Toon posts:

Sata driver disk voor de GA-8sq800?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Maxtor 250 GB SATA harde schijf waar ik nu Windows XP wil installeren.

Het probleem is natuurlijk dat xp setup de schijf niet ziet en er dus een driver voor geinstalleerd dient te worden d.m.v. de F6 toets in het begin van de setup.

Wat is dan het probleem? Nou ik heb de cd die bij het moederbord (Gigabyte 8SQ800) geleverd was dus niet meer en ik kan met geen mogelijkheid de juiste sata-driver vinden die ik op een flop kan zetten.

Op de Gigabyte site staat alleen een chipset, usb en een ata-driver. Heb ze allemaal gedownload en doorzocht maar weet vrij zeker dat dit niet is wat ik moet hebben. Daar staat overigens ook nergens het nodige bestandje "txtsetup.oem". Bestaan er geen soort van universele sata drivers hiervoor?

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-02 17:20
Heb je niet toevallig de GA-8SQ800 Ultra ipv de normale GA-8SQ800?

Want daar zijn wel s-ata drivers voor te vinden en bij de normale GA-8SQ800 is niks te vinden over s-ata..

Systeem Specs

Verwijderd

Die SATA controller van de GA-8sq800 Ultra is een Sil3112A,

kan je o.a. hier: http://tw2005.giga-byte.com/Motherboard/Support/Driver/Driver_GA-7NNXP.htm de driver vandaan plukken.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de Ultra had, had ik er wel 'ultra' achter gezet :) , maar toch bedankt.

Nee helaas heb ik de gewone, en daar is echt geen sata driver van te vinden... zou ik die van de ultra kunnen gebruiken in plaats daarvan?

[edit:]

Fridgeman bedankt! De driver van de ultra werkte ook op de gewone dus ik ben weer geholpen. :)

Rest me nog een ander gerelateerd vraagje:

Toen ik de sata schijf selecteerde om WinXP-Pro op te installeren gaf hij aan dat ie daarvoor wél op een andere schijf (de voormalige OS schijf) wat configuratiebestanden moest zetten, omdat de sata schijf kennelijk zo niet geschikt is voor os-installatie. Nu is XP prima geïnstalleerd op de sata schijf zoals gewenst, maar die configuratie bestandjes staan dus nog wel steeds op m'n oude os-schijf.

Kan ik deze nu gewoon deleten zonder gevaar? Het gaat om de directory 'system volume information' (maar die staat er standaard zoiezo neem ik aan) en de bestanden 'boot.ini' (type: configuration settings) 'ntdetect.com' (type: ms dos application) en 'ntldr' (type: system file).

Thanx

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 14:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de sata-schijf (c:) 'active' gemaakt met Partition Magic, en in de bios de bootvolgorde aangepast zodat hij de sata-schijf eerst laadt. Om uit te proberen heb ik de genoemde bestandjes verplaatst (wel eerst op diskette gezet uiteraard) en hij start nu nog steeds keurig op.

Nu zie ik wel dat ook de vormalige os-disk (h:) nog steeds op active staat in PM. Moet dit veranderd worden zodat er maar 1 actieve partitie is of is dat niet nodig? En zoja, hoe kan ik dat veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Kennelijk had ik 'm wel eerst uit active moeten halen want toen ik m'n oude os-disk wou mergen met een andere partitie kreeg ik in PM de #1520 error, oftewel: alle data kwijt...

Gelukkig kan ik met het progje GetDataBack for NTSF weer alles netjes terugkrijgen. :)

Ik geloof niet dat er veel geïnteresseerden zijn voor dit topic, maar mischien heeft iemand er in de toekomst nog iets aan. Ik ga nu ff m'n data recoveren en ik neem aan dat als ik beide partities goed formateer PM ze wel goed kan mergen.
Pagina: 1