ATI Linux driver: Gamma / Brightness problemen (Ubuntu?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb problemen met de ATI Linux drivers (ik heb de laatste, 5 ofzo, paar updates geprobeerd) in combinatie met mijn Sapphire Radeon 9250 128mb AGP bordje.

Na installatie wordt het scherm onwerkbaar licht. De standaard ATI driver die bij Ubuntu wordt geleverd werkt wel naar behoren.

Nou verwacht ik hier geen oplossing voor dit probleem. Op de Ubuntu forums wordt er heel af en toe namelijk ook melding gemaakt van dit probleem, maar daar komt eigenlijk nooit een oplossing voor. Ik vroeg me alleen af of meer mensen tegen dit probleem aan lopen, en zo ja, alleen i.c.m. Ubuntu of hebben andere distro's er ook last van? En met welke kaarten?

Straks vond ik dat er ook mensen zijn die dezelfde problemen hebben met SUSE: http://www.linuxforums.or...l-brightness-monitor.html

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Heb je je tv aangesloten op de tv out?
Als je die eruit trekt en je computer opnieuw opstart, dan is je scherm weer normaal. (tenminste, met mijn 9200se werkt dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ja, die heb ik aangesloten. Ik heb het even uitgeprobeerd:

1) stekker eruit, opnieuw booten
2) stekker eruit, nieuwe installatie ATI driver, opnieuw booten
3) stekker eruit, nieuwe installatie ATI driver, een 'aticonfig --force-monitor=crt1,notv geven, opnieuw booten

Maar het helpt allemaal - helaas - niet.

(het heeft misschien dus wel iets met die 9200 versies te maken (zie ook forum link in startpost)).

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
Ik heb verder niet meer naar het probleem gekeken. De bug is vrij suf, maar makkelijk te verhelpen in mijn geval en op termijn fixt ati het vast wel. Ik ging je doorverwijzen naar de forums van ubuntu, maar daar kwam ik je post al tegen. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als het aan je gamma instellingen ligt kan je misschien 'aticonfig --fsg=off' proberen. Als het niet lukt probeer dan gewoon te neuzen in 'aticonfig --help', misschien vindt je wel wat bruikbaars.

En nog iets, als je jouw ati driver installeert dan hoef je niet te rebooten. Je kan gewoon veranderen naar runlevel 3, dan de huidige driver verwijderen. Vervolgens installeer je de nieuwe driver (terwijl je nog steeds in runlevel 3 zit). Wanneer je de nieuwe driver hebt geïnstalleerd doe je even een startx om te kijken of alles werkt. Werkt het dan toets je deze reeks in ctrl+alt+backspace en daarna verander je weer naar runlevel 4 (of 5 distro's verschillen soms met runlevels). Als je niet weet welke runlevel je moet pakken dan moet je even je /etc/inittab bekijken.

Wel onthouden dat je Linux gebruikt en niet Windows, rebooten hoeft 9 van de 10x niet. :)

edit: Bij het veranderen van je xorg.conf (dat doet aticonfig voor je) dan moet je wel even ctrl+alt+backspace doen zodat Xorg je aangepaste xorg.conf weer opnieuw inleest.

[ Voor 11% gewijzigd door cherwin op 28-05-2006 17:12 ]

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.