Toon posts:

Mensen en hun DSRL

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wat moeten mensen met hun dSLR? Wat mij afgelopen zaterdag op viel in Leeuwarden tijdens een straatfestival. Ik heb een stuk of 15 mensen gespot met een dSLR camera, waarvan minimaal 10 alleen de kitlens gebruiken die niet echt ideaal was voor de situaties. Bijna alle gebruikers schoten op de automatische stand hun foto`s.

De laatse tijd zie ik echt enorm veel mensen met een dSLR lopen, maar ik vraag me af waarom mensen deze camera`s kopen. Als je alleen in de automatische stand schiet kan je met een camera van 400 euro ook enorm mooie plaatjes maken ipv met een set die vele malen duurder is.

Volgens mij worden enorm veel mensen een dSLR aangesmeerd tijdens een verkoopgesprek terwijl ze die eigelijks niet nodig hebben.

Zeg nou zelf een dSLR alleen met kitlens en alles op automatisch kan toch ook prima met een compact camera die vele malen goedkoper is?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2006 01:13 . Reden: dSLR niet eens juist kunnen typen ]

• TweeB
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DSLR---> Digital Single Lens Reflex....... |:(

Iets met klok en klepel...

[ Voor 28% gewijzigd door TweeB op 29-05-2006 00:59 ]

• shnazzle
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Ben het gedeeltelijk met je eens, behalve dat (naar mijn ervaring) schiet een DSLR zelfs in auto mode mooiere foto's dan een compact. Met mijn Canon A95 kan ik haaaarscherpe foto's maken, maar om dat te doen moet ik eerst de 100% perfecte instellingen hebben, en perfect licht, en een tripod (NL? :/ )....
Mijn gebruik van DSLR is zeer beperkt maar ik had alle schoten meteen 100% scherp on the first go in auto modus. En in niet-auto modus was het veeeeel makkelijker om even heel snel de 'aperture' en/of sluitertijd aan te passen.

Ten tweede is het gewoon voor de show natuurlijk...tegenwoordig heeft iedereen een digitale camera, dus moet 90% daarvan patsen....uiteraard. Als ik het geld had zou ik naast mijn A95 ook een EOS350 or mooie Nikon hebben.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Pas nog gemerkt, familie-etentje van m'n vriendin. D'r oom met Nikon D70 op auto, m'n vriendin met PowerShot G5 + 420EX en een beetje nadenken over de instellingen.

Voorbeeldfoto van m'n vriendin:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/CRW_0401.jpg

Voorbeeldfoto van 'handige' oom:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/DSC_06670004.JPG

Koop je daar nou een dSLR voor? :)

Maar ik vind dat zoveel mogelijk mensen een dSLR moeten kopen, als dat de prijs drukt en extra R&D-geld oplevert voor de fabrikanten! :7

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt ook mensen die een DSLR kopen voor de optische zoeker. Dat ze hem dan verder helemaal automatisch laten staan, tja.. :)

De kitlens gebruik ik ook nog dagelijks trouwens, dat gaat best ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 29-05-2006 01:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Inderdaad, dat mensen (te)veel dSLR's kopen heeft voor- en nadelen. Ik ben iig erg blij met mijne en andere mensen zien maar wat ze kopen en wat voor foto's te ermee maken.

Zie ik daar iemand met de ontspanknop naar onder? ;)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Negerzoen: wat is volgens jouw het nadeel van het feit dat veel mensen een DSLR kopen? Volgens mij is het alleen maar gunstig.
Meer productie, lagere prijzen. Meer ontwikkeling van DSLR's, meer modellen. Meer objectieven, accesoires etc. Een levendige 2e hands markt.

Overigens over die ontspanknop naar beneden: dat is iets wat dames doen. Mijn vriendin doet het, meiden in mijn klas doen het, dames die ik op meetings zie doen het, de dame op bovenstaande foto doet het etc.
Vraag me niet waarom :P

Elke vent zal hem inderdaad aan de bovenkant houden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 00:52: Als je alleen in de automatische stand schiet kan je met een camera van 400 euro ook enorm mooie plaatjes maken ipv met een set die vele malen duurder is.
Nou, daar valt nog wel het een en ander op af te dingen. Zo kost een Canon 350D met kitlens momenteel nog geen 700 euro bij "normale" NL winkelketens, dus het prijsverschil is niet zo groot als jij doet voorkomen. Ik blijf bij de 350D, omdat ik er zelf een heb (zonder kitlens) en dus min of meer weet waar ik het over heb, maar in principe geldt het volgende voor alle DSLR's. Een (D)SLR is een systeemcamera, waar een enorme reeks accesoires voor ontwikkeld is en wordt: Van oculairverlenger (nooit meer klem met je neus tegen de body) en dioptriecorrectie (als de ingebouwde + of - 1 niet voldoet) via (draadloze) afstandsbediening en powergrip naar dedicated flitsers (hoeveel niet-DSLR's hebben sowieso een aansluiting voor een externe flitser?) en natuurlijk OBJECTIEVEN. Kijk, het hoeft niet, als je tevreden bent met de kitlens, maar je kan, geheel naar eigen behoefte, een andere lens op dezelfde body zetten. Kan een nieuwe zijn of een tweedehands, een merkgebonden lens of een (meestal goedkopere) van een merk wat levert voor verschillende cameramounts. En het kan nu, maar ook over vijf jaar, als jij de behoefte hebt. Tel daarbij een aantal instelmogelijkheden die je niet op iedere compact vindt, zoals (de mogelijkheid tot) handmatig scherpstellen, manuele instelling van sluitertijd en diafragma, tijd- of diafragmavoorkeuze naast een reeks automatische standen (waar ik zelf geen ervaring mee heb, maar die ongetwijfeld in een behoefte zullen voorzien), de reactiesnelheid - opstarten camera en maken foto - en, last but not least, de hoeveelheid ruis bij hogere ISO-waarden, die, in het algemeen, bij een niet-DSLR hoger zal liggen dan bij een DSLR met, in het geval van Canon DIGIC-II, en ik begrijp eigenlijk niet dat er nog mensen zijn die zicht laten afschepen met een niet-DSLR. Eigenlijk denk ik zelfs dat de fotowinkel meer verdient aan die camera's, want de marges van populaire DSLR's staan behoorlijk onder druk...

En over knopje boven of onder: Dames hebben (als het goed is) geleerd dat het slim is om je arm niet zo hoog op te tillen dat je oksel getoont wordt. Zelf houd ik het knopje meestal boven omdat ik met mijn rechter oog door de zoeker kijk en met mijn linker de omgeving in de gaten probeer te houden. Met "knopje onder"kijk je dan tegen de body en/of je linkerhand.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet dat niet iedereen meteen de centen heeft alles aan te schaffen en de kennis er ook niet meteen hoeft te zijn.

Ik heb zelf ook een 350D gekocht en maak ook gebruik van het kitlensje en ja ik gebruik de auto stand ook nog wel eens.
Reden dat ik de kitlens gebruik is omdat na aanschaf van een 350D + een shitload aan geheugen + goede backpack + tripod + schoonmaak dingetjes de centen wel even op waren. Ik gaf binnen een uur tijd even 1000€ uit en ik weet niet hoe dat bij anderen zit maar 1000€ vind ik een hele hoop knaken.
Helemaal omdat dat geld aan zoveel dingen besteed had kunnen worden die ik leuk vind.

Over het auto stand gebruik, liever een foto in auto stand schieten dan het moment missen cq met een vern**kte foto zitten door heel stoer in een AV stand te schieten en er dan vanwege het gebrek aan ervaring flink naast te zitten.
Het kodak moment heb je vaak maar 1 keer en door mijn geweldige foto kunsten loop ik die al snel mis ;)

Waarom dan toch een dSLR, om de doodsimpele reden dat ik A) iets wilde hebben waar ik mee vooruit kan B) ik geen zin heb om na een half jaar tegen beperkingen van een camera aan te lopen C) een compact in veel gevallen lang niet zo lekker "pakt" als mijn 350D, D) Het een vereiste was dat ik erg lang kon werken met een accu, E) Ik nog wel 100.000 redenen kan gaan bedenken waarom de 350D mijn voorkeur had.

Hiervoor had ik een finepix S7000 en dat is een erg leuke camera maar die was echt op, als je een beetje dSLR camera achtig iets wil hebben ga je al gauw richting de 500 á 600€ en dan komt die 350D zo akelig dicht bij in de buurt dat ie in mijn geval niet te weerstaan was ;)

Overigens ben ik al wel druk bezig om van de groene stand af te komen hoor, ik doe nu alles met P (automatische diafragma en sluiter de rest is in te stellen)..... maar zoiets leer je niet even in 1 dag tijd voor zover ik weet en gaat dat stapje voor stapje.

Ik ben trouwens al wel weer druk aan het sparen voor een andere lens, eerste aankoop zal de sigma 18-125 worden of de EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM van Canon zelf waar een leuke cashback op zit (in mijn geval is image stabalizer wel handig.... ik heb namelijk van die heerlijke "kijk mam ik kan ze niet stil houden handjes"). Met een beetje mazzel 1 van de 2 voor het eind van de maand in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 29-05-2006 03:13 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Hey, maar wat maakt het uit dat ze een dSLR hebben? 't is toch niet aan jou om dat te beoordelen? Of ben je jalours? Die kitlens hé, heb ik ook een tijd gehad, én heel tevreden mee geweest... Maar oordeelt enkel opdacht over gij geoordeelt wordt.

|>

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wat moeten mensen met hun dSLR?
Fotograferen?
waarvan minimaal 10 alleen de kitlens gebruiken die niet echt ideaal was voor de situaties. Bijna alle gebruikers schoten op de automatische stand hun foto`s.
Jemig wat slecht zeg. Stel je voor, op de automaat schieten, ongehoord! En die kitlens! Dat ze zich ermee durven vertonen!
De laatse tijd zie ik echt enorm veel mensen met een dSLR lopen, maar ik vraag me af waarom mensen deze camera`s kopen. Als je alleen in de automatische stand schiet kan je met een camera van 400 euro ook enorm mooie plaatjes maken ipv met een set die vele malen duurder is.
Zie de eerdere reacties over prijzen: wake up and smell the dSLR-market penetration. Een goeie dSLR-set heb je nu al voor 600 euro. 4 jaar geleden had je daar nog niet eens een dikke prosumer voor, die waren 1000 eur of meer (Minolta 7Hi, Sony F717, Canon G-serie etc).

Sorry, maar dit is een zinloos topic voor in FGA :) dSLRs hebben behoorlijk wat voordelen tov reguliere digicams, en gezien ze tegenwoordig ook nog eens best betaalbaar zijn, waarom zouden mensen ze niet gebruiken. Wie ben jij om mensen af te rekenen op hun dSLR-gebruik, al dan niet in de auto-stand? Ga alsjeblieft lekker fotograferen ipv je om dit soort dingen druk te maken :) Dit heeft met zo'n TS iig weinig discussie-inhoud, helaas.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.