connectie WiFi en LAN netwerk mag niet tegelijkertijd

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-04 22:50
Beste mensen, ik zit met het volgende probleem.

We hebben hier een bedraad netwerk, wat ik voor het gemak even LAN zal noemen en een WiFi netwerk.

Het LAN netwerk is het bedrijfsnetwerk en het WiFi netwerk dient voor bezoekers en is rechtstreeks verbonden met het Internet. Het AP van dit WiFi netwerk hangt in een vergaderzaal en onze eigen gebruikers mogen ook gebruik maken van het WiFi netwerk op het moment dat zij in vergadering zitten met bezoekers. Onze eigen gebruikers mogen via het WiFi netwerk het bedrijfsnetwerk wel in maar dat kan alleen met de Cisco VPN client (zoals ze thuis dus ook doen).

Waarschijnlijk voelen jullie het probleem al aankomen; alle mensen die niet in de vergaderzaal zitten maar in hun eigen kantoor, kunnen verbinding leggen met zowel het LAN als het WiFi netwerk. Dit is niet wenselijk aangezien aan de ene kant het boze Internet hangt en aan de andere kant het bedrijfsnetwerk...

Hoe kan ik voorkomen dat gebruikers tegelijkertijd een connectie maken met beiden netwerken. In principe moet dit altijd OF het een OF het andere netwerk moeten zijn.

Alvast bedankt!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het lijkt mij verstandig om de vergaderzaal af te schermen als dat mogelijk is.
Misschien via een login o.i.d. of zelfs fysiek.

Dan blijft hetgeen waarover vergaderd wordt ook binnen de muren van de vergaderzaal.
Het lijkt mij niet handig dat mensen van buiten de zaal kunnen meegenieten. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Gonadan schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:42:
Het lijkt mij verstandig om de vergaderzaal af te schermen als dat mogelijk is.
Misschien via een login o.i.d. of zelfs fysiek.
Afschermen met een wachtwoord? Dat wachtwoord hebben ze toch? anders kunnen ze niet connecteren als ze in die zaal zitten.

Maar ik zou inderdaad aanraden, speel wat met de zendsterkte van je AP. Zorg dat deze beperkt blijft tot wat men nodig heeft binnen deze zaal. Zorg ervoor dat er buiten de zaal slechts een onvoldoende bereik is. Desnoods hang je in de zaal 2 AP's, met van die hoekantennes (ben de naam kwijt). Zo kan je ervoor zorgen dat de straling gericht blijft binnen de zaal.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
bartgabriels schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:46:
Afschermen met een wachtwoord? Dat wachtwoord hebben ze toch? anders kunnen ze niet connecteren als ze in die zaal zitten.
Uiteraard met een wisselend wachtwoord per vergadering wat je dan binnen de vergaderzaal aan het begin van de vergadering bekend maakt.
Lijkt me ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Om het probleem op te lossen dat men 2 verbindingen kan maken (LAN en WiFi), moet je even onder XP (of welk besturingssysteem dan ook) 2 profielen aanmaken.

Een profiel waar de wireless aan staat en de LAN uit is en een profiel waar dus de LAN aanstaat, maar WiFi uitstaat.
Indien een gebruiker de laptop opstart, dan krijgt hij (of zij) voordat XP is opgestart een dosschermpje met daarin de keuze welk profiel hij of zij wil gaan gebruiken.

Vb.
Maak een keuze:
Profiel 1 "Wireless"
Profiel 2 "Wired"

Als men dus kiest voor Profiel 1, dan is de LAN kaart uitgeschakeld en kan men ook niet op het bedrijfsnetwerk komen.
Profiel 2 is precies andersom.

Dit is de oplossing voor je probleem. (99% zeker ;))

• Xypriz
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:48:
Om het probleem op te lossen dat men 2 verbindingen kan maken (LAN en WiFi), moet je even onder XP (of welk besturingssysteem dan ook) 2 profielen aanmaken.

Een profiel waar de wireless aan staat en de LAN uit is en een profiel waar dus de LAN aanstaat, maar WiFi uitstaat.
Indien een gebruiker de laptop opstart, dan krijgt hij (of zij) voordat XP is opgestart een dosschermpje met daarin de keuze welk profiel hij of zij wil gaan gebruiken.

Vb.
Maak een keuze:
Profiel 1 "Wireless"
Profiel 2 "Wired"

Als men dus kiest voor Profiel 1, dan is de LAN kaart uitgeschakeld en kan men ook niet op het bedrijfsnetwerk komen.
Profiel 2 is precies andersom.

Dit is de oplossing voor je probleem. (99% zeker ;))
ik heb e.e.a. getest; en dit lijkt inderdaad te werken! Bedankt! :D _/-\o_

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Cobra_CLA schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:47:
[...]

ik heb e.e.a. getest; en dit lijkt inderdaad te werken! Bedankt! :D _/-\o_
Hoe ga je dat uitrolle over het hele netwerk ??

Verwijderd

bartgabriels schreef op maandag 29 mei 2006 @ 12:55:
[...]

Hoe ga je dat uitrolle over het hele netwerk ??
Uhm, volgens mij is het alleen maar nodig op de laptops.
Deze oplossing kun je niet uitrollen (of moeilijk).
Gezien het feit dat niet elke laptop precies dezelfde property's heeft.

Wij gebruiken het hier ook op deze manier. (maar dan in combinatie met een modem/LAN)

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Ik vraag me af of dit wel een handige oplossing is. Nu moet je opnieuw windows opstarten als je van bedraad naar draadloos wilt gaan en andersom. Ik kan me goed indenken dat iemand voor een vergadering nog op het bedrade netwerk zit, en zn laptop aan wil laten staan als ie naar een vergadering gaat. Dat kan dus niet in deze opstelling, omdat ie alsnog moet rebooten indien hij in de vergadering op internet wil.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Ben1985 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:24:
Ik vraag me af of dit wel een handige oplossing is. Nu moet je opnieuw windows opstarten als je van bedraad naar draadloos wilt gaan en andersom. Ik kan me goed indenken dat iemand voor een vergadering nog op het bedrade netwerk zit, en zn laptop aan wil laten staan als ie naar een vergadering gaat. Dat kan dus niet in deze opstelling, omdat ie alsnog moet rebooten indien hij in de vergadering op internet wil.
Opzich heb je wel gelijk, maar praten we hier over een Pentium-1 laptop of een Pentium-4 (or what ever) laptop? (edit: ik doel hier dus op het feit hoelang een laptop erover doet om effe te rebooten)
Andere manieren zijn er volgens mij niet. Niet in Windows tenminste.
Of (maar dat weet ik dus niet zeker) wellicht kun je binnen een actieve Windows XP switchen van hardwareprofiel (want dat doe je dus eigenlijk).

Ik ben het volgens mij ooit wel eens tegen gekomen.
Wellicht effe zoeken op de MS site of effe googlen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 13:36 ]

• Xypriz
Het is inderdaad enkel voor laptops bedoeld en ja, dit zal dan overal handmatig geconfigureerd moeten worden.

Het is inderdaad wat lastiger voor de gebruiker omdat de laptop gereboot moet worden maar goed, veiligheid boven alles. Als iemand een betere oplossing weet te verzinnen hoor ik het uiteraard graag.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Bij een bedrijf waar ik gewerkt heb hebben ze een BBSM aangeschaft.
http://www.cisco.com/en/U..._support_series_home.html

Daarmee kan je de mensen die tijdelijk op het wireless moeten komen een login+pass geven die na een x aantal uren of dagen automatisch verloopt.
Op die manier voorkom je dat medewerkers zomaar het internet op kunnen via wireless omdat ze geen account gegevens hebben....

Verwijderd

ShellGhost schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:44:
Bij een bedrijf waar ik gewerkt heb hebben ze een BBSM aangeschaft.
http://www.cisco.com/en/U..._support_series_home.html

Daarmee kan je de mensen die tijdelijk op het wireless moeten komen een login+pass geven die na een x aantal uren of dagen automatisch verloopt.
Op die manier voorkom je dat medewerkers zomaar het internet op kunnen via wireless omdat ze geen account gegevens hebben....
Opzich een goede oplossing, maar ik denk dat het erg intensief is het voor een bedrijf.
Men kan niet op het laatste moment een vergadering houden, aangezien men eerst de (bijv) helpdesk moeten opbellen om voor de komende paar uur wireless te mogen gebruiken.
Daarbij is het ook nog zoiets als kosten. Ik denk dat dit aardig prijzig gaat worden.

Mijn conlusie voor deze oplossing:
a) kost extra geld voor aanschaf e.d.
b) kost extra tijd voor een afdeling die zich bezig houdt met de ICT dienstverlening.

Denk ik
Pagina: 1