[speaker]niet alleen tweeter stuk, maar ook filter?

Pagina: 1
Acties:

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Hallo.
Een tijd terug begaf de tweeter het in een Magnat All Ribbon 6 speaker. Geen nood, ik heb precies dezelfde via Ebay gekocht. Doet het ook nog. Maarrrrrrr....als ik 'm aansluit, werkt-ie nog steeds niet!
Ik heb de tweeter geprobeerd op de andere luidspreker, en daar werkt-ie gewoon. Als ik de draden volg, kom ik uit bij het scheidingsfilter (?):
<dodelink>
En hier houdt mijn kennis compleet op. Ik heb een multimeter van een knaak, maar weet niet welk componentje ik op welke wijze moet doormeten voor welk resultaat, en hoopte dat iemand mij op weg kan helpen?

Oh ja, de tweeter bestaat van binnen uit o.a. een paar flinke magnetische ringen op elkaar gelijmd, een zo'n ring heeft losgelaten en is waarschijnlijk op het filter gevallen...

En ja, ik heb de scheur in de hoek van de printplaat gezien, maar dat zit niets in de weg (zijn echt enorme printsporen, en gigantische tinklodders :P

[ Voor 16% gewijzigd door 0siris op 22-09-2021 23:55 . Reden: anonymized ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, ik ben ook geen electrotechnicus, maarik vraag me wel serieus af waarom er op de bovenste foto geen draad aan de tin links naast de groene draad zit. Zou ne miks verbazen als daar wel iets aanhoorde als ik die soldeersporen zie ;)

Overigens kun je zulke filters als ze kapot zijn meestal wel vervangen met andere filters, vaak zijn ook de identieke onderdeen wel te krijgen :)
Maar waarom houdt je de filter van de andere speaker niet ff langs, kun je ff vergelijken of je niks geks ziet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
The_Eagle schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:53:
Mja, ik ben ook geen electrotechnicus, maar ik vraag me wel serieus af waarom er op de bovenste foto geen draad aan de tin links naast de groene draad zit.
Omdat daar aan de andere kant van de printplaat dat "garenklosje" linksonderin de 2e foto verbonden zit. Ik heb net de hele speaker doorgegrabbeld en heb nu overal jeuk (stouwden ze vroeger glaswol in die boxen als dempingsmateriaal ofzo??), maar geen losse kabel tegengekomen ;)
Ook tussen de bruine en de witte kabel in zit een klodder tin zonder iets er aan aan die kant.
Gokje legenda:
HT = hochtöner (hoog)
MT = mittentöner (midden)
TT = tieftöner (laag)

[ Voor 9% gewijzigd door 0siris op 29-05-2006 22:01 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!