Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Energie, kWh, en meer (vraagjes)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic,
p43000 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:34:Wil je wel echter kietelen, dan moet je rekening houden met het stroomverbruik. Dit begint dan namelijk ernstige proporties aan te nemen. Een Pentium D 805 op 4,10GHz verbruikt 125 Ampére op 1.7Volt wat neerkomt op 210 WATT Als je je geen beeld bij dit stroomverbruik kan maken zal ik een voorbeeldje geven. Een Sempron64 3000+ systeem met 6600GT en 1 hardeschijf en 1 dvd drive verbruikt @ load ongeveer 210 Watt. Dit bereikt een Pentium D dus in z`n eentje! Je gehele systeemwattage komt ongeveer rond de 400Watt uit als je mid-end videokaarten en 2 hardeschijven gebruikt. Gebruik je een X1900XT of iets dergelijks, dan loopt het aardig richting de 500Watt. Dat is voor de energiekenners een HALVE KILOWATT!!!
Vroeg ik mij af vanaf welk gebruik je beter kunt overstappen naar een snellere processor die minder stroom verbruikt. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan verschillende grafieken met als startpunt de startprijs, en als richtingscoëfficient het verbruikte wattage. De Pentium D is relatief goedkoop in prijs, dus zijn startpunt ligt ook lager, maar door zijn hoge stroomverbruik heeft hij een hogere RC.
Naar aanleiding van deze prijzen van essent zal ik de kosten gaan bepalen.
  • Mijn vragen aan jullie (ervaren) medetweekers:
  • Welke alternatieven (lees: alternatief voor de OC'ed) zijn er voor de Pentium D?
  • Van de intel-site over de Pentium D staat
    Thermal Guideline: 95.0W
    Betekent dat dat de standaard P. D 95.0W verbruikt? En dat de CPU volgens P=U*I dan I=P/U=95/1.25=76A tot 95/1.4=67.9A verbruikt?
  • Hoe zit dat met kW en kWh? Het is me al 1000x uitgelegd (op school/ouders/mensen die er verstand van hebben/andere mensen/nog meer mensen) maar ik snap het nog steeds niet
Als ik nog meer vragen heb komen ze er nog wel bij te staan.
Alvast bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om mijn topic door te lezen, het zou nog mooier zijn als jullie ook nog eens prachtige antwoorden erbij kunnen geven _/-\o_

PS: Het is energie niet energy, zit ik altijd mee in de fout :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 19:52 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 17:02:
[list]Mijn vragen aan jullie (ervaren) medetweekers:
• Van de intel-site over de Pentium D staat
[...]
Betekent dat dat de standaard P. D 95.0W verbruikt?
Nee, dat betekent dat hij _maximaal_ 95W gebruikt, het kan ook een stuk minder zijn. Moederbord-fabrikanten en NSF-fabrikanten moeten er dus rekening mee houden dat er wel eens 95W aan/afgevoerd zou moeten worden.
• Hoe zit dat met kW en kWh? Het is me al 1000x uitgelegd (op school/ouders/mensen die er verstand van hebben/andere mensen/nog meer mensen) maar ik snap het nog steeds niet[/list]
Als ik nog meer vragen heb komen ze er nog wel bij te staan.
Watt wil zeggen: Joule per seconde. Als iets dus 1 kilowatt gebruikt worden er iedere seconde 1000 Joule gebruikt.

Om dit fatsoenlijk te factureren meten de energieleveranciers dus eigenlijk het aantal Joules dat je gebruikt hebt, en wel in de vorm van KWh: Het aantal Joule dat er en een uur gebruikt wordt als het apparaat 1000 Watt gebruikt -> 1kJoule per seconde een uur lang -> 1000 Joule * 60 (1 minuut) * 60 (1 uur) = 3.6 miljoen Joule
Om het per joule bij te houden is wat onpractisch (meterstand doorgeven: 7 extra cijfers :P) dus doen ze het per 3.6 miljoen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Dus een klein rekensommetje leert dat de P. D 95W, dus in een uur 60*95=5700W=5.7kW gebruikt, dus 5.7kWh?

Verwijderd

fout. Je kan het makkelijkste aan de eenheden zien.
kW is een hoeveelheid verbruik zonder een tijdsdimensie
kWh is eigenlijk kW maal uur, dus het aantal uren dat je een kilowat verbruikt hebt.

Als je dan een cpu van 95w hebt, verbruikt die na 1 uur 95w*1uur=95Wh.
Heb je een cpu van 190w, dan verbruik je na een half uur 190w*0.5u=95Wh.

(al een geluk dat je cpu geen 5.7kW/u verbruikt, zou nogal duur en extreem heet zijn)
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 17:02:
Vroeg ik mij af vanaf welk gebruik je beter kunt overstappen naar een snellere processor die minder stroom verbruikt. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan verschillende grafieken met als startpunt de startprijs, en als richtingscoëfficient het verbruikte wattage.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, echter iemand die zich bezig houdt met oc'en, neemt elke cpu die hij voor zich krijgt onder handen, hoe snel die ook is. (eigen ervaring toch)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tja maar als een 100 euro kostende CPU er eentje van 900 uittrekt, ga je niet 900 euro uitgeven om hem een paar honder Hz te kunnen overclocken, aangezien je dan toch al bij 4,0GHz ver bij het maximum van tegenwoordig zit. Gewoon met luchtkoeling ofcourse. Als je artic freezing gaat nemen kom je wel boven de 15GHz uit, maar dat is niet ter sprake :Y)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 19:55 ]

Verwijderd

Stel iets verbruikt 10 kwh (vermogen). als je het dat 30 minuten aan heb laten staan heb je 5kw verbruikt, en voor 2 uur is het 20kw. dat is het verschil.

het is dus: 1 uur 95w*1uur=95Watt.
190w*0.5u=95Watt. (geen uur!)

[quote]Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:37:
fout. Je kan het makkelijkste aan de eenheden zien.
kW is een hoeveelheid verbruik zonder een tijdsdimensie
kWh is eigenlijk kW maal uur, dus het aantal uren dat je een kilowat verbruikt hebt.

Als je dan een cpu van 95w hebt, verbruikt die na 1 uur 95w*1uur=95Wh.
Heb je een cpu van 190w, dan verbruik je na een half uur 190w*0.5u=95Wh.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:04:
Stel iets verbruikt 10 kwh (vermogen)
Een apparaat gebruikt geen KWh die gebruikt KW. Makkelijkste manier om het te zien (zoals paul nieuwkamp het al zei) is dat 1 KWh gelijk staat aan 3.6miljoen joule = hoeveelheid energie die een apparaat van 1KW gebruikt als hij 1 uur aanstaat.

[ Voor 12% gewijzigd door lemming_nl op 29-05-2006 20:27 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 20:04:
Stel iets verbruikt 10 kwh (vermogen). als je het dat 30 minuten aan heb laten staan heb je 5kw verbruikt, en voor 2 uur is het 20kw. dat is het verschil.

het is dus: 1 uur 95w*1uur=95Watt.
190w*0.5u=95Watt. (geen uur!)
Ik heb het onderste er even afgeknipt, dat leek me een complete (en vernaggelde) quote van Athmozz

Je hebt het hier zelf fout, dat wat je wilde verbeteren stond er juist goed. Iets kan geen 10KWh "gebruiken", iets kan 10 KW gebruiken en een uur aanstaan, dan is je KWh meter 10 eenheden verder.

Het is dus: 1 uur 95w*1uur=95Watt-uur
190w*0.5u=95Watt-uur. (WEL uur! Je vermenigvuldigd er immers mee)

Dat is hetzelfde als zeggen dat een oppervlak van 10m2 3 meter hoog maken een inhoud van 30 VIERKANTE meter heeft. Nee, je hebt een keer met iets vermenigvuldigd dus je eenheid veranderd naar KUBIEKE meter...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1