hedgehog

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-08 10:38

lange

Boom Boom?

Topicstarter
(schrijf je dat zo?) k wil binnenkort een nieuwe cooler aanschaffen en ik kan me herrinderen dat deze 100% koper was dus dat leek me wel wat maar weet iemand waar je m kan krijgen?
(of een ander 100% kopere heatsink/cooler combo?)

Verwijderd

100% koper is niet zo goed . Koper/Alu kombinatie is beter omdat koper snel opneemt en Alu snel afgeeft .

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Er zijn wat reviews geweest, maar zo goed was ie dus niet.

Alpha of FOP38 zijn stukie beter,

Silverado en Swiftech nog veel beter.

• lange

lange

Boom Boom?

Topicstarter
Op donderdag 25 januari 2001 23:05 schreef worsie het volgende:
Silverado en Swiftech nog veel beter.
en waar kan ik die halen dan?

• worsie
search en dan %silverado%
Zijn een paar topics over, met verkoopadres (in Duitsland). Heb geen url in me bookmarks.

Swiftech weet ik niet hier in de buurt.
The Overclockingstore (Engeland) heeft ze in ieder geval, en je kan ze ook rechtstreeks bij Swiftech bestellen.

Beiden zijn de absolute besten, maar dat kost ook een flinke smak geld.

Verwijderd

Ik heb nog een Swiftech liggen iemand belangstelling?

• worsie
Op donderdag 25 januari 2001 23:52 schreef Marq het volgende:
Ik heb nog een Swiftech liggen iemand belangstelling?
Welk model?

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

dat alu beter de warmte af kan geven is dus onzin! Als er warmte afgegeven moet worden door middel van straling dan is alu wat beter, maar op de manier waarvoor het hier gebruikt wordt maakt het niets uit..koper is trouwens wel beter omdat het een betere geleiding heeft (maar dat was al wel duidelijk geloof ik)

ergens op www.overclockers.com staat er een verhaal over van iemand die er echt wat van weet..vandaar dat ik het weet:)

Verwijderd

RdB:

je hebt gelijk. Het is een fabeltje dat Alu beter warmte aan lucht afstaat dan koper.

Trouwens, dan zou die Silverado helemaal geen fuk moeten doen, want zilver is NOG veel slechter dan koper, wat dat betreft. En we weten allemaal hoe goed die Silverado is. (maar mijn waterkoeling is beter!)

Verwijderd

offtopic:
Worsie mail me ff, big probz met me compie :(

Mail adres: liter@squaremedia.nl

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 00:45 schreef worsie het volgende:

[..]
Welk model?
De MC 370-2
Dus met 72watt peltier en een 60x60mm 6850rpm 33CFM Fan

Verwijderd

http://www.aconto.de/home.htm

hier kan je de Silverado bestellen ik heb hem ook vet ding ben er zeer tevreden over..

Verwijderd

Op vrijdag 26 januari 2001 11:36 schreef DaBit het volgende:
RdB:

je hebt gelijk. Het is een fabeltje dat Alu beter warmte aan lucht afstaat dan koper.

Trouwens, dan zou die Silverado helemaal geen fuk moeten doen, want zilver is NOG veel slechter dan koper, wat dat betreft. En we weten allemaal hoe goed die Silverado is. (maar mijn waterkoeling is beter!)
:) Da's dan pech, want dat ding is van aluminium. Alleen het raakvlak met de CPU is van zilver.

Ben ik toch blij dat alle tests en onderzoeken en wetenschappers het mis hebben.

proficiat !

Verwijderd

Ja, nou, sorry hoor dat ik niet van al die exotische koelers de exacte eigenschappen uit m'n hoofd weet hoor. Ik dacht dat-ie van een zilverlegering gemaakt was.

Alu staat beter warmte af dan koper via straling. Dit heeft iets te maken met de dichtheid van het metaal.

Alu staat even goed warmte af dan koper via warmtewisseling met lucht. En laat dit mechanisme nou net voor 99.9% van de warmteafgifte verantwoordelijk zijn...

En als je het er niet mee eens bent, dan laat maar zien waar ik de mist in ga, in plaats van brallen 'Ben ik blij dat alle tests en onderzoeken en wetenschappers het mis hebben'

Verwijderd

Dan zijn hier wat copper heatsink reviews.
http://www.pcscoop.com/hardware/cpus_heatsinks/Hedgehog-Slot-heatsink/page3.asp
http://www.overclockers.com/articles258
http://www.hardocp.com/reviews/cooling/roundup0101/index5.html

Daar zie je dus dat een koperen koelblok met hetzelfde ontwerp als Aluminium flink achter lopen kan wat prestaties betreft.

Deze tabel laat het probleem zien.
http://www.andus.de/lpmat.htm#Metallkernmaterialien

Kijk naar de waardes voor dichtheid (soortelijk gewicht) en de warmte waardes, vooral de meest rechtse. Koper is meer dan 3x zo zwaar, en de hitte afdracht waardes zijn 1.5/2.5 keer zo hoog en gaan per volume (zie laatste waarde in de tabel).

Per gram heeft aluminium dus een betere koelprestatie, en een koperen heatsink is niet alleen veel zwaarder, hij heeft ook nog eens de verkeerde design als het een namaak van een alu heatsink is.

Als je de links bovenaan bekijkt, zie je dat de Hedgehog een mislukking is omdat ze een Alu Alpha heatsink hebben nagemaakt.

De interessantetste is die vreemde Zalman. Die zie je bij de derde link (HardOCP)

Een koperen Heatsink zal heel veel grote dunne koperen bladen moeten hebben. En dan kunnen ze wedijveren met Aluminium.

net aan.... :P

Verwijderd

Even een simpele vergelijking. Hoewel helder glas licht met minder verlies doorlaat dan mat/wit geverfd glas, maken we gloeilampen van glas met een laagje wit omdat dat beter licht uitstraalt.

het lagrere verlies in helder glas verzorgt ook een mindere uitstraling van licht, het laat het licht gewoon door inplaats van het te verspreiden.

Logisch niet..... 8-)

Verwijderd

Wat ik voornamelijk zie is dat ze koperen heatsinks maken met een kleiner oppervlak, die ongeveer even goed presteren.

Zie dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles258/HH4.jpg

Duidelijk is dat de Hedgehog een kleiner aan lucht blootstaand oppervlak heeft dan de Alpha. De Alpha heeft meer vinnen, en een groter oppervlak per vin (zeskantig). En toch presteren ze met dezelfde fan even goed. (oc.com link) Nou, daaruit leid ik af dat koper niet slechter presteert.

Per hoeveelheid gewicht is aluminium beter, daar heb je gelijk in. Per volume dus niet. Een kubieke centimeter koper is nou eenmaal veel zwaarder dan een kubieke centimeter Al.

Wat belangrijk is bij 'forced airflow' heatsinks is de hoeveelheid oppervlakte dat in contact staat met de lucht. Dit kun je zeer groot maken door hele dunne plaatjes te nemen, maar dan kan aluminium niet meer voldoende warmte naar die plaatjes toe transporteren door het kleine contactoppervlak van plaatje en 'grondplaat'

Als je dus een koperen heatsink maakt, dan moet je ook gebruik maken van de specifieke eigenschappen van koper. Dit hebben ze dus duidelijk niet gedaan bij de Hedgehog.

P.S. Lampen maken ze mat om een diffuse lichtbron te krijgen ipv een puntlichtbron. Niet meer, niet minder ;)

Verwijderd

Precies, diffuus bij warmte betekent dus uitstralen inplaats van concentreren/doorgeven. Er vindt anders te weinig afstraling plaats.

En uit die tests blijkt dat de hedgehog met dezelfde fan als de Alpha ver achter blijft.

Dus met 19cfm (Standaard Sanyo Denki) op de Alpha is de hedgehog iets beter, met 23 cfm (sterke en langzaam draaiende Sunon of Delta MP) zijn ze gelijk. Als ze allebei een 38 cfm Delta hebben verliest de Hedgehog dik.

Een ander probleem is de zachtheid van koper. Je ziet ook dat leveranciers van de Hedgehog er voor waarschuwen dat ze heel snel verbogen raken.

Met de fabrikage van de Hedgehog lijkt het me ook moeilijk om voor een redelijk bedrag dezelfde exacte vorm als de Alpha heatsink te maken (die hexagonale pennen dus).

Zoals al gezegd, een koelblok met veel dunne grote koelvlakken is nodig voor een koperen heatsink. Dat is de richting dan ook die Coolermaster met een beetje succes is in gegaan.

En ook die Zalman is zoiets. Zo te zien echter hebben ze geen rood koper gebruikt maar geel koper..... 8-)..

Verwijderd

Geel koper? Messing dus? Weer zo'n fabrikant die ons dus geld af wil troggelen, want messing geleid niet eens zo goed warmte als aluminium :(

Dat de HedgeHog verliest met Delta 38cfm fan erop geloof ik best, want dan gaat oppervlak wel erg tellen.

Coolermaster is leuk bezig met de sinks, maar die dunne vinnetjes zitten gewoon in de grondplaat gesoldeerd. Da's dus niet ideaal, want dan heb je weer last van overgangsweerstanden. En oh, wat verbuigen die vinnetjes gauw! Het leuke van de coolermaster is dat het ding geen ruk kost. Ik kreeg 'm van CompTechWorld toen ik een tot 1GHz sinkje bestelde omdat m'n waterkoeling nog niet klaar was.

Verwijderd

Nou bijna niks.. dat ding dat op een PEP66 lijkt (CHP11 of Galileo of zo ??) kost nu ook iets van 120 piek hoor...

Verwijderd

Dan zal ik wel de simpele koeler van hun hebben. Dat is niet meer dan een koperen grondplaat met dunne vinnetjes erop gesoldeerd, en daar bovenop een ys-tech fannetje van 50x50mm ofzoiets.

'k ben 'm nou om aan het bouwen tot waterblok. Daarvoor is-ie veel beter geschikt ;)

• lange

lange

Boom Boom?

Topicstarter
weet iemand dan (als die koperen niet goed zijn...) dan waar je deze: taisol CGK Ultra met 37 CFM Delta fan. kan halen ?
Pagina: 1