[laptop] totale onderclock

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ronald1852
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01
Een vriend van mij en ikzelf hebben precies dezelfde laptop gekocht (Acer 5024) en nu hebben we een weddenschap gehouden om zo’n lang mogelijke tijd met 1 batterij te doen. Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat IK win :P , daarom graag jullie hulp.

De grootste verbruikers van de laptop zijn natuurlijk het scherm (niks aan te doen) en de harde schijf. Om de schijf minimaal te gebruiken heb ik Windows op een USB-stick geïnstalleerd, en de spindown-time van de interne schijf op 1 min. gezet.

Als videokaart heb ik een X700, onderclockt heb met behulp van “ATI tool”. De core/geheugensnelheid is 60/90MHz. Bij lagere waardes worden er te veel artifacts gevonden. Als ik de knop properties indruk, staat er een vakje voor “voltmod”. Waarom kan ik dit niet aanvinken? (bestaat er een ander programma die deze functie ook heeft?)

Nu is de processor aan de beurt. Hiervoor heb ik het programma “RightMark CPU Clock Utility” gekozen. Hiermee kan ik mijn Turion ML-34 onderclocken tot 0,900V bij een multiplier van 4.0x. Is er een mogelijkheid om de multiplier nog lager te kunnen krijgen?? Van het tabblad ‘Advanced CPU Settings’ snap ik niet zo veel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het volgende punt waarop ik eventueel nog wil bezuinigen is het geheugen. Zou hierop ook een zichtbare winst te halen zijn, of zal dit nutteloos zijn? Een eventuele oplossing zou kunnen zijn om het bios naar een oudere versie terug te flashen, aangezien daarmee het geheugen op 133 ipv 166MHz loopt. Maar of dit energiewinst oplevert... :? ( ik ben een totale n00b op dit gebied)

Voor de rest ben ik op zoek naar zoveel mogelijk tips om energie te sparen. Kunnen jullie mij helpen deze weddenschap te winnen??

Alvast bedankt

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 13:58

Haan

dotnetter

lamaar :X

[ Voor 96% gewijzigd door Haan op 29-05-2006 18:44 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Moet je er ook nog op kunnen computeren of gaat het alleen om het aanstaan :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het scherm is wel wat aan te doen namelijk de felheid zo laag mogelijk te zetten.

Met mijn laptop kan ik de felheid gewoon met een toest instellen.

• Ronald1852
Autocad moet kunnen opstarten voordat de batterij weer leeg is :*)

Verwijderd

Probeer apparaten uit te schakelen bij apparaatbeheer en de bios.

Helderheid het laagst :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 18:46 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:39

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Een programma wat ik erg fijn vind hiervoor is Notebook Hardware Control (het vroegere Centrino Hardware Control). :)
Hiermee heb ik mijn accu een keer kunnen rekken tot 7,5 uur, volgens het metertje.

[ Voor 23% gewijzigd door FooLsKi op 29-05-2006 18:53 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:38

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Kun je de HDD niet (zo goed als) compleet disabelen en verder vanaf een USB HDD (met eigen voeding) werken? :P Scheelt nog een hoop :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Helderheid kun je enorm laag zetten inderdaad, geheugen misschien nog onderklokken? (vooral voltage dan ook weer)

Ook zou je in kunnen stellen dat het scherm na een paar minuten al uit gaat?

• Ronald1852
Eerst en vooral bedankt voor de snelle reacties!!

@PilatuS: natuurlijk zet ik de helderheid op minimum

@Kev0: bedankt voor de tip, ik heb onderanderen de cardreader, firewire, infrarood, wlan,... uitgeschakeld.

@FooLsKi: Notebook Hardware Control wil niet werken op men pc. installeren gaat goed, maar bij het opstarten krijg ik de error "Could not load the NHC driver". (dit komt misschien/waarschijnlijk door de 64bit), maar het programma komt overeen met Rightmark CPU" denk ik.

@Spike_wolf: misschien kan ik de usb-stick via een USB-hub aansluiten en voeden met een aparte voeding... bedankt voor de tip... wordt op verdergewerkt :9

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Slim bedacht om XP op een usb-stickje te zetten. Waar haal je die dingen? Want volgens mij is niet elke usb-stick meteen bootable. Bedankt en succes! :)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23
zoveel mogelijk uitschakelen in het bios? Bijvoorbeeld firewire e.d.

• Haan

Haan

dotnetter

Robbertz schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:34:
Slim bedacht om XP op een usb-stickje te zetten. Waar haal je die dingen? Want volgens mij is niet elke usb-stick meteen bootable. Bedankt en succes! :)
Ik vind het eerder knap dat je windows XP op een usb stick krijgt :P Gestripte versie?
En of je kan booten van usb ligt volgens mij alleen aan je bios, niet aan de memory stick

• Robbertz236
Haan schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:36:
[...]

Ik vind het eerder knap dat je windows XP op een usb stick krijgt :P Gestripte versie?
En of je kan booten van usb ligt volgens mij alleen aan je bios, niet aan de memory stick
Misschien wil de topicstarter ons vertellen welke memory stick hij heeft, en hoe hij XP zo heeft kunnen stippen. Zal wel een 1 gb kaartje zijn.

• Ronald1852
nog snel een keertje antwoorden, en dan weer verder blokken:

@Robbertz, Haan zie linkje en nog een paar andere topics

aangezien ik een usb-stick heb van 2GB, is het niet echt moeilijk om er windows op te zetten. Wel met Nlite een paar nutteloze dingen weg gehaald.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:27

Snippertje

Light up your life

Zet een apart beeldscherm erop zodat je je eigen kan uitschakelen ;) Kan zelfs met de tv.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Ronald1852
@Razor.Timo: de bedoeling is wel dat de grootste troef van een laptop behouden blijft => portable ;)
dus een TV aansluiten zal zeker niet kunnen...

Zijn er nog tips?? vooral over de vragen:

*Is er een mogelijkheid om de multiplier nog lager te kunnen krijgen dan de standaard 4x??

* Heeft iemand ervaring met het tabblad "Advanced CPU Settings" van het programma "RightMark CPU Clock Utility", want zelfs met de handleiding wil het niet echt lukken

* weet iemand of het mogelijk is om om je intern geheugen te voltmodden/onderclocken?

Hier is denk ik nu nog de grootste winst in te halen.

Maar alvast heel erg bedankt voor de reacties, morgen zal ik eens uitgebreid testen hoe lang ik met de accu kan werken, en wat het verschil is tussen jullie tips, en de standaard machine.

• Robbertz236
Al getest wat je nu dan haalt?

• Haan

Haan

dotnetter

Robbertz schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 07:00:
Al getest wat je nu dan haalt?
Het is sowieso ook wel interessant om te weten hoelang beide laptops meegaan met de 'fabrieksinstellingen'. Dan kan je mooi zien hoeveel extra accutijd je hebt gewonnen.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Zorg voor LAN ipv WLAN ;) Een wireless adapter ala centrino (wat jij niet hebt n.b.) lust ook wel wat sap, meer als je LAN controller.

www.google.nl

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:04

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 08:49:
Zorg voor LAN ipv WLAN ;) Een wireless adapter ala centrino (wat jij niet hebt n.b.) lust ook wel wat sap, meer als je LAN controller.
heeft denk k ook geen zin.. t moet zo lang mogelijk aan staan, en hoeft dus geen internet-connectie ervoor te hebben...

misschien dat de TS even een opstelling kan maken over wat ie nu al gedaan heeft?? :)

@TS:
ik denk dat er in de bios wel iets zal staan over het "speedstepping" (naam van Intel, k kom er ff niet op wat het van AMD is)... dat je het extra zuinig hebt ingesteld... (zal je denk k al wel gedaan hebben als het er zou staan)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

TommelMOD schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 09:19:
[...]

heeft denk k ook geen zin.. t moet zo lang mogelijk aan staan, en hoeft dus geen internet-connectie ervoor te hebben...

misschien dat de TS even een opstelling kan maken over wat ie nu al gedaan heeft?? :)

@TS:
ik denk dat er in de bios wel iets zal staan over het "speedstepping" (naam van Intel, k kom er ff niet op wat het van AMD is)... dat je het extra zuinig hebt ingesteld... (zal je denk k al wel gedaan hebben als het er zou staan)
Ik lees nergens dat ze géén netwerkverbinding nodig hebben hoor? Misschien moet de TS even wat duidelijker zijn in de dingen die wel en niet noodzaak zijn.

www.google.nl

• Ronald1852
Ok, hier ben ik weer

Eerst zoals gevraagd nog eens duidelijk de opdracht:

De bedoeling is om en laptop zo’n lang mogelijke tijd te laten werken op de batterij. Als extraatje hebben we afgesproken dat het programma Autocad moet kunnen opstarten, en dat de laptop draagbaar/verplaatsbaar moet zijn (dit wil dus zeggen dat er geen extern beeldscherm aan mag hangen, of dat er een USB-hub met extra powersuply gebruikt mag worden.) Om geen 6-7u te moeten wachten tot er een laptop uitvalt is er ook gezegd dat het beeldscherm aan moet blijven (weliswaar gedimd natuurlijk).

@TommelMOD: In het bios kan ik niks vinden op speedstep (of iets dergelijks). Ben je zeker dat AMD (en Turion) ook zoiets heeft??

Deze voormiddag heb ik alles zoveel mogelijk onderclockt, en dan eens getest. Voor ik het tijd al meteen geef, overloop ik eest nog eens alle instellingen door die ik heb veranderd:
*scherm zo ver mogelijk gedimd(standaardinstelling dmv sneltoetsen)
*screensaver uitgezet
*bij “Power Options Properties” in het tabblad Alarms alles op 0% gezet , zodat de laptop uitvalt door stroomgebrek, en niet in stand-by gaat.
*de hard disks laten afvallen na 1 min als ze niet gebruikt worden.
*met de sneltoetsen WLAN afgezet.
*in de device manager de onderdelen firewire, infrarood,netwerk adapters, kaartlezers, sound, en alle USB-poorten (op 1 na voor de stick) gedisabled.
*Windows op een USB-stick geïnstalleerd, zodat de schijf uit blijft.
*videokaart onderclockt van 105/120 naar 50/80MHz
*processor onderclockt van 1,00V naar 0,900V bij en multiplier van 4x v(hier valt nog te verbeteren, evenals het intern geheugen, maar hoe???)

En dan nu de tijd: (spannend, spannend ;)

Standard met fabrieksinstellingen: +- 205 min
Totaal onderclockt: exact 233 min.!! (net geen 4u)
Al bij al een fantastisch resultaat, alleen zou ik graag de 4u-barriere doorbreken!! (altijd meer willen... ;)

Dus echt ALLE tips om maar het minste energie te sparen zijn welkom!!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Zorg dat jouw laptop op een warme ondergrond staat, het is algemeen bekend dat als je een lege battary op de verwarming plaatst dan hij vaak nog was jus vind....

• TheZeroorez
  • Niet online
Nog wat tips: Je moet je screensaver aan zetten, maar als screensaver gewoon een donkergrijs vierkantje van 1x1 cm instellen dat daar midden in je beeldscherm staat ;)

Ook is het wel handig om 24u van te voren de batterij totaal leeg te maken, en dan helemaal op te laden. Tot op het moment van beginnen de oplader natuurlijk laten druppelen als 'ie dat kan ;)

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:47
Heb je 2 geheugen modules? Trek er 1 uit :)

Waar misschien ook nog winst is halen valt is de batterij.

Batterijen slijten. Na een jaar gebruik laad hij bijv. nog maar voor 90% op. Door er eens een paar keer een flinke mep op te geven en mee te schudden laadde die van mij tot 102% op :) (hij was tot 96% gesleten)

*EDIT
Ik heb het net ff weer getest. Mijn accu was voor 90% opgeladen. Na een minuut meppen was hij ineens voor 109% vol :)

[ Voor 18% gewijzigd door Dekaasboer op 30-05-2006 14:22 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:58

Theo

moederbord

911GT2 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:07:
Zorg dat jouw laptop op een warme ondergrond staat, het is algemeen bekend dat als je een lege battary op de verwarming plaatst dan hij vaak nog was jus vind....
of je moet hem juis op een koele ondergrond zetten zodat de fan niet zo snel aangaat. Misschien kun je deze fan instellen (bijv aan bij 80 graden, ipv aan bij 40)

voordat je de echte test gaat doen met je vriend, laad een aantal dagen van tevoren de accu helemaal op (nacht) en ontlaad hem ook weer helemaal. Dit doe je een paar keer om zo weer misschien een paar minuten te winnen uit je accu.

Schakel ook zo veel mogelijk programma's uit (msconfig)

en installeer deze update :)

[ Voor 19% gewijzigd door Theo op 30-05-2006 15:17 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
misschien een rare vraag, maar leest die vriend van jou hier ook niet mee? :X

• TheZeroorez
  • Niet online
Hoop het niet voor je :P

• Ronald1852
wow, al weer een hele hoop reacties!

@The_Zeroorez: lol screensaver lol
batterij helemaal leeg laten is idd ook iets wat ik niet mag vergeten.

@Dekaasboer: ivm de batterij: nog nooit zoiets gehoord 8)7 En ik weet nu niet of ik men batterij helemaal kapot wil kloppen! :P

@theodouma: de fan gaat zoiezo niet aan omdat de laptop niet gebruikt wordt, en onderclockt is.

en dan nog @911GT2
lol, t zou nogal wa zijn e, dan zouden de laptops op het zelfde moment uitvallen!!! :Y) :P
ma k ben er nie bang voor aangezien hij uit GB komt, en alleen engels spreekt. :)

Wederom bedankt voor de reacties!
Is er nog steeds niemand langs geweest die weet hoe het geheugen onderclockt kan worden (+ hoe) of weet hoe "Richtmark CPU" precies werkt??

• Robbertz236
Dekaasboer schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:14:

Batterijen slijten. Na een jaar gebruik laad hij bijv. nog maar voor 90% op. Door er eens een paar keer een flinke mep op te geven en mee te schudden laadde die van mij tot 102% op :) (hij was tot 96% gesleten)

*EDIT
Ik heb het net ff weer getest. Mijn accu was voor 90% opgeladen. Na een minuut meppen was hij ineens voor 109% vol :)
Euh meppe? Ben jij wel helemaal lekker? Ik ga een beetje een accu van 80 euro een paar klappen verkopen. Ik lijk wel gek :P

Verwijderd

Vergeet een progje zoals CPU idle niet, die voert een .Hlt instructie uit waarop je CPU Idle gaat staan (scheelt op desktop cpu's zeker 10 graden aan warmte) en natuurlijk ook het wattage gaat omlaag.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 07:46

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:10:
Vergeet een progje zoals CPU idle niet, die voert een .Hlt instructie uit waarop je CPU Idle gaat staan (scheelt op desktop cpu's zeker 10 graden aan warmte) en natuurlijk ook het wattage gaat omlaag.
Is het niet zo dat de winxp's en 2000's en linux deviraten dit al standaard doen?

Verwijderd

SpamLame schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 17:13:
[...]

Is het niet zo dat de winxp's en 2000's en linux deviraten dit al standaard doen?
Volgens mij... wel. Maar ik merk het niet zozeer op in 2000. Ik draai het nu ook icm XP en een athlon 64. Hij word naar mijn weten koeler zolang die niks doet.

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 11:46
En wat dacht je van zoveel mogelijk services uitschakelen in windows als maar kan? Scheelt programma's in je RAM...alle kleine beetjes helpen...

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• TheZeroorez
  • Niet online
Is al een aantal keer gezegd :/

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

en cool'n'quiet niet vergeten!

edit: en misschien in Safe mode draaien. (misschien dat dat helpt aangezien ie dan automatisch veel uitzet!

en ook autoruns ( http://www.sysinternals.com/Utilities/Autoruns.html ) om nog meer uit te zetten ;)

PS: pas op met autoruns dat je windows niet vernaggelt! Want dat had ik namelijk al een keer gedaan door teveel uit te zetten o.0;

[ Voor 105% gewijzigd door Greyh0und op 31-05-2006 15:23 ]

Greyh0und

• Theo

Theo

moederbord

vergeet niet de cd uit de drive te halen, dit vraagt ook energie

Nu met WP, PV, EV en PC

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Mag je eigenlijk wat loshalen?
Anders hdd/wlan/memory/dvd eruit (als je 2 latjes erin hebt), dat is weer n halfuur ofzo :)

Ben trouwens best benieuwd hoe dit af gaat lopen, zal wel leuk worden ^^

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:18
Ronald1852 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:03:
Ok, hier ben ik weer

Eerst zoals gevraagd nog eens duidelijk de opdracht:

De bedoeling is om en laptop zo’n lang mogelijke tijd te laten werken op de batterij. Als extraatje hebben we afgesproken dat het programma Autocad moet kunnen opstarten, en dat de laptop draagbaar/verplaatsbaar moet zijn (dit wil dus zeggen dat er geen extern beeldscherm aan mag hangen, of dat er een USB-hub met extra powersuply gebruikt mag worden.) Om geen 6-7u te moeten wachten tot er een laptop uitvalt is er ook gezegd dat het beeldscherm aan moet blijven (weliswaar gedimd natuurlijk).
Uhmm.. grote UPS samen met de laptop in een kist (= draagbaar) doen?

3 dagen uptime! :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat was eigenlijk al gezegd.. Jammer dat mensen hier gaan posten zonder eerst te lezen. Cool 'n Quiet lijkt me een beetje overbodig als je 'm zelf al ondergeklokt heb, veel lager zal hij dan niet gaan ;)

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

*EDIT
Are you insane :D ? Werkt dat echt haha, als je geen grap maakt waar ik de ironie niet van zie ga ik het ook proberen, ding moet wel tegen een stootje kunnen :X !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Al het onnodige in je device manager uitzetten, usb controllers, etc etc. Niet dat ze veel dode dino's slurpen maar het scheelt natuurlijk wel weer een beetje ;)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:17
Je V-core kan nog naar 0.8v. Dit kun je met clockgen doen: www.cpuid.com. Hiervoor moet je wel de cpu driver aanpassen anders schakeld i em weer terrug naar de stock 0.9v.

En je kunt ook je HTT speeds verlagen daardoor gaat je geheugen ook langzamer.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Start je laptop op met DOS ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-01 10:08
Vervang alle ventilatoren door een passief koelblok, met deze snelheid is er bijna geen warmte ontwikkeling dus een blok koper zal wel voldoende zijn. scheelt wook weer enkele watt's. Misschien kun je beter je wlan module er gewoon uithalen kan die helemaal niet aanstaan, ook niet tijdens het booten.

verdwaalde ict'er op elektro!

Verwijderd

Ronald1852 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:45:

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2006 19:28 ]

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Geen bureaublad-achtergrond instellen, scheelt geheugen.
Alle schermeffecten uit.
Windows thema op dondere kleuren instellen (=minder licht = lager stroomverbruik scherm).

Eventueel resolutie op 640x480 instellen, waarbij dit in verhouding wordt getoond naar de echte resolutie van het scherm. Dus als de hardwarematige resolutie 1024x768 is, dat er maar 1/3 van het scherm daadwerkelijk het Windows-beeld beslaat.

Vergeet niet om Rightmark de CPU-frequentie ook vast in te stellen, te locken. Ik zie wel dat je het voltage omlaag gooit, maar heb je ook ingesteld dat de frequentie nooit meer boven die 4x multiplier uitkomt?

edit:
Guide gevonden

Goede tips:
http://www.mobilityguru.c..._your_notebook/index.html

[ Voor 11% gewijzigd door Speed24 op 31-05-2006 19:41 ]

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:20

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Ik heb dan wel een Intel CPU, maar met NHC kan ik mn CPU terugzetten naar 0.7v, hij draait hier standaard nu op 0,764v

Dus wellicht kun je met andere software verder terugklokken?

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Theo

Theo

moederbord

volgens mij ondersteunt nhc geen amd?? Alleen intel naar mijn weten...

Nu met WP, PV, EV en PC

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Is er ook een bepaalde deadline, dat je de laptop klaar moet hebben?

Greyh0und

• Ronald1852
na een weekje te blokken nog eens effen op tweakers.net posten ;)

Ik heb nog een paar weken alles wa beter op elkaar afgestemd (onderanderen videokaart nog verder onderclockt, nog eens alle poweropties doorlopen), en ik haal nu met hangen en wurgen de 4u!!

Ik denk niet dat er veel meer uit deze batterij te halen is.

Nog een paar antwoorden
@lizm: CPU idle geinstalleerd. Ik heb niet echt het id dat het iets af doet, maar het zat toch zeker geen negatief effect hebben. ;)

@Greyh0und: check !!

@DarthPlastic: Das niet echt de bedoeling denk ik ;) en het verschil is denk ik ook niet zo groot tussen softwarematig disabelen, en hardwarematig verwijderen.

@Wirf: :D Het is maar wat je draagbaar noemd natuurlijk.

@Astennu: Men moederbord kan idd wel 0,8V aan, maar mijn processor loopt al op 0,875V vast :'(

@5mebibyte: Aangezien de fan niet aanslaat gedurende de hele 4u, heeft het ook geen zin om andere koeling te voorzien.

@Speed24: *klopt het dat geheugen minder stroom nodig heeft wanneer het minder moet "onthouden" ???, nooit geweten. 8)7
*ik veronderstel dat bij donkere kleuren de backlight nog altijd even hard brandt, maar er in het scherm zelf een minder doorlaatbare kleur geproduceerd wordt?? of zit ik ook hier weer fout??
*Rightmark is gelokt op 4x.

@Greyh0und: De datum is nog niet echt afgesproken, maar de bedoeling is dat het ergens in de week na de examens zal plaatsvinden. (tussen de 20e en de 24e) nog een dikke week geduld dus. })

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

• Is er een mogelijkheid om evt. de controller van óf je keyboard óf je touchpad hardwarematig uit te zetten door misschien een ribbon eruit te trekken? Ik heb geen flauw idee hoe die dingen werken, maar als een controller zijn randapparatuur (in dit geval een keyboard) niet kan vinden, halt het apparaat en verbruikt 't minder stroom?

• Contactpuntjes van de batterij goed schoonmaken zodat er minder weerstand is tussen de batterij en de laptop?

• Filters (indien aanwezig) achter de fans schoonmaken en evt. misschien verwijderen zodat luchtstroom makkelijker werkt, en misschien fans minder snel in werking hoeven te treden?

• CD/DVD-Romspeler intern ontkoppelen, evt. ook de floppydrive (als die aanwezig is)

• Geheugencheck in bios uitzetten zodat de PC sneller door de POST heen komt, en dus sneller in windows, en dus sneller idlet?

• Autocad opstarten zonder interactie van de gebruiker? (Handig bij punt 1)

• Autoexec.bat verwijderen (scheelt lees/schrijf activiteit, zelfs indien deze leeg is)

• Swapfile uitzetten, er is RAM zat als alles al uit staat

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Robbertz schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:34:
XP kan niet booten van USB device.
Dat idee gaat dus rechtstreeks down the drain.

Wifi kaart compleet verwijderen zou ook moeten helpen.
HDD vervangen door een zuiniger model (4200RPM?)
Slechts 1 reepje RAM er in (als je er 2 hebt)
Donkere achtergrond nemen. Donker => minder pixels ingeschakeld => minder stroomverbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 07-06-2006 02:07 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

^^ het kan ook nog dat donkere pixels juist aan staan... dus dat het energie kost om het licht van de backlight te blocken... weet niet meer precies hoe het zat. In ieder geval gaat het meeste toch in de backlight zitten.

Verder: ik heb hier ook een ML-34, en die van mij gaat nooit in C3, waarschijnlijk iets met USB2-bug in WinXP. Maar aangezien je toch onder load gaat testen maakt dat niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door John_Glenn op 07-06-2006 02:35 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

John_Glenn schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 02:34:
^^ het kan ook nog dat donkere pixels juist aan staan... dus dat het energie kost om het licht van de backlight te blocken... weet niet meer precies hoe het zat. In ieder geval gaat het meeste toch in de backlight zitten.

Verder: ik heb hier ook een ML-34, en die van mij gaat nooit in C3, waarschijnlijk iets met USB2-bug in WinXP. Maar aangezien je toch onder load gaat testen maakt dat niet uit.
zwart=uit ;)
anders zou je door je scherm heen kunnen kijken alssie uit staat

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je kan er sowieso moeilijk doorheen kijken, met alle polarisatielagen enzo denk ik?
Heb nog even op wikipedia zitten kijken: http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid_Crystal_Display
When no voltage is applied to a TN liquid crystal cell, the light is polarized to pass through the cell.
Maar dit klinkt volgens mij nog steeds simpeler dan het is... interessant experiment: laat je TFT een wit scherm weergeven en meet de vermogensopname (gewoon aan het stopcontact), en dan hetzelfde voor een zwart scherm... ik zou het nu aan het doen zijn als ik de tools beschikbaar had :P

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

En DIT niet vergeten! (geript van Blackviper zijn "gestorven" pagina) en denk eraan! Alle beetjes helpen!

Ik denk dat jij wel de BareBone lijst kan gebruiken, en anders de Power User (die gebruik ik, en het werkt allemaal perfect!)

en in uitvoeren>msconfig win.ini en system.ini uitzetten en in boot.ini /noguiboot aanzetten! (en time-out op 3 sec zetten (lager kan ie niet))

(kweenie of het helpt, gewoon zoveel mogelijk eruit persen >:) )

en Prefetch aanhouden/zetten en het prog dat je moest kunnen starten een keer starten, dan zet windows al wat info in de prefetch folder, als je dan met je vriend gaat testen hoeft ie minder lang te zoeken voor het programma! En misschien ook Defragmenteren met O&O defrag ofzo. Hoe sneller windows dingen vind hoe minder stroom hij verbruikt! :P >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Greyh0und op 07-06-2006 11:01 ]

Greyh0und

• DarthPlastic
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ronald1852 schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 22:44
en ik haal nu met hangen en wurgen de 4u!!

Ik denk niet dat er veel meer uit deze batterij te halen is.
De laptop die ik ga kopen haalt zoiets al standaard :Y)
Beetje vreemd tegenwoordig, laptops die maar 1.5 tot 2 uur meegaan... :/

[ Voor 2% gewijzigd door DarthPlastic op 07-06-2006 12:46 . Reden: [quote] deed vreemd :/ ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

ook een leuke: (kweenie of je hem al hebt)

rechtermuisknop op bureablad> eigenschappen> tabblad instellingen> Geavanceerd> tabblad adapter> klik 'alle modi weergeven' en kies bv 640x480, 256 kleur, 60 hertz. of een NOG lagere resolutie!

(onder de redenering: hoe minder de pc hoeft te doen, hoe minder stroom hij verbruikt! >:)

Greyh0und

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

McKaamos schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 09:05:
[...]

zwart=uit ;)
anders zou je door je scherm heen kunnen kijken alssie uit staat
dat is ook zo.. sloop een rekenmachine, haal het reflecterende laagje weg en tadah - je kunt er doorheen kijken. als je er daarintegen stroom/spanning op zet worden de cijfers zwart.

het beste is gewoon door windows je scherm uit te laten schakelen. dan gaat eerst het backlight uit en daarna het scherm zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door powerflux op 07-06-2006 13:45 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• TheZeroorez
  • Niet online
Waarom uit? Gewoon een enorm lage helderheid, en de schermresolutie op 320x200 ofzo. Dan je beeld zo instellen dat hij op 'ware grootte' komt :P

Ook zou ik het wachtwoord van je account weghalen, zodat je sneller in kunt loggen > sneller in idle zit..

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

weet iemand of als je minder draait (= minder RAM gebruik) ook het stroomverbruik van je RAM omlaag gaat?

anders weet ik nog wel een leuke tweak om 5 mb RAM te winnen >:)

(Start>uitvoeren>gpedit.msc>gebruikersconfiguratie (links)>beheersjabloon>bureablad>active desktop>Active Desktop uitschakelen op ingeschakeld zetten en Active Desktop inschakelen op uitgeschakeld zetten ;) )

[ Voor 39% gewijzigd door Greyh0und op 09-06-2006 08:45 ]

Greyh0und

Verwijderd

*EDIT
Waarom krijg ik het gevoel dat jij de competitie vriend van Ronald1852 bent? O-)

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

En lukt het al een beetje???

want ik ben toch benieuwd wie er wint!!! :D

Greyh0und

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 09:02:
[...]

Waarom krijg ik het gevoel dat jij de competitie vriend van Ronald1852 bent? O-)
ROFL :P

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

We horen niks meer van je... is de wedstrijd uitgesteld ofzo?
Houd ons wel even op de hoogte wat er van is geworden he, doodbloeden gaat zomaar niet hier ;)

• Ronald1852
Hier ben ik dan weer. Wat een weertje é!!! (al is het smiddags wel een beetje té, maar dan is er natuurlijk altijd nog tweakers.net ;) )

Ik zal jullie niet langer laten wachten: Ik ben/heb (verschil tss Belgen en Nederlanders :9 ) gewonnen, op men sloffen!! (ofja, eigelijk op blote voeten, wat wil je met zo'n weer :P ) Mijn flaptopje heeft het met 231 min, 7 min langer uitgehouden als de andere. we hadden allebij zoiets van:'hoe lang staan ze nu al?,wanneer valt nu die andere af, want die van mij kan het ook elk moment begeven!' :P Best wel grappig.
Het verschil tussen de laptops was eigenlijk alleen dat mijn processor op 0,9V liep, en de zijne op 0,93 (dacht ik), en hij had ook minder elementen uitgeschakeld in de Device Manager. En dan waren en nog een paar verwaarloosbare dingen.

Als revenge (schrijf je dat zo?) wou hij een 'wedstrijd' houden om het hoogste te OVERclocken!! (waarbij dus het energiegebruik niet meetelt, maar alleen de prestaties) Ik weet eigenlijk niet of dit wel zo'n goed idee is, aangezien ik niet echt van zin ben om mijn laptop op te blazen. Aan de andere kant vind ik het ook nogal laf om een revenge af te slaan... Wat denken jullie hiervan?

Ochja, ik ga een van deze dagen genieten van een lekkere bak cristal!! :*)

Bij deze wil ik jullie ook allemaal bedanken voor het meedenken. Ik zou kunnen zeggen: kom der maar 1tje meedrinken?? :9 ;)

Verwijderd

zeg maar waar ;) bier gaat er altijd in met dit weer.

• TheZeroorez
  • Niet online
Overklokken is goed te doen, zolang je er maar wat casefans onder zet (jeweetwel, zo'n laptop koeler), je zorgt dat dat ding stofvrij is, dat hij aan de oplader hangt, dat je voltage zo laag mogelijk blijft, én natuurlijk dat je met kleine stapjes klokt, en goed stressed :)

Alleen CPU, of telt ook je RAM mee, en klok je de graka over?

• Haan

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:04:
zeg maar waar ;) bier gaat er altijd in met dit weer.
Volgens mij is Crystal een duur merk champagne ;)

edit:
cristal is blijkbaar een of ander obscuur Belgisch biermerk :P

[ Voor 16% gewijzigd door Haan op 04-07-2006 15:32 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
En cristal is Engels voor dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.tao-yin.com/feng-shui/img/cristal.jpg
Dat spul is me lekker zeg!!! 8)7

• Ronald1852
In Belgie betekend Cristal zoiets :
Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e311/ronald1852/Foto0354.jpg

die hollanders 8)7 :X

(k moet natuurlijk wel onthoude dak in de minderheid ben ;) )

[EDIT] voor google: "cristal alken"

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald1852 op 04-07-2006 14:37 ]

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 09:54
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:27:
webfreakz.nl schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 19:22:
Start je laptop op met DOS ;)

quote:
Ronald1852 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 18:45:
Welke versie van Autocad ? ;)

De oude versies van autocad werken wel degelijk onder MS-DOS ;)

[ Voor 37% gewijzigd door om3ega op 04-07-2006 14:48 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Ja, maar de contest is al geweest, en de TS heeft gewonnen :Y)
Ronald1852 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 14:36:
In Belgie betekend Cristal zoiets :
[afbeelding]

die hollanders 8)7 :X

(k moet natuurlijk wel onthoude dak in de minderheid ben ;) )

[EDIT] voor google: "cristal alken"
Zie je wel.. er stond me iets van bij dat het om een krat bier ging :)

Enneuhh.. nagellak :?

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Viel mij ook wel op ja :P
Zal wel een foto uit een 1 of ander café zijn :P Hoop ik voor hem... (of moet ik zeggen: haar?)

[ Voor 18% gewijzigd door MensionXL op 04-07-2006 15:30 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Ronald1852
LOL LOL

het belangrijke op de foto is het bierflesje!! :9 ;)

En die vingers zijn van men zus die toevallig langsliep, en zo lief is geweest om ff het flesje schuin te houden. (wat komen we soms toch goed overeen O-) )
Waar die gedachtens toch al nie allemaal naar toe gingen!! ;)
En als we dan toch bezig zijn: de foto is thuis op de diepvriezer genomen. (links nog net te zien)

en die revenge dan toch maar aangaan??... dan zal ik maar beginnen om me daar ook in te verdiepen. (zijn de verschillen groot tussen een laptop en een desktop overclocken? Of is het enige verschil dat je de temps nog beter in de gaten moet houden?)

• Haan

Haan

dotnetter

Het grote verschil is dat je je laptop software-matig moet gaan overklokken, omdat je in 99% van de gevallen de optie mist in het bios om daar wat mee te doen. GPU moet toch altijd al met een progje, dus dat werkt exact hetzelfde.
Alleen is bij een laptop denk ik al vrij snel de warmte een probleem, omdat ie dat niet goed kwijt kan, maar je kan altijd een poging wagen natuurlijk :)

Een mooi programma om het beste resultaat te meten is denk ik trouwens 3dMark '01, de score die je daarmee haalt is namelijk afhankelijk van je hele systeem (maar het meest de videokaart)

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 21:39
je zou je touchpad nog uitkunnenschakelen, dat je alles doet met het toetsenbord dvd burner/speler eruitslopen. :o

• TheZeroorez
  • Niet online
Lees nu eerst het topic voordat je reageert :/

Dit is allang mede gedeeld, en onderhand is er alweer een nieuwe contest..

@ TS: Let ook op je geheugen snelheid/timings. Zet die timings lekker los, en ga ze (als je geheugen vast ook wel iets sneller dan standaar draait..) even aanspannen...

En koel je laptop aub ook met zo'n laptopkoeler oid. :)

• Haan

Haan

dotnetter

Het lijkt me vrij sterk dat je geheugen timings aan kan passen op die laptop..

• TheZeroorez
  • Niet online
Het kan zo gebeuren met tooltjes. Ik weet niethoe dat bij een turion zit, maar bij een Athlon 64, maar ik kan hier met A64tweaker zonder m'n BIOS in te duiken mijn timings etc. gewoon aanpassen. Die mogelijkheid moet er zéker wel zijn..

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:41
hmm, waarom cristal? jupiler is veel lekkerder (beter als cristal of heiniken of ander hollands bier)

• TheZeroorez
  • Niet online
Cristal is voor zover mij bekend geen Nederlands bier hoor :? Echt zo'n Belgensap :+

Maar smaak is natuurlijk een mening, en geen feit. Daarom is jouw reply ook volkomen nutteloos ;)

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TheZeroorez schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 09:02:
Cristal is voor zover mij bekend geen Nederlands bier hoor :? Echt zo'n Belgensap :+

Maar smaak is natuurlijk een mening, en geen feit. Daarom is jouw reply ook volkomen nutteloos ;)
Smaak is wel grotendeels een feit, alleen de beoordeling (lekker/vies) is een mening O-)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TheZeroorez
  • Niet online
Zou kunnen..
3 (smaken) persoonlijke voorkeur
Maar ik moet toegeven dat jij gelijk hebt, op de manier waarop ik het bedoelde :)

Verwijderd

Leuk project! Succes verder!

[ Voor 145% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2006 13:48 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

powerflux schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 13:44:
[...]

dat is ook zo.. sloop een rekenmachine, haal het reflecterende laagje weg en tadah - je kunt er doorheen kijken. als je er daarintegen stroom/spanning op zet worden de cijfers zwart.

het beste is gewoon door windows je scherm uit te laten schakelen. dan gaat eerst het backlight uit en daarna het scherm zelf.
lekker late reactie, maar een rekenmachine is een ander soort scherm afaik ;)

Maar kan ook wel eens kloppen eigenlijk... maar een TFT display wordt zwart als je em uit doet afaik.
Aan de andere kant meen ik gezien te hebben in een THG video dat je er doorheen kan kijken als je em uit de behuizing sloopt.

Pagina: 1