Toon posts:

[Asus A8N SLi + 3700+] Boot extreem langzaam

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een Goedemorgen,

Afgelopen weekend was ik in mijn nopjes, een nieuwe PC. Na het inbouwen en de HDD's overplaatsen van mijn oude PC, kwam er al probleempje een: Een harddisk kapot. Geen probleem, hij gaf toch al wat kuurtjes. Nu heb ik nog 1 80GB Western Digital HDD erin hangen.

Toen ben ik samen met een vriend wat bezig geweest met overclocken. Ik ben daar een totale nitwit in, maar dat maakt niet uit. Hij zij dat we " te hoog waren gegaan ", dus vervolgens de cmos gereset, en opnieuw opgestart. Wat nu blijkt; tijdens het booten, blijft de PC best lang vast hangen (+- 3 a 4 minuten) bij het "logo/bootscherm" van mn mobo (scherm waarin je op delete kan rammen om in de bios te komen, mobo is ter info een AMD Asus A8N-SLI SE S939 Nforce4).

Vervolgens schiet hij door, krijg ik binnen een flits het " Energy " scherm te zien, en schiet hij in mn postscherm, ook hier blijft hij aardig lang hangen, en vervolgens boot hij door naar Windows.

Nog even ter info; de SPECS:

AMD 3700+
AMD Asus A8N-SLI SE S939 Nforce4
1GB Kingston ValueRam
80 GB Western Digital IDE

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want hij boot nog langzamer dan mn oude 2200+ :+

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-04 09:10

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Ik zou in jouw geval allereerst de bios batterij er een nachtje uit laten, atx reset uitvoeren en dan de boel vanaf begin af aan weer eens opbouwen.

Probeer ook apparaten af te koppelen om er achter te komen of het probleem in het mobo zit of op een andere plek in de pc.

alternativ

Verwijderd

ik neem aan dat het langzame booten pas kwam nadat jullie hadden overgeklokt? Of ben je gelijk wezen overklokken?

Wat je kan doen is, de hdd en de CD/DVD spelers loskoppelen en dan kijken hoe snel de PC start. Als die dan snel voorbij het bios scherm komt, weet je dat het aan 1 van deze 2 (hdd of dvd) ligt....

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad gekomen nadat we hadden overgeklokt en daarna de cmos reset gedaan hebben. Ik heb allemaal het gevoel dat het aan mn HDD ligt, maar ben niet zeker. Ga denk ik een deze dagen een S-ATA schijfje halen (kan je schijnbaar ook beter overklokken, heb gehoord dat IDE schijfjes een hoge FSB niet leuk vinden).

Maar eerst eens proberen om de cmos er een nachtje uit te laten, en vervolgens een paar devices los laten om achter te komen wat het kan zijn. Zit nu op mn stage, dus ik zal jullie morgen up-to-date houden :)

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je kan als je pc aan het booten is op escape drukken dan kun je zien wat hij allemaal aan het doen is. Je kan ook in de bios instellen dat je het scherm van je moederbord niet wil zien. Mischien staat er dan waar hij op blijft hangen of welke fout melding hij geeft.

Ik denk dat het niet zo veel uit maakt voor het overklokken of je een iata of sata schijf hebt.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

iata? Dat heet nog altijd PATA hoor (parallel-ata). S-ATA is wel degelijk handig als je gaat overclocken, zeker als je er een 10k rpm schijf in zet, en die als boot schijf gebruikt, start windows lekker snel op. Ik denk eerder dat het geheugen de hogere fsb niet leuk vondt. Inderdaad een nachtje de batterij eruit (en stekker uit het lichtnet) en van voren af aan beginnen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond maar eens een S-ATA schijf gaan halen. Ook eens kijken of ze hier in de buurt bij de computertoko's 10.000RPMmetjes hebben, maar het een zwaar hoofd in.

En wat bedoelen jullie precies met "overnieuw beginnen"? hardware stuk voor stuk erin en testten of gewoon ff opnieuw OS erop zetten :'(

// Editje : Zouden ze bij de MediaMarkt geen 10,000RMP S-ATA'tjes hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 10:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update : S-ATA 2 Schijf erin gehangen en alles werkt weer perfect. Ga straks even de IDE erbij hagnen, kijken wat hij dan doet. En dan ff kijken wat voor foutjes hij gaf met een controle programmatje
Pagina: 1