Jetdirect print probleem

Pagina: 1
Acties:

• hmh_godzilla
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04 19:03
Hallo, ik heb het volgende probleem dat ik maar vanuit 1 pc af kan drukken via de jetdirect (170x (J3258G)) in het netwerk.

De situatie is als volgt:

@home modem gaat naar een linksys wireless broadband router daaruit met 1 kabel naar een sweex router waaraan 2 pc's gekoppeld zijn. De jetdirect is direct aan de linksys gekoppeld. Ik kan dus maar vanuit 1 van deze pc's printen. De test pagina (met de test knop op de printserver) geeft aan dat alles goed is, het enige vreemde vind ik dat hij een 169 adres heeft terwijl de linksys dhcp 192 adressen uitdeeld. De dhcp van de sweex is overgens uitgeschakeld.
De installatie wizzard van de printserver vindt de printer in het netwerk maar zeft doodleuk aan het eind van de installatie dat hij deze niet kan installeren (krijg je een tip dat je de server en de printer opnieuw op moet starten, wat dus niet helpt).
Ik heb ook geprobeerd via een laptop draadloos dit zelfde te doen, maar dan krijg ik precies dezelfde melding.

Ik hoop dat jullie een oplossing hebben.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Dat 169 adres komt doordat er een vast ip is ingegeven in de configuratie van de Jetdirect. Ik heb zelf ook dat probleem gehad en het was opgelost door via een telnetverbinding de dhcp op enabled te zetten, waarna de printer netjes een ip kreeg van de router.

Overigens moet je wel zelf met de pc waarmee je gaat telnetten in dezelfde range gaan zitten als waar die printer in zit, dus die 169 range.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• PeterEs
  • Laatst online: 20-02 18:28
Volgens mij is het IP van de printer statisch ingesteld op die 169 range waar jij het over hebt. Maar waarom het dan vanaf een pc wel werkt, daar heb ik geen verklaring voor.

Kun je wat meer informatie posten over IP adressen en besturingssysteemen? Probeer ook eens te pingen naar het IP van de Printer.

• hmh_godzilla
Beide systemen draaien op windows xp home. Ik kan de printer niet pingen (time out). Ip adressen van de pc´s zijn 192,168,1,150 en 151.
Kan het er ook mee te maken hebben dat op deze pc waar het werk de printer voorheen direct aangesloten was (deze was gedeeld zodat er vanuit het netwerk geprint kon worden).

Dat telnet moet toch niet hoeven zou je zeggen (heb ik totaal geen ervaring mee btw).

[ Voor 6% gewijzigd door hmh_godzilla op 29-05-2006 23:06 ]

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Dat je de printer niet kan pingen is vrij normaal, dat werkt namelijk alleen als je in dezelfde range zit als de printer, had ik een half jaar geleden ook toen ik adsl kreeg en we dus ineens een router hadden die ip'tjes ging uitdelen. Dit was met een HP Laserjet 2100m met een JetDirect insteekkaartje. Hoe je die telnetverbinding moet opzetten moet je even voor zoeken op de HP site. Staat als het goed is in de handleiding van je jetdirect kaart. Wat ik alvast kan zeggen is dat je met je pc handmatig even op de ip range van je printer moet gaan zitten. Check dan even of je m kan pingen, zoja kun je gaan telnetten.

edit:
Het probleem is dat de printer een statisch ip heeft, wat dynamisch moet worden, zodat ie er een van de router krijgt, en dus gelijk in de 192 range van de rest van je apparatuur. Dit kan in ieder geval met een telnetverbinding. Sommige jetdirect kaarten hebben ook een webinterface, in dat geval heb je geluk, was bij mij niet het geval namelijk. In het geval dat ie een webinterface heeft zou ik die gebruiken, is een stuk gemakkelijker.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben1985 op 30-05-2006 09:22 ]

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hou die knop achterop je JetDirect een seconde of 10 ingedrukt. De JetDirect zal, indien hij een DHCP server vind, een 192. (in jouw geval) adres krijgen.

• hmh_godzilla
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik er nu wel uitkom. Ik kan het helaas pas volgende week proberen. Het is voor een kennis van mij en die is er voorlopig niet.

merci

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

euh wacht ff... ik denk dat je het probleem verkeerd zoekt...

Kijk...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
                    MODEM (@Home IAD) 
                         |
                         |
                   LINKSYS (Router!)
                    /         \
                   /            \
             JetDirect     Sweex (Router!)
                                 |    |  
                                 |    |  
                                 PC's

Hoe wou je dat gaan doen met je routing :/
Want je JetDirect hangt VOOR een router vanaf de pc kant gezien...

Deze advertentieplaats is te huur!

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Rammy, je leest niet goed, de sweex router staat als switch ingesteld, aangezien de linksys ip-adressen uitdeelt aan de pcs. dus die jetdirect moet weldegelijk in dezelfde range zitten.

• UTP
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10-2025

UTP

Unshielded Twisted Person

De Jetdirect 170 heeft een ingebouwde web interface. Je kunt dus gewoon naar het IP van de printserver browsen en daar allerlei instellingen wijzigen. Echt snel issie niet (bij mij in ieder geval, rotte java applets) maar het werkt wel.

Verwijderd

hp heeft ok tools om je printservers te discoveren en in te stellen na reset defaults.

ik neem aan dat je sweex zijn wan poort NIET gebruikt wordt maar dat alle kabeltjes netjes in de lan poorten zitten want 2x natten lijkt mijn nogal overbodig en daardoor onnodige problemen opleveren.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 00:54

RammY

Dát!

Ben1985 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:12:
Rammy, je leest niet goed, de sweex router staat als switch ingesteld, aangezien de linksys ip-adressen uitdeelt aan de pcs. dus die jetdirect moet weldegelijk in dezelfde range zitten.
Er staat niet lettelijk is dat hm hm als switch gebruikt :P
DHCP is uit en 2 kabels naar pc en 1 naar de Linksys... hmwah das niet echt van "Switch" :P
Maargoed als hij idd als switch staat dan is iig het netwerk goed...

Deze advertentieplaats is te huur!

Pagina: 1