Mijn huidige server is 5 jaar geleden geïnstalleerd op een Celeron 566. Na een tijdje is het moederbord overleden waarna het geheel vervangen is voor een XP2000+. De server draait in principe prima. Maar de hdd’s tikken af en toe vrij exotisch en ook is de CPU fan niet geheel lekker meer. Het is dus tijd voor een andere server.
Budget:
500-600euro.
Toepassing:
WWW, DNS, DHCP en file server
Exotische eisen
Geluid, uitstraling en alles nog meer is geen issue. Het enige wat telt is stabiliteit. De server moet gewoon aan gezet worden en verder moet er buiten de software upgrades niks aan gedaan worden. De oude server draait nu ruim 550 dagen, om een idee te geven. Geluid maakt niet uit, want de server staat toch bij mijn ouders in zijn eigen kamertje
Debian, dit vermeld ik apart ivm compatibiliteit van de hardware.
Welke hardware neem ik mee van de oude server:
Alleen de kabel die in de UPS zit. Ivm de oude installatie zal de nieuwe server naast te oude draaien tot zeker is dat alle toepassingen opnieuw zijn geïnstalleerd.
Nieuwe hardware:
Voor dit systeem ben ik een beetje aan het shoppen geweest. Omdat ik geen zin heb bij veel verschillende shops te bestellen heb ik gekozen voor salland automatisering. Alle prijzen komen daar dan ook van dan.
Behuizing:
Antec SLK3700BQE inclusief voeding.
Prijs: 62,00
Waarom: Simpele kast, toch redelijk stevig en inclusief voeding
http://www.antec.com/Deta...s&start=1&total=14&no=280
Moederbord:
Intel Hazelton D865GVHZ
Prijs: 48,00
Waarom: Onboard video en Intel NIC (Ben ik wel fan van, 100Mb is genoeg). Lage prijs en mijn ervaringen met intelboardjes zijn niet verkeerd.
Geheugen:
Corsair ValueSelect 512MB400 512 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5
Prijs: 42,99
Cpu:
Intel Celeron D 325 2.53 GHz, 533 MHz, Boxed
Prijs: 43,99
Harddisk:
Seagate HDD 7200.9 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 (2 stuks)
Prijs: 79,00 X 2 = 158,00
Waarom: Zelfde merk zit er nu al een aantal jaar in zonder problemen
HDD Koeler:
Cooler Master HDD Koeler Cooldrive Lite Zwart
Prijs: 26,00 X 2 = 52,00
Waarom: Ik heb de illusie dat mijn hdd’tjes dan langer mee gaan
Raidcontroller:
Promise FastTrak SATA 300 TX4 Retail
Prijs: 86,00
Waarom: Nog geen berichten gevonden dat deze niet werkt onder linux, maar dit moet ik nog wel ergens verifiëren.
Totaalprijs: 492,98
Zoals je ziet, net onder mijn budget. Iets wat natuurlijk nooit verkeerd is aangezien het volgende project een HTPC gaat worden. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of heeft iemand slechte ervaringen met een of meerdere onderdelen?
Budget:
500-600euro.
Toepassing:
WWW, DNS, DHCP en file server
Exotische eisen
Geluid, uitstraling en alles nog meer is geen issue. Het enige wat telt is stabiliteit. De server moet gewoon aan gezet worden en verder moet er buiten de software upgrades niks aan gedaan worden. De oude server draait nu ruim 550 dagen, om een idee te geven. Geluid maakt niet uit, want de server staat toch bij mijn ouders in zijn eigen kamertje
Debian, dit vermeld ik apart ivm compatibiliteit van de hardware.
Welke hardware neem ik mee van de oude server:
Alleen de kabel die in de UPS zit. Ivm de oude installatie zal de nieuwe server naast te oude draaien tot zeker is dat alle toepassingen opnieuw zijn geïnstalleerd.
Nieuwe hardware:
Voor dit systeem ben ik een beetje aan het shoppen geweest. Omdat ik geen zin heb bij veel verschillende shops te bestellen heb ik gekozen voor salland automatisering. Alle prijzen komen daar dan ook van dan.
Behuizing:
Antec SLK3700BQE inclusief voeding.
Prijs: 62,00
Waarom: Simpele kast, toch redelijk stevig en inclusief voeding
http://www.antec.com/Deta...s&start=1&total=14&no=280
Moederbord:
Intel Hazelton D865GVHZ
Prijs: 48,00
Waarom: Onboard video en Intel NIC (Ben ik wel fan van, 100Mb is genoeg). Lage prijs en mijn ervaringen met intelboardjes zijn niet verkeerd.
Geheugen:
Corsair ValueSelect 512MB400 512 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5
Prijs: 42,99
Cpu:
Intel Celeron D 325 2.53 GHz, 533 MHz, Boxed
Prijs: 43,99
Harddisk:
Seagate HDD 7200.9 250 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 (2 stuks)
Prijs: 79,00 X 2 = 158,00
Waarom: Zelfde merk zit er nu al een aantal jaar in zonder problemen
HDD Koeler:
Cooler Master HDD Koeler Cooldrive Lite Zwart
Prijs: 26,00 X 2 = 52,00
Waarom: Ik heb de illusie dat mijn hdd’tjes dan langer mee gaan
Raidcontroller:
Promise FastTrak SATA 300 TX4 Retail
Prijs: 86,00
Waarom: Nog geen berichten gevonden dat deze niet werkt onder linux, maar dit moet ik nog wel ergens verifiëren.
Totaalprijs: 492,98
Zoals je ziet, net onder mijn budget. Iets wat natuurlijk nooit verkeerd is aangezien het volgende project een HTPC gaat worden. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of heeft iemand slechte ervaringen met een of meerdere onderdelen?