HDMI+720p/1080i geeft reflectie

Pagina: 1
Acties:

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Hiephoi, ik heb een JVC LT40S70B LCD tv, 1366x768. Via HDMI hangt daar een Denon DVD-1920 aan. 720p is dus de beste resolutie om in te stellen op de Denon. Ik kan deze op 480p, 576p, 720p en 1080i instellen overigens. De TV herkend automatisch de ingestelde resolutie en springt zelf ook over naar deze resolutie. Op 48-p niks aan de hand. Als ik op 720p of 1080i instel, zie ik duidelijk 'reflectie' (echo) op het beeld. Ook in de menu's van de dvd-speler zelf, waarmee dus een mogelijk argument van 'slechte dvd' is uitgesloten.
Ik zie duidelijk ongeveer een millimeter of 3 a 4 van bv de tekst of het kader af een iets transparanter kopietje links en rechts ervan. Net als reflectie op een analoog signaal. Met 480p/576P zie ik dit niet.

Is hier enige verklaring voor? Daar HDMI een digitaal signaal betreft is reflectie op de kabel bij mijn weten absoluut niet mogelijk. Indien er fouten op de kabel zouden onstaan, en er aan de andere kant een aantal bits niet meer goed gelezen worden, zouden er artifacts zichtbaar moeten zijn of komen, maar geen reflectie. Ik veronderstel dat ook binnen de Denon het beeld van voor tot achteren digitaal blijft en dus ook daar zou geen reflectie moeten optreden. Toch gebeurt het. In geval van een 480P signaal wat geupscaled wordt naar hoger, zal er een vorm van interpolatie ofzo plaatsvinden, echter niet in deze mate, dat kan het probleem gewoonweg niet zijn. Op 480P heb ik immers ook een beeldvullend plaatje (al doet op dat moment de TV het scalen) en dan is het beeld zonder reflectie (echter wat betreft detailering toch wel iets minder van kwaliteit).

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?

[ Voor 22% gewijzigd door Rataplan_ op 30-05-2006 11:19 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

Jag

Ik denk niet dat upscalen het veel zin heeft, maar het is wel een typisch probleem. Heb je er wel eens een pc aangehangen via DVI? Zou je eigenlijk eens moeten doen, kijken of je dan ook ghosting hebt. Is idd typisch een probleem van analoge verbindingen (volgens mij vooral met VGA).

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Dit is geen ghosting! Ghosting is het na-ijlen van het beeld, door 'te trage' pixels. Daarnaast zeg je 'typisch voor analoge verbindingen', dat is dit juist niet! Ook DVI niet. Ik heb op dit moment een pc gewoon via VGA eraan hangen. TV heeft enkel VGA input en 2x HDMI. Omdat mijn videokaart echter nog geen DVI heeft en een verloop van vga naar HDMI volgens mij niet bestaat maar ook zinloos is, heb ik hem VGA aangesloten. Dan kan ik echter max. 1024x768 instellen. Als ik dan de zoom op mn tv uitzet, en er dus nergens gescaled wordt, is het beeld perfect, als op een normale TFT monitor. En dit dus juist WEL met een analoog signaal.

Upscalen zou als het goed is wel degelijk zin moeten hebben; dit process zou een stuk beter beeld moeten geven als wanneer je tv het beeld domweg uitrekt. Dit verschil zie ik ook duidelijk, echter gepaard met dus de reflectie...

nogmaals: op een digitaal signaal KAN geen reflectie zitten door bekabeling, en als iemand denkt van wel, zou ik dat ook graag hier lezen (met argumenten ;))

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53

Jag

Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Dat echo effect wordt ook ghosting genoemd en dat verwacht je idd niet bij een digitale verbinding.

Ik stelde voor om een pc via DVI eraan te hangen, dan kan je erachter komen of het probleem het signaal wat de tv krijgt is, of dat het probleem de verwerking van het signaal door de tv is. Op dit moment valt er weinig over te zeggen.

Accepteert je tv trouwens geen 1280x720, of nog veel beter: 1366x768 op de VGA ingang (het zou de eerste niet zijn)? Zo ja, dan zou ik zeker een 2e hands (of nieuw) een videokaart met DVI uitgang kopen, kost geen drol. Kabels kan je hier kopen. Ik zou een HDMI kabel kopen met een verloopje van DVI naar HDMI op je videokaart, aan een HDMI kabel heb je in de toekomst meer.
Upscalen zou als het goed is wel degelijk zin moeten hebben; dit process zou een stuk beter beeld moeten geven als wanneer je tv het beeld domweg uitrekt. Dit verschil zie ik ook duidelijk, echter gepaard met dus de reflectie...
Upscalen en uitrekken is natuurlijk gewoon hetzelfde, het ene klinkt alleen leuker :). Kijk, die tv heeft gewoon een hardwarematige resolutie van 1366x768. Het signaal wordt dus sowieso naar die resolutie gescaled. Normaal gesproken voer je een signaal van 768x576 (PAL) en dat wordt gescaled naar 1366x768. Nu introduceer je nog een tussenstap van 768x576 naar 1280x720 of 1920x1080. En bij dat laatste ga je het soms ook nog interlacen (niet alle DVDs zijn interlaced).
Maar uiteindelijk wordt het altijd weer gescaled naar 1366x768. Dus dan kan je je afvragen of het nou wel zo nuttig is om het eerst up te scalen.

Het enige wat in mijn ogen nuttig is, is om het in 1 keer naar de native panel resolutie te scalen, en dat dan heel goed te doen. Zoals je bijvoorbeeld met een (ht)pc heel goed kan doen.