UTP of STP ?

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 12:45

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Topicstarter
ik heb een UTP inbouw wandcontactdoos in zo'n goot met stopcontacten erin voor mijn
stekkers van mijn randapparatuur.

In die stopcontacten hangen vele adapters,
(mijn vraag is) Is het aan te raden om voor het stukje van de wandcontactdoos naar mijn netwerkadapter ( 1,5 meter ) een STP aan te schaffen, vanwege de machnetische velden rondom de zooi adaptertjes? zoja kan een STP kabel in een gewone RJ45 stekker, en hoeveel kost STP per meter?

Graag jullie reactie.

/dev/null

Verwijderd

STP is niet echt nodig in dit geval lijkt me, STP kan ik gewone rj-45 maar je moet wel een goed aardingspunt hebben, maar UTP lijkt me voor dit doel beter..

greetz.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, stp is verstandiger. Het is wel duurder, maar voor zo'n kort stukje maakt het niet uit. Maakt gebruik van zelfde stekkertje.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03-2025

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

voor zo'n kort stukkie is het niet nodig.
Over de totale afstand heb je toch al storing genoeg (meer storing dan dat je over de laatste 1,5 meter hebt).

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

STP is niet echt zinnig voor wat je hebt liggen.
Overigens andere antwoorders : STP heeft geen zin als je geen speciale RJ-45 connectoren met afscherming hebt, dus met een metalen rand die de afscherming van de kabel met die van de hub/switch/kaart verbindt. En die stekkertjes kosten toch echt wel een stukje meer. Niet-geaarde afscherming is weggegooid geld.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-07 15:41

boner

misantropisch altruïst

neen niet doen. STP is 4 aderig en eigenlijk niet voor ehternet gemaakt. Ook is de impedantie vaudt voor ethernet.

Als je afgeschermd wilt werken is er wel sftp kabel in de handel. Let op dat je dan wel aarde en zo moet aansluiten.

Verwijderd

De hele wereld gebruikt UTP... In m'n server ruimte ligt meters utp, tussen servers, monitoren, hubs switches, telefooncentrales enz.. UTP schould be no problem at all..

>:)

Verwijderd

<out>naar mijn weten is STP WEL voor ethernet gemaakt, heb het zelf meerdere malen bij bedrijven aangelegd, maar dan in bv vochtige ruimtes e.d. maar inderdaad ik ben het nog steeds met de rest eens UTP is beter !</out>

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op donderdag 25 januari 2001 23:37 schreef mossel het volgende:
Ja, stp is verstandiger. Het is wel duurder, maar voor zo'n kort stukje maakt het niet uit. Maakt gebruik van zelfde stekkertje.
STP gebruikt NIET dezelfde connectoren he!!
STP gebruikt Shielded connectoren in tegenstelling tot Unshielde voor UTP.
Vrij logisch lijkt me.. als je unshielded connectoren gebruikt bij shielded kabel heeft deze shield 0,0 nut

Verwijderd

Shielded Connectoren of niet, het gaat er om dat de siganalen in de kabel worden beschermd. Ik zou het zeker aanraden.

STP niet voor ethernet ? Waar wil je het dan voor gebruiken ? Token Ring ? >:)

• witchdoc
Op vrijdag 26 januari 2001 09:41 schreef boner het volgende:
neen niet doen. STP is 4 aderig en eigenlijk niet voor ehternet gemaakt. Ook is de impedantie vaudt voor ethernet.

Als je afgeschermd wilt werken is er wel sftp kabel in de handel. Let op dat je dan wel aarde en zo moet aansluiten.
STP is ook gewoon 8-aderig (4 paar) hoor!
Met sftp beodel je waarschijnlijk FTP (foiled twisted pair) met 1 algemene shielding ipv inviduele shieldings bij STP

• witchdoc
Op vrijdag 26 januari 2001 12:11 schreef Riche het volgende:
Shielded Connectoren of niet, het gaat er om dat de siganalen in de kabel worden beschermd. Ik zou het zeker aanraden.

als je STP gebruikt met UTP connectoren heeft je STP NIKS nut.
Je moet dus shielded connectoren gebruiken degene inderdaad wel 5x duurder zijn

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 26 januari 2001 12:11 schreef Riche het volgende:

Zonder shielded connectoren worden de signalen in de kabel NIET beschermd, de shielding moet wel aan de massa zitten.

STP heb je in vele uitvoeringen, de term zegt alleen dat het om paarsgewijze gevlochten kabeltjes gaat, met een afscherming eromheen.

Waar Boner op doelt zijn de dikke zwarte 2-parige Type-1/ICS (IBM Cabling System) kabels met die vierkante DataConnectors en een impendantie van 150 Ohm, vooral gebruikt voor TokenRing-netwerken. In die bekabeling zijn de paren zelf individueel afgeschermd, plus alle paren bij elkaar. Dat is de meest bekende STP-versie (tenminste voor ons ouwe stompen in de computerij). Die bekabeling heeft ook inderdaad een zeer onbruikbare impedantie voor Ethernet.

Tegenwoordig zie je dus veel 4-parige 100 Ohms kabels, die dus ook goed zijn voor Ethernet in storings-gevoelige omgevingen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1