PC loopt vast op willekeurige momenten na "tik"

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-02 07:49
Hallo,

Sinds ongeveer een halve week heb ik problemen met mijn computer. Ik heb deze computer nu ongeveer 4 maanden, nadat hij is overgekocht van een oom van mij. Ik heb er zelf een GeForce 5200fx ingezet en iets meer dan een week geleden heb ik een 5.1 surround systeem gekocht. Behalve dat heb ik er niks aan verandert.

Mijn probleem is dat de computer sinds 4 dagen op willekeurige momenten vastloopt. Allereerst hoor je een soort tik (van het moederbord? Het is geen standaard piep), en daarna loopt de pc langzaam vast. Meestal in de volgorde dat eerst de muziek stopt (iTunes), daarna het venster vastloopt en dat dan de muis stilstaat.
Bij het opstarten van het windows XP laadschermpje en het schermpje van schijfcontrole zijn de kleuren niet goed. Je ziet ook letters aan de linkerkant staan (artefacts?). Echter als hij bij het schermpje "Uw persoonlijke instellingen worden geladen" komt, is alles goed.

Op willekeurige momenten heb ik naar het pcprobe programmaatje gekeken, en elke keer kwam de CPU graden niet boven de 60 uit en de systeem graden niet boven de 35 (volgens mij). Ook de spanning zag er aardig stabiel uit. Sinds ik de 5.1 surround system heb gekocht zijn de problemen ongeveer begonnen. Volgens mij liep de computer voor het eerst ongeveer 4 dagen daarna vast.

Ik heb eergister geprobeerd om windows opnieuw te installen. Windows XP cd-rom erin gedaan en geboot verder vanaf de cd-rom. Maar zelfs daar loopt de computer vast. Ik ben nog niet verder gekomen voorbij het Partitie kiezen schermpje.
Ik heb meerdere malen het officiele tooltje van Maxtor over de HDD gehaald, maar die kon zowel als in de korte als in de lange test geen fouten vinden.

Mobo: MSI KT4AV (<2 jaar oud)
Processor: athlon xp 2600+ (<2 jaar oud)
geheugen: 2x 256mb pc2100
HD: maxtor 80 gb (4 maanden geleden gekocht)
voeding: sweex 350Watt
videokaart: geforce 5200 fx (2-3 maanden geleden gekocht)

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
CS

[ Voor 10% gewijzigd door ChessSpider op 28-05-2006 15:20 . Reden: Voeding toegevoegd ]

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Komt die tik niet van de harde schijf? (dodentik)

Probeer eens memtest te draaien om te kijken of je geheugen nog goed is.

computer voor alle werkzaamheden

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 10:21

Sayko

Knowledge Is Power

Van welk merk is je voedig?

• ChessSpider
Edwin van Cleef schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:13:
Komt die tik niet van de harde schijf? (dodentik)

Probeer eens memtest te draaien om te kijken of je geheugen nog goed is.
Ik denk het niet. Ik heb de harde schijf even uit de kast gehaald, en elke keer lijkt het alsof de tik uit de kast komt. Ook zijn er nog steeds geen fouten gevonden op de hdd, zelfs met maxtor's utilty.

En ik zal even kijken voor een memory test programma. Alleen vandaag heb ik hem niet verder kunnen laten opstarten dan het desktop alleen. Zodra ik mijn muis beweegt... Maar ik zal het nu nog een keer proberen. Soms loopt hij goed voor uren en soms ben ik 3 uur bezig om hem op te starten.

CS

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-04 00:08
EDIT: Geen bolle condensators op het mobo? Al eens een andere voeding geprobeerd?

[ Voor 77% gewijzigd door FragileM64 op 28-05-2006 15:22 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• ChessSpider
Sweex 350W

cs

• Sayko
  • Laatst online: 01-04 10:21

Sayko

Knowledge Is Power

En zet eens in je bios shutdowntemp op disabled (of eventueel hoger dan 60)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47

Thandor

SilverStreak

FragileM64 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:17:
Er zijn maar weinig apparaten die een tik kunnen maken. Ventilators doen dit niet en dan blijft de schijf nog over. Het is mogelijk dat je schijf bijna dood is.
Hij geeft aan dat de hardeschijven verwijderd waren en het getik niet over was ;)

Wellicht is het verstandig om ook de optische stations te verwijderen. Naast dat kunnen ventilatoren ook een oorzaak zijn maar de connectie tussen een vastloper en een tik kan ik moeilijk leggen.

Anderzijds kan het zijn dat je hardware in de PC hebt met 'relays' erin.
De Orchid Righteous 3D had dit ;)
Al met al is de kans dat je dergelijke hardware in de PC hebt ook redelijk klein :)
Dat is geen beste voeding. Wellicht is dit de veroorzaker van de problemen. Als je een andere voeding hebt liggen om te testen is dit dus zeker de moeite waard ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 28-05-2006 15:22 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FragileM64
  • Laatst online: 03-04 00:08
Thandor schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:21:
[...]

Hij geeft aan dat de hardeschijven verwijderd waren en het getik niet over was ;)
Tja als je naar de tijd ziet, dat had je wel kunnen denken dat ik men reply nog aan het tikken was voor ik dat gelezen had... heb men bericht inmiddels aangepast :)

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Is het niet een tik die vanuit je luidsprekers komt? Of dat bijvoorbeeld je pcspeaker een keer tikt?

Dit zijn dingen die namelijk ook kunnen gebeuren als er wat software op je pc brak is. Anders lijkt me niet echt zo veel in je pc te zitten dat weer normaal gaat werken als je opnieuw opstart.

Dat verkeerde kleuren geven na het opnieuw opstarten kan zijn door een videokaart die niet helemaal goed opnieuw gepost wordt bij het opnieuw opstarten.
FragileM64 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:17:
EDIT: Geen bolle condensators op het mobo? Al eens een andere voeding geprobeerd?
Dat is ook nog een goeie, al was 2 jaar geleden dat probleem inmiddels wel weer opgelost. MSI moederborden van 4 jaar oud heb ik wel genoeg (lees: ladingen) gezien met kapotte condensatoren. :X

[ Voor 31% gewijzigd door [TazZ] op 28-05-2006 15:26 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• ChessSpider
De computer is nu volledig opgestart. Zijn er dingen die ik nu moet controleren of uitvoeren voordat hij dadelijk weer vastloopt?

cpu temp (idle): 50
sys temp : 31
vcore: 1.63
3.3V : 3.18V
+5V : 4.84V
+12V: 12V
cpu-fan: 4200rmps

De tik komt écht van de kast.
cs

[ Voor 7% gewijzigd door ChessSpider op 28-05-2006 15:26 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:47

Thandor

SilverStreak

ChessSpider schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:26:
De computer is nu volledig opgestart. Zijn er dingen die ik nu moet controleren of uitvoeren voordat hij dadelijk weer vastloopt?
De tips die reeds gegeven zijn (speakers/condensatoren etc.)

Over de condensatoren:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Onder het kopje 'Moederborden' :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik vind je CPU idle temps veel te hoog met 50 graden denk dat dit voor problemen gaat zorgen.

computer voor alle werkzaamheden

• ChessSpider
Edwin van Cleef schreef op zondag 28 mei 2006 @ 15:41:
ik vind je CPU idle temps veel te hoog met 50 graden denk dat dit voor problemen gaat zorgen.
Hij werkt nog en staat nu op 57 graden. CPU usage is nu op 100% en hij is bezig met een simpel memtest programmaatje ( http://hcidesign.com/memtest/ ), nog 0 fouten gevonden.
Ik vond idd dat mijn computer van het begin al heel erg heet werd. Alle kasten zijn er nu af aan alle kanten juist ook voor die reden.
Toen ik dat pc probe als eerst installeerde, herinner ik me nu net, gaf het programma meteen alarm omdat de CPU temperatur de 80 graden had gehaald. Sindsdien heb ik continu de zijkanten eraf.
cs

Verwijderd

Probeer de ide kabel van je hd goed op het mobo te drukken, als ie niet goed vast zit start ie wel op maar krijg je na een tijdje die tik en loopt ie vast.

• ChessSpider
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 16:49:
Probeer de ide kabel van je hd goed op het mobo te drukken, als ie niet goed vast zit start ie wel op maar krijg je na een tijdje die tik en loopt ie vast.
geprobeerd maar hij liep nog wel vast :(
Ik zal het dadelijk nog een keer proberen.. Ik begin me nu wel af te vragen of het misschien toch de HDD is.
Ik vind het alleen zo raar dat de tooltjes van maxtor niks vind.
Misschien het systeem laten doorlichten bij de lokale computer winkel?
cs

Verwijderd

kijk eens of je ergens everest ( van lavasys) kan downloaden. en laat die eens een systeem check doen. De pro edition heeft een zeer uitgebreide systeemtester in zich.

• silitek
  • Laatst online: 17-03 12:02

silitek

Tubes Only

Bouw de boel eens helemaal uit je kast...maak een testopstelling. Mobo, mem, vga en cpu Hdd..
Traceer zo de boels eens...

Tubes....It's what make music music!

• ChessSpider
silitek schreef op zondag 28 mei 2006 @ 17:37:
Bouw de boel eens helemaal uit je kast...maak een testopstelling. Mobo, mem, vga en cpu Hdd..
Traceer zo de boels eens...
Hoe zou dat er precies uit moeten zien?

En ik ben aan het kijken voor dat programma, soulmaster :)
cs
edit: hmm.. Ik zat in de kast kijken hoe warm de koeling van de cpu was, en toen raakte ik per ongeluk de ventilator aan, die nu dus kapot is.. |:(
edit2: ah, gelukkig, vals alarm :) blijkbaar was stroom niet aangesloten ofzo :\. Ik heb trouwens wel even het koelding schoon gemaakt, zat echt helemaal vol met stof..

[ Voor 34% gewijzigd door ChessSpider op 28-05-2006 18:41 ]

Verwijderd

Wat ik altijd doe als ik een defect onderdeel probeer te traceren is de pc booten met minimale onderdelen, dus alleen HDD en VGA aansluiten. Is het probleem weg sluit ik steeds meer onderdelen aan tot de boosdoender gevonden is, is het probleem nog steeds aanwezig, wissel ik de VGA, RAM, voeding of Mobo, om met vervangende exemplaren (mits deze voorhanden zijn). Onderelen uit je kast slopen is natuurlijk niet nodig, je stopt er gewoon geen kabels in :). Je zou ook nog de IDE kabel van je HDD om kunnen wisselen.

• ChessSpider
Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 17:38:
Wat ik altijd doe als ik een defect onderdeel probeer te traceren is de pc booten met minimale onderdelen, dus alleen HDD en VGA aansluiten. Is het probleem weg sluit ik steeds meer onderdelen aan tot de boosdoender gevonden is, is het probleem nog steeds aanwezig, wissel ik de VGA, RAM, voeding of Mobo, om met vervangende exemplaren (mits deze voorhanden zijn). Onderelen uit je kast slopen is natuurlijk niet nodig, je stopt er gewoon geen kabels in :). Je zou ook nog de IDE kabel van je HDD om kunnen wisselen.
Het probleem is dat het probleem zich echt op willekeurige tijden komt.. Ik heb nog niet echt kunnen vaststellen van wanneer het nou precies gebeurt. Soms bij het uitpakken van een .rar bestand, soms als ik een bestand van de ene naar de andere partitie wil zetten.. Maar ook bijvoorbeeld gewoon bij het opstarten van de computer en zelfs bij het partitie kiezen schermpje van windows XP opnieuw installeren.

Dus ik heb nog niet echt een verband kunnen leggen tussen een actie en vastlopen. Vandaag stopte ik windows XP cd-rom erin, deze keer koos ik het repareer windows XP ding, begon hij bestanden te verwijderen en hij liep vast, voor de verandering. Nu kan hij mijn videokaart niet meer vinden :(.
Er staat nu "standaardbeeldscherm op", de refreshrate van het scherm is ook heel laag.. al geprobeerd de nvidia drivers opnieuw te installeren, gereboot en weg waren de drivers 8)7.

Denk je dat het slim is om de HDD als slave op een andere computer en op die computer de hele hdd te formatteren, om dan proberen om met een hele schone, net geformatteerde schijf windows XP opnieuw te installeren?

De HDD tool van maxtor kan nog steeds niks vinden, wat ik ook zo raar vind omdat de computer nu al weetikveel hoeveel keer is vastgelopen, en al die keren dat ik reset knop indruk lijkt me ook niet echt goed voor de computer in het algemeen.

Maarja, ik denk dat ik dadelijk maar ff me GeForce 2 kaart erin stop, misschien is het toch een probleem met de voeding en geeft die kaart de voeding wat rust.. Ookal is de windows XP installatie op het moment wel heel erg brak. WindowBlinds heeft aardig wat dingen verneukt en ikzelf ben ook aardig aan 't kloten geweest.. Veel programma's verwijdert en weer erop gezet, niet allemaal op de goede manier O-) .

Maar okay, bedankt voor al jullie hulp iniedergeval, als mijn computer ontploft in de komende maanden maakt het niet echt ongelooflijk veel uit; ik ga toch een nieuwe computer kopen. Betekend alleen dat me moeder het nog wat langer moet doen met haar p3 :+.

cs

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 06:45
Hmm als ik het zo lees krijg ik toch het idee dat je videokaart het langzaamaan aan het begeven is, word die misschien samen met je CPU ook veel ste warm??
Probeer je oude videokaart is, misschien dat ie dan geen problemen meer heeft.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Loop eens je bios na.
En word je cpu 80 graden :X ? dat is dan veel en veel te heet. dan crasht hij gewoon.

Wat is je vcore en hoe hard loopt je cpu?(aantal MHz)

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 30-05-2006 14:45 ]

Verwijderd

dit probleem heb ik ook zo ongveer gehad, de ene keer kapte de pc na 10 min de andere keer na 2 uur en het begon bij mij toen ik een nieuwe videokaart had toegevoegd aan het systeem, het bleek de voeding te zijn, een nieuwe voeding gekocht en het probleem was over.

Verwijderd

80 graden, lekker.... zou maar eens gaan stozuigen en met je kwastje te werk gaan en even kijken of je koelpasta al uitgehard is.....en er nieuwe tussen smeren..

• hader
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 21:12
Met mijn huidige systeem had ik ook last van hangers op willekeurige momenten. (hoorde wel geen tik, maar het systeem bevroor) Met de kast dicht leek het frequenter te zijn. CPU temperaturen waren in orde. Extra fans op het moederbord gericht leek de zaak te verbeteren. Ik heb een andere kast gekocht met een intake&outtake fan + 1 extra op het moederbord gericht. (zodat er een serieuze air-flow door de kast ontstaat) Sindsdien nooit meer last gehad. Andere componenten dan b.v. de CPU/Northbridge kunnen ook last van temperatuur problemen krijgen.

• ChessSpider
mad_max234 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 14:44:
Loop eens je bios na.
En word je cpu 80 graden :X ? dat is dan veel en veel te heet. dan crasht hij gewoon.

Wat is je vcore en hoe hard loopt je cpu?(aantal MHz)
1.93 ghz nu, ik heb er zelf niks mee gedaan, gewoon zo gekregen van mijn oom en er niks aan verandert. Voor Vcore, zie een postje boven, daar heb ik het spul gedaan van pcAlert4 zoals hij toen was.

Ik heb idd dus 3/4 maanden geleden nieuwe videokaart erin gestopt, en mijn voeding is niet bepaald de beste. Maar dan vind ik het raar dat hij nu problemen geeft. Zou het kunnen dat de 5.1 geluidsset (hiervoor had ik een 2 box geluidssetje van 3 jaar geleden ofzoiets) dan misschien de laatste druppel kan zijn?

Ik heb nu even de oude GeForce 2 videokaart erin gestopt omdat hij in een endless loop ofzoiets kwam toen ik (star trek voyager:) Elite Force wou opstarten met mijn FX5200. Toen startte ik de pc opnieuw op en toen kon hij die kaart niet meer vinden (zie mijn vorige bericht). Nu heb ik dat trouwens nog steeds met deze GeForce 2. Ik installeer de drivers en hij vind de kaart en hij werkt, maar zodra ik de PC opnieuw opstart is er weer wat mis. Nu zegt hij dat de videokaart niet aan gaat ("Dit apparaat start niet. Code 10". Maar zoals ik al zei is mijn windows XP installatie helemaal verneukt.

Ik heb volgens mij wel warmte problemen met mijn FX 5200 gehad. Maar met de videokaarten van nu weet ik het gewoon niet echt. Zelfs bij internetten gewoon, MSN'en, surfen, werd hij zo heet (zelfs het koelblok) dat ik dat ding niet langer dan 2 of 3 seconden kon aanraken.

Hij was trouwens niet 80 maar 75 graden, ik was aan het MSN'en toen ik dat programma aan deed (pcAlert4 heet het). Dat ding begon meteen geluid te maken en ik zei zo tegen die gast van dat de CPU 75 graden was en ik eff de pc uit deed. Of mijn exacte worden:

20-5-2006 17:19:12 ChessSpider : cpu is 75 graden
20-5-2006 17:19:14 ChessSpider : ik zet me pc ff uit :P
20-5-2006 17:19:17 ChessSpider : ik zweer, klote pc

Ik heb trouwens met deze GeForce 2 kaart ook dat rare windows XP laadschermpje, dus ik denk dat dat gwn aan me brakke windows XP installtie ligt.

Het probleem met mij is dat ik niet de middelen heb om te experimenteren. Ik ben wel van plan om over een maandje of 2 á 3 een hele nieuwe pc te kopen, en deze mobo + proc dan aan me moeder te doneren, maar tot dan kan ik niet 1 voor 1 stukjes hardware vervangen en kijken of het probleem zich dan nog steeds voor doet.

Ik heb trouwens geen koelpasta op me mobo of iets ;)

cs

edit: Ik heb net ff geprobeerd om met de GeForce 2 kaart erin om windows XP opnieuw te installeren. Ook deze keer kwam ik niet verder dan het partitie verwijderen schermpje. Ik hoorde dat ding (de harde schijf misschien toch?) een paar keer tikken, en toen was het afgelopen. Ik weet niet of het belangrijk is of dat ik het eerder had moeten vertellen, maar dat lampje van de HDD blijft wel branden als de computer is vastgelopen.

http://www.chessspider.nl/o_rly.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door ChessSpider op 30-05-2006 18:41 . Reden: fotootje ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

heel toevallig had mams der pc dat vorige week ook. Ik had er een 2e HD ingehangen, maar bij gebrek aan molexen had ik een splitter aan de molex van hd1 gehangen. De stekker in hd1 zat niet helemaal goed zodat de hd af en toe spanning verloor, resultaat: Tik, afremmende hd, systemfreeze

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Sir_G-nius
  • Laatst online: 01-04 19:31

Sir_G-nius

- - -

Ik had dit probleem ook een keer met een PC van iemand anders..

We kwamen er al snel achter dat de tik van de HD af kwam. Deze toen ook meteen vervangen.
Maar daarna was het nog steeds. Toen verder gaan zoeken en bleek dat de voeding (ook een Sweex geval) geen constante volt-lijnen had. Deze vervangen (ook weer de oude HD erin gedaan) en sindsdien (ongeveer een jaar geleden) niets meer over gehoord.

Dus mijn tip is probeer eerst een andere voeding, is er niet iemand die je kent die er toevallig nog eentje heeft liggen die je kan lenen? :)

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:55
het is idd sowieso handig om met zo min mogelijk onderdelen op te starten.
Ik denk dat nu het belangrijkste is om die tik te traceren, anders blijft het wel heel erg gokken. Als je geen zin hebt om hem helemaal uit elkaar te halen, stop je hoofd is bij de voeding/hardeschijf or whatever.
Lukt dat niet, dan kan je beginnen door de hardeschijf even buiten de kast te leggen enz.

Verder is je CPU temp niet het probleem volgens mij.
Wat wel aan de hoge kant is vind ik, is de casetemp, 35 is best zomers. Een betere airflow door je kast kan zeker geen kwaad en wat je zelf ook al gedeelte hebt gedaan, ff de bende stofvrij maken.

Succes!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 09:30
bartgrefte schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:42:
heel toevallig had mams der pc dat vorige week ook. Ik had er een 2e HD ingehangen, maar bij gebrek aan molexen had ik een splitter aan de molex van hd1 gehangen. De stekker in hd1 zat niet helemaal goed zodat de hd af en toe spanning verloor, resultaat: Tik, afremmende hd, systemfreeze
Heb ik ook gehad. Slechte molex! Controleer eens de stekker van jouw harde schijf! Kijk of eens of die goed vast zit en of er geen enkele van de 4 contactjes open geplooid is ofzo.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Slechte molex, heb ik ook een keer gehad. Als ik die molex op een hdd of optisch station bevestigde, dan deed mn pc helemaal niks meer, gebruikte ik m niet maar een willekeurige andere molex was er niks aan de hand.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• ChessSpider
Ok, bedankt voor de reacties. Ik denk niet dat iemand in mijn vriendenkring nog een voeding ergens heeft liggen, maar ik zal het iig even vragen. ik zal eerst even de voeding van mijn moeders computer stelen, ookal is dat volgens mij ook een sweex. Als dat niet lukt.. Ik wil toch een nieuwe computer kopen, en daar moet ook een nieuwe voeding bij.. Ik denk dat ik die maar wat eerder ga kopen.

Over een uur heb ik eindexamen Engels, dus over een paar uur post ik wel weer ff een update :)

cs

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Ik neem aan dat je een geaard stopcontact gebruikt?

Ik heb dit ook ooit gehad nml, tot ik hem aan een geaard stopcontact hing.

• ChessSpider
Ik heb de voeding van mijn moeders pc (ook een sweex 350W) in mijn computer gedaan. Ik heb meteen windows XP kunnen herinstalleren zonder problemen. Op mijn oude voeding lukte dat zelfs niet na meer dan 10 pogingen!
Dus ik ben overtuigd dat het inderdaad aan de voeding lag, netzoals velen van jullie al dachten. Ik ga morgen meteen een betere voeding kopen (deze keer van 430W, Coolermaster, 430W omdat ik toch me pc ga upgraden en die waarschijnlijk iets sterkers nodig heeft dan 350W).

Allemaal heel erg bedankt, ik ben blij dat ik nu weer achter een pc kan zitten die niet meer crashed :)
Cs

• D-Three
Heb je nu de stekker gecontroleerd?

• ChessSpider
Laagvliegerke schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:05:
Heb je nu de stekker gecontroleerd?
Nee, dat niet. Als ik morgen bij de nieuwe voeding nog steeds problemen heb, is dat het eerste wat ik zal doen ;)
cs

• D-Three
Neen, de stekker van de originele voeding die aangesloten was op de HD :) Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.msprojectstart.org/molex%20connect.jpg
Soms is één van die pinnetjes open geplooid. Het kan natuurlijk toch aan de voeding zelf liggen maar als het gewoon aan de molex ligt, is het een beetje jammer om daarom een nieuwe voeding te kopen.

• ChessSpider
Laagvliegerke schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:38:
Neen, de stekker van de originele voeding die aangesloten was op de HD :) Deze dus:
[afbeelding]
Soms is één van die pinnetjes open geplooid. Het kan natuurlijk toch aan de voeding zelf liggen maar als het gewoon aan de molex ligt, is het een beetje jammer om daarom een nieuwe voeding te kopen.
oh nee dat niet.. Maar ik heb volgens mij wel een andere molex in de pc nu gestopt, ik weet het alleen niet echt zeker..
Ik heb wel nog voor de format een andere molex erin gedaan, maar dat was een verlengde van de molex die erin zat..

Ik heb nu nog geen problemen gehad, maar ik heb nog niks gedaan waarbij de pc van voor de format wel mee vastliep.

najah, ik zal ff kijken of ik nog steeds problemen heb (de oude voeding zit er weer in), en zodra ik weer last krijg ga ik meteen een nieuwe voeding kopen..

Bedankt,
cs

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
ChessSpider schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 16:37:
[...]

Ik heb trouwens geen koelpasta op me mobo of iets ;)

cs
Dan zou ik dat er voor de zekerheid toch maar opdoen... :7

Simke

• ChessSpider
Simke schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 15:50:
[...]

Dan zou ik dat er voor de zekerheid toch maar opdoen... :7
Ik heb nog niet genoeg zelfvertrouwen dat ik wit spul op me moederbord ga smeren ;)
Ik deed trouwens vandaag een DVD'tje in de DVD speler en hij liep vast, dus ik denk echt dat de voeding het niet aan kan. Hij liep 3 keer achter elkaar vast toen ik de DVD erin deed.. :p

Morgen na werk toch maar ff langs powerline O-)

Mijn processor werkt volgens Deze Computer => Rechtermuisknop/eigenschappen op 1.93ghz, maar volgens nieuws: Athlon XP 2600+ review @ Tom's Hardware Guide is hij geklokt op 200mhz meer..

Zou dat aan Bios settings kunnen liggen?
cs

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

check ook even de fan van je cpu-koeler.

als je de 'tik' hoort, draait je fan dan nog? want anders is het wel vrij logisch dat hij trager gaat lopen (muziek stopt, venster reageert niet, muis stopt) en ermee stopt.

Ik gok op de koeler. Koelblok zat ook vol stof, kan zijn dat dat in je lager is gekomen.

/edit
pagina 2
pagina 2
pagina 2
|:( 8)7 O-)

[ Voor 14% gewijzigd door J2pc op 01-06-2006 16:29 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Verwijderd

ChessSpider schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 16:17:
[...]

Ik heb nog niet genoeg zelfvertrouwen dat ik wit spul op me moederbord ga smeren ;)
Ik deed trouwens vandaag een DVD'tje in de DVD speler en hij liep vast, dus ik denk echt dat de voeding het niet aan kan. Hij liep 3 keer achter elkaar vast toen ik de DVD erin deed.. :p

Morgen na werk toch maar ff langs powerline O-)

Mijn processor werkt volgens Deze Computer => Rechtermuisknop/eigenschappen op 1.93ghz, maar volgens nieuws: Athlon XP 2600+ review @ Tom's Hardware Guide is hij geklokt op 200mhz meer..

Zou dat aan Bios settings kunnen liggen?
cs
Er bestaan 3 soorten 2600+:
• 2600+ (1.91 GHz) AMD Athlon XP (166mhz fsb 512kb cache) - Barton Core
• 2600+ (2.083 GHz) AMD Athlon XP (166mhz fsb 256kb cache) - TBred core
• 2600+ (2.133 GHz) AMD Athlon XP (133mhz fsb 256kb cache) - TBred core

• ChessSpider
Verwijderd schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 19:07:
[...]

Er bestaan 3 soorten 2600+:
• 2600+ (1.91 GHz) AMD Athlon XP (166mhz fsb 512kb cache) - Barton Core
• 2600+ (2.083 GHz) AMD Athlon XP (166mhz fsb 256kb cache) - TBred core
• 2600+ (2.133 GHz) AMD Athlon XP (133mhz fsb 256kb cache) - TBred core
Oh bedankt, najah dan zal ik wel die van Barton Core hebben.
Bedankt :)
cs

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laagvliegerke schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:39:
[...]

Heb ik ook gehad. Slechte molex! Controleer eens de stekker van jouw harde schijf! Kijk of eens of die goed vast zit en of er geen enkele van de 4 contactjes open geplooid is ofzo.
hij zat gewoon niet goed vast, ff aandrukken en 't was goed
Ben1985 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 08:58:
Slechte molex, heb ik ook een keer gehad. Als ik die molex op een hdd of optisch station bevestigde, dan deed mn pc helemaal niks meer, gebruikte ik m niet maar een willekeurige andere molex was er niks aan de hand.
zie 9 regels naar boven

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 01-06-2006 19:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ChessSpider
bartgrefte schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 19:44:
[...]

hij zat gewoon niet goed vast, ff aandrukken en 't was goed

[...]

zie 9 regels naar boven
niet bij mij hoor.. Hij is nu al een paar keer gecrashed, elke keer als ik een DVD erin stopte. Terwijl op de voeding van mijn moeders computer hij het perfect deed, dus, voor mij is het duidelijk; nieuwe voeding..
cs

Verwijderd

:/

Zo zou ik te werk gaan:

1. Met de bootable ISO van Memtest86+ het geheugen gedurende een uur scannen. Er mogen géén fouten tevoorschijn komen.
2. Misschien dat anderen een freeware alternatief weten, maar ik gebruik dan de Paragon Partition Manager bootable ISO. Deze bezet ook een zeer goede defragmenter van de Alpha-klasse die ik altijd gebruik en die het hele harddiskgebeuren eens flink aan het werk zet. Tikken mogen niet voorkomen en defrag moet áltijd goed verlopen en er mogen nóóit fragmenten over zijn (slechte sectoren). Zo pik je ze haarfijn eruit.
3. Sweex voeding zou voldoende moeten zijn, maar een rillinkje in je stroomnet en je PC gaat plat. Het is goedkoop spul en zodra je het probleem hebt gevonden direct je systeem belonen met een andere voeding. En elke voeding is beter!
4. Is het systeem van binnen proper en schoon en zijn alle contacten (ik bedoel alle) eens lichtelijk bekrast met een glasvezelpen na te zijn schoongemaakt met Alcohol ketanus 97%??? Zo jong lijkt me jouw systeem niet meer. Zo'n behandeling voer ik eens per 2 jaar uit. Ik heb er ooit een XT een nieuw leven mee ingeblazen en dat krengt werkt nu nog :o
5. Meten is weten en een multimeter zal aan jouw zeer zeker besteed zijn. Meten terwijl het systeem aanstaat en kijken wat er gebeurt bij die tik met je voltages. Één miezerige vrij molex is nodig.
Pagina: 1