:32
3Com is uit de particuliere markt gestapt. Dat was het bericht, en dat klopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Gert op 04-06-2006 13:09 ]

• FatalError
3Com is zo ineens gestopt met hun CoreBuilder serie switches en de support erop. En nu zijn ze weer begonnen met vergelijkbare modulaire switches. Ik ken n aantal mensen die vanwege de onverwachte stop van de corebuilder het niet aandurven om de nieuwe modulaire switches te kopen, omdat dat maffe 3com misschien wel weer zomaar stopt met de support erop.
Zelf heb ik ook wel wat mindere ervaringen met 3com, en die hebben allemaal te maken met bugs die gewoon niet opgelost worden. 3Com weet dat ze erin zitten, heel veel mensen hebben er last van, maar er wordt niks aan gedaan.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

^^

Dat bedoelde ik dus.

* alt-92 pass on 3com.
Liever een leverancier die iets consistenter is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FatalError
Yapser: heeft die 'kapotte' dell van je niet toevallig kapotte condensatoren, waardoor hij niet stabiel is?
Ik zou hem een keer open maken als ik jou was en daar naar kijken.

Pagina: 1