[Calc] Programmerbare Calculator Variabele

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 06:58
Hallo,

Voor mijn werk maak ik gebruik van de casio 880-p, een stokoude programeerbare calculator die wordt gebruikt om gassnelheden te berekenen. De 880-p is inmiddels uit productie. Dus ik ben voor mijn baas op zoek naar een vervanger. Ik heb inmiddels twee vervangers in mijn bezit, de TI-83+ en de Casio Graph 25+. In feite kunnen deze machines wat wij willen op 1 groot probleem na, de ingevoerde variabelen blijven niet bestaan... ik leg dit uit:

stel je maakt een programma om oppervlakte van een vlak te berekenen: (let niet op syntax, dat is het probleem niet.)

breedte ->a
lengte->b
opp = a*b

stel ik doe de eerste keer een berekening, nl a=4 en b=4 waardoor opp 16 is. nu vernandert mijn vlak in de breedte en ik wil 5 invoeren, dus ik doe run en doe
a=5
b=4
opp is nu 20

tot hier duidelijk, nu is het echter zo dat ik wil dat de waarde b kan worden overgeslagen, zodat met de oude waarde 4 wordt doorgerekend en heir zit mijn probleem.

Die nieuwe apparaatjes willen een waarde hebben, op die 880p kun je gewoon op Exe hengsten als er een waarde wordt gevraagd, hij neemt dan de laatst ingevoerde waarde of nul. Je kunt nu echter gewoonweg niet doorgaan met het programma als je geen waarde geeft.

Wat ik niet wil is een oplossing als dan voer je een "-" in en doe vervolgens zoiets als

if b = "-"then
newB = oldB
end if

dus mijn vraag is, kennen jullie apparaten die nog beschikbaar zijn en op de gewenste manier met variabele invoer omgaan (geen pda, wij werken in natte donkere omgevingen op grote hoogte, PDA gaat te snel op (880p doet 2 jaar op batterij) en is te kostbaar (ze vallen nog wel eens naar beneden en >10 m is altijd dodelijk)

mijn alternatieve vraag is, is er een manier om beschreven probleem te omzeilen?

wat heb ik al zelf gedaan:
rekenmachines gekocht, Manuals gelezen, gecommuniceerd met Casio en Ti maar op de een of andere manier leg je dit niet zo makkelijk uit over de telefoon, omwegen verzonnen als "-"

hebben jullie idee-en en alternatieve apparaten?

of zit ik in het verkeerde forum?

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 23:04
Op de TI-83+ kun je door middel van de "RCL" optie (2nd + STO) en dan de variabelenaam (bv "A" of "B") de waarde van de variabele gebruiken

• DeDooieVent
ik weet dat maar daarmee kan ik alleen de oude waarde laten zien in het scherm, ik moet nog steeds iets invoeren als variabele, of mis ik iets.....

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

als je op het moment dat ie om die waarde vraagt die stappen uitvoert en gelijk op exe duwt dan heb je't

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Thralas
  • Laatst online: 02:17
Wat je zou kunnen doen als alternatief op de '-' methode is eerst A prompten, gevolgd door een menu met optie 1 "Ja ik wil b invullen" of optie 2 "Gebruik de laatst ingevoerde b". Dat scheelt weer een toetsaanslag t.o.v. de '-' methode.

Edit: Nog eens goed gelezen, Rcl gebruiken is dan handiger.

[ Voor 33% gewijzigd door Thralas op 30-05-2006 11:49 ]

• Twilight Burn
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 23:04
Je kunt die functie gebruiken als je de variabele waarde in moet voeren. Hij zet dan inderdaad gewoon de oude waarde in het invulveld (je moet dus nog steeds een variabele waarde invoeren). Het is dan eigenlijk nog steeds geen nette oplossing. Op de TI83 is er verder geen andere oplossing, tenzij je je eigen invoerroutine gaat schrijven.

• Grijze Vos
  • Laatst online: 10:19
Je kunt natuurlijk ook aan de slag in assembly als je dat leuk vindt. Best geinig spul om mee aan te kutten hoor. :) (Iemand zin om 4-op-een-rij te spelen via de linkpoort? ^^)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• DeDooieVent
Dat assembler, waar kan ik daarover lezen? ik bedoel het zijn geen wereldschokkende programma's die er gedraaid moeten worden, vooral heel veel variabelen en een aantal keuzes (inmeten in pascal, mmH2O, m/s of mBar en gravi of psychrometrische vochtbepaling....)

dus de structuur is niet een probleem. Hoe kom ik aan een assembler en waar kan ik erover lezen

ja ik heb net al gegoogeled nav de laatste post

en oh ja, mijn huidige programmeer kennis is beperkt tot VB en een groot aantal scripttalen (bv oblivion en morrowind :) ) en de diverse rekentuigjes waaronder ook excel vermaak ik mij regelmatig mee, is dat voldoende om je op een assembler te werpen? om gniffelen jullie nu "kansloozzzzz" ;)

ik bedoel ik laat het woord assembler als een bijna magisch woord over mijn lippen rollen

en dan de slotvraag. Kan je met zo'n assembler alles uit zo'n machine slopen en hem bijvoorbeeld dedicated maken voor een drietal prg's (dus aanzetten en direct maar drie keuzes hebben, nl meetvlakbeoordeling, vochtgehaltebepaling en isokinetiek?)

en (nog een vraag) in een assembler, doe je dan zo "11000111001 efceefs" dingen zoals vroegâh in de c64 machinetaal, want dan denk ik dat ik inderdaad kansloos ben, ik heb het vaak bekeken maar ben nooit verder gekomen dan de conclusie dat het vast wel ergens voor staat.

Of is het netzoiets als een VB suite, klikkerdeklik en hoppa een heel programma met geheugen lek en al....

Verwijderd

Hmm, dan ben ik bang dat je inderdaad kansloos bent :P Assembler programmeren is dermate low-level dat je kennis moet hebben van bits, bytes, geheugenadressen, registers, etc... 't Is heus niet vreselijk moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, anders wordt het een onoverzichtelijke puinhoop :)

Even snel iets in elkaar klikken + slepen is 't in ieder geval niet.

• DeDooieVent
zelfkennis siert de mens ;)

maar ik heb al een redelijke opplossing, ik heb een rapport optie samengesteld waarin de reeds opgeslagen waarden worden weergegeven,je kan dan kiezen om de meest voorkomende te laten staan (dingen die niet wijzigen zoals factoren van apparatuur en nozzle diameters, atmosfersiche druk)

in ieder geval bedankt voor de tips.....ik heb overigens ook nog een HP calculator op bestelling....

• Grijze Vos
  • Laatst online: 10:19
In Assembly spreek je rechtstreeks de registers aan van de machine, en het is idd erg low level. Maar buiten een kennismaking met assembly via een vakje op de uni had ik verder ook nog nooit ermee gewerkt voordat ik hiermee aan de slag ging. De Ti-83+ (en ook de 84 serie) zijn Z80's. Buiten 'gewoon' assembly heb je nog een hoop OS calls waar je je op kunt beroepen, dus het is niet geheel hopeloos.

Op ticalc.org kun je wel het eea vinden. Hier een stukje voorbeeldcode, om je een indruk te geven:

GAS:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  B_CALL ClrLCDFull

; clear scores
  XOR A
  LD (scorezwart),A
  LD (scorewit),A

; menu settings
  SET 0,(IY+asm_flag1)
  RES 2,(IY+asm_flag1)
  LD A,1
  LD (activeMenu),A         ; menuitem set
  LD HL,tempcol
  LD (HL),25

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Pagina: 1