Diagnostic tool voor videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik krijg al sinds jaar en dag met deze pc (Asus A7N8X-x, Athlon 2600+, 512MB, Club 3d Radeon 9800 SE, niet overgeklokt) af en toe BSODs. :(

Vaak meldingen als IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL of een sys file met problemen. Al 10 miljoen keer opnieuw windows geinstalleerd en omdat ik dacht dat het mijn geluidskaart was (Terratec Aureon Sky) die ook maar verwijderd. De BSODs komen vooral op het moment dat de pc moet werken. (Flink downloaden, films afspelen, etc). Spellen speel ik niet.

Nu zit er in mijn pc alleen nog:
-2 harde schijven (getest met diag tool)
-Geheugen (getest met diag tool)
-Moederbord met onboard sound
-Club 3d Radeon 9800 se.

Ik vermoed dus dat het de videokaart is, maar ik kan nergens een tool vinden om de kaart op hardwarematige fouten te controleren. (Zoals bij geheugen of HDs wel kan). (Er kwam wel een "programma" SMARTGART bij de Catalyst drivers, maar dat lijkt niets te doen.)

Heeft iemand een idee of er toch een dergelijke tool bestaat?

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb je crash dumps aan staan? Upload (of mail, adres in profiel) dan eens de recentste file in C:\WINDOWS\Minidump, dan probeer ik daar nuttige info uit te halen.

Crash dumps aanzetten: open System properties, tab Advanced, 3e Settings knop (bij Startup and Recovery), kies bij Write debugging information voor Small memory dump.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik krijg geen nuttige info uit de crash dump die je gemaild hebt. Dat betekent meestal dat de crash voorgekomen is in een niet-standaard driver.

Ik heb natuurlijk zelf niet alle drivers die op jouw systeem geinstalleerd zijn. Waarschijnlijk krijg je wel nuttige informatie als je het zelf probeert.
  • Installeer Debugging Tools for Windows.
  • Start WinDbg.
  • Bij File -> Symbol File Path, vul het volgende in: srv*C:\Symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols
  • Open de crash dump met File -> Open Crash Dump.
  • Nu worden de relevante symbol files gedownload, dit duurt een tijdje. Zodra linksonder 'kd>' zichtbaar is (in plaats van '*BUSY*' ;)) kan je verder gaan.
  • Voer het commando !analyze -v uit. Dit kan ook een tijdje duren, als sommige symbols nog niet geladen zijn.
Bij de uitvoer die je hiermee krijgt, zou je nuttige informatie moeten krijgen, of in ieder geval de naam van een driver. Maar houd wel in gedachten dat bepaalde soorten crashes veroorzaakt worden door een driver, maar zich manifesteert in een andere. Vergelijk dit met de andere crash dumps voor een duidelijker beeld :)

Bij de Symbol File Path kan C:\Symbols natuurlijk ook een ander pad zijn, als je dat zou willen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2006 16:48 ]

• cornelixnootje1
Dank alvast voor de moeite en je handleiding.

Ik heb een aantal crashdumps vergeleken en ze lijken allemaal hetzelfde. Zoals hieronder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
................
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *

Use !analyze -v to get detailed debugging information.

BugCheck 100000D1, {ffeca4fc, 2, 0, efae65a0}

Probably caused by : afd.sys ( afd!AfdIndicatePollEventReal+3a )

Followup: MachineOwner
---------

kd> !analyze -v
*                        Bugcheck Analysis                                    *

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (d1)
An attempt was made to access a pageable (or completely invalid) address at an
interrupt request level (IRQL) that is too high.  This is usually
caused by drivers using improper addresses.
If kernel debugger is available get stack backtrace.
Arguments:
Arg1: ffeca4fc, memory referenced
Arg2: 00000002, IRQL
Arg3: 00000000, value 0 = read operation, 1 = write operation
Arg4: efae65a0, address which referenced memory

Debugging Details:
------------------

READ_ADDRESS:  ffeca4fc 

CURRENT_IRQL:  2

FAULTING_IP: 
afd!AfdIndicatePollEventReal+3a
efae65a0 8b420c           mov     eax,[edx+0xc]

CUSTOMER_CRASH_COUNT:  1

DEFAULT_BUCKET_ID:  DRIVER_FAULT

BUGCHECK_STR:  0xD1

LAST_CONTROL_TRANSFER:  from efaf2625 to efae65a0

STACK_TEXT:  
8054fc24 efaf2625 ff633d28 00000001 00000000 afd!AfdIndicatePollEventReal+0x3a
ff7fc30c 00000000 00000200 0a080005 64546553 afd!AfdBChainedReceiveEventHandler+0x2d3

STACK_COMMAND:  .bugcheck ; kb

FOLLOWUP_IP: 
afd!AfdIndicatePollEventReal+3a
efae65a0 8b420c           mov     eax,[edx+0xc]

FAULTING_SOURCE_CODE:  

SYMBOL_STACK_INDEX:  0

FOLLOWUP_NAME:  MachineOwner

SYMBOL_NAME:  afd!AfdIndicatePollEventReal+3a

MODULE_NAME:  afd

IMAGE_NAME:  afd.sys

DEBUG_FLR_IMAGE_TIMESTAMP:  41107eb5

FAILURE_BUCKET_ID:  0xD1_afd!AfdIndicatePollEventReal+3a

BUCKET_ID:  0xD1_afd!AfdIndicatePollEventReal+3a

Followup: MachineOwner
---------

Ik zie geen driver staan. Wel het huidige IRQL (2). Valt dit wellicht te koppelen aan een driver of hardware onderdeel?

En zoals je zei (het gaat waarschijnlijk om een niet standaard driver) zou dat moeten betekenen dat ik met een schone installatie (nu zonder geluidskaart) en alleen de standaard Windows drivers en Catalyst drivers alles goed zou moeten zijn? :? Alle drivers zijn dan immers 'standaard'.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Laat Prime95 eens een paar uur lopen met zo weinig mogelijk andere processen op de achtergrond. Op die manier kun je chipset/ CPU/ Mem stabiliteit redelijk goed testen.

• cornelixnootje1
De file afd.sys (zoals op de minidump) lijkt wanneer op gegoogled nogal wat BSODs te genereren. Maar het wordt me niet duidelijk wat het nou precies doet of is. Het woord 'kernel' komt vaak voorbij. En Winsock (netwerk?).
Maar wat het nu precies doet?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het IRQL is geen drivernummer, maar een Interrupt Request Level, een van de niveaus waarin drivers werken. Met een lagere IRQL kan een driver meer doen. Wanneer een bewerking geprobeerd wordt die in dat IRQL ongeldig is, krijg je een (DRIVER_)IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL blauw scherm. Dat is in feite een bescherming tegen buggy drivers, want als die bewerking toegestaan zou worden (in plaats van het blauwe scherm), zou je erg vreemde dingen krijgen. (Denk aan schijfcorruptie, of andere vervelende dingen.)

Er wordt wel een driver genoemd. Kijk bij IMAGE_NAME, of bovenaan, 'Probably caused by : afd.sys'. :) Afd.sys verzorgt een deel van de Winsock functies, aan de beschrijving van dat bestand te zien.

Komt afd.sys ook voor bij de andere crash dumps? Zo nee, welke nog meer?

edit:
Over het algemeen gebruiken programma's Winsock wanneer ze TCP of UDP gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 28-05-2006 17:43 . Reden: WinSock beschrijving toegevoegd. ]

• cornelixnootje1
Een greep uit de minidumps:

Afd.sys
TT1724ht.sys
csrss.exe
wceusbsh.sys
ntoskrnl.sys
memory corruption

De bovenste 2 komen het vaakste voor. De tweede is van de geluidskaart, maar deze zit er niet meer in. Hij is sindsdien ook niet meer voorgekomen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat het ofwel een driver is die bij andere drivers problemen veroorzaakt, of kapot geheugen. Dit omdat de crash dumps verschillende drivers aangeven.
Om het geheugen uit te sluiten zou je een paar uur (of 's nachts :)) memtest86+ kunnen draaien. Als dat geen problemen onthult, zou je zoals Henk007 zegt Prime95 kunnen proberen, om de CPU uit te sluiten. Doe ook dit een paar uur, of 's nachts.
Als ook Prime95 geen problemen opmerkt, kan je er van uit gaan dat je hardware in orde is. (Nouja, je videokaart wordt hiermee niet getest, maar een kapotte videokaart zorgt doorgaans niet voor IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL crashes, aangezien dat door een softwarematige fout veroorzaakt wordt.)

De daadwerkelijk foute driver zoeken is lastig, als mijn vermoeden klopt. Maar probeer eerst memtest86+ en Prime95. :)

• cornelixnootje1
Memtest 86+ heb ik al meermaals een nacht gedaan. Ook de memtest van MS. Beide geven geen fouten.

Ik lees net de changelog van mijn geluidskaartdrivers (verwijderd, maar sindsdien nog geen nieuwe Windows installatie) en er is een nieuwe driver versie oa omdat:
code:
1
2
    Bugfix: BSOD during some games
    Bugfix: BSOD when closing RemoteControl-Application on some systems

Dus de kans lijkt mij toch nog groot dat het alsnog de geluidskaart is geweest, maar dat het verwijderen van de kaart niet genoeg is geweest. Wellicht helpt een nieuwe XP installatie wel.

Prime95 zal ik morgen uitproberen.

Hartelijk dank voor jullie hulp zover. Ook namens mijn beeldscherm die dankzij nieuwe hoop een frontale aanval bespaard is gebleven. ;)
Pagina: 1