Ik liet niet lang geleden een offerte maken voor een nieuwe PC, met 2 200GB SATA2 drives erin. De gast die me hielp raadde me ten zeerste aan om een koeler op de hard drive te zetten (2 ventilatoren aan de bovenkant, je hebt ze ook in een aparte bay die aan de voorkant van je pc de warmte eruit blaast). Ze kosten niet veel, rond de 10, 15 euro. Maar mijn vraag is: heeft het zin? Wat voegt het toe? Is dit een nieuwe trend?
Verwijderd
Het is zo dat over het algemeen je levensduur van je harde schijf er wel mee verlengt word, maar dat dit vaak niet merkbaar is --> de meeste mensen hebben voordat de MBF verstreken is toch alweer een compleet andere computer staan. En je hebt ook passieve HD koelers die ook nog het geluid wat weten te dempen.
Ga in ieder geval niet voor die dingen met die fannetje's voorin, die maken een beetje een irritant zoemend geluid.
Hier staat nog wat info..
Ga in ieder geval niet voor die dingen met die fannetje's voorin, die maken een beetje een irritant zoemend geluid.
Hier staat nog wat info..
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 04:24 . Reden: link toegevoegd ]
Het valt me sowieso op dat HD's buitengewoon heet worden.
Hoe weet je eigenlijk wanneer een HD aan zijn einde nadert? Oude HD's beginnen een soort jankend geluid te maken... daarna beginnnen ze te ratelen. Zijn dit al aanwijzingen of kunnen ze dan nog even vooruit vaak?
Hoe weet je eigenlijk wanneer een HD aan zijn einde nadert? Oude HD's beginnen een soort jankend geluid te maken... daarna beginnnen ze te ratelen. Zijn dit al aanwijzingen of kunnen ze dan nog even vooruit vaak?
Verwijderd
De meeste Hard-Disks hebben tegen woordig een SMART functie waarmee je bepaalde waardes van je HD uit kan lezen. Dan heb je programmatjes die aan kunnen geven of je HD bijna aan het eind van zijn latijn is.
Kijk hier voor meer info over S.M.A.R.T.
Offtopic: Jij bent er ook al zo aso vroeg bij....
Kijk hier voor meer info over S.M.A.R.T.
Offtopic: Jij bent er ook al zo aso vroeg bij....
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 04:27 . Reden: Link toegevoegd ]
Ah, thanks.
Ja ik weet het. Ben afgelopen 4 dagen alleen aan het feesten geweest. Werd vanmiddag voor de zoveelste keer rond 3 uur wakker met een dikke kater. Je komt in een verkeerd slaapritme terecht he.... Wekkertje gaat wel weer om 7 uur
Ja ik weet het. Ben afgelopen 4 dagen alleen aan het feesten geweest. Werd vanmiddag voor de zoveelste keer rond 3 uur wakker met een dikke kater. Je komt in een verkeerd slaapritme terecht he.... Wekkertje gaat wel weer om 7 uur
Kheb laatst HDD Heatlth gedowned, leuk proggie, rekent zelfs uit wanneer je HDD echt stuk gaat. IS voor mij in 2017, dus kan nog wel ff :-D
We are all accidents waiting to happen
Verwijderd
Rekent die ook uit waneer er bliksem-inslag komt en je hele computer (dus ook je HD) verziekt?RA7 schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:47:
Kheb laatst HDD Heatlth gedowned, leuk proggie, rekent zelfs uit wanneer je HDD echt stuk gaat. IS voor mij in 2017, dus kan nog wel ff :-D
Toeval zal er waarscheinlijk altijd wel zijn,
Die dingen worden inderdaad behoorlijk warm, is mij ook weleens opgevallen. Dat komt de temperatuur in je kast ook niet ten goede.Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 04:17:
Het valt me sowieso op dat HD's buitengewoon heet worden.
Als ze jankend geluid maken en/of ratelen zou ik m'n data als de sodemieter gaan backuppen.Hoe weet je eigenlijk wanneer een HD aan zijn einde nadert? Oude HD's beginnen een soort jankend geluid te maken... daarna beginnnen ze te ratelen. Zijn dit al aanwijzingen of kunnen ze dan nog even vooruit vaak?
Maar het kan ook zijn dat ie bad sectors gaat geven uit het niets, ik heb dat ook weleens gehad met een schijf die gewoon niet goed was. Dan moet je op gaan passen.
Saved by the buoyancy of citrus
plaats een 80mm fan voor je Hdd...beetje tweaker weet wel raad
Houd mijn schijfje op 28C
Zo dus:
klik
Houd mijn schijfje op 28C
Zo dus:
klik
[ Voor 5% gewijzigd door silitek op 29-05-2006 14:25 ]
Tubes....It's what make music music!
Bij mij is het zelfs een 120mm fan. Maar de ophanging is wat meer in A-team stijl (daar zijn touwen bij betrokken
).
Als ik die schijven nu voel zijn ze echt nauwelijks warm, dat maakt dus echt een zeer groot verschil. Het zijn 2 Maxtor 200GB schijven.
Als ik die schijven nu voel zijn ze echt nauwelijks warm, dat maakt dus echt een zeer groot verschil. Het zijn 2 Maxtor 200GB schijven.
[ Voor 37% gewijzigd door Cyphax op 29-05-2006 14:25 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Pagina: 1