T.Net - knowledge base

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47
Hier op GoT zijn ZO ongelooflijk veel interessante topics met ZO ENORM veel informatie dat veel vragen tegenwoordig het simpele antwoord krijgen "gebruik de search maar"... Met als resultaat dat je uit 100+ search results maar moet vissen naar je antwoord. ( en dat is de makkelijke conclusie)

Wat ik eigelijk al een tijdje (lees: dit is een id van 2 jaar oud ofzo) mis hier is een knowleadge base: (kort door de bocht) een copy/paste van interessante topics van het forum maar dan met een vraag plus het antwoord. Nogmaals dat is slechts het "kort door de bocht" id.

Er is zoveel informatie te vinden hier dat het gewoon ondoenlijk is geworden om middels de search iets zinnigs te krijgen... En zeg nou zelf, een knowleadge base staat toch best professioneel dacht ik :p met een leuk linkje vanaf de FP :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

De GoTWiki zal met de komst van React 1.9.4 verschijnen. Daarvoor zul je dus nog even geduld moeten hebben. ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 16:28

ThunderNet

Flits!

:) Er is al een flinke tijd een Wiki in aanbouw :) volgens mij doet dit precies wat jij bedoeld.
http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Hoofdpagina

edit:
^^

[ Voor 5% gewijzigd door ThunderNet op 29-05-2006 13:32 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
GoT IS al een knowledgebase. Jouw voorstel om structuur hierin aan te brengen lijkt me onzinnig en willekeurig, de meestgestelde vragen zijn immers te vinden in de FAQ. De rest is met de juiste zoektermen ook zo gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:32

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Volgens mij is deze vraag al behoorlijk vaak gesteld. Zie ook deze zoekresultaten:
Knowledge Base & wiki.
Ik weet dat Spider.007 al bezig is voor een wiki: http://gotwiki.spider007.net/GoTwiki/Hoofdpagina

offtopic:
:O laat :P

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 29-05-2006 13:33 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Outerspace schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:33:
Volgens mij is deze vraag al behoorlijk vaak gesteld. Zie ook deze zoekresultaten:
Knowledge Base & wiki.
Dat is precies het probleem:
knowleadge base

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Doe niet zo kinderachtig sdomburg :)

Proberen structuur aan te brengen in de zee van topics met info is bovendien niet onzinnig en willekeurig. De GoT-wiki is een erg mooi initiatief, maar erg beperkt nog: de 'vulling' daarvan moet nog komen en kan uiteindelijk een mooie vervanger van de FAQ's worden. En daar hangen meerdere pluspunten aan, zoals makkelijk te updaten en te structureren. Ook wel nadelen, maar die hangen aan allerhande faq/knowledgebase-structuren, dus tja :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Remy schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:40:
Doe niet zo kinderachtig sdomburg :)

Proberen structuur aan te brengen in de zee van topics met info is bovendien niet onzinnig en willekeurig. De GoT-wiki is een erg mooi initiatief, maar erg beperkt nog: de 'vulling' daarvan moet nog komen en kan uiteindelijk een mooie vervanger van de FAQ's worden. En daar hangen meerdere pluspunten aan, zoals makkelijk te updaten en te structureren. Ook wel nadelen, maar die hangen aan allerhande faq/knowledgebase-structuren, dus tja :)
Verbeter me als ik fout zit, maar volgens mij is het filteren van een database op het criterium 'interressant' nogal willekeurig. Ik zie het ook absoluut niet zitten dat mensen alleen gaan zoeken in de knowledge base en wanneer hun vraag daar niet instaat maar een topic openen. Zorg ervoor dat mensen leren de juiste zoektermen te gebruiken en laat dat los op de hele knowledge base (GoT) en niet op een willekeurige filtering daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Mijn mening is dat GoT meer een handig naslagwerk is voor mensen die bepaalde zaken al eerder zijn tegengekomen, en dit terug willen vinden. Ik heb zelf meermalen blanco, zonder voorkennis, zaken willen opzoeken via de search, en mijn ervaring is dat ik dan meer aan google heb, dan aan GoT. (nofi overigens, er is veel kennis aanwezig op GoT) Men gedraagt zich vaak elitair, en voelt zich soms te goed te feiten nog eens naar voren te halen en kunnen zich soms niet inleven in de situatie van iemand die echt met zijn handen in het haar zit en niet weet waar hij het zoeken moet. Je hebt nu eenmaal een plekje op het internet waar veel informatie te vinden is, verwacht dan ook veel reacties.

Je moet voor sommige zaken echt ettelijke pagina's doorzoeken tot je de reactie vind van deze of gene met een respons of oplossing waar je wat aan hebt. En op 9 van de 10 topics word inderdaad geantwoord 'gebruik de search maar'.

Het komt er gewoon op neer dat je de kennis al moet hebben, wil je het terug kunnen vinden op GoT. Het is absoluut niet toegankelijk voor mensen die GoT willen leren kennen via een toevallige kennismaking omdat ze een probleem op te lossen hebben. De gesloten structuur en het groepsgevoel is hier heel sterk en de reacties schrikken soms af.

[ Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-05-2006 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Volgens mij is het al enkele jaren policy dat er niet enkel vermeld dient te worden dát een vraag al eerder voorbij is gekomen of dat een vraag makkelijk met de search terug te vinden is, maar dient het relevante topic/de relevante zoektermen ook vermeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd naar hoe men denkt die nieuwe wiki wel tot een succes te maken.... de laatste update van die oude wiki is al weer even geleden en veel staat er niet op. Ik geloof er persoonlijk niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47
lol, die wiki is dan denkik wel pcies waar ik op doel :) toch maar eens kijken of dr al wat zinnigs instaat :) Dat verhaal van HTT-Thalan is een mooi stuk illustratie :)

en ik heb trouwens niet de moeite genomen om dit in de search op te zoeken, twas meer een impulsieve actie :x

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

HTT-Thalan schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:51:

Ik heb zelf meermalen blanco, zonder voorkennis, zaken willen opzoeken via de search, en mijn ervaring is dat ik dan meer aan google heb, dan aan GoT.
Interessant is dan bv de vraag waarom een bepaalde zoektocht op google wel lukt en op GoT niet...
Ik vermoed dat het voornamelijk ligt aan de makkelijke 'gewenning' aan de manier waarop google functioneert ... maar ook op een manier waarop één site eigenlijk niet kan concurreren, google indexeert namelijk gewoon bvreed en plat _alles...

GoT kan, zeker met zijn zoekmogelijkheden een meerwaarde bieden, doordat je juist de mogelijkheid hebt je zoekopdracht zeer te verfijnen... specifiek te zoeken in bepaalde fora en eventueel op een bepaald tijdskader...
Natuurlijk, de ervaring leert dat veel mensen weinig geneigd zijn juist die verfijningen van een zoekopdracht in te vullen (de basis van het succes van google is juist dat het zo 'plat' als mogelijk houdt)...

Ik hoop ook zeer op de GoTwiki ... ik verwacht dat er wel veel mogelijk zou zijn, maar de grote stap die men dan moet maken is een beetje af te stappen van een zeer 'gecontroleerde' 'officiele FAQ' visie (waar dus nooit foutjes of misinterpretaties in mogen staan), naar een makkelijk onderhoudbaar en zeer diepgaande en veranderlijke wiki-structuur ....waarvoor dus 'omgedacht' moet worden.
Overigens, ook dat betekent dat hoe dieper de wikistructuur wordt, des te meer het ook 'ingewikkelder' wordt je weg er te vinden.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Hellraizer schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:30:
Hier op GoT zijn ZO ongelooflijk veel interessante topics met ZO ENORM veel informatie
Even omdraaien: hoeveel topics zijn er die alleen maar ruis zijn? ;).
Er is zoveel informatie te vinden hier dat het gewoon ondoenlijk is geworden om middels de search iets zinnigs te krijgen... En zeg nou zelf, een knowleadge base staat toch best professioneel dacht ik :p met een leuk linkje vanaf de FP :)
Wat mij interessant lijkt aan die Wiki is wat er met loze oude GoT-topics gedaan wordt waar na 4 replies al een (terechte) UTFS wordt geroepen. Let wel, dat is dan weer keywordvervuiling; een zoekresultaat is geen garantie voor een zinnig resultaat, het zijn puur de woorden waar je op zoekt die je nodig moet hebben. Dat zou zoeken ook makkelijker maken, maar gaat lijnrecht tegen het principe van "alles archiveren" in.
en mijn ervaring is dat ik dan meer aan google heb, dan aan GoT.
Nogal wiedes. Google brengt je naar 1 enkele pagina, GoT heeft topics met replies die je allemaal zou kunnen beschouwen als afzonderlijke pagina's (en dan heb ik het nog niet eens over zoeken door topics met 1000+ replies, dat wil je gewoon niet).

Dan is er nog de kwestie van Engels en Nederlands. Engels laat voor technische termen minder creativiteit toe, hier op GoT kun je "draadloos/wireless" allebei aantreffen (en dan ook nog eens fout gespeld, heerlijk).
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:56:
Ik ben wel benieuwd naar hoe men denkt die nieuwe wiki wel tot een succes te maken.... de laatste update van die oude wiki is al weer even geleden en veel staat er niet op. Ik geloof er persoonlijk niet zo in.
Maar de vorige Wiki heeft een apart inlogsysteem en het is niet een echt "vast" deel van de community. Het feit dat je op het forum en de frontpage al een soortgelijke GUI hebt maakt al een hoop uit en geeft de gebruiker veel meer het idee van integratie. Als je al gelijk in de Wiki kan posten (als je een bepaald gehalte aan techposts hebt gehaald, misschien; dit houdt onzin en vandalisme mogelijk ook tegen) door alleen maar van subdomein te veranderen, prima.

Stel je voor dat elk topic (na populatie) een stel keywords kan krijgen dat je gelijk naar de Wiki kan brengen; zo krijg je een helder overzicht zonder "lol dat was bij mij ook :S"-rotzooi. Dat is wat hier die zoekresultaten volstopt.

[ Voor 53% gewijzigd door Yoozer op 29-05-2006 14:27 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:56:
Ik ben wel benieuwd naar hoe men denkt die nieuwe wiki wel tot een succes te maken.... de laatste update van die oude wiki is al weer even geleden en veel staat er niet op.
Het wordt dan ook weinig aandacht besteed aan die wiki, dus dan is het logisch dat er niet veel in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Is het niet een idee om de topics die bij een bepaald zoekwoord het meest worden gelinkt door andere topics een hogere relevantie krijgen? Beetje het systeem van google, maar dan anders. Wat je nu veel ziet is dat als een topic vaker voorkomt er gelinkt wordt naar het topic waar de oplossing al is aangedragen. Ik weet overigens niet of dit al gebeurt en ben eerlijk gezegd te lui om het op te zoeken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:43

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Ik heb zelf meermalen blanco, zonder voorkennis, zaken willen opzoeken via de search, en mijn ervaring is dat ik dan meer aan google heb, dan aan GoT.
Raar, bij is dit meestal andersom. Vaak zoek al niet meer op google te kijken, omdat er meer dan genoeg 'ervaringen' staan beschreven.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Pagina: 1