[Advies] Nieuwe thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:46
Mijn huidige server is 5 jaar geleden geïnstalleerd op een Celeron 566. Na een tijdje is het moederbord overleden waarna het geheel vervangen is voor een XP2000+. De server draait in principe prima. Maar de hdd’s tikken af en toe vrij exotisch en ook is de CPU fan niet geheel lekker meer. Het is dus tijd voor een andere server.

Budget:
500-600euro.

Toepassing:
WWW, DNS, DHCP en file server

Exotische eisen
Geluid, uitstraling en alles nog meer is geen issue. Het enige wat telt is stabiliteit. De server moet gewoon aan gezet worden en verder moet er buiten de software upgrades niks aan gedaan worden. De oude server draait nu ruim 550 dagen, om een idee te geven. Geluid maakt niet uit, want de server staat toch bij mijn ouders in zijn eigen kamertje :p

Debian, dit vermeld ik apart ivm compatibiliteit van de hardware.

Welke hardware neem ik mee van de oude server:
Alleen de kabel die in de UPS zit. Ivm de oude installatie zal de nieuwe server naast te oude draaien tot zeker is dat alle toepassingen opnieuw zijn geïnstalleerd.

Nieuwe hardware:
Voor dit systeem ben ik een beetje aan het shoppen geweest. Omdat ik geen zin heb bij veel verschillende shops te bestellen heb ik gekozen voor salland automatisering. Alle prijzen komen daar dan ook van dan.

Behuizing:
Antec SLK3700BQE inclusief voeding.
Prijs: 62,00
Waarom: Simpele kast, toch redelijk stevig en inclusief voeding
http://www.antec.com/Deta...s&start=1&total=14&no=280

Moederbord:
Intel Hazelton D865GVHZ
Prijs: 48,00
Waarom: Onboard video en Intel NIC (Ben ik wel fan van, 100Mb is genoeg). Lage prijs en mijn ervaringen met intelboardjes zijn niet verkeerd.

Geheugen:
Corsair ValueSelect 512MB400 512 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5
Prijs: 42,99

Cpu:
Intel Celeron D 325 2.53 GHz, 533 MHz, Boxed
Prijs: 43,99

Harddisk:
Seagate HDD 7200.9 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 (2 stuks)
Prijs: 79,00 X 2 = 158,00
Waarom: Zelfde merk zit er nu al een aantal jaar in zonder problemen

HDD Koeler:
Cooler Master HDD Koeler Cooldrive Lite Zwart
Prijs: 26,00 X 2 = 52,00
Waarom: Ik heb de illusie dat mijn hdd’tjes dan langer mee gaan :p

Raidcontroller:
Promise FastTrak SATA 300 TX4 Retail
Prijs: 86,00
Waarom: Nog geen berichten gevonden dat deze niet werkt onder linux, maar dit moet ik nog wel ergens verifiëren.

Totaalprijs: 492,98
Zoals je ziet, net onder mijn budget. Iets wat natuurlijk nooit verkeerd is aangezien het volgende project een HTPC gaat worden. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of heeft iemand slechte ervaringen met een of meerdere onderdelen?

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
Ik zie het nu niet helemaal van de losse RAID kaart. Echt veel performance improvement merk je niet met deze kaart ten opzichte van software RAID1 (ik neem dat je RAID1 gaat gebruiken). Mijn ervaring met de linux software RAID implementatie is dat 'ie erg goed werk en makkelijk in beheer is.

• s3n
Wat ik het liefste zou willen is dat de server met 1 schijf herstart kan worden als 1 van de hdd's crashed. Ik ben alleen een redelijk linux-raid noob. Dus geen idee wat ik het beste kan gebruiken.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

s3n schreef op maandag 29 mei 2006 @ 21:26:
De server draait in principe prima. Maar de hd's tikken af en toe vrij exotisch en ook is de CPU fan niet geheel lekker meer. Het is dus tijd voor een andere server.
klinkt meer als tijd voor een nieuwe CPU-fan en een nieuwe hard-drive... Dan kun je lekker op vakantie van het geld dat je uitspaart :)

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
s3n schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:52:
Wat ik het liefste zou willen is dat de server met 1 schijf herstart kan worden als 1 van de hdd's crashed. Ik ben alleen een redelijk linux-raid noob. Dus geen idee wat ik het beste kan gebruiken.
Dat kan prima met linux software raid, heb ik dit zelf ook al wel een aantal keer opgezet. Het enige dat hiervoor belangrijk is, is dat je je bootloader (b.v. Grub), wel op beide harde schijven installeert. Verder kun je dan gewoon alles in software raid1 zetten. Wel natuurlijk even testen of het ook allemaal werkt daarna :).

• s3n
j-w schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:56:
[...]
klinkt meer als tijd voor een nieuwe CPU-fan en een nieuwe hard-drive... Dan kun je lekker op vakantie van het geld dat je uitspaart :)
Hehe, een vakantie klinkt ook niet verkeerd ;) Maar omdat ik geen idee meer heb wart ik de afgelopen 5 jaar precies geconfigureerd heb wil ik toch een nieuwe server. Alles even schoon installeren.
djbuzzz schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:04:
[...]
Dat kan prima met linux software raid, heb ik dit zelf ook al wel een aantal keer opgezet. Het enige dat hiervoor belangrijk is, is dat je je bootloader (b.v. Grub), wel op beide harde schijven installeert. Verder kun je dan gewoon alles in software raid1 zetten. Wel natuurlijk even testen of het ook allemaal werkt daarna :).
Thnx voor de tip, zeker het overwegen waard!.

Iemand nog meer goede ideeën?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou niet gaan voor een Antec kast maar voor bijvoorbeeld een Aopen. Die voeding in de Antec is er 1 van het type smartpower. Dit is de budgetlijn. Persoonlijk zou ik meer vertrouwen hebben in een Aopen (FSP) bigfan voeding. Er zijn natuurlijk nog legio goede merken van voedingen maar Aopen levert net als Antec in combinatie met een kast.

Daarnaast zou ik niet zoveel geld uitgeven aan HDD koeling maar gewoon 1 of 2 simpele 80 MM koelers aanschaffen. Niet in de laatste plaats omdat deze waarschijnlijk langer meegaan als je een beetje goede exemplaren koopt. Een stille Papst lijkt me ideaal, dan heb je namelijk zowel kwaliteit als niet teveel airflow. Een HDD heeft maar een klein beetje lucht nodig om koel te blijven, meer airflow verzamelt alleen maar meer stof.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Waarom geen Coolermaster Centurion 5 kast? Dan krijg je er ook nog gratis een 80mm en 120mm fan bij. Die 80mm staat standaard gemonteerd naast de hdd's, die blijven dus lekker cool.

Verwijderd

kan je garanderen dat een Aopen voeding een geode voeding is! heb nu onderstaande config erop. en de 12Volt is nu stabiel(onder gamen, en office) 11,96-11,99. echt héél mooi dus!(is een 350W).

verder is het mischien een idee om voor een Amd64 opstelling te kiezen i.v.m. Cool 'n quit energie verbruik...

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 18:00
ik zou inderdaad zeggen neem een amd sempron 64 bit.
goed mobotje erbij. mem en de rest. op die antecx kat zou ik mezelf zeker niet blind staren. zoals iemand al zei zit budget merk voeding in. nou zul je geen zware hardware draainen en die voeding neit tot het eind belasten dus maakt het in princiepe neit zoveel uit. als je maar geen qtec of sweex zooi koopt.

verder zou ik zelf ook zeggen las je voor de celeron gaat. die 500 mhz maakt neits uit zeker neit voor een server.
waarom format je neit gewoon de hdd's en alles opnieuw na een backup.
lijkt me beter en dan wat nieuwe fans erin.
ben je veel goedkoper uit.
Pagina: 1