[XP] Windows wil niet verder opstarten dan achtergrond

Pagina: 1
Acties:
  • 779 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-03 13:19
Op een systeem van een vriend van mij stond bijzonder veel problematische software. Veel errors waaruit op te maken viel dat er enorm veel virussen stonden. Oftewel, denk ik, hitman pro installeren en draaien.

Na een tijdje gaf hitman pro aan dat hij opnieuw moest opstarten (tijdens de scan) omdat er bepaalde bestanden te grondig waren. Na het opnieuw opstarten start windows niet verder op dan de achtergrond. ctrl-alt-del geeft wel de task manager, maar wanneer ik daar bij uitvoeren 'explorer.exe' invoer, start ie voor een seconde explorer.exe op en sluit hem gelijk af. cmd.exe kan wel opgestart worden, net als regedit.exe.

In veilige modus hetzelfde verhaal, alleen het bureaublad. Ik heb gebropeerd om te herstellen naar laatst bekende juiste configuratie, geen verschil. Ik heb een system restore gedaan van 3 dagen terug, geen verschil.

Dus maar weer terug naar windows en via uitvoeren (vanuit de taskmanager) hitman pro weer opnieuw gedraaid en er worden weer problemen gevonden. Search en Destroy geeft aan dat services.sbs niet geladen kan worden en een aantal andere onderdelen van hitman pro geeft een duidelijke indicatie van aanwezige virussen.

In de taskmanager staan de volgende zaken open (kan geen screenshot maken, dus typ het even over)

nod32krn.exe (SYSTEM) 30.960 kB
svchost.exe (SYSTEM) 31.652 kB
svchost.exe (SYSTEM) 31.972 kB
nvsvc32.exe (SYSTEM) 13.136 kB
winlogon.exe (SYSTEM) 2.608 kB
wdfmgr.exe (Lokale service) 9.580 kB
vsmon.exe (SYSTEM) 8.932 kB
services.exe (SYSTEM) 26.080 kB
MDM.exe (SYSTEM) 23.860 kB
smss.exe (SYSTEM) 916 kB
csrss.exe (SYSTEM) 6.628 kB

En nog een aantal andere zaken die mij wat minder er toe lijken te doen.
Een aantal keren heb ik een BSOD gezien die een probleem aangaven met winlogon.exe met een zeer vreemde BSOD (vier regels, die niet linksboven uitgelijnd waren met tekst.)

Ik voel er nu nog niks voor om te herinstalleren dus ik vroeg me af of jullie nog hints hebben?

edit: Na het opnieuw opstarten van hitman pro en het vastlopen in spysweeper maar weer opnieuw opgestart en nu blijft ie vast staan op het blauwe schermpje tijdens het opstartproces met het 'Microsoft windows XP' logo (en bijbehorende tekst). En precies hetzelfde in de veilige modus. Kan nu niet eens meer ctrl-alt-del intoetsen!
En daar bedoel ik mee dat windows wel geladen is, maar nog voor het 'welkom'-scherm.

[ Voor 12% gewijzigd door three2five op 28-05-2006 16:37 . Reden: toevoeging ]

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Ik was wat aan het rondkijken en een van de draaiende processen deed me denken aan een ander topic:
ironx schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 13:18:
Klinkt als W32.Linkbot.M?

When W32.Linkbot.M is executed, it performs the following actions:

1. Copies itself as one of the following:

* %System%\lssas.exe
* %System%\Isass.exe
* %System%\csrs.exe
* %System%\logon.exe
* %System%\winIogon.exe
* %System%\explorer.exe
* %System%\winamp.exe
* %System%\firewall.exe
* %System%\spoolsvc.exe
* %System%\spooIsv.exe
* %System%\algs.exe
* %System%\iexplore.exe

Note: %System% is a variable that refers to the System folder. By default this is C:\Windows\System (Windows 95/98/Me), C:\Winnt\System32 (Windows NT/2000), or C:\Windows\System32 (Windows XP).
Link naar topic = http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1135633/0

Dit zou misschien een van de bronnen van de ellende kunnen zijn. Als alternatief voor opnieuw installeren, zou ik proberen te booten vanaf je XP-cd en dan repair doen. En daarna uitgebreid scannen e.d. Maar zoals het me nu in de oren klinkt, zit er niet heel veel anders op dan opnieuw installeren. Succes!

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best