Toon posts:

Probleem met Marantz SR4300 versterker, maar weet niet wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds 1,5 jaar in het bezit van een Marantz SR4300 versterker. Ik heb deze als een occassion gekocht bij Stafhorst in Utrecht. Het apparaat heeft altijd geweldig geluid geleverd. Na een aantal maanden viel mijn schermpje alleen uit. Geen probleem. Toen wist ik hoe de versterker werkte, dus geen man overboord....tot vorige week.
Ik was mijn kamer maar weer eens aan het opruimen, toen ineens mijn muziek uitviel. Ik kijken op mijn PC, maar kwam erachter dat dat niet het probleem was. Ik heb toen mijn versterker uit gedaan, om hem vervolgens weer aan te doen. Normaal gesproken wanneer je de versterker aandeed hoorde je een klik (en dan een paar seconden wachten) en dan nog een klik.
Nu hoor ik alleen nog maar de eerste klik en de tweede blijft weg.
Persoonlijk denk ik dat het om iets in het stroomcircuit gaat, maar ik ben echt helemaal niet bekend in dit wereldje...helaas.

Ik heb al diverse fora geraadpleegd, maar kan nergens iets vinden wat hier op lijkt. Ook google kan mijn probleem niet oplossen.
Omdat het om een occassion gaat, is mijn garantie al lang en breed vervallen. Ik wil dus nog even wachten met het teruggaan naar de winkel om het te laten fixen, want ik weet niet hoeveel geld me dat gaat kosten. Ik ben een student en heb niet zo heel veel euro's om uit te geven.
Is er misschien iemand bekend met dit probleem? zoja, hoe heb je dat opgelost?
Heeft iemand misschien verdere tips?

alvast bedankt!!!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kan ook zijn dat er sluiting is in één van je luidsprekerkabels. Haal alle kabels eens los en schakel de versterker dan eens in.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:46:
Kan ook zijn dat er sluiting is in één van je luidsprekerkabels. Haal alle kabels eens los en schakel de versterker dan eens in.
Ik heb nu alle (echt alle kabels op stroom na) eruit gehaald, maar het blijft bij één klik...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:55:
[...]
Ik heb nu alle (echt alle kabels op stroom na) eruit gehaald, maar het blijft bij één klik...
Op je waarneming afgegaan lijkt het me een probleem met de relais. Misschien is het een 2traps (of meer) relais om te voorkomen dat er ineens het signaal op je speakers komen en dat de 2e stap relais defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:52:
[...]

Op je waarneming afgegaan lijkt het me een probleem met de relais. Misschien is het een 2traps (of meer) relais om te voorkomen dat er ineens het signaal op je speakers komen en dat de 2e stap relais defect is.
Dan is dus eigenlijk de enige optie om hem terug te brengen en te laten maken, want ik heb zelf geen flauw idee hoe ik dit zou moeten doen. In ieder geval bedankt, want nu kan ik het personeel in de winkel vertellen waar het zit. Hopelijk schilt dat in de kosten...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand anders nog andere ideeën?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bel gewoon eens een goede audiozaak op en leg het probleem voor. Als je er zelf geen verstand van hebt, kun je het toch niet zelf fixen. Voor hetzelfde geld is het een bekend probleem bij dit type versterker en is het een simpele ingreep.

Vraag meteen even wat het kost om de versterker te laten controleren en/of een diagnose te laten stellen. Weet je meteen hoeveel $$$ de reparatie gaat kosten. Vaak is dit ook nog gratis als je besluit om tot reparatie over te gaan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Mijn nog oudere Marantz PM35 stereo versterker had na een x-aantal jaar exact hetzelfde probleem. Alhoewel, hij ging dus gewoon niet meer aan.

Had hem naar een shop gebracht, gevraagd om mij van te voren te bellen wat ze vervolgens dus niet hebben gedaan. Voor 45 euro was ie gerepareerd, ze hadden iets van de voeding vervangen en hem helemaal schoongemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor degene die gereageerd hebben. Ik ga met deze informatie terug naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Voor € 45,- laat ik mijn versterker namelijk graag fixen. Het geluid is immers subliem wat er uit komt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij misschien helpen aan een beschrijving over hoe ik een relais moet vervangen in mijn Marantz versterker. Bij de winkel waar ik m gekocht heb kan de prijs oplopen tot € 140,- euro. Een aantal vrienden van mij zijn wel thuis in dit wereldje, dus die kunnen mij er bij helpen. Ik kan zelf tot nu toe niks vinden op google. Bij wikipedia wordt alleen beschreven wat een relais en wat hij doet.
En waar kan ik dit soort onderdelen kopen?

Bij voorbaat dank.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het soldeer bij de aansluitingen van het relais warmstoken met een soldeerbout, met een tinzuiger het tin verwijderen. Nieuwe plaatsen en weer vastsolderen. Is niet zo heel spannend.

Hoe weet je overigens dat het een relais is? Als het echt enkel een relais is wat vervangen moet worden is 140 euro een schandalige prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op woensdag 05 juli 2006 @ 08:58:
Het soldeer bij de aansluitingen van het relais warmstoken met een soldeerbout, met een tinzuiger het tin verwijderen. Nieuwe plaatsen en weer vastsolderen. Is niet zo heel spannend.

Hoe weet je overigens dat het een relais is? Als het echt enkel een relais is wat vervangen moet worden is 140 euro een schandalige prijs.
Dit is niet de vaste prijs. De onderzoekskosten zijn € 40,- en dan moet het nog gefixt worden. Het kan dus oplopen tot € 140,-.

Eén ding is zeker, en dat is dat de relais kapot is, aangezien de tweede tik uitblijft. Of dit het enige is, weet ik dus niet. Ik ga nog even bij andere winkels kijken of het daar misschien goedkoper is.
Pagina: 1