CPU fan draait niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Tremmie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-01 08:13
Ik heb vanavond een tweede hands asus a7v8x moederbord gekocht en in mn pc gezet. Alles draait goed, behalve de cpu fan. De koeler zelf doet het wel, heb um getest in een andere pc. Vervolgens heb ik de koeler aangesloten op de chassis fan aansluiting, maar ook daar deed ie het niet. Hij heeft het daarvoor wel altijd gedaan op een zelfde soort moederbord. In de bios gekeken, maar daar staat niks bijzonders, behalve dan dat bij hardware monitor de cpu temperatuur in een gestaag tempo stijgt. Overige specs: AMD Athlon XP 2600+, 512MB ram, radeon 9600. De koeler is een standaard koeler die bij de boxed athlon xp 2600 zat.

Is het moederbord nou kapot, ondanks dat alles verder goed werkt, of zou het iets anders kunnen zijn? Ben ik iets vergeten? Kan ik nog iets proberen? Ik weet het niet echt meer.. :/

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Een cpu fan draait gewoon op 12V. Gewoon even proberen of hij rechtstreeks op je voeding wel werkt: zoja, dan is je mobo-fanaansluiting brak, en moet je 'm gewoon aan je voeding laten hangen (mis je alleen de snelheidsuitlezing). Zonee, dan is de fan stuk en moet je die vervangen.

edit: excuus, hij doet 't wel, las ik net. Nouja, dan maar aan je voeding hangen, of diegene van wie je je mobo hebt gekocht boos aankijken. Overigens zou je mobo-aansluitingen even kunnen doormeten met een multimeter.

[ Voor 30% gewijzigd door Pooh op 30-05-2006 01:47 ]

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Koop anders zo'n stekkertje waarmee je die koeler kan aansluiten op een aftapping van de powerstekker voor CD-rom en harde schijf

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
er zijn toch meerdere aansluitingen op je mobo? Anders een fancontrollertje kopen welke temperatuur gestuurd is...

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
ja, maar die moeten ook weer aangesloten worden op mobo. Probeer anders ff een ander soort ventilator (casefan, o.i.d.) op de aansluiting.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje