Toon posts:

Advies nieuwe game pc (specifieke vragen)

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen die voornamelijk (maar niet uitsluitend) voor gamen zal gebruikt worden. Ik ga wellicht niet overclocken. Het systeem moet snel en stil zijn. Budget is ongeveer tot € 2000 waarbij ook toestenbord, muis, monitor en XP licentie moeten. Aanvankelijk had ik dit in gedachten:

Moederbord: Asus A8N-E
Processor: AMD 3800+ X2 Dual-core
Cpu cooler: Zalman Cnps 9500-CU Led cooler
Graka: Asus EN7900GT TOP 256MB PCI-express
Vga cooler: Zalman Vga Cooling VF 900-CU cooler
Harde schijf: Western digital 250 Gb (WD Caviar SE16)
Kast: Antec P180 Performance Case
Voeding: Antec Neo He 430w
Geluidskaart: Creative Sound Blaster X-Fi Music
Luidsprekers: Logitech X-530
Dvd: BenQ DW 1650
Monitor: Samsung 19 TFT BF Syncmaster 940
2 Gb Geheugen
Windows XP licentie
Toetsenbord en muis

Tel ik alles samen kom ik aan meer dan 2000 euro. Dus moet ik ergens besparen

De processor behoud ik zeker. Vandaag is dual core the way to go en staat AM2 nog maar in de kinderschoenen. Wachten op Conroe wil ik niet; ik wil mijn pc nu. Of is het toch raadzamer om al AM2 aan te schaffen ?

Over de grafische kaart ben ik ook zeker (al neem ik misschien niet de TOP variant) en ook 2 Gb geheugen wil ik behouden, al vinden sommigen het overkill.

Helaas heb ik nog enkele specifieke vraages – en hoe meer reviews ik lees hoe harder ik twijfel. Daarom hoor ik graag jullie feedback

1) Moederbord: eerst dacht ik aan A8N32 SLI Deluxe maar omdat ik niet van plan om SLI te gebruiken koos is toch maar voor de A8N-E. Is dit een goede keus of zien jullie nog meer voordelen aan het A8N32 SLI Deluxe wetende dat ik geen gebruik zal maken van SLI ?

2) Kast en voeding zullen zeker Antec zijn. Is de combinatie P180 met Neo He 430w ok ? Of toch de Phantom voeding (stukken duurder) of eventueel de Antec Sonata II met 450w ofwel de P150 met 430w . Van belang is dat de kast/voeding stil zijn. Iemand goede of slechte ervaringen met een van die combinaties ? De BBG guide van mei raadt de Sonata II aan, maar ik ben niet echt overtuigd.

3) Dacht er eventueel aan om een raptor erin te stoppen, maar 74 Gb vind ik wat weinig – zeker als ik zie dat Windows Vista minsten 40 Gb en 15 free Gb nodig heeft. Of vinden jullie die raptors echt zijn geld waard en een must ? Een raptor en WD 250 gb in raid 0 lijken me ideaal maar momenteel heb ik daar het budget niet voor. Ook belangrijk: hoe stil zijn die raptors ?

4) Is de X-Fi Xtreme Music geluidskaart overkill ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de onboard sound van het mobo niet al te best is.

5) Iemand een suggestie voor een goede set luidsprekers waarbij de geluidskaart goed tot zijn recht komt. Ben wel niet bereid meer dan 120 euro aan luidsprekers te spenderen.

6) Is het nodig om extra koeling voor de graka te voorzien ?

7) Als extra cooler voor de cpu dacht ik aan Zalman Cnps 9500-CU Led. Misschien een stomme vraag, maar die Led, die zie je toch niet als die in een kast zonder window zit ? Is dat trouwens een goede en stille cooler ? Of toch maar de Artic Freezer 64 Pro ?

8. Welk geheugen raden jullie aan: Kingston, Corsair, G.E.I.L ?

9) Is het zinvol om AM2 te nemen. Wachten op Conroe wil ik niet

Anders nog opmerkingen (TFT monitor, DVD (Nec of BenQ, …) ?

thx

Verwijderd

1. Ik zou ik AN8-E nemen, zeker omdat je al over je budget heen bent is het de meerprijs niet waard
2. Sonata II is goed stil en goedkoop, toppertje. Je kan ze wel stiller krijgen maar daar betaal je dan wel voor.
3. Raptor's maken qua decibel niet een 'harder' geluid ofzo maar het geluid heeft wel een hogere frequente waardoor het wel irritant klinkt. Ik zou 2x160GB in raid 0 nemen, ook ivm prijs.
4. Ja, audigy 4 is een goede optie en stukken goedkoper.
5. Z-2300 (120-130 euro ong.) dit is als je geluid belangrijk vind, je kan ook Z-3 nemen die is goedkoper maar in zijn prijsklasse erg goed.
6. Nee, als je een x1900xt(x) neemt wel.
7. Doe toch maar die Artic Freezer pro
8. Als je niet gaat overclocken doet het er niet toe, neem de goedkoopste. (pc3200 allicht)
9. Nee.

Prima TFT scherm, al wil je misschien de Acer AL1916Ws als je niet goed met de prijs uitkomt.

Verwijderd

eindelijk weer eens een duidelijk topic, werd tijd
je configuratie is vind ik prima

let er wel op dat de monitor DVI heeft, ziet er stukken beter uit.
qua geheugen zou ik twinmos nemen, CL2.5 is meer dan genoeg en twinmos is lkkr goedkoop

voor de rest sluit ik me aan bij barttange

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:50

Tank80

Cyanide&&Happiness

Een raptor en WD 250 gb in raid 0 lijken me ideaal maar momenteel heb ik daar het budget niet voor.
Als je een raptor 74 gb en een wd 250 gb in raid 0 zet is je wd ook maar 74 GB, je kan beter (moet) 2 gelijke schijven nemen dus:
Ik zou 2x160GB in raid 0 nemen, ook ivm prijs.
Is ook sneller dan raptor + wd "normaal", maar als 1 harddisk het begeeft is de data op beide disken onbruikbaar, maar net wat je zelf wilt (en wat je eraan uit wilt geven ;)).
Nee
Ben ik het niet helemaal mee eens, AM2 heeft wel voordelen (voordeeltjes :+)
- Nforce 5 chipset heeft meer functies/opties/whatever dan Nforce 4
- Alle Nforce 5 mobo's die ik tot nu toe heb gezien zijn passief gekoeld :)
- upgradebaarheid zal beter zijn (kan je mooi over een tijdje de k8l erin duwen)
- als je een beetje slim zoekt moet de combinatie AM2 + mobo + ddr2 voor hetzelfde geld kunnen als dezelfde prestaties met de combinatie S939 + mobo + ddr1 (Ik ga dan uit van PC5400/667cas 4 geheugen wat volgens deze review/benchmark toch ongeveer even snel is, ddr800 levert zelfs snelheidswqinsten op van 7-10 %)
- AM2 zit nog in de begin fase en het lijkt mij dat het steeds meer geoptimaliseerd zal gaan worden terwijl S939 zo ongeveer "uitgeoptimaliseerd" is.

just my 2 cents, is wel een lastige keuze hoor, ik ken ook zat argumenten voor S939 :) (of voor conroe :+)

verder nette setup, maar waarom perse een Antec voeding ?

[ Voor 7% gewijzigd door Tank80 op 29-05-2006 23:32 ]

Je imiteert me mateloos.

Verwijderd

Topicstarter
Sonata II is goed stil en goedkoop, toppertje
Welke voeding stel je dan voor ? En wat met de Performance P150 incl psu ? Die krijgt ook mooie reviews.
Ik zou 2x160GB in raid 0 nemen, ook ivm prijs
Helaas heb ik daar het budget niet voor. Maar omdat ik 74 Gb te weinig vind en de raptor van 150 Gb te duur kies ik voor 1x 250 Gb
Doe toch maar die Artic Freezer pro
Hoe stil is die Artic Freezer vgl met die zalman ? En die led zie je niet, toch ?

Toch nog effe over die AM2.
1) is het beter nu s939 te kopen en te wachten totdat AM2 geoptimaliseerd is, zonder bugs of is het beter toch nu al AM2 aan te schaffen. Mijn PC moet toch zo’n 2 à 3 jaar meegaan vooraleer ik upgrade. Moeilijke keus, maar ik weet totaal niet hoe opportuun het is een nieuwe platform te kopen vlak na de release.
2) Wat is een goed mobo voor AM2 ? De nForce 570 of 590 chipset. Dit lijkt me wel ok: Asus M2N32-SLI Deluxe (Nforce 590) of toch Msi K9N SLI Platinum (570)
Alle Nforce 5 mobo's die ik tot nu toe heb gezien
Welke vnd jij ok dan ?

3) Over Conroe. Eerst dacht ik dat Conroe pas in het najaar verscheen maar nu las ik dat die eind juli al op de markt zal zijn. Juli is niet meer zo ver af. Is Conroe echt het wachten waard, of geldt hier ook beter wachten totdat die geoptimaliseerd is ?

D’r komen altijd wel nieuwe, betere, snellere mobo, processoren enz uit dus kun je eeuwig blijven wachten. Maar nu ligt het iets anders omdat het om de introductie van een nieuwe platform gaat (AM2, Conroe), wat de keuze bemoeilijkt.

Verwijderd

Ja de conroe is het wachten waard, goedkoper dan je cpu nu en sneller dan de FX-60.

Het is waar wat je zegt dat je wel kan blijven wachten. Maarja, als je een half jaar moet wachten zou ik het gewoon nu nemen, maar als je 1-2 maanden moet wachten voor echt iets veel beters zou ik wachten, maar dat is poersoonlijk natuurlijk.

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Ik wil uiteraard niet topic kapen, maar gezien de laatste reactie en ik exact dezelfde insteek hanteer gebruik ik dit topic voor mijn situatie,
Op mijn verlanglijstje staat nu het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Intel Core Duo 2 E6600 (S775, 2,4GHz, 1066MHz FSB, 4MB Boxed)
Thermalright XP120 + Papst 120 mm fan
Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
2x 1GB (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK)
2x Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GTX/2DHT
2x Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ)
Areca ARC-1210 (4x SATA300 RAID, 128MB, PCI-e X8)
Cooler Master CM Stacker 830 (ATX/BTX, Geen PSU, Zilver)
Tagan TG580-U15, 580W (ATX12V, 2.02, PCI-e)
Dell Ultrasharp 3007WFP (30", 14ms, DVI-D (HDCP))
Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (USB)

Mijn vragen:
- Ik ben stiekum niet tevreden met het moederbord. Er zijn belachelijk weinig mobo's nog voor de conroe en dan meestal met chipset van Intel zelf. Ik heb nl geen idee wanneer de DFI nForce 590 SLI Intel beschikbaar zal zijn. Iemand :?
- Indien bovenstaande nog uitblijft word het geen SLI systeem, want anders heb ik geen ruimte voor de Areca controller.
(btw, als ik op de ene pci-e slot een vidcard stop en op de andere de areca dan moet dat toch geen probleem zijn ?)
- Ik heb ongeveer 30 reviews doorgenomen over geheugen, maar ik kom er zo 1,2,3 niet uit wat de beste cominatie is.

Kan ik (i.c.m. met de conroe) beter letten op latencies dan op snelheid ?
In de geheugen FAQ staat
PC2-3200 (DDR2-400, 200MHz), PC2-4300 (DDR2-533, 266MHz), PC2-5300 (DDR2-667, 333MHz) en PC2-6400 (DDR2-800, 400MHz)
Cas latency 3, 4 en 5 kloktikken
Inmiddels zijn er ook bankjes die dus minder latecies hebben, maar er staan ook bankjes in van PC2-8000, wat dus DDR2-1000, 500 MHz zou moeten voorstellen, maar dan met latencies van 5 klokken. Weet iemand waar deze proc het beste mee uit de voeten kan ? Bij AMD (x2) is het me wel duidelijk. Die wil duidelijk minder hoge timings...

Verder mogen suggesties altijd. Vooral wat de kast, het geheugen en het moederbord zou fijn zijn.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
Dethroned schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 00:01:
Ik wil uiteraard niet topic kapen.............
- Indien bovenstaande nog uitblijft word het geen SLI systeem, want anders heb ik geen ruimte voor de Areca controller.
(btw, als ik op de ene pci-e slot een vidcard stop en op de andere de areca dan moet dat toch geen probleem zijn ?).
Volgens mij zit die Areca controller op een ander soort PCI-E slot dan de videokaart. Uit mijn hoofd zit een videokaart op PCI-E 8x of 16x, en zo'n controller op 4x of 1x. en dat zijn verschillend type en grootte sloten. De 1 past dus niet in de ander. Dit klopt dus niet. Verkeerd gelezen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Dennist4 op 21-06-2006 20:39 ]

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 10:38:
Toch nog effe over die AM2.
1) is het beter nu s939 te kopen en te wachten totdat AM2 geoptimaliseerd is, zonder bugs of is het beter toch nu al AM2 aan te schaffen. Mijn PC moet toch zo’n 2 à 3 jaar meegaan vooraleer ik upgrade. Moeilijke keus, maar ik weet totaal niet hoe opportuun het is een nieuwe platform te kopen vlak na de release.
Wat versta je eigenlijk onder upgraden? Nieuwe graka, geluidskaart enz of een meteen een nieuw moederbord, processor en ram?

Verwijderd

Tank80 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 23:21:
Als je een raptor 74 gb en een wd 250 gb in raid 0 zet is je wd ook maar 74 GB, je kan beter (moet) 2 gelijke schijven nemen
B.U.L.L.S.H.I.T.
2x WD250GB in raid0 en dan 2x250(raid)/raptor in JBOD, AFAIK (correct me if i'm wrong)
maar als 1 harddisk het begeeft is de data op beide disken onbruikbaar, maar net wat je zelf wilt
En als je gewoon maar 1 schijf hebt die crasht ben je ook je data kwijt, dus dat is ook pretty ook "B.U.L.L.S.H.I.T."
Dethroned schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 00:01:
- Ik ben stiekum niet tevreden met het moederbord. Er zijn belachelijk weinig mobo's nog voor de conroe en dan meestal met chipset van Intel zelf. Ik heb nl geen idee wanneer de DFI nForce 590 SLI Intel beschikbaar zal zijn. Iemand :?
Dat komt ook omdat die nog niet uit zijn, de conroe's 8)7
Wacht maar totdat hij een klein maandje uit is, dan schieten ze als konijnen uit de grond }:O

Verders over het mobo: Bij de S939 is het zo dat de A8N-SLI maar 5 euro duurder was/is dan de A8N-E. Als je zeker weet dat je later een videokaart erbij wilt zetten IPV een nieuwe aan te schaffen is het die 5 euro wel waard IMO

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2006 @ 21:57:

En als je gewoon maar 1 schijf hebt die crasht ben je ook je data kwijt, dus dat is ook pretty ook "B.U.L.L.S.H.I.T."
stel een WD250 heeft een MTBF van 1 jaar, dan heb je met 2 schijven in RAID 0 een MTBF van een half jaar. De kans wordt dus 2x zo groot! Zeker niet bs dus ;)
B.U.L.L.S.H.I.T.
2x WD250GB in raid0 en dan 2x250(raid)/raptor in JBOD, AFAIK (correct me if i'm wrong)
Je kan prima een raptor en een WD250 in RAID zetten, effectief wordt er van je WD nu maar 74GB gebruikt dus zonde is het wel, geen bs. Nuttiger is dus uiteraard om twee gelijke schijven te gebruiken zoals je al aangeeft 2x160GB. 2xRaptor in RAID0 en 2xWD250 in JBOD is ook prima mogelijk, maar wel een dure optie

• Dethroned

Dethroned

Liev

[...]

B.U.L.L.S.H.I.T.

[...]

[...]

Dat komt ook omdat die nog niet uit zijn, de conroe's 8)7
Wacht maar totdat hij een klein maandje uit is, dan schieten ze als konijnen uit de grond }:O

Verders over het mobo: Bij de S939 is het zo dat de A8N-SLI maar 5 euro duurder was/is dan de A8N-E. Als je zeker weet dat je later een videokaart erbij wilt zetten IPV een nieuwe aan te schaffen is het die 5 euro wel waard IMO
Ja dat was ook even een misverstand. Ik dacht dat ik had gelezen dat er al een launch was geweest van die beestjes, maar niet dus.

Maar goed, iemand nog over de rest van de vragen ?

• Dethroned

Dethroned

Liev

....

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

B.U.L.L.S.H.I.T.
...bla...
Anders doe je even rustig?
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:44:
Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen die voornamelijk (maar niet uitsluitend) voor gamen zal gebruikt worden. Ik ga wellicht niet overclocken. Het systeem moet snel en stil zijn. Budget is ongeveer tot € 2000 waarbij ook toestenbord, muis, monitor en XP licentie moeten.
*knip*

Tel ik alles samen kom ik aan meer dan 2000 euro. Dus moet ik ergens besparen

De processor behoud ik zeker. Vandaag is dual core the way to go
Waarom is dual core zo fantastisch dan? Leg eens uit. Tip: [rml][ Dualcore] overbodig?[/rml]
en staat AM2 nog maar in de kinderschoenen.
Want? AM2 is gewoon de 2e revisie van de Athlon 64. Niks kinderschoenen.
Wachten op Conroe wil ik niet; ik wil mijn pc nu. Of is het toch raadzamer om al AM2 aan te schaffen ?
Wachten op goed leverbare goedkope Conroes kan nog wel enkele maanden duren, dus dat je niet wil wachten klinkt logisch. Maar of jij nu een AM2 wil kiezen moet je zelf bepalen. Er is al veel geschreven over AM2 en waarom je deze wel of niet moet kiezen. Dit kan je misschien helpen: Tweakers.net vergelijk AM2 en 939.
Over de grafische kaart ben ik ook zeker (al neem ik misschien niet de TOP variant)
De top variant voegt weinig tot geen waarde toe. Zie meerdere reviews over de top variant.
Helaas heb ik nog enkele specifieke vraages – en hoe meer reviews ik lees hoe harder ik twijfel. Daarom hoor ik graag jullie feedback

1) Moederbord: eerst dacht ik aan A8N32 SLI Deluxe maar omdat ik niet van plan om SLI te gebruiken koos is toch maar voor de A8N-E. Is dit een goede keus of zien jullie nog meer voordelen aan het A8N32 SLI Deluxe wetende dat ik geen gebruik zal maken van SLI ?
Wanneer is iets beter? De Asus A8N5x is de opvolger van de A8N-E, dus de -e versie zou ik sowieso wegstrepen. Het enige irritante is de fan, die moet je even op 5V zetten om van de herrie af te zijn. Alternatief is een bepaald bordje kopen van MSI of Gigabyte wat een passief gekoelde nforce4 chip heeft (er zijn maar weinig passief gekoelde, ik zou gaan voor de 5V optie icm een goed overklokkende A8N5x).
2) Kast en voeding zullen zeker Antec zijn. Is de combinatie P180 met Neo He 430w ok ? Of toch de Phantom voeding (stukken duurder) of eventueel de Antec Sonata II met 450w ofwel de P150 met 430w . Van belang is dat de kast/voeding stil zijn. Iemand goede of slechte ervaringen met een van die combinaties ? De BBG guide van mei raadt de Sonata II aan, maar ik ben niet echt overtuigd.
De Antec p180 zou ik nooit kopen vanwege zijn prijs, er zijn genoeg goede en goedkopere kasten te krijgen dan de p180, ook van Antec. Je geeft aan een stille pc te willen, dus ik zou even op www.silentpcreview.com een goede, stille en effiiciente voeding uit zoeken.
3) Dacht er eventueel aan om een raptor erin te stoppen, maar 74 Gb vind ik wat weinig – zeker als ik zie dat Windows Vista minsten 40 Gb en 15 free Gb nodig heeft. Of vinden jullie die raptors echt zijn geld waard en een must ? Een raptor en WD 250 gb in raid 0 lijken me ideaal maar momenteel heb ik daar het budget niet voor. Ook belangrijk: hoe stil zijn die raptors ?
Zoek even wat reviews van die schijfjes op zou ik zeggen.
4) Is de X-Fi Xtreme Music geluidskaart overkill ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de onboard sound van het mobo niet al te best is.
Wanneer is iets overkill? Ik zou de X-Fi bladiebla nooit nemen vanwege zijn belachelijk hoge prijs. Koop gewoon een audigy I II of IV. Die zijn veel beter geprijsd en geven uitstekend geluid. Uiteraard zo'n goedkoop mogelijke geluidskaart van Creative kopen, dus zonder onzin software als het even kan.
5) Iemand een suggestie voor een goede set luidsprekers waarbij de geluidskaart goed tot zijn recht komt. Ben wel niet bereid meer dan 120 euro aan luidsprekers te spenderen.
Even zelf zoeken uiteraard.
6) Is het nodig om extra koeling voor de graka te voorzien ?
Je geeft aan een stille pc te willen en je 7900GT videokaart koeling maakt de meeste herrie. Er zijn meerdere mogelijkheden om goedkope koeling te regelen. Er zijn maar weinig koelers die passen op de 7900GT, dus hier zal ik je wat helpen: Ik heb zelf een Arctic NV silencer 5 rev 3 eropzitten, waarvan er 1cm van het plastic af is gezaagd om hem te laten passen. Deze kostte 17 euro en blaast warme lucht direct naar buiten. Voor 35 euro heb je een goedpassende Zalman vf900.
7) Als extra cooler voor de cpu dacht ik aan Zalman Cnps 9500-CU Led. Misschien een stomme vraag, maar die Led, die zie je toch niet als die in een kast zonder window zit ? Is dat trouwens een goede en stille cooler ? Of toch maar de Artic Freezer 64 Pro ?
Nee een led zie je niet zonder Window :D. Welke cpu-koeler je moet nemen kun je prima zelf zoeken met een review.
8. Welk geheugen raden jullie aan: Kingston, Corsair, G.E.I.L ?
Waarom je zelf vast leggen aan een bepaald merk? Je kiest voor merk geheugen ipv oem geheugen omdat dit getest is. Maar verder boeit het totaal niets. Zelfs geheugen snelheid boeit nauwelijks met een AMD, zeker met 939 socket is dit zo. Lekker het goedkoopste merk geheugen nemen dus.
Al beantwoord.
Anders nog opmerkingen (TFT monitor, DVD (Nec of BenQ, …) ?
Ja, waarom koop je speciaal de Western Digital harde schijf en geen Samsung, Hitachi of Seagate? Die laatste drie lijken mij interessanter. Ik zou er een recente review bij pakken. Bedenk ook dat harde schijven herrie maken en je er het liefst zo weinig mogelijk van in je pc stopt. Aan de andere kant zijn harde schijven het traagste in je pc en wil je ze snel hebben (door raid 0 of een raptor). Zorg in ieder geval voor iets van harde schijf suspension (het hangen van harde schijven aan bungee jump elastiek, zie www.silentpcreview.com).

Als laatste: De grootste herrie makers in een pc + oplossing zijn:
• Videokaart koeler -> speciale koeler kopen
• Harde schijf -> 'suspension'
• Moederbord koeler -> passief of fan op 5V
• Voeding koeler -> minimaal 12cm fan nemen die temperatuur gestuurd is.
op enige afstand hiervan:
• CPU koeler -> op 7V zetten, speciale koeler kopen of de fan temperatuur gestuurd maken.

Succes met kiezen :).

• Dethroned

Dethroned

Liev

Heb je ook nog advies voor mij :) ?

• dr snuggles
  • Niet online
Arg, ik dacht dat jij de TS'er was. Daarom moet je dus geen topics kapen :D. Geen zin om nog eens zoveel te typen.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

p43000 schreef op donderdag 22 juni 2006 @ 00:09:
[...]

stel een WD250 heeft een MTBF van 1 jaar, dan heb je met 2 schijven in RAID 0 een MTBF van een half jaar. De kans wordt dus 2x zo groot! Zeker niet bs dus ;)
Stel een WD250 heeft een MTBF van 1 jaar en je zet er 2 in RAID0, dan gaan ze allebei na 1 jaar dood. Bullshit dus ;)

Zowiezo kunnen schijven altijd dood gaan en die kans wordt door RAID0 echt niet verhoogd. Als je 1 schijf hebt en die gaat kapot, dan ben je ook al je data kwijt. Raptors zijn uitstekend geschikt voor mensen die bang zijn dat ze hun data na een week kwijt zijn als ze 2 schijven in RAID0 draaien. Voor de overige mensen is RAID0 handiger dan een Raptor, omdat:

- Het goedkoper is.
- Sneller of net zo snel is.
- Je veel meer schijfruimte hebt voor een lagere prijs.

Het enige wat een RAID0-setup niet heeft, is de accesstime van een Raptor.
[...]

B.U.L.L.S.H.I.T.
Wat bedoel je precies? Want ik begrijp hier helemaal niks van.

Bedoel je dat je een RAID0 setup van 2x 250GB schijven samen met een Raptor in JBOD (Just a Bunch Of Disks) wil zetten of zo? Neem dan gelijk 4 250 GB schijven. Dat gaat 2 keer zo snel en je hebt veel meer ruimte.

[ Voor 21% gewijzigd door Rhannie op 24-06-2006 17:19 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:32
Ook merkte ik verschil in de geluidsproductie van mijn schijven. Als ze in Raid0 allebei stonden te loeien, viel dat veel meer op dan nu (zonder Raid.)

Gewoon de voordelen tegen de nadelen opwegen en kiezen wat voor jou het gunstigste is. Ik vind persoonlijk 2 schijven waar apart pagefile en programmas opstaan beter werken. Ook scheelt het dat Windows dan je raid controller niet hoeft te detecteren en de raid drivers niet hoeft te laden, hoewel dat maar hoogstens 2 a 3 seconden duurt.

• dr snuggles
  • Niet online
Paddixx schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:15:
[...]

Stel een WD250 heeft een MTBF van 1 jaar en je zet er 2 in RAID0, dan gaan ze allebei na 1 jaar dood. Bullshit dus ;)

Zowiezo kunnen schijven altijd dood gaan en die kans wordt door RAID0 echt niet verhoogd. Als je 1 schijf hebt en die gaat kapot, dan ben je ook al je data kwijt.
Zo eenvoudig werkt het niet met MTBF (Mean Time Before Failure). Wanneer je met kanzen rekent zul je zien waarom. De kans dat één harde schijf kapot gaat is X. Deze kans X hangt af van verschillende variabelen, waaronder de temperatuur en het aantal gedraaide uren. Stel dat je twee harde schijven hebt, dan is de kans dat slechts één van beide defect raakt gelijk aan 2X.

Als je dus een raid 0 array hebt, dan is de kans twee keer zo groot dat je je data kwijt bent ten opzichte van één harde schijf zonder raid 0. De Mean Time Before Failure geeft alleen aan hoe lang het duurt voordat er gemiddeld één harde schijf kapot gaat, verder zegt het niets.

Overigens had je dit ook zelf kunnen vinden door op Wikipedia, Google of GoT te zoeken :).

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 24-06-2006 17:46 ]

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10-2025

BruT@LysT

Fear and Loathing

T-mo-T schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 17:21:
Ook merkte ik verschil in de geluidsproductie van mijn schijven. Als ze in Raid0 allebei stonden te loeien, viel dat veel meer op dan nu (zonder Raid.)

Gewoon de voordelen tegen de nadelen opwegen en kiezen wat voor jou het gunstigste is. Ik vind persoonlijk 2 schijven waar apart pagefile en programmas opstaan beter werken. Ook scheelt het dat Windows dan je raid controller niet hoeft te detecteren en de raid drivers niet hoeft te laden, hoewel dat maar hoogstens 2 a 3 seconden duurt.
Ik ben wel een grote voorstander van raid 0 setups met 2x gelijke goedkope disks inplaats het gebruik van een enkele disk, of bijde disks zonder raid. Heb nu 2x 160gb WD schijven, al behoorlijke tijd. En steeds als ik een PC bouw met zeer nieuwe hardware voor een klant die maar een enkele schijf gebruikt is het verschil zeer duidelijk te merken. En daarbij komt nog eens om de hoek kijken dat mijn eigen pc behoorlijk out of date is, een Sempron socket-A @ 2GHz, toch blijft mijn eigen pc telkens weer een stuk sneller aanvoelen. Alles laadt sneller, levels ed. en dat is toch precies wat je wilt als Gamer?

Daarnaast vind ik de keuze voor een Dual-Core niet erg gepast als gamer (heb net het topic doorgelezen over hoe gunstig dit eigenlijk is) en het blijkt dat je er niet veel aan hebt. Als gamer heb je meer aan een uber-uber videokaart, neem een goeie doorsnee singlecore cpu en besteed die extra's aan een top-end graka.

Elk geval, dit is mijn mening, uiteraard weet ik niet hoe geavanceerd je met je computer om gaat, een Dual core kan altijd leuk zijn (Bruta denkt even terug aan zijn Abit BP6 met dual Celeron ;) )

Hoe dan ook, i have spoken :P

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]
De kans op hardware falen is met 2 of meerdere schijven wel groter dan met een enkele schijf. In beide gevallen zul je een goede backup moeten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 24-06-2006 18:47 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Dethroned

Dethroned

Liev

dit topic gaat verder niet meer over raid of kansberekeningen van failures

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:21

Thandor

SilverStreak

Dethroned schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 19:31:
dit topic gaat verder niet meer over raid of kansberekeningen van failures
En dit topic is niet gemaakt om het te kapen. Daardoor krijg je misverstanden waardoor wwillem veel tijd heeft gestoken in het beantwoorden van een 'oude vraag'.

Dethroned: Als je vragen hebt over een bepaald systeem zoek dan eerst zelf naar oplossingen en/of verhelderingen. Kom je er niet uit dan is er niets op tegen om een topic te starten mits je je aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? houdt :)
Zie ook de FAQ's en policy.

Hier komt dus een slotje op.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.