Toon posts:

AMD sempron instap pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond

De situatie ligt als volgt;
Ik mag voor een bedrag van 280 euro een pc kopen, een instap pc, dus een lowbudget pc. Het heeft toch niet hoge doeleinde, maar aangezien ik voor die 280 euro wel wat terug wel zien zag ik een compleet pc'tje staan. Nu deed ik echter voor 280 euro mijn eigen pc samenstellen bij die zelfde winkel en kwam op het volgende uit:

Behuizing Sweex Blue-Line ATX (Retail, OEM) - 35 euro
Processor AMD Sempron 64 3000+ Boxed, OPGA, 'Palermo' - 82 euro
Geheugen DIMM 512 MB DDR 400 - 39 euro
Grafisch Geforce 3 64MB 0 (al aanwezig)
Moederbord MSI K8N Neo-FSR ATX - 55 euro
Harddisk DiamondMax 10 S-ATA 160GB - 65 euro
DVD rewriter BenQ DW-1650 wit 0 (al aanwezig)
totaal - 276 euro

Is deze samenstelling mogelijk? ik heb de tut gevolgd op tweakers en ben ik niks vergeten?
Ik vraag dit overigens omdat mijn kennis van dit soort dingen vrij 'basic' is :)

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
zit er standaard al een voeding in die kast??
anders mis je iets ;)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:07
Ik zou als ik jouw was niet zo'n Sweex behuizing nemen maar iets fatsoenlijks zoals een goedkoop Aopen kastje. Krijg je geen spijt van, betere behuizing en betere voeding.

Ik weet niet of een S-ATA schijf tegenwoordig goedkoper is ofzo maar je kunt zeker in een dergelijke pc net zo goed een IDE schijfje hangen.

Of de processor nu 200 Mhz minder is merken de meeste mensen ook niet, vaak is het meer een gevoelsmatig iets. Kijk eens naar een Sempron 2800+, die heeft dubbel zoveel L2 cache wat bij dergelijke kleine hoeveelheden wel wenselijk is.

Voor de rest geen op of aanmerkingen :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:45

Thandor

SilverStreak

Het geheugen: Zorg ervoor dat het geen OEM geheugen is. Ga liever voor Kingston (o.i.d.) zodat je geen problemen krijgt met de compatibiliteit. Het is dus aan te bevelen om extra te investeren in het geheugen :)

De behuizing zit waarschijnlijk wel een voeding in. Helaas wel een Sweex voeding die kwalitatief erg slecht zijn. Gelukkig heb je geen zware specificaties en voorzie ik hier geen problemen in.
Zoals GH45ST zegt is een betere kast (incl. voeding) wel wenselijk maar misschien te duur.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 28-05-2006 22:44 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
GH45T schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:40:
Ik zou als ik jouw was niet zo'n Sweex behuizing nemen maar iets fatsoenlijks zoals een goedkoop Aopen kastje. Krijg je geen spijt van, betere behuizing en betere voeding.
Kan ik je volledig in bijtreden, Aopen is deftige kwaliteit voor zijn geld (10 keer beter dan sweex, voor 50€).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thandor schreef op zondag 28 mei 2006 @ 22:43:

De behuizing zit waarschijnlijk wel een voeding in. Helaas wel een Sweex voeding die kwalitatief erg slecht zijn. Gelukkig heb je geen zware specificaties en voorzie ik hier geen problemen in.
Zoals GH45ST zegt is een betere kast (incl. voeding) wel wenselijk maar misschien te duur.
Een standaard Aopen kastje met voeding heb je tegenwoordig ook wel voor minder dan 5 tientjes, dus op zich zijn die niet zo heel veel duurder dan een Sweex geval.

Verwijderd

Topicstarter
De behuizing is naar mijn mening bij zo instap PC als deze niet zo heel erg, de sweex kast is in de aanbieding en wordt aangegeven als juist een goede behuizing om je PC in op te bouwen (hij wordt ook vrij compleet geleverd).

Ik heb wel besloten idd over te stappen naar de AMD sempron 64 3100+ om het L2 cache ook op 256 te brengen (deze dus ipv de sempron 2800+)

En bedankt over de tip van het geheugen; deze heb ik veranderd naar een Kingston 512 DDR Ram stick, geen OEM.

Verder lijkt het me nu een kwestie om de onderdelen maar is te gaan halen en in elkaar te zetten? :)

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik zou echt voor die 2 tientjes een fatsoenlijke kast halen. Of een goed stel handschoenen bij deze sweex kast want alle randen zijn super scherp. Ik heb eerst ook altijd goedkope systeemkasten gehad en altijd ging er wel wat mis. Sinds ik gewoon kasten koop van rond de 50 euro heb ik nooit geen problemen meer gehad. Maar ja. Jij moet het betalen en het is jouw keuze :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:19:
De behuizing is naar mijn mening bij zo instap PC als deze niet zo heel erg, de sweex kast is in de aanbieding en wordt aangegeven als juist een goede behuizing om je PC in op te bouwen (hij wordt ook vrij compleet geleverd).
De behuizing op zich is wel te doen, hoewel het imho iets braks blijft.
Groter probleem is de voeding. Die zijn namelijk nogal instabiel en willen nog wel eens doorfikken als ze ook maar iets belast worden. Je slaat jezelf voor je kop als je je hele systeem mag vervangen omdat je voeding het leuk vond door te fikken en hiermee de rest van je hardware meeneemt (dat heb ik al vaker zien gebeuren, en dat is niet grappig).
Dus waarom nu niet 2 tientjes meer uitgeven zodat je iig een deugdelijke voeding hebt (hoeft niet gelijk een monstervoeding te zijn van 100+ €, maar een Aopen of FSP zijn niet duur maar voldoen zeker beter dan die ranzige sweexgevallen).

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:19:
Ik heb wel besloten idd over te stappen naar de AMD sempron 64 3100+ om het L2 cache ook op 256 te brengen (deze dus ipv de sempron 2800+)
Waarom de sempron 64 3100+ als de sempron 64 2800+ goedkoper is? Beide hebben 256kb cache. Ik weet alleen niet of die cpu ook aanwezig is bij de winkel waar je 'm wil kopen. Kan je voor die 15 euro besparing weer de betere voeding aanschaffen en toch nog op de 280 euro uitkomen :).
Terw_Dan schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:47:
[knip] maar een Aopen of FSP zijn niet duur maar voldoen zeker beter dan die ranzige sweexgevallen).
Aopen voeding == FSP voeding (meestal :P).

[ Voor 21% gewijzigd door dr snuggles op 29-05-2006 11:15 ]

Verwijderd

Ik zou ook voor een Aopen kastje gaan, deze leveren wel een redelijke voeding mee itt. sweex e.d.
Verder dacht ik dat een sempron 3000+ en hoger pas voorzien zijn van Cool'n'Quiet, dus verdienen die de voorkeur.
Voor bijna hetzelfde geld kan je ipv een Maxtor b.v. een samsung hdd pakken.
Zelf zou ik voor het onderstaande gaan:

AMD Sempron 64 3100+ 1.8GHz HT 256kB S754 Box €83
AOpen Midi Tower QF50D ATX 300W (zilver/zwart) €48,5
Kingston 512MB DDR SDRAM PC3200 CL3.0 €45,5
MSI K8N Neo-FSR nForce3 250Gb, SATA RAID €58,5
Samsung 160GB SATA300 8MB FDB, HD160JJ €62
Totaal€297,50

Eventueel zou je nog kunnen overwegen om voor 1GB geheugen te gaan, aangezien de prijs van ddr1 geheugen niet meer (veel) zal dalen, maar dit is al meer dan het budget dus ik zal het maar even zo laten :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

wwillem schreef op maandag 29 mei 2006 @ 10:56:
[...]

Waarom de sempron 64 3100+ als de sempron 64 2800+ goedkoper is? Beide hebben 256kb cache. Ik weet alleen niet of die cpu ook aanwezig is bij de winkel waar je 'm wil kopen. Kan je voor die 15 euro besparing weer de betere voeding aanschaffen en toch nog op de 280 euro uitkomen :).

[...]

Aopen voeding == FSP voeding (meestal :P).
Ik weet dat Aopen FSPspul gebruikt. FSP wordt in heel veel OEM bakken ook gebruikt en die voedingen zijn meesatl prima

Verwijderd

Topicstarter
kkweetnix; welke winkel heb jij die Aopen kast vandaan? Op de website waar ik zit leveren ze deze voor namelijk zo 25 euries meer en daarnaast is die ook niet leverbaar in 5 dagen.

En ik heb toch maar besloten niet voor de sweex behuizing te gaan, de persoon die mij helpt heeft namelijk zich een keer vies opengehaald aan zo scherpe kast :*)

Verwijderd

Alle prijzen in mijn lijstje zijn van 4launch.

Ik zou btw. voor het onderstaande mobo gaan bedacht ik me net:
Asus K8N-E nForce3 250GB, SATA RAID, GLAN € 55,50
Pagina: 1