Toon posts:

Geheugen vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de ASUS A7N8X-X, met op het moment verkeerde ram ( PC2100 had toen niet meer geld voor beters). Maar nu wil ik in de long run een nieuwe pc gaan kopen.

En nu is mijn vraag kan je op een moederbord die geen Dual channel ondersteund, wel gewoon een dual channel RAM stick gebruiken?
Of gaat hierdoor de prestatie zo ver achteruit dat het gewoon geen nut heeft om het tijdelijk op de oude pc te gebruiken?

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dual Channel kits zijn gewoon 2 dimm's die dezelfde timings hebben en dus goed op elkaar afgestemt zijn voor optimale prestaties in dual channel. Je kunt gewoon een dimm uit een dual channel kit zonder enige nadelige gevolgen gebruiken op een niet dual-channel moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door FlipFluitketel op 29-05-2006 15:55 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Ja natuurlijk kan dat. Het is allemaal bull dat je "speciaal" dual channel geheugen nodig hebt om in dual channel te kunnen draaien. De sticks moeten hetzelfde zijn (fabrica etc.) Maar jij kunt gewoon een reepje geheugen wat voor dual channel geschikt is erin doen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Dual channel geheugen is hetzelfde als single channel geheugen, maar het is getest, zodat het gegarandeerd in dual channel systemen draait. Vrijwel alle geheugenreepjes kunnen in dual channel draaien, dus het is meer marketing imho.
Wat je wel in de gaten moet houden is of je in de toekomst over wilt stappen op DDR2 geheugen. Dat past niet in je huidige mobo en DDR geheugen past niet in DDR2 mobos.

Verwijderd

Topicstarter
Okay bedankt. Dan weet ik dit.

En dan van DDR1 en DDR2 dat wist ik al (al een keer gehad :$)

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Modbreak:Niet flamen.

Algemene gedragsregels (Netiquette)

[ Voor 94% gewijzigd door BalusC op 29-05-2006 16:05 ]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:18
yup, RAM is RAM. Dual Channel is een functie van je geheugencontroller (toch?), niet van het RAM. Daarom zou (in theorie) alle RAM in DC moeten kunnen werken. In praktijk kun je het beste zorgen voor zo goed mogelijk identieke repen, vandaar dat er ook zgn DC setjes zijn.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het dan wel of niet dualchannel zijn is niet geheugen specifiek, maar chipset (lees: geheugencontroller) specifiek. De zogenaamde dualchannelkitjes zijn alleen handig om er zeker van te zijn dat je 2 identieke reepjes hebt, wat de samenwerking op een dualchannel bord moet garanderen. Verder kun je ze inderdaad ook gewoon op non-dualchannel borden prikken :)
Pagina: 1