Toon posts:

eSATA snellere data transfer snelheden?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hej Allemaal,

Sinds een poos ben ik op zoek naar een snelle externe hardeschijf. Ik heb de PW al bekeken en vond een e-sata oplossing. Nu vindt je vele verhalen over e-sata en deze zeggen allemaal dat dit snellere dataoverdracht geeft

Maar nu vraag ik me af of dit nu van HDD naar HDD is of van HDD naar geheugen. Ik heb een zeer mooie e-sata externe hdd behuizing (SATA hdd heb ik) gevonden welke ook zeer goed werd gereviewed.er was zelfs een reviewer die um een tien gaf.

Afbeeldingslocatie: http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/Vantec_NexStar3_NST-360SU-BK/Images/nexstar3-sata01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techgage.com/reviews/vantec/nexstar3/vantec_nexstar3_1_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techgage.com/reviews/vantec/nexstar3/vantec_nexstar3_9_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techgage.com/reviews/award.jpg

Reviews:
review 1
review 2
review 3
review 4

Tevens heeft Tweakers.net deze in de benchmark dbase staan (e-sata = hot)
Ik heb ook gelezen dat steeds meer moederbordfabriekanten e-sata aansluitingen maken op het moederbord, betekent dit nu dat e-sata vaker voor zal komen. Er wordt namelijk veel aandacht besteedt aan e-sata. Maar ik vraag me af of dit nu werkelijk zo'n stap voorwaarts is.

Nu is mijn vraag, doe ik er goed aan om dit product te kopen wanneer ik veel (grote) videobewerkingen wil uitvoeren. Of is USB 2.0 dan goed genoeg (geduld heb ik niet daarom zoek ik naar iets snellers). Daarnaast wil ik graag spellen op mijn externe hardeschijf zetten omdat ik deze graag mobiel wil kunnen gebruiken. e-sata zou een overdracht snelheid hebben van 1.5Gbps en USB 2.0 wil dit nu ook zeggen dat ik van HDD naar HDD sneller kan overzetten. (hier lijkt mij de HDD bepalende factor) Ik vindt de vantec een gaaf ding en ga um zoiezo kopen maar moet ik nu gaan voor standaard USB2.0 of moet ik toch met de toekomst en mijn eisen meegaan en een e-sata kopen.

Daarnaast vraag ik me dan af of e-sata dan straks de standaard gaat worden voor externe hardeschijven.

En zijn er mensen die al een e-sata hdd hebben, wat zijn jullie ervaringen

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De snelheden die zijn aangegeven zijn sowieso theoretisch. 1,5Gb/s haal je nooit op je hdd, pak daar maar de helft van en je komt in de buurt.

Maar goed, S-ATA heeft theoretisch een veel hogere doorvoersnelheid dan USB2.0 (1536Mb/s tegenover 480Mb/s). Daarbij is het zo dat je met USB het hele zaakje ook nog eens deelt over alle apparaten die aan die USB controller hangen. Dus zit daar een muis, keyboard en printer aan, dan delen die allemaal de beschikbare bandbreedte. Dus kun je beter kiezen voor een (e)S-ATA oplossing, die hoef je niet te delen en houdt je dus een stuk meer snelheid over.
Daarbij is het zo dat de snelheidsbeperking bij S-ATA eerder aan de hdd ligt dan aan de controller (als we kijken naar de performance van 1 disk).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb dat Nexstar apparaat met een DiamondMax 10 250GB getest en de prestaties waren beroerd, zowel met USB 2.0 als eSATA. Het is me niet duidelijk wat nu precies het probleem is. In de hierboven gelinkte reviews lijkt hij wel naar behoren te presteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gezien dat in de Benchmark Dbase de prestaties van USB2.0 en e-Sata niet ver uiteenliggen.
Inderdaad een beetje vreemd, ik heb gezocht naar een oorzaak, mischien dat warmte een probleem kan zijn (product servey). De maxtor Diamond wordt schijnbaar nogal heet. Maar dat de snelheden van USB en e-SATA zo dicht bij elkaar liggen is vreemd.

Als ze uitgaan van een doorvoersnelheid die 3.5x hoger is mag je er van uit gaan dat de performance ook hoger zijn. Maar de test die in de Dbase staat is die van overzetting van HDD naar HDD of HDD naar geheugen? Mij lijkt dat de hardeschijf altijd de botlle neck is en de test dus moet worden gedaan van HDD naar geheugen.

Het e-sata verhaal is erg in dus het zal wel moeten werken. Maar wat er fout is gegaan bij de Dbase test weet ik niet. Deze onduidelijkheid is ook de reden dat ik het hier op het forum wilde vragen.

Femme jij hebt um in je handen gehad, is het echt zo'n mooi en stevig ding als alle reviewers zeggen.