Windows XP licenties

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik heb net een nieuwe laptop aangeschaft met een OEM licentie voor windows xp pro.
Deze heb ik meteen geformatteerd en opnieuw volgestopt met software.
Hiervoor heb ik een cd gemaakt met nLite mbv een retail SP1 cd waarbij ik de pid code heb gewijzigd in setupp.ini zodat de cd OEM licenties accepteert.

So far so good...

Nu heb ik ook nog m'n oude laptop hier staan en daarop heb ik ook alles opnieuw geinstalleerd. Alleen heb ik hierbij ook per ongeluk die OEM licentie gebruikt tijdens de installatie van windows. Als ik nu windows wil activeren roept ie dat de code al in gebruik is. Lijkt me logisch...
Ik heb nog een andere code die bij die oude laptop kwam, maar dat is geen OEM code, dus ook deze code komt niet door de activatie, ook logisch.
De oude laptop is aangeschaft via de universiteit en de code is daarom misschien geen standaard retail code. Kan ik zien wat voor type licentie dit is aan het certificaat? Hierop staat ipv OEM de naam van de fabrikant van de laptop.

Is het mogelijk om windows duidelijk te maken dat er niet op oem maar op een ander type code moet worden gecontroleerd bij die activatie, waarbij ik dan die andere code op kan geven?
Of kan zoiets misschien ook per telefoon?

Kan er iemand misschien wat meer duidelijkheid geven over de werking van deze licenties?
Hoe vaak kan ik ze gebruiken? En dan bedoel ik voor hoeveel installaties op 1 computer bijv.

Ik kan uiteraard altijd proberen een nieuwe cd te maken op basis van de code die bij de oude laptop hoorde en windows opnieuw installeren, maar ik zou het graag zo even proberen, al twijfel ik of het mogelijk is.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Op één systeem kun je Windows zo vaak installeren als je wilt (tenzij je allerlei hardware gaat vervangen, maar dan is het misschien ook niet meer dezelfde PC).

Ik denk dat je Windows opnieuw zult moeten installeren, omdat een OEM versie nooit een retail-key zal slikken (en andersom). Als ik het mis heb hoor ik dat graag.

Misschien sowieso een goed idee om Microsoft even te bellen hierover?

omniscale.nl

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 08:12
posttoast schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:24:
Ik denk dat je Windows opnieuw zult moeten installeren, omdat een OEM versie nooit een retail-key zal slikken (en andersom). Als ik het mis heb hoor ik dat graag.
Dat zelfde gezeik heb ik nu: Ik heb een computer met een OEM XP Pro SP2 UK en ik heb ooit een Retail gekocht.
Nu is de CD van de Retail in 1293 stukjes geknalt in een CD-ROM drive en nu wilde ik dus voor 24 euro een nieuwe bestellen maar ze willen het aankoopbewijs; bonnetje is niet meer leesbaar dus dikke pech geen XP Pro retail voor Ballebek :(

Stom dat dat allemaal niet hetzelfde is nu zit ik dus met een licentie die ik niet kan gebruiken!

Het ergste vind ik nog wel dat ik meer dan 7 pakketten origineel hier in de kast heb staan en ze gewoon niet mee willen werken :(

Offtopic, sorry misschien heeft iemand nog een tip hoe het wel te kunnen installeren!

Ontopic: Je kan Microsoft bellen met de mededeling dat je computer voor reparatie is weg geweest en nu Windows opnieuw moest installeren en niet meer kan activeren?

[ Voor 23% gewijzigd door Uberprutser op 29-05-2006 22:08 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

@ballebek

je kunt toch ook gewoon een retail versie downloaden. Als je de juiste licentie er maar bij hebt.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 08:12
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 22:07:
@ballebek

je kunt toch ook gewoon een retail versie downloaden. Als je de juiste licentie er maar bij hebt.
Ik heb ervoor betaald dus origineel mag het ook wel zijn staat een kast vol hier met originele software ik koop alles zelfs Photoshop en Office!

Zie net dat ze wel de 24 euro hebben afgeschreven van mijn credit card maar geen CD hebben gestuurd 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Uberprutser op 29-05-2006 22:11 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IntToStr schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:17:
Ik heb net een nieuwe laptop aangeschaft met een OEM licentie voor windows xp pro.
Deze heb ik meteen geformatteerd en opnieuw volgestopt met software.
Hiervoor heb ik een cd gemaakt met nLite mbv een retail SP1 cd waarbij ik de pid code heb gewijzigd in setupp.ini zodat de cd OEM licenties accepteert.

So far so good...
Niet helemaal, maar ok ;)
Is het mogelijk om windows duidelijk te maken dat er niet op oem maar op een ander type code moet worden gecontroleerd bij die activatie, waarbij ik dan die andere code op kan geven?
Het hele punt van de verschillende versies retail, studentenlicentie en OEM is juist waarom het niet gaat werken.
Reken ook niet op ondersteuning daarop want het is in strijd met de gebruikersovereenkomst die bij de beide pakketten geldt.

Je koopt/krijgt een OEM versie voor een gereduceerde prijs omdat het onder voorwaarden gebeurt.
Jij wil nu eenzijdig deze voorwaarden openbreken.
Net zogoed als dat jij niet akkoord hoeft te gaan met een wijziging van de leverancier (dus effectief stopt met gebruiken van $pakket op basis van de gewijzigde voorwaarden > geen verdere updates) hoeft MS dit ook niet te doen.

Andersom idem dito, jij gaat (hoe lullig ook) het systeem onderuit trekken als je dit wil, en de leverancier hoeft je daarbij niet te helpen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit topic heeft helaas geen nut (het hele discussie punt over OEM versies e.d. is al tot in den treure behandeld de afgelopen weken en dus zijn er hele recnte topics over te vinden als je de discussie eens wilt nalezen), maar verder vraag je ons feitelijk een licentie controle te omzeilen of aan te passen en dat zijn dingen waar wij op GoT niet aan mee willen werken :)

Het beste bel je even met Microsoft, leg je jouw probleem uit en die zullen je wel of niet verder helpen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.