Ik vroeg me af of er eigenlijk verschil in scherpte is tussen verschillende LCD monitoren. Of wordt dit enkel bepaald door de resolutie waarop je hem instelt?
Er zit wel degelijk verschil tussen. Als ik kijk naar mijn 17" TFT (Samsung Syncmaster 710T) dan is die een stuk scherper dan het naamloze 17" TFT geval dat ik boven heb staan.
Daarnaast is het zo dat het aansluiten van een TFT met DVI over het algemeen een stuk scherper beeld geeft dan met een D-SUB kabel.
Daarnaast is het zo dat het aansluiten van een TFT met DVI over het algemeen een stuk scherper beeld geeft dan met een D-SUB kabel.
TFT monitoren moet je altijd op de standaardresolutie instellen. 1280x1024 meestal voor de gewone 17 en 19" modellen. Bij een lagere resolutie schaalt de monitor het naar full screen en krijg je een wat waziger beeld.
Verder kun je, wanneer je een TFT analoog aansluit, soms ook wat wazigheid krijgen doordat het analoge signaal door de TFT gedigitaliseerd moet worden. Een TFT kopen met digitale ingang en deze aansluiten op de digitale uitgang van je gfxcard is dus aan te raden.
Maar goed, er zijn nog meer kwaliteiten te noemen voor een beeldscherm: helderheid, kijkhoek, gelijkmatige belichting, etc. Verder is scherpte niet hetzelfde als resolutie. Een notebook tft is vaak kleiner, maar kan soms evenveel pixels hebben als een grote losse TFT. Dan krijg je dus geen scherper beeld, maar wel meer pixels/cm2. Hogere resolutie dus.
Verder kun je, wanneer je een TFT analoog aansluit, soms ook wat wazigheid krijgen doordat het analoge signaal door de TFT gedigitaliseerd moet worden. Een TFT kopen met digitale ingang en deze aansluiten op de digitale uitgang van je gfxcard is dus aan te raden.
Maar goed, er zijn nog meer kwaliteiten te noemen voor een beeldscherm: helderheid, kijkhoek, gelijkmatige belichting, etc. Verder is scherpte niet hetzelfde als resolutie. Een notebook tft is vaak kleiner, maar kan soms evenveel pixels hebben als een grote losse TFT. Dan krijg je dus geen scherper beeld, maar wel meer pixels/cm2. Hogere resolutie dus.
_██_
(ಠ_ృ)
hogere pixeldichtheidAtomsk schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:17:
re·so·lu·tie (de ~ (v.), -tiën/~s)Moning2 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:24:
[...]
hogere pixeldichtheidpixel pitch is de afstand tussen de pixels, hoe lager hoe scherper
1 besluit van een overheid, hoge functionaris enz.
2 in een vergadering aangenomen conclusie
3 eenheid voor de scherpte van een beeld, uitgedrukt in aantal lijnen of beeldpunten per inch of centimeter
Resolutie als term is dus ook ok, al vind ik het gebruik van "scherpte" wat twijfelachtig. Een scherm met een hoge resolutie kan namelijk nog steeds een onscherp beeld geven doordat je er bijv een analoog signaal opzet van slechte kwaliteit (vga uitgang van een laptop ofzo). "oplossend vermogen" is volgens mij ook een mogelijke synoniem voor resolutie.
_██_
(ಠ_ృ)
Ok, maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in het aantal pixels/cm2 bij verschillende LCD monitoren van dezelfde grootte?Atomsk schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:17:
Een notebook tft is vaak kleiner, maar kan soms evenveel pixels hebben als een grote losse TFT. Dan krijg je dus geen scherper beeld, maar wel meer pixels/cm2. Hogere resolutie dus.
Als ze dezelfde resolutie hebben dan niet.Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 18:48:
[...]
Ok, maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in het aantal pixels/cm2 bij verschillende LCD monitoren van dezelfde grootte?
Pagina: 1