edit@diepaarhierboven: Jullie waren sneller

maar dit is weer zo'n verrekt lang verhaal hieronder:

@ de man over Windowssharing: Zoeken van dingen is vervelender, en je downloadt maar van één persoon tegelijk. Als iedereen hetzelfde wil van één pc wordt het zo traag dat het niet meer leuk is.
DC++ deelt stukjes uit waardoor het veel sneller gaat (bijna de maximumsnelheid)
@TS over die tweede switch erbij: Als je ze met UTP wilt verbinden maakt het niet uit wat je tweede switch is, al is het de router van de buren

Als je (zoals Wilko2) een matrix-aansluiting hebt (thuisrouters hebben dit niet!) dan is zoiets nuttig.
Veel fabrikanten hebben een eigen standaard voor zulke kabels en dan moet je dezelfde nemen, anders echt niet

(misschien dat je dan weet hoe alles ingesteld moet worden, maar dit is 10 minuten leerwerk op de meeste apparaten)
Nja, hieronder de originele post
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:43:
Aangezien ik een 2de router in mijn netwerk ga zetten hoe moet ik die dan configureren (ik zou ook liever een 2de switch hebben maar ik had enkel nog een router liggen).
De Dell die wil gebruiken als server doet nu al dienst al cs:s server dus ik denk wel dat hij het gaat aankunnen.
Een tweede router hoef je in principe niet in te stellen als hij alleen maar moet switchen, het enige wat belangrijk is is dat je de DHCP-server van de router uitzet.
Als je in je netwerk het net "192.168.2.x" gebruikt kan de router gewoon als "10.0.0.1" ingesteld zijn, omdat je toch niet op de router hoeft te zijn maakt dat dus niet uit.
De Dell moet je dus wel een goed IP geven, net zoals alle pc's en de router die internet verzorgt

[...]
Met de crosskabel bedoel je toch een gewoone utp kabel of een crossover kabel?
Je hebt twee soorten UTP-kabels: Straight (normale patchkabel) en Crossed (crossover dus)
Tussen een netwerkapparaat (switch/router) en een client (pc/server/AP) moet een straightkabel, tussen twee dezelfde een crossed. Verbind je twee switches met elkaar met één UTP-touwtje dan moet dit dus een crossed zijn.
Heb je dit niet? Geen zorgen, gewoon kijken of je switch het doet

Sweexen hebben bijvoorbeeld een auto-mode die de cross-instelling vanzelf aanpast als je een 'verkeerde' kabel gebruikt, andere routers/switches hebben soms een dubbele poort waarvan een uitgang al gecrossed is of ze hebben een poort met een schakelaartje. Even de handleiding doorspitten dus

De Sweex LB000021 crosst iig alles automatisch over, die kun je dus veilig gebruiken als je dr een hebt.
Wat bedoel je eigenlijk met DC++ hub (DCH++) om te sharen en te zoeken?
Je kent hopelijk eMule/KaZaA/LimeWire/ShareAZA/etc.. wel, je zoekt iets en je krijgt een lijst van bestanden.
Zoiets intern opzetten is best wel rlxt!

DC++ is een programma wat ook intern zo'n netwerk op kan zetten. Alle clients installeren de client, delen veel mappen (LETOP, kost tijd, laat ze dit een dag van tevoren doen!) en op de LAN verbindt iedereen met de server.
De server (de DC++-hub, project DCH) houdt een lijstje bij met alle files en handelt zoekaanvragen af.
Wil je bv Unreal2004 gaan spelen met zn allen en heeft maar één iemand het, dan zoekt iedereen naar ISO's met de naam "Unreal + 2004" erin, en je sharet ze met 10 Megabyte (nogmaals, dit is heel veel!) per seconde.
Ook mp3'tjes en films zijn zo makkelijk te sharen zonder 8pc's af te moeten zoeken
Btw, een vriendenlanparty is bijna alleen maar sharen, maar let op als je iets commerciëels/met onbekenden doet, dan kun je sharen beter weglaten uit het party-programma...
Ik stel misschien nogal veel vragen maar het is de eerste lan die ik doen, ik heb heel wat ervaring met pc's enzo maar dat lan gamen is nieuw voor mij.
Gewoon vragen! Ook is het handig om van tevoren een keer rond te spelen met de apparatuur die je thuis hebt, het is handig als je je er wegwijs in maakt.
Probeer anders te kijken of je ergens een Cisco CCNA-cursus kan openen/downloaden, zoek op semester1, daar staan veel networking basics in waaraan je veel hebt voor een lanparty.
offtopic:
Ik kan je aan stukken helpen als het moet, ik heb n login ervoor dus ik kan enkele pagina's kopiëren, maar dit bespreek ik niet op GoT verder

Bedoelen jullie met sharen gewoon bestanden naar elkaar doorsturen via het lan?
Jup, en snel ook!
Als ik bestanden wil delen is het dan het best dat ik de bestanden op de hdd van mijn pc zet of op de netwerk hdd?
Als je server een grote hdd heeft is het handig om de populairste dingen erop te zetten. (dubbelkopie)
Omdat er dan van meer hosts gedownload kan worden gaat alles sneller.
Als je trouwens een spel hebt wat je van één iemand gaat downloaden is het misschien handig om dan even iedereen te laten wachten en de server het even te laten downloaden, of door iedereen de server hogere uploadprioriteit te geven.
Hoe meer de server heeft en verder kan verspreiden, hoe sneller het totaal.
Als sommige mensen al grote stukken binnen hebben zal het natuurlijk helemaal snel gaan

Advies dus ook om 1 voor 1 te starten, de server een voorsprong van 30sec te geven, en na 10sec de volgende gebruiker het te laten downloaden.
Hoeft niet, maar zal waarschijnlijk wel een beetje snelheidswinst opleveren.
[
Voor 11% gewijzigd door
DarthPlastic op 29-05-2006 21:06
]