Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 08:34:
->Een CPU degenereerd door zijn interne electrische inteferentie (kost energie voor omzetten chemische reacties) en een CPU genereerd ook klokpulsen die de CPU uitgaan. Klokpulsen zijn ook geladen pulsen. De verschillen zijn klein, maar ik denk dat gewoon stoken heel wat goedkoper is.
Ooit een CPU overklokt. Hij wordt dan onevenredig warmer; iets wat nooit ohms kan zijn

Ik heb dan ook nergens gezegd dat het goedkoper is om met een pc te verwarmen. Het is op zich (in zijn totaliteit) energiezuiniger. Jij verstookt namelijk wat energie die anders in een of ander lab verstookt wordt om uit te rekenen én in die lab's wordt er telkens met een airco gewerkt om de serverruimte op temperatuur te houden (toch in proffesionelere omgevingen). Je hebt dus minstens 3x het energieverbruik dan als het bij je thuis gaat.
Het is dan natuurlijk wel interessant welke pc's je inschakelt, 486's en P1's gaan een enorm hoog energieverbruik/mip hebben, terwijl je met recente cpu's toch wel redelijk hoog kan uitkomen.
die chemische reacties waarin je energie zou moeten steken zijn er inderdaad, maar die zijn zodanig verwaarloosbaar omdat je cpu gewoon te lang blijft leven. Indien er echt veel chemische reacties zouden zijn, gaat je cpu het echt geen 10 jaar trekken.
Verder verdwijnt alle verbruikte energie naar warmte (in je pc toch), zelf een draaiende fan zal voor warmte zorgen. Wrijving met de lagers, wrijving met de lucht, wrijving van de lucht over de koelvinnen...
Klokpulsen zijn inderdaad ook kleine stroompjes met een spanning, en die spanning moet ergens wegvallen om terug naar het stopcontact te lopen. Overal waar er stroom passeert (in je computer dan) en er spanningsval optreedt, zal die naar warmte omgezet worden; welke soorten energie worden er immers geproduceerd door je pc:
- kinetische (ronddraaiende fan's/HD's) resulteren in warmte (fans wrijving ed), harde schijven hetzelfde, voel er maar eens aan en je weet het
- elektromagnetische stralingen (licht om het gemakkelijk te zeggen): ok, dat is weg onder een andere vorm, maar je pc geeft geen licht op enkele leds na (tenzij je te ver overklokt hebt natuurlijk

)
- magnetische/elektrische velden opgebouwd in spoelen/condensatoren: Deze componenten gaan als ze als optimaal beschouwd worden enkel energie opslaan om ze later weer af te geven. Reëel zijn er inderdaad verliezen bij een spoel/condensator, en waar gaan die naar toe? juist ja.. warmte.
Een cpu is inderdaad verre van ohms (dat is ook nooit de bedoeling geweest tijdens het ontwerp), maar daarom wil het niet perse zeggen dat de energie verloren gaat. Energie kan sowieso nooit verdwijnen (en we gaan nu van normale situaties uit, niemand heeft een reactor in zijn pc zitten), en de andere voor de hand liggende manieren van energie-overdracht zetten om naar warmte.
En een degenererene cpu; who cares? Als je ziet dat de eerste 486's/386's nog steeds leven, dan mag van mijn part gerust de maximale leeftijd van mijn cpu met 20 tot 30% teruglopen, na een jaar of 4à5 doet de doorsnee mens zijn pc toch weg, dus echt ouder moet die cpu niet echt worden. Langs de andere kant kan je er een voordeel voor de cpu bij zien. Mijn cpu is 50° warm, en die blijft ook 50° (of het wisselt zo eens 5° over een heel seizoen van winter naar zomer), maar er zit geen wezenlijk temperatuursverschil in. Echte temperatuursschommelingen, (vb kwartiertje draaien aan 50°, daarna kwartiertje naar 20° afkoelen omdat de pc uitstaat enzo) zijn wegens thermische belasting (krimpen en uitzetten) op zich even belastend voor een cpu dan eens een paar uurtjes doordraaien.
Je gaat de levensduur van een cpu pas beginnen achteruit helpen eens je begint met serieus overklokken, maar laten we zeggen dat toch het grootste deel van degene die overklokken echt wel een goeie interesse hebben in computers, en dus ook geen 4a5 jaar met hunzelfde cpu gaan blijven doen (tenzij het een eindelevenoverklok is om hem wat langer te houden). Hooguit 2a3 jaar. Daarop krijg je een cpu echt niet kapot. vb. Ik heb zelf een P4 lopen (prescott serietjes, heefthoofd 1ste klas, draait continu aan 70a75°, met een vcore van 1.65v, dus redelijk wat meer dan de standaard, en deze cpu is nu een jarenhalf oud, zonder dat die problemen geeft om stabiel te blijven lopen aan 3.72 gighz. De veroudering is nog niet dermate ver om hem al op stock speeds te moeten laten lopen)
@HaaZ: een kWh kost bij ons (omgeving gent) maar 15c overdag, en 9c snachts (nuon vast, centrale imewo (dus omgeving gent)), dus als je van de 4kWh er 3 overdag neemt, en 1 snachts kom je aan 54c, wat een halve euro is. Op jaarbasis dus 180€ (terwijl je er voordeel op doet qua gas).
Normaal blijft bij dees weer (is toch niet echt deftig) mijn chauffage thuis aanliggen, om toch op mijn kamer een temperatuur van 19a20° te blijven behouden. Nu ligt echter de chauffage over het hele huis af (ketel staat zelfs niet meer op waakvlam), en heb ik nog steeds mijn 22°
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 04-06-2006 19:37
]