Verschil in performance tussen moederboarden?

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoi,

is er nu echt een groot verschil merkbaar tussen moederboarden die in hetzelfde straatje liggen? Ik wil over een maand of 2 á 3 een nieuwe pc aanschaffen en zit te denken aan een am2 processor omdat die zowat gelijk qua prijs liggen met de 939.
Ik wil dan een WD raptor kopen vanwegen de snelheid, wat ik belangrijk vind! Gamen boeit niet, dus wilde er een goedkope pasief gekoelde (lekker stil) kaart in doen, maar later moet een super kaart wel op mijn moederboard passen (voor als ik weer geld krijg oid).
Duidelijk is dus dat snelheid telt bij mijn systeem, al ga ik niet voor het beste van het beste. Maar 2x LAN of super dolby surround is niet aan mij besteed!

tot zo ver de achtergrond.

nu kwam ik deze tegen:
• Asus M2NPV-VM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, LAN, SATA II, RAID, 1394, VGA)
Dit moederboard sprak mij erg aan!
onboard vga zodat ik die pasief gekoelde kaart niet meer hoef aan te schaffen!
€80,-

• MSI K9N Platinum, nForce 570 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Ziet er naar mijn idee even gelijk uit qua 'extras' in vergelijking met bovenstaande Asus, alleen mist wel de VGA en brengt dus weer extra vga kaart kosten met zich mee.
€115,-

• ASUS M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
ziet er prima uit maar heeft dus vele vele extra's. en is daardoor waarschijnlijk veel duurder
€180,-

Is het nu zo dat je alleen betaald voor de extra's (Meer SATA/LAN/PCI-e sloten/......) waardoor er de prijsverschillen zijn? Of zal een systeem ook daadwerkelijk sneller lopen indien we er vanuit gaan dat we op alle moederborden hetzelfde aansluiten (WD raptor, DDR2 geheugen, processor)?

Ik ben heel benieuwd en heb er geen idee van! Graag jullie mening/ervaring dus! :)

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
als je zoals jezelf aangeeft in 2 a 3 maanden een nieuwe pc wil kopen, laat deze PC dan maar zitten. In 3 maanden is de nieuwe intel core 2 duo uit, genaamd 'conroe'. Dit word volgens de resultaten die tot nu toe bekend zijn een zeer krachtige processor, ook nog eens voor een zeer schappelijke prijs.

kijk maar eens naar deze link : nieuws: Introductie Conroe en prijsverlagingen op 23 juli

E6700 2,67 4 1066 530
E6600 2,40 4 1066 316
E6400 2,13 2 1066 224
E6300 1,86 2 1066 183

bovendien heb ik ergens gelezen dat de conroe E6400 ook passief te koelen was... Ik heb geen idee meer waar, maar er zullen vast andere mensen zijn die een linkje met dat bericht willen posten :+

[ Voor 17% gewijzigd door Hammetje op 30-05-2006 10:55 ]

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Mir
  • Niet online
grannymark schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:54:
als je zoals jezelf aangeeft in 2 a 3 maanden een nieuwe pc wil kopen, laat deze PC dan maar zitten. In 3 maanden is de nieuwe intel core 2 duo uit, genaamd 'conroe'. Dit word volgens de resultaten die tot nu toe bekend zijn een zeer krachtige processor, ook nog eens voor een zeer schappelijke prijs.

kijk maar eens naar deze link : nieuws: Introductie Conroe en prijsverlagingen op 23 juli

E6700 2,67 4 1066 530
E6600 2,40 4 1066 316
E6400 2,13 2 1066 224
E6300 1,86 2 1066 183
Ja, conroe had ik al in de gaten, maar kreeg sterk de indruk dat die prijs nog te hoog gaat zijn over 2/3 maanden. Indien dit niet zo is zie ik hem zeker wel als een kanshebber.

Maar in principe doet dit niets af aan mijn vraag (am2 kan je dan als voorbeeld socket zien om de vraag van performance te beantwoorden).

Ik ga even kijken naar die prijzen en of ik overtuigd kan worden ;)
(totaal plaatje moet ook intressant zijn: geheugen prijs + moederboard prijs)
[edit]
je laatste colom is natuurlijk de prijs ;)
Ik ga die eens naast die am2 leggen (en dan rekening houden met performance, niet kloksnelheid)

[ Voor 7% gewijzigd door Mir op 30-05-2006 10:58 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:56

n00bs

Het is weer Zomer!

Waarom denkt iedereen dat de prijs hoog zal zijn, de introductieprijzen zijn allang bekend

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

De aanschafprijs van een Conroe zal inderdaad niet hoog liggen, maar op de lange duur zullen ze waarschijnlijk wel duurder uitkomen dan de socket AM2 cpu's. De Conroe gaat namelijk zeer waarschijnlijk een energievretertje worden. Dus het is mogelijk dat je dit gaat merken op je energierekening (tenzij dit niet interessant voor je is, als je die niet zelf hoeft te betalen bijvoorbeeld ;) ).

Performanceverschillen kun je eigenlijk alleen goed zien tussen verschillende chipsets. Zit je op een gegeven moment te twijfelen tussen een aantal mobo's met eenzelfde chipset, dan moet je naar de features gaan kijken (firewire, usb, lan ed.). De prijzen van mobo's zitten m voornamelijk in de gebruikte chipset en het aantal features.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Mir
  • Niet online
Ben1985 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:19:
De aanschafprijs van een Conroe zal inderdaad niet hoog liggen, maar op de lange duur zullen ze waarschijnlijk wel duurder uitkomen dan de socket AM2 cpu's. De Conroe gaat namelijk zeer waarschijnlijk een energievretertje worden. Dus het is mogelijk dat je dit gaat merken op je energierekening (tenzij dit niet interessant voor je is, als je die niet zelf hoeft te betalen bijvoorbeeld ;) ).

Performanceverschillen kun je eigenlijk alleen goed zien tussen verschillende chipsets. Zit je op een gegeven moment te twijfelen tussen een aantal mobo's met eenzelfde chipset, dan moet je naar de features gaan kijken (firewire, usb, lan ed.). De prijzen van mobo's zitten m voornamelijk in de gebruikte chipset en het aantal features.
Jij stelt dus dat het enige verschil (mits je niet al te gekke verschillende boarden naast elkaar zet) afhankt van de chipset?

En daarna na de features kijken inderdaad, maar zoals je ziet is mijn wishlist niet echt indrukwekkend ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ben1985 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:19:

Energievreter???

Ik heb de laatste tijd reviews, benchmarks etc gevolgd en uit alles blijkt dat hij minder energie verbuikt en meer werk verricht dan AMD's op gelijke of snellere clock.

• Mir
  • Niet online
n00bs schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:27:
[...]

Energievreter???

Ik heb de laatste tijd reviews, benchmarks etc gevolgd en uit alles blijkt dat hij minder energie verbuikt en meer werk verricht dan AMD's op gelijke of snellere clock.
inderdaad: nieuws: Nieuwe Athlon FX-62 neemt het op tegen Core 2 Duo
Verder krijgt Intels nieuwe 65nm-speelgoed een TDP van 65 watt met zich mee, wat betekent dat de chips een heel stuk zuiniger zullen zijn dan op 125 watt gespecificeerde FX-62.
(dit artikel bewijst mij ook dat ik inderdaad beter een conroe kan kopen ipv een am2)

Maar wil jullie toch ook vragen om inhoudelijk op mijn eerste stelling te reageren? 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Mir op 30-05-2006 11:32 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Mir schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:24:
[...]

Jij stelt dus dat het enige verschil (mits je niet al te gekke verschillende boarden naast elkaar zet) afhankt van de chipset?

En daarna na de features kijken inderdaad, maar zoals je ziet is mijn wishlist niet echt indrukwekkend ;)
Ervanuit gaande van dezelfde cpu wel ja. Ga je bijvoorbeeld een MSI en een ASUS mobo met elkaar vergelijken, beide met dezelfde chipset en identieke cpu erop, dan zal het qua performance niet veel uitmaken. Tenzij je natuurlijk op de ene een reep geheugen van DDR2 800 zet en de ander een DDR2 533 natuurlijk.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Mir
  • Niet online
Ben1985 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:33:
[...]

Ervanuit gaande van dezelfde cpu wel ja. Ga je bijvoorbeeld een MSI en een ASUS mobo met elkaar vergelijken, beide met dezelfde chipset en identieke cpu erop, dan zal het qua performance niet veel uitmaken. Tenzij je natuurlijk op de ene een reep geheugen van DDR2 800 zet en de ander een DDR2 533 natuurlijk.
Nee, ik ga er vanuit dat ik dan bijvoorbeeld de 6600 conroe koop, met een DDR2 800 ofzo. Daarbij wil ik dan een goed moederboard kopen die niet te duur is. Dit kan ik dan realiseren door te kijken naar features die bij een €80,- kostend board vrij weinig aanwezig zijn. Dat vind ik prima, maar wil daarmee niet een moederboard kopen die veel lager preseteerd dan een moederboard met meer features die €130,- kost.
(prijzen fictief)
Ik snap ook dat er geen sterke samenhang is tussen features en performance.

Kan ik dan concluderen dat ik zal moeten kijken naar de chipset, daarna het goedkoopste moederboard die mij de features leveren die ik wil? En ik daarmee een gelijk presenterend board aanschaf als 1 met 2x Lan/3 PCI-e 16x sloten/........ ?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Gegeven het enorme prijs/prestatieverschil dat op dit moment dreigt te ontstaan (de prijs van de FX-62 is vier keer zo hoog als de verwachte prijs van de 2,4GHz E6600) en de zuinigheid van Intels nieuwe generatie lijkt het onvermijdelijk dat AMD drastische actie zal moeten ondernemen om zijn reputatie niet te veel beschadigen.
Ben1985>

Wat is nou je punt :O

Intel's zijn zuinig en snel.
Modbreak:Nee, Conroes zijn zuinig en snel. Sommige andere Intel chips zijn ranzige energievreters :o

Laten we hier alsjeblieft niet een Intel vs. AMD discussie van gaan maken. Als je gaat vergelijken, doe het op technische zaken, dus vergelijk core ontwerpen en architecturen, niet nietszeggende merknamen...

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 30-05-2006 12:01 ]

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 20:35

Bene

list incomprehension

Dussss, on-topic?

Je betaald vooral voor de extra's. Als je kijkt naar de laatste chipsets van nVidia (nf3-250 en recenter) zie je veel extra opties, maar geen snelheidsverschil. Op Anandtech (http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2764) staat een vergelijking met de nForce4 en de nieuwe NF5 serie - veel opties aan SATA2, gigabit lan x2, etcetera, maar framepje meer.

• Mir
  • Niet online
n00bs schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:43:
[...]

[...]

Ben1985>

Wat is nou je punt :O

Intel's zijn zuinig en snel.
stay nice...

bovendien had ik die link al een aantal posts hierboven gegeven ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk dat tegenwoordig de rol van moederborden nogal verschillend is.

Traditioneel gezien was de belangrijkste taak van een moederbord(chipset) het herbergen van de geheugencontoller. Als een moederbord een goede geheugencontroller had, was het snel, had een moederbord een slechte (of slecht afgestelde) dan was het traag. De verschillen konden nogal eens oplopen - bij Socket A was er meer dan 50% verschil tussen de ALi Magik1 en de nForce2 met exact dezelfde CPU en geheugen. Bij Socket 7 (waar ook cache op het moederbord zat en aangestuurd werd) waren de verschillen nog groter, er zat meer dan 66% verschil tussen UMC UM890C en ALi Aladdin IV chipsets bij identieke CPU en geheugen (dus ja, de snelste was 3x zo snel als de traagste).

Dat verhaal gaat nog steeds op voor Pentium 4 (en toekomstige Conroe/Core) moederborden, maar niet meer voor Athlon64 borden, simpelweg omdat bij de Athlon64 de geheugencontroller in de CPU zit. Daarom verschuift bij Athlon64 borden de nadruk richting hoe goed er met Hypertransport omgegaan wordt, o.a. dus hoe efficient de PCIe 16x interface is en hoe de I/O (SATA) erop aangesloten wordt. Maar in verhouding zijn dit veel minder significante factoren dan de geheugencontroller. Het verschil tussen de snelste en traagste So939 chipsets is daarom bij een enkele PCIe videokaart minimaal wat betreft CPU/geheugen/videokaartprestaties, niet meer dan 5%.

Wat echter onverminderd scheelt zijn de I/O prestaties, wat je vooral in SATA performance terugziet. Daarbij zijn de ATi southbridges gewoon brak te noemen, terwijl ULi op eenzame hoogte staat, met Via, SiS en nVidia in de middenmoot. Dit is voor gamers minder belangrijk, maar wel iets om op te letten als je dingen doet waar dat de bottleneck zou kunnen zijn (met name videobewerking).

Maar goed, bovenstaande is 100% chipset. Tussen moederborden met dezelfde chipset kun je stellen dat performance tegenwoordig identiek is, of het nu om ECS en Asrock gaat of Asus en Gigabyte (sterker nog, de timings lijken bij de paar reviews van ECS borden die gemaakt worden daar vaak net iets strakker ingesteld te zijn waardoor ze iets beter presteren). Betrouwbaarheid is erg subjectief, maar ook daarin ontlopen de merken elkaar veel minder dan ooit het geval geweest is. Plus dat "A-merken" als Asus en MSI de laatste tijd ook de nodige missers gehad hebben. Hoe moet je dan kiezen?

Simpel: negeer merk. Kies allereerst de chipset die je wilt op basis van relevante benchmarks (zal bij So939 meestal op nForce4 of ULi 1697 uitkomen, AM2 heb ik me nog niet in verdiept maar muv het ontbreken van ULi (wegens overname door nVidia) zal het minimaal schelen met So939) en kies vervolgens je bord op basis van features. Kom je meerdere mogelijkheden tegen met de features die je wilt, pak dan de goedkoopste. Ik zou in ieder geval niet meer vertrouwen hebben in een Asus dan een Asrock (toch zelfde fabriek) of in een MSI dan een ECS. De meerprijs die je betaalt was 10 jaar terug van levensbelang, maar tegenwoordig is het imho nauwelijks gerechtvaardigd tenzij er duidelijk betere features tegenover staan.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-05-2006 12:02 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Mir
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 11:54:
Bedenk dat tegenwoordig de rol van moederborden nogal verschillend is.

[...]

Simpel: negeer merk. Kies allereerst de chipset die je wilt op basis van relevante benchmarks (zal bij So939 meestal op nForce4 of ULi 1697 uitkomen, AM2 heb ik me nog niet in verdiept) en kies vervolgens je bord op basis van features. Kom je meerdere mogelijkheden tegen met de features die je wilt, pak dan de goedkoopste. Ik zou in ieder geval niet meer vertrouwen hebben in een Asus dan een Asrock (toch zelfde fabriek) of in een MSI dan een ECS. De meerprijs die je betaalt was 10 jaar terug van levensbelang, maar tegenwoordig is het imho nauwelijks gerechtvaardigd tenzij er duidelijk betere features tegenover staan.
Prachtige uitleg! dank je!

Ik neem aan dat dit verhaal ook op gaat voor de (boven besproken) conroe?
Dus is het een kwestie van een goeie chipset uitzoeken (benchmarks, etc.) en daarna je features bepalen en kijken welk merk/board dit aanbied.

Lijkt me een mooie conclusie!

laat ons alleen nog de opdracht; het uitzoeken van de beste chipset ;)

-nuancerend stukje
Maar als ik jouw verhaal zo lees zeg je dat het eigenlijk weinig uit maakt mis je geen videobewerking-achtige toeren uit gaat halen. Zelfs de games hebben er geen last van als je een iets mindere chipset kiest.
Dit reduceerd onze keuze naar alleen de features en prijs. (waarbij ik dan stiekem toch ook kijk naar een bijvoorbeeld pasief gekoelde chipset)

over eenvoudig gesproken ;)

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik neem aan dat Intel nog geoptimaliseerde chipsets uit gaat brengen voor de Conroe??? (heb hier nog niets over gelezen).

Verschillen in performance tussen vele merken boardjes met dezelfde chipset vind je vooral terug door verschillen in de clocksnelheid. Sommige merken hebben een iets hogere clock en lijken daardoor in veel benchmarks net even 1-3% sneller te zijn.

Features zijn voor velen belangrijk al zie je tegenwoordig bij elk merk wel de belangrijkste features standaard ingebakken: onboard LAN, onboard firewire, onboard sound, 4 of meer USB porten...

Wat ik belangrijker vind is de stabiliteit en betrouwbaarheid bij intensief en lang gebruik van de boardjes en daar spelen de merken dus wel weer op. De goedkopere boardjes gebruiken veelal (dus niet altijd) goedkopere componenten... boardjes vallen dan ook vaker uit, fluctuaties op je voltages etc... die verschillen zijn soms klein, maar goed alles waar naar zijn geld.

AMD heeft bv een heel mooi nieuw AM2 boardje, waarbij de voltageregulatoren gekoelt worden, de chip etc met heatpipes lekker koel en daarmee ook stabiel worden gehouden... natuurlijk kan je je afvragen of de meerprijs dat al waard is, maar dit is voor elk persoon anders. Ieder heeft zijn eigen prioriteiten. Anders zouden we ook allemaal Yoko en Sweex kunnen kopen.

Geef mij maar een stabiel, betrouwbaar en snel boardje voor wat meer geld.

ps: onzin om te stellen dat je alleen het verschil merk bij videorendering... dat merkt elke actieve gebruiker.

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 30-05-2006 12:11 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mir schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 12:02:
[...]

Prachtige uitleg! dank je!

Ik neem aan dat dit verhaal ook op gaat voor de (boven besproken) conroe?
Dus is het een kwestie van een goeie chipset uitzoeken (benchmarks, etc.) en daarna je features bepalen en kijken welk merk/board dit aanbied.

Lijkt me een mooie conclusie!

laat ons alleen nog de opdracht; het uitzoeken van de beste chipset ;)
Hehe... maar zie hieronder:
-nuancerend stukje
Maar als ik jouw verhaal zo lees zeg je dat het eigenlijk weinig uit maakt mis je geen videobewerking-achtige toeren uit gaat halen. Zelfs de games hebben er geen last van als je een iets mindere chipset kiest.
Nee, dat is bij So754/939/940/AM2 waar de geheugencontroller in de CPU zit. Juist bij de So775 ontwerpen zit de geheugencontroller nog op het moederbord. Dus het kan flink schelen tussen de chipsets :o

Precies welke chipsets voor Conroe (Core Duo) beschikbaar gaan zijn is nog beetje natte vinger werk, maar als je kijkt naar de borden die nu beschikbaar zijn en beweren Conroe-compabitble te zijn kun je al eea constateren. Gewoon een recent So775 roundup erbij pakken en daar de voor jouw doeleinden best presterende eruit lichten en Conroe support als extra 'feature' meenemen :z
Dit reduceerd onze keuze naar alleen de features en prijs.
Als je al je chipset gekozen hebt is dit het geval ja.
(waarbij ik dan stiekem toch ook kijk naar een bijvoorbeeld pasief gekoelde chipset)
Dat kan inderdaad een relevante feature zijn. Sterker nog, ik heb zelf een paar dagen terug een nieuw systeem besteld en voor mij was laag stroomverbruik en stilte de belangrijkste factor. Ik heb dan ook voor een San Diego core Athlon 64 gekozen (per MHz zelfde verbruik als Venice, maar betere prestaties door grotere cache) op een ULi 1697 chipset (want laagste verbruik, single-chip en toch met een bescheiden passieve heatsink op temperatuur te houden, bijkomend voordeel beste SATA performance en minder dan 2% slechtere game-performance dan nForce4) en dat op een Asrock moederbord (want geen andere merken hadden die chipset - bijkomend voordeel was de prijs, EUR 61 :+ )

Als ik over 2 maanden iets zou kopen zou het allicht een Conroe worden. Maar dat is dan, dit is nu, en wat je *nooit* moet doen is je laten leiden door wat in de toekomst zou kunnen gebeuren.
over eenvoudig gesproken ;)
Als je het structureel aanpakt is het inderdaad erg simpel :z

Belangrijkste is om je eisen duidelijk te definieren. Heb je die goed, dan rolt de rest er gewoon met minimale zoekwerk er logisch uit :)

Oslik blyat! Oslik!

• Mir
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 12:29:
[...]

Hehe... maar zie hieronder:

[...]

[...]

[...]

Als ik over 2 maanden iets zou kopen zou het allicht een Conroe worden. Maar dat is dan, dit is nu, en wat je *nooit* moet doen is je laten leiden door wat in de toekomst zou kunnen gebeuren.
waarbij ik het voordeel heb dat ik in de toekomst 'mag' kijken, omdat ik pas na mijn studie een nieuwe PC wil kopen. 15 july scriptie deadline, 25 aug. diploma. Dus rond die tijd zal het gaan spelen.
[...]

Als je het structureel aanpakt is het inderdaad erg simpel :z

Belangrijkste is om je eisen duidelijk te definieren. Heb je die goed, dan rolt de rest er gewoon met minimale zoekwerk er logisch uit :)
waarbij dit topic een mooie aan-de-hand-mee-neem guide is!

Ik ben overtuigd van het feit dat ik de conroe tegen die tijd ga nemen. Dan rest het mij dus om een goeie chipset te vinden daarvoor (die tegen die tijd nog niet vollop beschikbaar zijn denk ik.. natte vinger werk), met leuke features en op een leuke en stille moederboard....voor een goeie prijs (Daar heb je die conclusie weer ;))

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Je kunt inderdaad voorlopig even van de Conroe uit gaan. Maarja eind augustus, dat duurt toch nog wel even, en het kan erg snel vorderen in de computerwereld, wie weet is er tegen die tijd wel een beter alternatief, het zou me niks verbazen als AMD druk bezig is met een passend antwoord op deze nieuwe telg van Intel.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ben1985 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:03:
Je kunt inderdaad voorlopig even van de Conroe uit gaan. Maarja eind augustus, dat duurt toch nog wel even, en het kan erg snel vorderen in de computerwereld, wie weet is er tegen die tijd wel een beter alternatief, het zou me niks verbazen als AMD druk bezig is met een passend antwoord op deze nieuwe telg van Intel.
Eind juli is het al bijna, 2 maanden vind ik zelf niet echt lang, zeker niet als jij 1000-2000 in een computer nu wilt pompen.

Veranderingen en antwoorden uit verschillende hoeken zijn grotendeels bekend zeker voor de korte termijn. Dus ik durf nu met zekerheid te zeggen dat er geen direct antwoord komt van AMD. AMD brengt eerst de AM2 uit... geld hiervoor zal ook terugverdiend moeten worden. AMD is ook een hele tijd sneller geweest dan Intel, ook Intel had hier een hele lange tijd geen antwoord op. Ik denk nu dat voor het komende jaar in ieder geval de rollen omgedraaid zullen worden.

Een beter alternatief komt uiteindelijk altijd, het gaat erom wat je nu het beste met je geld kan doen.

• Mir
  • Niet online
n00bs schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 13:09:
[...]

Eind juli is het al bijna, 2 maanden vind ik zelf niet echt lang, zeker niet als jij 1000-2000 in een computer nu wilt pompen.
Waar haal je dit vandaan?
Ik ben juist op zoek naar een goeie budget moederboard en het liefst met onboard VGA zodat ik die niet los hoef te kopen :D

Ik hoop ergens rond de 600 wel uit te komen (randapperatuur + voeding/kast ligt er al)
Veranderingen en antwoorden uit verschillende hoeken zijn grotendeels bekend zeker voor de korte termijn. Dus ik durf nu met zekerheid te zeggen dat er geen direct antwoord komt van AMD. AMD brengt eerst de AM2 uit... geld hiervoor zal ook terugverdiend moeten worden. AMD is ook een hele tijd sneller geweest dan Intel, ook Intel had hier een hele lange tijd geen antwoord op. Ik denk nu dat voor het komende jaar in ieder geval de rollen omgedraaid zullen worden.

Een beter alternatief komt uiteindelijk altijd, het gaat erom wat je nu het beste met je geld kan doen.
Zit wel waarheid in dat stukje van je. Al is het ook waar dat de nieuwe producten snel gaan in de IT. Maar dat vind ik juist mooi, ik had namelijk een 939 willen kopen vanwege de prijs. Maar omdat AM2 tegen bijna dezelfde prijs over de toonbank ging vond ik dat ook prima. Nu ik zie dat ik (tegen die tijd) een conroe tegen bijna dezelfde prijs kan halen (maar die meerprijs me echt wel waard is ten opzichte van performance winst (soms mag je dit wel meenemen)) ga ik daar voor.

Ik zal nooit het nieuwste van het nieuwste willen waarvoor ik dan ook nog eens te veel geld moet neerleggen. Maar zo'n mooi geprijste conroe is wel aantrekkelijk!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mir schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:26:
[...]
Waar haal je dit vandaan?
Ik ben juist op zoek naar een goeie budget moederboard en het liefst met onboard VGA zodat ik die niet los hoef te kopen :D

Ik hoop ergens rond de 600 wel uit te komen (randapperatuur + voeding/kast ligt er al)
Hoho, onboard VGA is tegenwoordig zo goed als niet meer te vinden. Tegenwoordig heb je alleen integrated VGA, wat geheugenbandbreedte en dus performance van je CPU snoept. Als VGA performance je geen zak kunt schelen, pak dan een PCI VGA kaart (Matrox G450 PCI is een goede die tegenwoordig voor <EUR 25 te krijgen is, DVI heeft en uiterst goede analoge filters).

Omdat bij integrated VGA je CPU ook slechter presteert moet je dat altijd meerekenen bij de prijs (als je een Athlon64 3700+ moet kopen icm integrated VGA om de performance van een 3500+ te evenaren, moet je dus ook het verschil in prijs tussen de 3500+ en 3700+ meetellen).

Zo berekend is integrated VGA vaak duurder dan een losse low-end kaart met eigen geheugen :o
[...]

Zit wel waarheid in dat stukje van je. Al is het ook waar dat de nieuwe producten snel gaan in de IT. Maar dat vind ik juist mooi, ik had namelijk een 939 willen kopen vanwege de prijs. Maar omdat AM2 tegen bijna dezelfde prijs over de toonbank ging vond ik dat ook prima.
Vergeet niet dat op dit moment de AM2 CPUs *slechter* lijken te presteren dan So939 equivalenten (door hogere latencies van DDR2 tegenover DDR). Misschien dat hier en daar eea dmv tweaks verbeterd wordt, maar behalve extra features heb je niets aan performance erbij.
Nu ik zie dat ik (tegen die tijd) een conroe tegen bijna dezelfde prijs kan halen (maar die meerprijs me echt wel waard is ten opzichte van performance winst (soms mag je dit wel meenemen)) ga ik daar voor.
Mogelijk wel, mogelijk niet. Oordeel niet nu, oordeel op moment dat je het geld hebt en de bestelling gaat doen.
Ik zal nooit het nieuwste van het nieuwste willen waarvoor ik dan ook nog eens te veel geld moet neerleggen. Maar zo'n mooi geprijste conroe is wel aantrekkelijk!
Sowieso is het altijd aantrekkelijk om onder de high-end te zitten qua prijs. Grap is dat Intel de Conroe van low naar high end tegelijk gaat introduceren, vandaar de interessante aangekondigde prijzen. Vergeet niet het verschil in moederbordprijzen mee te tellen, duurdere moederborden maken het verschil over de hele platform genomen minder groot dan je op basis van CPU only zou verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

• Mir
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:07:
[...]

Hoho, onboard VGA is tegenwoordig zo goed als niet meer te vinden. Tegenwoordig heb je alleen integrated VGA, wat geheugenbandbreedte en dus performance van je CPU snoept. Als VGA performance je geen zak kunt schelen, pak dan een PCI VGA kaart (Matrox G450 PCI is een goede die tegenwoordig voor <EUR 25 te krijgen is, DVI heeft en uiterst goede analoge filters).

Omdat bij integrated VGA je CPU ook slechter presteert moet je dat altijd meerekenen bij de prijs (als je een Athlon64 3700+ moet kopen icm integrated VGA om de performance van een 3500+ te evenaren, moet je dus ook het verschil in prijs tussen de 3500+ en 3700+ meetellen).

Zo berekend is integrated VGA vaak duurder dan een losse low-end kaart met eigen geheugen :o
Ok! Dank je :)
duidelijk verhaal, dan zal ik toch inderdaad naar een zeer goedkope PCI moeten zoeken (kan met inderdaad geen zak schelen momenteel ;) alles beter dan de Gforce2 v7700U die ik nu heb)
[...]

Vergeet niet dat op dit moment de AM2 CPUs *slechter* lijken te presteren dan So939 equivalenten (door hogere latencies van DDR2 tegenover DDR). Misschien dat hier en daar eea dmv tweaks verbeterd wordt, maar behalve extra features heb je niets aan performance erbij.
inderdaad gelezen..en vergeten.. heb je een goed punt!
[...]

Mogelijk wel, mogelijk niet. Oordeel niet nu, oordeel op moment dat je het geld hebt en de bestelling gaat doen.
uiteraard, maar enig vooronderzoek is wel lekker.. wist een tijd geleden ook niet wat al die nieuwe sockets nou precies waren.. daar ben ik me nu mee aan het inlezen
[...]

Sowieso is het altijd aantrekkelijk om onder de high-end te zitten qua prijs. Grap is dat Intel de Conroe van low naar high end tegelijk gaat introduceren, vandaar de interessante aangekondigde prijzen. Vergeet niet het verschil in moederbordprijzen mee te tellen, duurdere moederborden maken het verschil over de hele platform genomen minder groot dan je op basis van CPU only zou verwachten.
Ja, ik ben dan ook heel benieuwd hoe duur die moederboarden gaan worden voor de conroe.. dat wacht ik dus ook wel af. Het totaal plaatje gaat mij uiteindelijk toch over de streep trekken, maar durf denk ik nu al voorzichtig te zeggen dat die conroe wel iets meer mag kosten in het totaal. Gewoon vanwege de (verwachte) performance!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mir schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:36:
[...]

Ja, ik ben dan ook heel benieuwd hoe duur die moederboarden gaan worden voor de conroe.. dat wacht ik dus ook wel af. Het totaal plaatje gaat mij uiteindelijk toch over de streep trekken, maar durf denk ik nu al voorzichtig te zeggen dat die conroe wel iets meer mag kosten in het totaal. Gewoon vanwege de (verwachte) performance!
Laatste tip wat dat betreft:

Maak een prijs/prestatievergelijking-

- pak een benchmark die voor jou relevant is
- pak Pricewatch erbij
- deel de scores van een aantal CPUs door de prijs in Pricewatch.

Kies de beste prijs/prestatieverhouding die je kunt betalen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1