Voorbeeld technisch ontwerp

Pagina: 1
Acties:
  • 17.534 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177728

Topicstarter
hey,

ik zoek een voorbeeld van een technisch ontwerp voor het ontwerpen van een nieuw netwerk.

Ik heb op google al gezocht maar kon niets vinden:
google 1
google 2

Toen ik aan het zoeken was kwam ik op dit forum terecht, maar ook hier stond niets waar ik iets aan had.
zoek link

ging meer allemaal over prijzen...

Als iemand mij een voorbeeld kan geven van een technisch ontwerp met de volgende eisen zou ik die heel dankbaar zijn.

VLAN's
PC benaming
Server benaming
Switch benaming
IP verdeling
Software
Backup plan
DHCP, DNS, AD, E-commerce, shadowcopy,
Alle Configuraties vastleggen

Overigens is dit als voorbereiding voor mijn opleiding die ik volgendjaar ga doen, ik heb nu een stage tot het einde van dit schooljaar, bijna afgelopen dus. Ik wil graag mezelf voorbereiden op het HBO maar zonder een goed voorbeeld kom ik niet erg ver... :'(

Ps: als dit niet in het goede forum is gepost, graag het topic moven naar het goede forum.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik denk dat wat jij vraagt een beetje onder intelectueel eigendom valt. Maar wat je vraagt is gewoon al heel erg complex dingen die je pas na je HBO opleiding mischien zou kunnen hoewel dat me zelfs veel lijkt. Komt gewoon heel veel ervaring bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:17

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Euh... Technisch ontwerp?

AD heeft er weinig mee te maken, bijvoorbeeld, want dat schaar je meer onder het functioneel ontwerp vanwege het feit dat je daarna aan de AD allerlei dingen kan gaan koppelen; niet voor niets dat van allerlei opleidingen (MCSE onder andere) dingen als AD, Security, switches (Cisco) onder volledig andere vlakken van een netwerk vallen.

En zoiets als configuraties vastleggen, dat kan je meer scharen onder software en/of CMDB; het ligt er maar net aan hoe, waar, wie en waarom je bepaalde gegevens van een configuratie wil hebben.

Zou je het willen herdefinieren in de levels van het OSI-model zodat men misschien gerichter kan antwoorden?

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 30-05-2006 13:25 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09-2024
Welke opleiding ga je precies doen? Ik zelf zit op NID op hszuyd heerlen, en in vakken als CCDP en MCSE moeten wij dit soort dingen wel eens doen ja. Zoals TrailBlazer zegt kun je dit was goed toepassen als je je opleiding afgerond hebt, omdater ont-zet-tend veel kennis bij een goed degelijk design komt kijken.

Het ligt er ook aan hoe uitgebreid je het maar net wilt doen. Hebben we het over 20 gebruikers, of 20.000? Hoe diep wil je in het onderwerp van, welke apperatuur je gaat gebruiken, gaan? Wat zijn de eisen van de klant (heel belangrijk).

Ik kan je wel wat dingetjes sturen als je dat wilt. Laat het maar weten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@ocke: heel netjes dat je wat dingen naar TS wil mailen, maar ik heb mijn vraagtekens bij de doordachtheid van de vraag.

Op basis van "software", "configuraties vastleggen" maar ook "VLAN's", krijg ik de indruk dat de TS met een snackbar-vorkje de figuurlijke extra grote baal hooi op wil tillen. Er wordt zo ontzettend veel gevraagd waar nooit 1 iemand voor verantwoordelijk is (tenzij je een netwerk voor 4 of 5 man moet managen). En gezien de vraagstelling gaat het om een netwerk voor minstens 50 man met remote lokaties en gescheiden data-stromen; niet voor de beginners in ieder geval.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 30-05-2006 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De eerste stappen die je noemt zijn nog prima met een weinig zoekwerk te vinden, zoeken heb je dus duidelijk nog niet gedaan.

Maar zodra je begint over "AD, E-commerce, shadowcopy" ben ik bang dat je niet weet waar je het over hebt, omdat je voor dergelijke begrippen véél meer informatie nodig hebt dan die jij verstrekt.

Hoe kom je aan deze "voorbereiding op je HBO", is dit een concrete (toelatings-)opdracht, of heb je enkel wat loze termen opgepikt uit een folder van de hogeschool waarbij je je hebt ingeschreven?

offtopic:
En wat denk je dat er terechtkomt van je zoekopdracht als je zúlke loze termen gebruikt? Alsof jouw opdracht de enige context vormt waarin "technisch ontwerp" in voorkomt...

Ik zou eerder zoeken op http://www.google.nl/sear...ch+ontwerp+inrichting+ICT, maar dan vind je nog niet direct wat je zoekt.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 30-05-2006 13:44 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat hier over een nieuw netwerk van ~ 20.000 gebruikers, verdeeld over 4 locaties.

Alles mag zelf worden bepaald, gebruik van switches, routers, bekabeling, kasten, etc.

Tussen de lokaties moet er een VPN verbinding zijn.

Dit is een opdracht die ik van mijn stage heb gekregen als voorbereiding voor het HBO, zij geven mij hiervoor echter geen ondersteuning dus ben ik helemaal op mezelf aangewezen, als iemand hier een HOWTO heeft over hoe je een goed technisch ontwerp kan maken voor het bouwen en beheren van een netwerk ben ik meer dan blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik zeg: http://www.ratemynetworkdiagram.com/ :+

Wat voor opleiding ga je precies doen dan?

[ Voor 29% gewijzigd door ocke op 30-05-2006 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 177728 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:46:
Het gaat hier over een nieuw netwerk van ~ 20.000 gebruikers, verdeeld over 4 locaties.

Alles mag zelf worden bepaald, gebruik van switches, routers, bekabeling, kasten, etc.

Tussen de lokaties moet er een VPN verbinding zijn.

Dit is een opdracht die ik van mijn stage heb gekregen als voorbereiding voor het HBO, zij geven mij hiervoor echter geen ondersteuning dus ben ik helemaal op mezelf aangewezen, als iemand hier een HOWTO heeft over hoe je een goed technisch ontwerp kan maken voor het bouwen en beheren van een netwerk ben ik meer dan blij :)
No offence, maar ik zou die opdracht terug leggen met als antwoord dat dit geen reeele opdracht is.

Zelfs hier op werk gebruiken we al 3 tot 6 man voor het bepalen van een ontwerp voor een klant, zelfs als het gaat om 1 internet-lijn naar buiten, AD, server-inrichting en netwerk-config. Dit allemaal omdat 1 iemand altijd wat over het hoofd ziet en meer weten altijd meer dan 1. En dan hebben we het over omgevingen van maximaal 1000 man.

En om "even" een opdracht uit te werken voor 20.000 man in iets wat je zelf mag verzinnen... Niet reeel!

offtopic:
@CodeCaster hieronder: je werkt ook in de IT? O-)

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 30-05-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik wens je in dat geval sterkte met zoeken...

Wat jij nu in één technisch ontwerp probeert samen te vatten, wordt doorgaans aangelegd door misschien wel 10-20 man, ieder met hun eigen specialiteiten. Wanneer hier simpele HOWTO's voor te vinden zouden zijn, zou het hele opleiden en bestaan van die 10-20 man overbodig zijn, denk je niet?

No offence intended, maar ik denk dat deze opdracht aardig te hoog is gegrepen voor je.

edit:

Hoi MAX3400 :w :P
Nee, ik heb over 3 dagen een 4-jarige MBO-opleiding erop zitten...

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 30-05-2006 13:53 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecageman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 21:42
Dit kan geen opdracht zijn ter voorbereiding voor een HBO opleiding. Een compleet netwerk met allerlei toeters en bellen zoals aangegeven voor +/- 20.000 man is een aangelegenheid voor mensen die NA hun HBO/Academische opleiding ten minste 5 a 10 jaar ervaring hebben en samen werken in een team verband met ten minste 10 man (dan is het nog een uitdaging). Trouwens als jij een technisch ontwerp moet maken, dan moeten er eerst functionele requirements en een functioneel ontwerp zijn waarop je dit kan gaan invullen. Je moet ook o.a. weten wat de service levels moeten worden, over hoeveel lokaties, welke leveranciers zijn mogelijk, over welke budgetten praten we. Klinkt misschien niet technisch, maar is wel van belang of je een keuze maakt tussen bijvoorbeeld cisco apparatuur, of een of ander goedkoop spul. Service levels bepalen ook of/hoe je fail-over en fault-tolerance gaat invullen. En daarbij komt dus ook weer de budgetten om te zien wat mogelijk is.

[ Voor 31% gewijzigd door ecageman op 30-05-2006 14:05 ]

AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
ocke schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:48:
Ik zeg: http://www.ratemynetworkdiagram.com/ :+

Wat voor opleiding ga je precies doen dan?
Inderdaad, superleuk (vartiant op Hot or Not)
http://www.ratemynetworkdiagram.com/index.php?z=1

Deze gebruik is wel eens voor inspiratie op te doen
http://www.altimatech.com/samplenetwork/index.php?p=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bartgabriels schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:00:
[...]

Inderdaad, superleuk (vartiant op Hot or Not)
http://www.ratemynetworkdiagram.com/index.php?z=1

Deze gebruik is wel eens voor inspiratie op te doen
http://www.altimatech.com/samplenetwork/index.php?p=1
Ga jij dubbelposten ofzo? Of heb je net die site ontdekt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
ecageman schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:58:
Dit kan geen opdracht zijn ter voorbereiding voor een HBO opleiding. Een compleet netwerk met allerlei toeters en bellen zoals aangegeven voor +/- 20.000 man is een aangelegenheid voor mensen die NA hun HBO/Academische opleiding ten minste 5 a 10 jaar ervaring hebben en samen werken in een team verband met ten minste 5 man (dan is het nog een uitdaging). Trouwens als jij een technisch ontwerp moet maken, dan moeten er eerst functionele requirements en een functioneel ontwerp zijn waarop je dit kan gaan invullen.
Dit kan toch wel? Ik heb ook dergelijke opdrachten gehad, gewoon om te zien hoe je denkt, waar je begint, ...
MAX3400 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:00:
[...]

Ga jij dubbelposten ofzo? Of heb je net die site ontdekt? 8)7
Nee, ik had hem daarjuist in de verkeerde topic gezet (er stonden 2 tabs open, en ik heb de verkeerde gepakt)

[ Voor 17% gewijzigd door bartgabriels op 30-05-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels

[ Voor 100% gewijzigd door bartgabriels op 30-05-2006 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ecageman schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:58:
Dit kan geen opdracht zijn ter voorbereiding voor een HBO opleiding. Een compleet netwerk met allerlei toeters en bellen zoals aangegeven voor +/- 20.000 man is een aangelegenheid voor mensen die NA hun HBO/Academische opleiding ten minste 5 a 10 jaar ervaring hebben en samen werken in een team verband met ten minste 5 man (dan is het nog een uitdaging). Trouwens als jij een technisch ontwerp moet maken, dan moeten er eerst functionele requirements en een functioneel ontwerp zijn waarop je dit kan gaan invullen.
Waarmee de cirkel rond is, want in organisaties van 2000+ mensen wordt het functioneel ontwerp meestal gebaseerd op langdurige interviews met de "eindgebruikers". Die zijn in je opdracht non-existent, dus kan je niet aan de gang.

offtopic:
CodeCaster: cool; ga je verder naar HBO?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 30-05-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

MAX3400 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:01:
offtopic:
CodeCaster: cool; ga je verder naar HBO?
offtopic:
Ik ga vanaf september een (hoogstwaarschijnlijk verkorte, dus 3-jarige) HBO-Opleiding volgen aan de Hogeschool Leiden. Ik begin met de standaard 'Informatica'-opleiding, deze is later aan je wensen aan te passen.
In ieder geval wil ik niet de kant op van het plannen van netwerken zoals in dit topic, meer richting de (web)dev-kant ;)
/hugely offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vervolg opleiding: HBO te amsterdam, informatica

Ik wil dus wel die kant uit, en als voorbereiding heb ik dit project gekregen, jong geleerd oud gedaan :)

Maar ja, nergens kan ik nog een goed voorbeeld vinden van een technisch ontwerp... er zou toch wel ergens op het net een voorbeeld document moeten rond zwerven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Anoniem: 177728 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:13:
Vervolg opleiding: HBO te amsterdam, informatica

Ik wil dus wel die kant uit, en als voorbereiding heb ik dit project gekregen, jong geleerd oud gedaan :)

Maar ja, nergens kan ik nog een goed voorbeeld vinden van een technisch ontwerp... er zou toch wel ergens op het net een voorbeeld document moeten rond zwerven?
Sorry, maar zet het uit je hoofd...

Een dergelijke opdracht zal niet "zomaar" uitgewerkt op het net rondzwerven. Het is te complex en zoals hierboven al wordt gezegd; het zou niet eens een opdracht zijn die je op school zou kunnen krijgen...

Ik zou serieus overwegen om de opdracht terug te leggen met de motivatie die we hier proberen duidelijk te maken.

offtopic:
CodeCaster: ik spreek je op MSN...

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 30-05-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecageman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 21:42
bartgabriels schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:00:
[...]

Dit kan toch wel? Ik heb ook dergelijke opdrachten gehad, gewoon om te zien hoe je denkt, waar je begint, ...
En jij denkt dat voor dat je een HBO/Academische opleiding en 10 jaar werkervaring hebt, je kunt bedenken hoe je de verschillende netwerk lagen aan elkaar knoopt, AD inricht voor 20000 man over verschillende lokaties, een stukje e-commerce bedenkt enz. Dit zijn zowiezo allemaal verschillende takken van sport en niemand kan dat in zijn eentje verzinnen. Daarvoor heb je dus een team van mensen die alleen lagen 1,2 en 3 van het netwerk bedenken, een team van mensen die zich buigen over AD en een team voor e-commerce. In een echte organisatie van 20000 man zijn er minimaal 100 man bezig met het bedenken van al dat soort zaken, naast de honderden mensen die op de verschillende lagen van beheer werkzaam zijn en ook hun mening en ervaringen delen over deze zaken.

AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

Misschien is het handig voordat je begint met een technische ontwerp in kaart te brengen wat de grondslag van het probleem is. Breng de wensen van de klant in kaart. Zodra je de wensen van de klant in kaart hebt gebracht zou je kunnen overgaan tot het onderzoeken/brainstormen over mogelijke oplossingen van een probleem. Als het probleem duidelijk is en de oplossing sluit er bij aan dan kun je beginnen met het maken van een functioneel ontwerp, gevolgt door een technische ontwerp.

Misschien handig om als studie materiaal boeken te lezen over engineering en project management.
zoals prince 2, v-model, RUP, UP

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
ecageman schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:16:
[...]

En jij denkt dat voor dat je een HBO/Academische opleiding en 10 jaar werkervaring hebt, je kunt bedenken hoe je de verschillende netwerk lagen aan elkaar knoopt, AD inricht voor 20000 man over verschillende lokaties, een stukje e-commerce bedenkt enz. Dit zijn zowiezo allemaal verschillende takken van sport en niemand kan dat in zijn eentje verzinnen. Daarvoor heb je dus een team van mensen die alleen lagen 1,2 en 3 van het netwerk bedenken, een team van mensen die zich buigen over AD en een team voor e-commerce. In een echte organisatie van 20000 man zijn er minimaal 100 man bezig met het bedenken van al dat soort zaken, naast de honderden mensen die op de verschillende lagen van beheer werkzaam zijn en ook hun mening en ervaringen delen over deze zaken.
Neen, Ik bedoelde het niet volledig uitwerken.

Dit is nu hetgeen wat mij stoort aan PURE informatici. Ik zelf ben bijna afgestudeerd: Informatiemanagement en Systemen (dus iets meer commercieel opgeleid), vergelijkbaar in Nederland met Technische Bedrijfsvoering. Informatici kijken naar wat kan het product, terwijl de klant (of de school) meer naar de voordelen kijkt die het uit zo een pakket kan halen.

Maar men moet toch over bepaalde 'mentale' skills beschikken. Aan de oplevering van zo een werk kan men afleiden:
- Waar begint met te zoeken
- gebruikt men de juiste termen om te zoeken
- heeft men inzicht (OSI, AD, LDAP, ...)
- Waar begint me met de structuur

maar ook zaken die er niks mee te maken hebben op het eerste zicht:
- Kan hij degelijke rapporten schrijven
- Overzichtelijke communicatie
- Kennis van Proj Mgmt
- Kennis van ITIL
- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:20

TrailBlazer

Karnemelk FTW

zonder een extreem duidelijk eisen pakket kan je geen design maken of wat dan ook.
Een netwerk opzetten voor een winkelketen die een keer per dag alle voorraadmutaties doorgeven is heel wat anders dan een netwerk voor een verzekeringsbedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap precies wat je bedoelt. Heb zelf HBO-I gedaan @HHS, en bij ons werd voor netwerkontwerp gebruikt gemaakt van de ASI-methode. Dat is een van SDM afgeleide methode voor het structureel ontwerpen van technische infrastructuren.
Helaas is die methode vrijwel niet te vinden op internet. Ik ben ook blij dat ik hem heb thuis liggen. Is door het NGI gemaakt, dat weet ik wel.
Je zou kunnen zoeken op "technisch ontwerp technische infrastructuur", misschien heb je dan meer geluk. Maar om heel eerlijk te zijn geef ik je weinig kans...zoek mezelf ook al een tijdje een ongeluk naar een digitale versie van ASI.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm inderdaad het is nergens te vinden, maar er zijn op het internet dus ook geen sites te vinden die je kunnen helpen met het maken van een technisch ontwerp... (HOWTO's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry, maar dit is dus niet de bedoeling.
Hoe goed bedoeld je post ook is, en adviezen van andere posters in dit topic - er is no way niemand die 'eventjes' een compleet infra ontwerpt voor 20.000 users.
Verder zijn je gebruikte termen veel te globaal - het s niet zo verwonderlijk dat je weinig zinnigs vind bij google met de zoektermen 'technisch ontwer' ;)

Verder staan er dingen in je lijstje waar men simpel weg niets mee kan. Eissen als VLAN, Backup plan, AD kan men niets mee als er niet bekend is voor welke omgeving de infra is.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.