Software-raid en voedingen, hoe het beste aan te pakken?

Pagina: 1
Acties:

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 13:57
Ik heb van de week 4 identieke hardeschijven kunnen overkopen voor een leuk bedrag.

Het gaat om de Maxtor Diamondmax 10 160GB, S-ATA 3.0Gb/s (6V160E0)
Omdat ik geen 4 vrije aansluitingen heb op mijn moederbord, heb ik er een aparte controller bijbesteld, de Promise SATA300 TX4

In de huidige situatie heb ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
Onboard S-ATA1: WD Raptor 36GB
Onboard S-ATA2: LEEG
Onboard P-ATA1,1: 160GB Maxtor Diamondmax 10
Onboard P-ATA1,2: 40GB Maxtor Diamondmax (8 of 9?)
Onboard P-ATA2,1: DVD speler
Onboard P-ATA2,2: DVD brander

Omdat mijn no-name 300W voeding dit alles waarsch. niet gaat trekken, ben ik van plan een 2e voeding aan te schaffen.

Nu komt mijn vraag, omdat ik van de 4 nieuwe shijven, er 2 in Raid 1 wil zetten (mirror). Vroeg ik mij af. hoe berperk ik schadelijke invloeden op deze schijven.
Zal ik bijvoorbeeld alle schijven (HD's + dvd-spelers) op 1 voeding aansluiten, op 1 schijf van de mirror naar.
Of zal ik gewoon alles op 1 voeding aansluiten, en de 2e voeding voor Mobo+VGA gebruiken.

Doel is dus om de 2 schijven die in Raid 1 komen, zo goed mogelijk 'te beschermen'

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-02 22:42
Ik zou zeggen: Koop een nieuwe voeding van 500W ofzo waar je alles op aansluit, scheelt je heel wat werk.

Als je per sé 2 voedingen wilt gebruiken kan je het beste je je mobo+vga+2 schijven van je raid1 mirror op één voeding aansluiten. De 2de voeding kan je dan gebruiken voor je overige HDD's en DVD spul.
Voordeel wat je hiervan hebt: Mocht één voeding kuren krijgen en je hardware gaan verneuken (wat erg onwaarschijnlijk is) dan heb je de data nog wel op je andere schijven. Zorg er dan wel voor dat je de mirrorschijven op de andere voeding aansluit, anders ben je alsnog alles kwijt.

Zoals ik al zei kan je het beste een nieuwe voeding kopen. Als er iets gebeurt met je hardware door de voeding zal het waarschijnlijk door blikseminslag komen en dan maakt het ook niet uit dat je 2 voedingen hebt, aangezien die toch op hetzelfde stroomnet zitten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou inderdaad ook gewoon 1 stevige voeding pakken. Minimaal 500W is inderdaad een prima grens.