Computer gaat vaak niet aan

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• happyguppy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-05 19:50
Mensen,

in al mijn jaren als pc bouwer heb ik dit nog nooit meegemaakt.

dit is wat er gebeurde:
Van het ene op het andere moment valt mijn computer uit, het leek alsof hij te heet werd of te weinig stroom oid. Alles gecontroleerd maar de voeding was voldoende en de temperatuurtjes bleven keurig int groen. Toen deed ineens mijn toetsenbord het niet meer. En toen weer wel en weer niet etc etc.
Na een tijdje weigerde mijn toetsenbord resoluut met werken en de pc kwam dus ook niet verder dan no keyboard present.
Ander toetsenbord erin, starten ging weer maar nog steeds die klote uitval en ik kwam er op den duur achter dat als ik mijn toetsenbord een beetje verplaatste het ding uitviel.
Goed het zal de ps/2 poort wel zijn. Ik alles netjes demonteren en de poort bekijken. Niks aan de hand het ding zat goed vast en de soldeerpuntjes waren allemaal nog intact. Maar natuurlijk steeds hetzelfde probleem het toetsenbord stierf weer en zelfs met een nieuw toetsenbord wou de pc deze keer niet aan. Booten vanaf windows xp cdtje en de hele mikmak proberen te installeren.
BAF! BSOD! hardware malfunction volgens het windows intallatie ding.
Dus ik naar de winkel nieuw moederbord en processor halen (socket a moederborden waar vind je ze nog) de hele mikmak secuur volgens het boekje in elkaar zetten en aanzwengelen die pc.
Vanaf dat moment is dit de situatie:
Mijn pc gaat ongeveer 1 op de 10/15 keer verder dan het bios menu. Het lijkt alsof hij geen toegang krijgt tot de harde schijf oid maar als ik vanaf een cd wil booten precies hetzelfde, ik krijg elke keer een zwart scherm met een knipperend _ erop. Af en toe gaat ie wel aan, maar ik wil natuurlijk hebben dat ie het elke keer goed doet. Op deze manier (dus gewoon 200x mn pc aanzetten) heb ik al wel windows erop gezet, en als ie aangaat doet ie het ook prima. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, Alle schijven los behalve mn harde schijf, geheugen gecontroleerd, processor gecontroleerd, videokaart zit goed, niks mis met andere hardware, alles stroomkabels etc etc zitten goed vast, niks word te heet oid.

Mijn systeem nu:
2x 512mb DDR400
Maxtor 120gb hdd
Maxtor 40gb hdd
XFX Geforce 6800gs
AMD Sempron 3100+
Asus k8v-x SE
Verder hangt er een 350W voeding in.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen?

Thx en groeten, gerben

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51

TMC

Welk merk is die voeding?

• happyguppy
standaard voeding van de Norrod, merk onbekend, Volgens mij wisselen ze daar ook nogal eens van merk. Er staat ook niets van een merk op.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
hoe weet je dat je voeding het trekt? Heb je ook nog gelet op voltages? Welk merk/type? Voeding kan ook gewoon gaar zijn... Heb je een multimetertje bij de hand? Check de voltages eens. Of probeer eens de voeding kort te sluiten door er een HD aan te hangen, en vervolgens met bijv. een paperclip op die grote 20/24 pins connector (die op je moederbord wordt geprikt) de groene draad te verbinden met een zwarte. Als de harde schijf dan niet begint te draaien, is gewoon je voeding gaar...

Als dat allemaal snor zit, kan het ook aan je moederbord liggen. Die zou evt overleden kunnen zijn. Maar probeer eerst bovenstaande

edit: lees net de nieuwe reactie: Het kan dus wel degelijk aan de voeding liggen. Merkloze troep heeft vaak niet echt kwaliteit, en 350W wordt dan redelijk krap voor dat systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidT_NL op 29-05-2006 16:17 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• happyguppy
LiquidT_NL schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:17:
hoe weet je dat je voeding het trekt? Heb je ook nog gelet op voltages? Welk merk/type? Voeding kan ook gewoon gaar zijn... Heb je een multimetertje bij de hand? Check de voltages eens. Of probeer eens de voeding kort te sluiten door er een HD aan te hangen, en vervolgens met bijv. een paperclip op die grote 20/24 pins connector (die op je moederbord wordt geprikt) de groene draad te verbinden met een zwarte. Als de harde schijf dan niet begint te draaien, is gewoon je voeding gaar...

Als dat allemaal snor zit, kan het ook aan je moederbord liggen. Die zou evt overleden kunnen zijn. Maar probeer eerst bovenstaande
Ik zal het eens proberen. Maar zoals ik al zei, het moederbord wat erin zit is net 1 dag oud :P, omdat de oude wel echt dood was. De harde schijf etc begint ook wel gewoon te draaien als ik hem aandoe, hij gaat echter niet verder dan bios scherm en dan knipperend _

[ Voor 8% gewijzigd door happyguppy op 29-05-2006 16:19 ]

• happyguppy
LiquidT_NL schreef op maandag 29 mei 2006 @ 16:17:
edit: lees net de nieuwe reactie: Het kan dus wel degelijk aan de voeding liggen. Merkloze troep heeft vaak niet echt kwaliteit, en 350W wordt dan redelijk krap voor dat systeem.
oke ik zal eens kijken of een betere voeding werkt, gelijk maar een merkvoeding pakken dan.

grt gerben

• happyguppy
maar hoe kan het dan dat de computer soms wel gewoon aan gaat en dan ook prima draait?
en dat ie het eerst prima deed?

[ Voor 17% gewijzigd door happyguppy op 29-05-2006 16:47 ]

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Je kunt ook gewoon je vorige post editen ipv een nieuwe aanmaken als je wat toe te voegen hebt. Dat ie soms wel aan gaat kan zijn dat je systeem net de max van je voeding trekt, dus eigenlijk dat je voeding net te zwak is. Een andere oorzaak kan zijn dat je voeding onstabiel is en dus af en toe redelijk werkt en soms weer niet.

Dat je voeding het eerst prima deed en nu niet kan dus de oorzaak hebben van een zwaarder systeem wat ie niet trekt of dat hij nagenoeg is overleden. Ook een voeding heeft een bepaalde levensduur. Ik heb dit een paar weken geleden ook meegemaakt met de pc van mn zus. Voeding deed het prima, nadat ze een half jaar weg is geweest en m weer wilde opstarten deed de pc niets meer. Andere voeding erin en alles werkt weer. Het kan dus van het ene op het andere moment stuk gaan zonder bijzondere handelingen verricht te hebben.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• happyguppy
Ben1985 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 17:01:
Je kunt ook gewoon je vorige post editen ipv een nieuwe aanmaken als je wat toe te voegen hebt. Dat ie soms wel aan gaat kan zijn dat je systeem net de max van je voeding trekt, dus eigenlijk dat je voeding net te zwak is. Een andere oorzaak kan zijn dat je voeding onstabiel is en dus af en toe redelijk werkt en soms weer niet.

Dat je voeding het eerst prima deed en nu niet kan dus de oorzaak hebben van een zwaarder systeem wat ie niet trekt of dat hij nagenoeg is overleden. Ook een voeding heeft een bepaalde levensduur. Ik heb dit een paar weken geleden ook meegemaakt met de pc van mn zus. Voeding deed het prima, nadat ze een half jaar weg is geweest en m weer wilde opstarten deed de pc niets meer. Andere voeding erin en alles werkt weer. Het kan dus van het ene op het andere moment stuk gaan zonder bijzondere handelingen verricht te hebben.
okido dan zal het daar wel aan liggen. volgende maand met de studiefinanciering maar een nieuwe halen dan... tot dan de hele maand maar de pc op standby pleuren :P

/edit
mijn scherm flikkert soms ook aan en uit, ik neem aan dat het hier dan ook aan ligt?

[ Voor 5% gewijzigd door happyguppy op 29-05-2006 17:29 ]

• happyguppy
en is dit dan ook de reden dat als ik bijvoorbeeld iets installeer het vaak niet werkt omdat mn harde schijf dan niet genoeg vermogen krijgt oid?
en dan mijn scherm soms even flikkert?
gewoon even als bevestiging want ik ga niet weer voor niks een bak geld weggooien

grt gerben

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Het zou me niets verbazen, je grafische kaart zal wel onvoldoende voeding krijgen, hetzelfde zal voor je harde schijf gelden. Een brakke voeding kan namelijk voor heel wat ellende zorgen, zeker als ie onstabiel is. En als je voor een nieuwe gaat kijken, neem dan een merk als bijvoorbeeld Enermax, Tagan of Zalman, die dingen zijn zeer goed en behoorlijk stil.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Het zijn ook altijd die voedingen :p

Maar kijk ook is naar je moederbord, ik ben wel eens zelf ook vreemde dingen tegengekomen en daar bleken een aantal condensators op het MB te lekken. Nakijken kan iig nooit kwaad ;)

• LiquidT_NL
pc kan soms wel aan met voeding problemen, alleen het wordt steeds erger... Ik heb het laatst nog meegemaakt. Als je echt zekerheid wil waar het nou aan ligt raad ik je aan om gewoon eens met een andere voeding van een vriend ofzo te testen. Maar ik denk dat het waarschijnlijk wel de voeding is, maar mobo zou nog steeds best kunnen. Tenzij je voor dit mobo dezelfde problemen had.

Dat je oude mobo kapot is gegaan kan ook komen omdat de voeding er de brui aan gaf, en het mobo heeft gesloopt (is toch mogelijk)?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Ben1985

Ben1985

Tatatata!

Lijkt mij wel dat een brakke voeding een mobo kan slopen. Stel dat ie ineens in plaats van 12 volt een spanning van 15 volt ofzo zou leveren, lijkt me niet goed voor je mobo. Kun je de voeding niet even doormeten met een multimeter, weet je gelijk wat de exacte voltages zijn en of ze stabiel zijn. Maar het gemakkelijkste is inderdaad even testen met een andere voeding.

• LiquidT_NL
nou ja niet echt op die manier... Soms klappen voedingen gewoon uit, waardoor ze niet meer aan willen (of heel moeilijk). Bij dat uitklappen sturen ze soms zo'n piekstroom/spanning naar je moederbord, dat je je moederbord gedag kunt zeggen...
Sowieso is een uitklappende voeding niet echt bepaald bevorderlijk voor de levensduur van je hardware :S

Pagina: 1