S-ATA en ATA samen?

Pagina: 1
Acties:

• dezzy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 16:40
Hoi,

Ik heb laatst een S-ATA schijfje gekocht. En wilde deze naast mijn ATA schijf hangen in de computer. Na wat gerotzooi in de bios heb ik mijn S-ATA schijf kunnen enablen en werd hij herkent in windows.

Nu is het probleem dat ik mijn ATA schijf en SATA wel krijg te zien bij "Deze Computer" maar dan zijn mijn 2 CDROM spelers weg (die op IDE2 hangen) Dus het is of/of:
1: boot gewoon van m'n ATA kan ik SATA niet zien maar mijn cdroms wel.
2: boot van m'n SATA en vind ook alles behalve dan de ATA.

Nu vroeg ik me af waar dit aan kon liggen. De verkoper had mij gegarandeerd dat alles moest werken als ik deze schijf erbij zette. Ik moet zeggen dat ik zelf geen computer expert ben. Maar heb zelf wat dingen geprobeerd en mij lijkt dat dit dus niet gaat lukken. Maar misschien dat ik er erg naast zit!

Ik heb een ABIT IS7-E moederbord met 2 SATA aansluitingen. Verder:
SATA = Maxtor 80GB "SATA aansluiting 2"
ATA = Maxtor 120GB deze hangt op IDE1

Als iemand me verder kan helpen graag !

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Mja ik ken het, als je PATA aanzet heb je daaron optie "Keep SATA enabled" en die moet je idd op Enabled zetten, dan kan je beide gebruiken.

Alle proemn in n drek

• dezzy
idd, en als ik dat doe..vallen mijn 2 cdrom spelers weg maar zie ik wel beide schijven.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waarschijnlijk zit de fout dus in je bios-instellingen, en worden je beide serial ata drives gezien als IDE2-master en IDE2-slave, waardoor de apparaten die daar fysiek aan hangen niet meer benaderd kunnen worden...

In je bios bij Integrated Peripherals > Onchip IDE Device moet je dit scherm vinden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6e7013e30e6a5502f9a781afa6a817a8/full.png

Ik vermoed dat "OnChip Serial ATA" bij jou op Combined staat, of op auto staat waarna hij eventueel zelf Combined uitkiest.
Zorg eens dat het zo ingesteld staat:
OnChip Serial ATA: Enhanced
- Serial ATA 1 Mode: IDE-3 Master
- Serial ATA 2 Mode: IDE-4 Master

Dan zouden alle IDE apparaten (max 6) benaderd moeten kunnen worden.

(Begrijp ik trouwens goed dat je op je nieuwe SATA disk ook al een OS hebt staan? Het zou best eens kunnen zijn dat die niet meer zonder meer van je SATA schijf wil booten als je dit soort settings gaat veranderen...)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• dezzy
On chip Serial ATA heb ik idd netzoals in jou bios "enabled" staan...en dan handmatig gezet op IDE3 + IDE4...start ik dan op.. vind hij beide schijven...maar geen CDROMS dat vind ik het rare. Aangezien in de manuel van mijn moederbord stond dat wanneer je dat doet "IDE1 + 2 Actief blijven"

Maar ik heb Onchip serial ata mode
En sata raid rom er niet bij staan....

iig bedankt voor je hulp weet nu dat het wel goed staat..en dus aan iets anders ligt..

• dezzy
Vaag,

Ik wilde het nu nog een laatste keer proberen en het werkt gewoon ! Perfect...bedankt voor de hulp
Pagina: 1