Externe schijf wordt niet gezien

Pagina: 1
Acties:

• Blue_man
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
Bij aanschaf van een mac mini (Intel Core Duo, Tiger) wou ik natuurlijk mijn externe harde schijf aansluiten. Het betreft een USB naar IDE case waar een gewone harde schijf ingestoken kan worden.
Deze schijf is als NTFS geformatteerd en zou dus gelezen moeten kunnen worden.

Ik al ex-windowsgebruiker, plug de USB en voeding in en ... niets.

Ik werd aangeraden om evt toch eens op die cd te kijken met drivers die er indertijd bijzat.
Daar zie ik een mappenstructuur voor USB naar IDE, firewire naar IDE en nog twee die niet van toepassing zijn. Bij het openen van die USB naar IDE map krijg ik de map 9.1&9.2 met daarin het bestand Installer.

De fout die ik krijg bij het openen van die installer is "U kunt het programma installer niet openen omdat het niet wordt ondersteund door dit systeem."

Nu vermoed ik dat dit drivers zijn voor Mac OS 9.1 en & 9.2. Kan dit en zoja hoe krijg ik mijn externe schijf werkend onder Mac OS X?

De case komt van Mentor en ik kan van hen nog een website noch drivers vinden (noch support :p ).

[ Voor 4% gewijzigd door Blue_man op 30-05-2006 08:44 . Reden: Shit, verkeerde subforum, kan iemand hem verschuiven naar APL? ]

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 20:56

SandStar

DPC-Crew

Zandster

euh, wist je dat er andere fora zijn naast /5 :P

• Blue_man
SandStar schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:17:
euh, wist je dat er andere fora zijn naast /5 :P
TR allang gedaan hoor :)
En aangezien we hier in /5 zitten, had ik wel een donkerbruin vermoeden dat er minstens 4 andere waren :D

le·vens·moe (bn.)

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Even een klein schopje :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Jumpers goed staan? Want ik gebruik hier ook een normale externe hdd in een simpele case, en bij mij verschijnt hij meteen op mijn bureaublad. Ik heb mijn hdd als master staan!

• Blue_man
Hij komt niet in finder al staat ie op Cable Select, Master of Slave.

Edit: Om me ervan te vergewissen dat die schijf niet dood is (ze pruttelt normaal, maar wat wil dat zeggen, heb ik er even mijn laptopschijf aangehangen. Deze wordt tevens niet gezien :(

Edit2: andere USB-poort helpt ook niet.

[ Voor 67% gewijzigd door Blue_man op 30-05-2006 10:06 ]

le·vens·moe (bn.)

Verwijderd

Kijk even in het programma 'Schijfhulpprogramma' (of diskutility in het engels), staat in je map Hulpprogramma's (of Utilities in het engels :p). Zie je daar de schijf staan?

Ook kan je even kijken bij het programma Systeemprofiel (Systemprofile in het engels :p) en kijken wat er allemaal van USB apparaten gedecteerd is.

• alienfruit
  • Laatst online: 13-02 11:29

alienfruit

the alien you never expected

stroom allemaal goed? usb + stroom is hopeloos op de mac, imho.

• Blue_man
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:59:
Kijk even in het programma 'Schijfhulpprogramma' (of diskutility in het engels), staat in je map Hulpprogramma's (of Utilities in het engels :p). Zie je daar de schijf staan?

Ook kan je even kijken bij het programma Systeemprofiel (Systemprofile in het engels :p) en kijken wat er allemaal van USB apparaten gedecteerd is.
Ik had deze tip ook gekregen via IRC maar ik had het resultaat nog niet gepost.

Schijfhulpprogramma blijft achter informatie zoeken zolang die schijf aanligt (mocht het windows zijn had ik gezegd dat het programma bleef hangen). Van zodra ik die externe schijf uitzet is het hulpprogramma klaar en staat die externe er ook daadwerkelijk tussen (maar ondertussen ligt die al af :? ).

Wellicht kan ik, als ik ze terug inschakel, wel formatteren en heel de boel; maar dat wil ik niet.

Alienfruit: naast een USB-kabel hangt er ook nog een voeding aan hoor :)

le·vens·moe (bn.)

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 13:26

En1

mag de disk leeg? :) zoja haal hem dan als je een windows machine hebt helemaal leeg en delete de partitie en sluit hem dan als master gewoon aan op je externe geval, kijk bij systeemprofiel of dus het USB apparaat gezien word.. trouwens niet alle externe casings worden door de OS X gezien flauw eigenlijk :)

Ik weet niet of je een firewire casing hebt maar dat lost ook vast je probleem wel op :7

Maximum effort - Deadpool

• Blue_man
En1 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:53:
mag de disk leeg? :) zoja haal hem dan als je een windows machine hebt helemaal leeg en delete de partitie en sluit hem dan als master gewoon aan op je externe geval, kijk bij systeemprofiel of dus het USB apparaat gezien word.. trouwens niet alle externe casings worden door de OS X gezien flauw eigenlijk :)

Ik weet niet of je een firewire casing hebt maar dat lost ook vast je probleem wel op :7
FireWire heb ik niet (wel een poort, maar geen case).
Ik zal deze middag proberen met een windows pc eens een fat32 partitie aan te maken en kijken of die wel gezien wordt in Mac OS X.
Ik ben liever die data niet kwijt (het meerendeel zijn wat mp3's, maar er staat misschien ook een backup op van mijn gecrashte schijf).
Ik zal wel zien wat ik vanmiddag onder windows allemaal kan doen :)

le·vens·moe (bn.)

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 13:26

En1

ik zou hem gewoon niet formateren, gewoon de partitie deleten en zo aan je externe USB hangen en OSX als die hem ziet dan de partitie laten maken.

Maximum effort - Deadpool

• Blue_man
Hm, vandaag om een nieuw toetsenbord geweest en terloops maar even gevraagd wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De winkelbediende wist me te vertellen dat Finder (linksboven in het scherm) eigenlijk gewoon wel nog eens bezig zou kunnen zijn met indexeren oid (icon zou knipperen oid).
Geduld zou dus een optie kunnen zijn (mocht ik die schijf, de 4de op 2 weken) ook kapot gekregen hebben.
Ik weet niet of het iemand anders nog kan voorthelpen, maar ik ga op zoek naar een datarecovery programma nu :+

le·vens·moe (bn.)

Pagina: 1